LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken kopen in Duitsland

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
hanoi
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:20

Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door hanoi »

Scheelt het kopen van een kwaliteitkeuken echt zoveel in prijs t.o.v. in Nederland?
Is dit op de inbouwapparaten of op de meubels?
Sommigen voelen zich ook in Duitsland gepushet om direct te kopen. Over welke Duitse keukenbedrijven zijn jullie tevreden en waarom?
Belangrijk vind ik - naast de prijs - vooral de service achteraf.

paro
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2006 17:50

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door paro »

Bij keuken studio Lippert, volgens mij richting Oldenzaal net over de grens. Voor mij het was daar ongeveer 7.000 euro goedkoper ( 2 jaar terug).Na service is volgens mij ervaring prima.
Gr.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door jawi »

4 jaar geleden scheelde het ons een aanzienlijk bedrag. We hebben een paar maanden geleden weer een nieuw huis gekocht, en nu was het verschil niet zo heel groot meer. Al kregen we in Duitsland (Ardland) dan wel een merk keuken (Systemat), en was de nederlandse offerte gebaseerd op een huismerk keuken.

Wij hebben de keuken toch weer in Duitsland gekocht, omdat het:
-een beetje voordeliger was
- geen aanbetaling nodig is
- we een merk keuken kregen
- vooral omdat ons de service prima bevallen was bij de eerste aankoop (en is ons wederom goed bevallen).

Nadeel is wel dat je zelf iemand moet regelen die het leidingwerk doet.

Zelf zou ik gewoon bij enkele zaken een offerte aanvragen, waaronder een zaak in Duitsland, en dan zie je wel of het inderdaad goedkoper is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door kweenie »

Hier de tegenovergestelde ervaring. Bij ons was de 'offerte' van een bekende keukenwinkel in Nordhorn juist duurder dan de offerte van een gerenomeerd bedrijf in Nederland, voor precies het zelfde merk en type keuken. En dan had ik bij de offerte in Nederland nog een stuk duurdere apparatuur dan bij de offerte in Duitsland (bv. dure lijn Miele ipv. standaard lijn Siemens). Bovendien waren er in de Nederlandse offerte nog wat aanpassingen aan de standaard (bv. extra diepe laden en korven) meegerekend. Scheelde toch, bij een keuken in de orde van grootte van 25.000 euro, enkele duizenden euro in het voordeel van de Nederlandse keukenwinkel.

Trebbor
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2010 13:13

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door Trebbor »

hanoi schreef:Scheelt het kopen van een kwaliteitkeuken echt zoveel in prijs t.o.v. in Nederland?
Is dit op de inbouwapparaten of op de meubels?
Sommigen voelen zich ook in Duitsland gepushet om direct te kopen. Over welke Duitse keukenbedrijven zijn jullie tevreden en waarom?
Belangrijk vind ik - naast de prijs - vooral de service achteraf.

En? Wat is je ervaring? Ben je in DE geweest en bij wie?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Even een waarschuwing voor de "over de grens-aankopen" van een keuken.

Als u de keuken en de montage over de grens aanschaft en de keuken in de hypotheek laat mee lopen, loopt u het risico om 2 maal de BTW te moeten betalen. De eerste maal in Duitsland, omdat de meeste dealers hier niet van op de hoogte zijn. De tweede maal aan de nederlandse fiscus, deze stelt namelijk onherroepelijk dat bij plaatsing (aard en nagelvast) de BTW afgedragen moet worden in het land waar deze geplaatst is.

Het maakt niet uit welke landgrens (binnen de EU) er overschreden wordt maar dit is de regel der wet! ( en wordt gecontroleerd bij belastingaangifte; dus bij het meefinancieren van de keuken)

Oplossingen:

- De dealer factureert zonder plaatsing
- De dealer factureert zonder BTW (intracommunautaire levering zonder vermelding van BTW nummer; moet apart ingegeven worden) dus dit zal een buitenlandse dealer niet eenvoudig toezeggen!
- Koop een keuken in het land waar deze geplaatst wordt ! (scheelt ook verzekeringstechnisch vanwege aansluitingsprocedures)
- Plaats zelf laat de keuken alleen maar afleveren.

Deze waarschuwing is dus niet alleen voor consumenten maar ook dealers die over de grens leveren en plaatsen (waar ik er zelf één van ben) , zij moeten hier rekening mee houden. Want een particulier mag wettelijk gezien van u, in dit geval, de BTW terug vorderen!

newbie88
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:22

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door newbie88 »

zelfstandigste schreef:Even een waarschuwing voor de "over de grens-aankopen" van een keuken.

