LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (opgelost!) Enexis en haar 450% incassokosten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Athoz

(opgelost!) Enexis en haar 450% incassokosten

Ongelezen bericht door Athoz »

Ook mij is het gebeurd, ontslagen vanwege sterk teruglopende orderpaketten. In juli 2009 stond ik van de ene op vrijwel de andere dag op straat. Was net geen anderhalf jaar in dienst, dus ook geen regeling of wat dan ook. Daar bovenop verliest ook mijn vrouw haar baan in de maand erop.

Al met al, we konden van Enexis 2 maandrekening (2x13 en 2x21 euro) niet voldoen. Contact opgenomen met Enexis en afgesproken bij de 3e maand alles ineens te voldoen, dus 3x13 en 3x21, volgens Enexis zou hier alleen voor de eerste termijn 20 euro bijkomen.

Halverwege maand 2 opeens aanmaningen, bijkomende administratiekosten/incassokosten/herinneringskosten (ja alle 3 per rekening), en anderhalve week later een dreigbrief dat we nog 5 dagen hadden om een rekening van rond de 480 euro te betalen of anders afsluiting van levering van energie. We kregen die brief de 21e (dagtekening ook de 21e?!). Een dag later staat er een vent voor de deur (ook van Enexis, niet van deurwaarder of incassoburo) met een stuk papier waarop stond dat we nog 5 dagen hadden om een bedrag van omstreeks 560 euro te voldoen.

Contact opgenomen met Enexis waarom dus de afspraak die ik met de beste bedoeling had afgesproken met ze niet nagekomen werd, en waarom er zo afgeweken werd van de Staffel voorwerktabel II. Het antwoord van de ZEER onbeschofte medewerkster was: "Wij willen die extra kosten gewoon hebben. Als het niet had gemogen hadden we het waarschijnlijk ook niet gedaan.".

De mooiste was nog dat ik volgens Enexis akkoord ben gegaan met die extra kosten toen ik de overeenkomst met ze aanging. Ik heb hierop verzocht om de overeenkomst met daarop mijn handtekening maar die is er niet want wij kregen dat kl*tebedrijf in onze magen gesplits met de privatisering van de energiemarkt. Dus ik ben daar nooit mee akkoord gegaan. Ook heb ik verzocht om een kosten c.q. tarievenoverzicht die volgens de algemene voorwaarden vrij op te vragen is, maar volgens de ene medewerkster bestaat die niet, en volgens een andere krijg ik die niet. Hierna bleek verdere communicatie met ze onmogelijk.

Al met al is het natuurlijk mijn schuld dat de rekeningen niet tijdig voldaan konden worden, maar als ik dan vrij tijdig contact opneem, een afspraak met ze maak om het alsnog op te lossen, vind ik het jammer dat er niet correct omgegaan wordt met afspraken die ze zelf maakt.

Kort maar krachtig komt het erop neer dat Enexis op een hoofdsom van 102 euro nu ruim 450 euro extra kosten wil rekenen. Daar er met Enexis geen zinnig woord meer te spreken viel en er op aangetekend schrijven ook niet gereageerd werd - ik verzocht om een gespecificeerd overzicht van de opbouw van hun extra kosten, in een andere aangetekende brief dat ik het niet eens was met hun extra kosten, en op nog de laatste ook geen antwoord gehad - heb ik dit aanhangig gemaakt bij de geschillencommissie Energie en Water.

Ik erken de hoofdsom plus redelijke extra kosten, maar 450% incassokosten is schandalig, en dan te bedenken dat ze dit al geruime tijd doen. Ik wil niet weten hoeveel mensen uit angst afgesloten te worden, of door onwetendheid, Enexis onterecht blijven spekken.

p.s. Sorry voor het lange verhaal maar moest ff m'n ei kwijt :P Iemand anders dit al eens meegemaakt met ze?!
Laatst gewijzigd door Athoz op 27 feb 2010 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chelke

Re: (opgelost!) Enexis en haar 450% incassokosten

Ongelezen bericht door Chelke »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Chelke op 24 mar 2011