Als u de keuken en de montage over de grens aanschaft en de keuken in de hypotheek laat mee lopen, loopt u het risico om 2 maal de BTW te moeten betalen. De eerste maal in Duitsland, omdat de meeste dealers hier niet van op de hoogte zijn. De tweede maal aan de nederlandse fiscus, deze stelt namelijk onherroepelijk dat bij plaatsing (aard en nagelvast) de BTW afgedragen moet worden in het land waar deze geplaatst is.

Het maakt niet uit welke landgrens (binnen de EU) er overschreden wordt maar dit is de regel der wet! ( en wordt gecontroleerd bij belastingaangifte; dus bij het meefinancieren van de keuken)

Oplossingen:

- De dealer factureert zonder plaatsing
- De dealer factureert zonder BTW (intracommunautaire levering zonder vermelding van BTW nummer; moet apart ingegeven worden) dus dit zal een buitenlandse dealer niet eenvoudig toezeggen!
- Koop een keuken in het land waar deze geplaatst wordt ! (scheelt ook verzekeringstechnisch vanwege aansluitingsprocedures)
- Plaats zelf laat de keuken alleen maar afleveren.

Deze waarschuwing is dus niet alleen voor consumenten maar ook dealers die over de grens leveren en plaatsen (waar ik er zelf één van ben) , zij moeten hier rekening mee houden. Want een particulier mag wettelijk gezien van u, in dit geval, de BTW terug vorderen!
Weet je dit zeker?
Hoe zit het met vrij verkeer van goederen voor particulieren??
En dat intracommunitaire verhaal van je, is dat niet alleen zakelijk?? Een particulier mag namelijk toch geen BTW aftrekken en hoeft deze naar mijn weten ook niet af te dragen.
Enige wat bij mij wel bekend is, is het BPM verhaal bij auto's, maar over BTW???

Ad 56
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2008 22:29

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door Ad 56 »

Hallo beste forum bezoekers,

Ik weet haast zeker, dat een keuken kopen veel goedkoper kan in Frankrijk.

Kijk maar eens op bricodépôt.com.

Vanuit de zuid-west hoek van Nederland rij je daar even 2 tot 2,5 uur over.
Als je wilt gaan verbouwen, en je hebt veel materiaal nodig, bekijk eerst even de site van Bricodépôt.com

Ik weet haast zeker, dat u geneigd bent om een grote bus te gaan huren, want zelfs dan bent u daar nog goedkoper uit.
Er gaan zelfs mensen vanuit Utrecht en omstreken hier naar toe, je koopt daar een grote hoeveelheid materiaal, waar je hier een kapitaal kwijt bent.

Een nadeel, je dient het natuurlijk allemaal zelf te monteren.

Maar de prijzen liegen er niet om.

De kwaliteit, het is zelfs mogelijk, dat de keuken die u daar koopt, in ons land geproduceert is, en dat is met heel veel materiaal daar.

Ik kreeg deze tip van mijn zwager, die koopt daar al zijn spullen, hij is in Frankrijk zijn huis aan het bouwen.

Hij vertelde mij, dat er nog een aantal Nederlanders daar aan het bouwen zijn, maar die kopen alles veel en veel duurder bij de bouwmarkten in ons land, dan zie je ze slepen met hun zwaar beladen aanhangers, ja, met veel en veel te dure bouwmaterialen, tot dat mijn zwager een catalogus van Brico voor hun neus hield, want ze verklaarden hem voor gek.
Ze schrokken zich wild..

Dus wilt u gaan verbouwen, kijk eens op die site.

Duitsland is niet per definitie altijd goedkoop!

Mensen doe uw voordeel, en alle prijzen incl. btw.

Enkel de uren reizen en eventueel de huur van een bus.

Ik wens u allen heel veel besparing op.

Met vriendelijke groet,

Ad

Roos286
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2010 20:19

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door Roos286 »

Wij hebben tot 2 x toe naar volle tevredenheid een keuken in Duitsland, Nordhorn gekocht, bij Kuechenhaus Ekelhof. De eerste keer (in 2004) was met een behoorlijk groot verschil (ca. 6 a 7 euro) en in Duitsland zat er betere apparatuur in en een granieten aanrechtblad (dat zat niet in de offerte uit Nederland).

De tweede keer zat er ook weer 5 a 6 euro tussen de Nederlandse en Duitse offerte.

Service was beiden keren uitstekend te noemen. Als je besluit naar Duitsland te gaan zou ik wel:
- inderdaad ook in Nederland een offerte aanvragen
- van te voren goed bedenken wat je wilt (kleur, type, apparatuur, kranen, etc.)
- van te voren een afspraak maken met de Duitse keukenhandel; op zaterdag zo maar even langs gaan is er niet bij; dan zitten ze meestal helemaal vol.
- je bespreekt wat je wilt hebben met de verkoper en daarna ga je lekker een Duitse worst en een biertje drinken in het stadje. Wanneer je terugkomt geeft hij een totaalprijs voor de hele keuken incl. plaatsen. Omdat je weet wat het in Nederland kost, lijkt het me niet moeilijk om daar ja of nee tegen te zeggen. Afdingen werkt in ieder geval niet echt, is onze ervaring. En meestal lukt ons dat wel, maar hier dus niet. Maar daarentegen zijn de prijzen scherp.

Succes!

Roos286
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2010 20:19

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door Roos286 »

oh ja, en de hierboven beschreven BTW-problemen hebben wij nooit gehad. Beide keren gewoon via het bouwdepot kunnen regelen.

hosman
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2010 22:18

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door hosman »

lekker sportief.
de nederlandse dealer het werk laten doen, uren tekenwerk , investering in showroom en goed opgeleid personeel, 3 keer terug om de offerte tot in perfectie door te nemen, en dan alles onder je arm te nemen en zo neerleggen in nordhorn. wedden dat ze onder de prijs gaan. dat is geen kunst.
als je komt zonder offerte betaal je de hoofdprijs en doen ze net of je een wereldprijs krijgt. als dat niet lukt sturen ze je terug om eerst een uitgewerkte offerte te halen.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

oh ja, en de hierboven beschreven BTW-problemen hebben wij nooit gehad. Beide keren gewoon via het bouwdepot kunnen regelen.
Betekend alleen maar dat u niet gedetailleerd onderzocht bent door de fiscus, dat is dan meer geluk als wijsheid. (mede getuigende uw quote:)
De eerste keer (in 2004) was met een behoorlijk groot verschil (ca. 6 a 7 euro)
:D :wink:

Al met al kan het mij niets schelen of u de keuken in Duitsland, Frankrijk (zie postings), Turkije of Polen haalt (daar zijn ze ook goedkoop, vooral met Beko apparatuur!) Wel heb ik al enige malen de negatieve gevolgen van de fiscus in Belgie en Frankrijk ervaren en navraag bij de nederlandse paarse vrienden leerde mij dat dit een van de "kleine regels" met mogelijke grote gevolgen is! Voor mij resteerde dit in een suppletieformulier in te vullen, de btw terug te vorderen en deze naar de particulier terug te storten...........vandaar de waarschuwing. 8)

Weet je dit zeker?
Hoe zit het met vrij verkeer van goederen voor particulieren??
En dat intracommunitaire verhaal van je, is dat niet alleen zakelijk?? Een particulier mag namelijk toch geen BTW aftrekken en hoeft deze naar mijn weten ook niet af te dragen.
Ja, ik weet het zeker.
De regelwijziging zit hem in het "monteren" van de keuken, zodra dit er bij staat is de afnemer verplicht de BTW afdracht van de GEHELE keuken in het land van de plaatsing te voldoen.
intracommunautair betreft puur zakelijke transacties ja....dit wordt niet zo genoemd omdat er wel btw afgedragen moet worden echter niet door de leverancier...............

klusman
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 feb 2010 19:17

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door klusman »

[quote="zelfstandigste"]Even een waarschuwing voor de "over de grens-aankopen" van een keuken.

Als u de keuken en de montage over de grens aanschaft en de keuken in de hypotheek laat mee lopen, loopt u het risico om 2 maal de BTW te moeten betalen. De eerste maal in Duitsland, omdat de meeste dealers hier niet van op de hoogte zijn. De tweede maal aan de nederlandse fiscus, deze stelt namelijk onherroepelijk dat bij plaatsing (aard en nagelvast) de BTW afgedragen moet worden in het land waar deze geplaatst is.

Beste zelfstandigste:
In beide landen BTW moeten betalen is flauwe kul. Als je vanuit een ander land goederen importeert, kun je de betaalde btw, betaald in dat land, terugvragen.
Je hoeft in Europa nooit 2x een belasting te betalen.
Laatst gewijzigd door klusman op 04 mar 2010 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

In beide landen BTW moeten betalen is flauwe kul. Als je vanuit een ander land goederen exporteert, kun je de betaalde btw, betaald in dat land, terugvragen.
Je hoeft in Europa nooit 2x een belasting te betalen.
Hoi slimmerik, DAAROM JUIST!!!!!! de waarschuwing.

Het interesseert de nederlandse fiscus NIETS dat u de BTW al in duitsland heeft afgerekend, daar u bij plaatsing in Nederland door hetzelfde duitse bedrijf, VERPLICHT bent de BTW in nederland af te dragen! Er rest u in dat geval niets anders dan dit terug te vorderen van de duitse leverancier die het op zijn beurt weer van de duitse fiscus terughaalt....... Deze discussie heb ik tot in den treure gevoerd met de nederlandse- en belgische belastingdienst. Die zijn erg kort in de reactie namelijk; "regels zijn regels en u behoort deze te kennen"

Denk ik even belangeloos een waarschuwing te geven, komt er weer zo'n betweter :?

Bel ze even zou ik zeggen:

Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO)
Hebt u vragen over belastingheffing in Nederland, België of Duitsland bij grensoverschrijdende situaties? Neemt u contact met ons op.
Telefoon
•Vanuit Nederland: 0800 - 024 12 12

klusman
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 feb 2010 19:17

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door klusman »

Hallo zelfstandigste

Blijkbaar heb je nog nooit goederen uit het buitenland geïmporteerd waar je de btw moest betalen en naderhand in het land van herkomst teruggevorderd, want dat kan nog steeds.
Er zijn dus toch nog betweters.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Blijkbaar heb je nog nooit goederen uit het buitenland geïmporteerd waar je de btw moest betalen en naderhand in het land van herkomst teruggevorderd, want dat kan nog steeds.
Er zijn dus toch nog betweters.
Neeuh, wij importeren dagelijks goederen en hebben dan ook dikwijls met verscheidene BTW constructies te maken, ik ben zelf ook nog eens "grensarbeider" (zoek die ook maar eens op).
de waarschuwing geldt ook niet voor de eenvoudige stelling van de keuken gewoonweg importeren. Dus even aandachtig lezen of even naar de belastingdienst bellen want dit keer heb ik gewoon gelijk en wil ik anderen voor de rompslomp, die ik heb moeten doorstaan, behoeden.

westendorp01
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2010 14:10

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door westendorp01 »

Ik ben inmiddels ook in Duitsland geweest. Ik heb gewoonweg maar gevraagd of het daadwerkelijk zo is dat het bulthaup dealerschap op termijn een probleem zou kunnen zijn. Het zou tenslotte niet prettig zijn als ik over een aantal jaren geen service meer kan krijgen. De reactie van de verkoper was wat mij betreffend veelzeggend! Hij werd rood en al stotterend begon hij te vertellen dat het allemaal niet waar is. De extra details over Nederlandse bulthaup partijen, had ik niet om gevraagd, waren, zacht uitgedrukt opmerkelijk. Gezien zijn reactie speelt er wel degelijk wat. Mijn vrouw vond het sowieso al geen goed idee om een keuken in Duitsland te kopen en had het op dat moment helemaal geschoten. Uiteindelijk werd gevraagd of we al een ontwerptekening of een offerte hadden. Blijkbaar vond hij ons budget van 30k niet genoeg om zelf een tekening te maken. Hele rare gang van zaken. Had toen eigenlijk al weg willen gaan, maar je hebt een eind gereden ...
Over de uiteindelijke tekening hadden we ook nog niet het gevoel van, dit is het dan helemaal. Ging allemaal te snel. Een paar dagen later kregen we de prijs doorgebeld. 28k. Er wordt echter geen specificatie opgestuurd. We weten dus niet wat we krijgen.Over het hele verhaal hebben we geen goed gevoel. Mijn vrouw wil absoluut in Nederland nog kijken naar een betrouwbare bulthaup verkooppunt, of misschien naar een ander merk. Geen keuken uit duitsland in ieder geval, wordt vervolgd..

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Had toen eigenlijk al weg willen gaan, maar je hebt een eind gereden ...

Nederland Duitsland 0-1.....
Uiteindelijk werd gevraagd of we al een ontwerptekening of een offerte hadden. Blijkbaar vond hij ons budget van 30k niet genoeg om zelf een tekening te maken.
En met een voorzet op de "balletjeswachter" is het al een oneerlijke 2-0 voorsprong voor de duitsers. :wink:

Toch blijft het vreemd dat een Noord-Hollander bereid is om voor een keuken naar Duitsland te rijden terwijl onze klanten (we zitten om minder dan 30min rijden van de duitse grens) dat te veel moeite vinden; ik snap 'm nog steeds niet :?

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door pfffff »

Toch blijft het vreemd dat een Noord-Hollander bereid is om voor een keuken naar Duitsland te rijden terwijl onze klanten (we zitten om minder dan 30min rijden van de duitse grens) dat te veel moeite vinden; ik snap 'm nog steeds nie
Dat zijn dan ook de klanten die je niet ziet denk ik, die rijden direct naar Duitsland, zonder bij jou langs te gaan.
En voor Westendorp, ga eens naar de Schermer.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken kopen in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Dat zijn dan ook de klanten die je niet ziet denk ik, die rijden direct naar Duitsland, zonder bij jou langs te gaan.
Da's dan beter, hebben ze ook geen tijd en offerte van mij gebruikt 8)

Gesloten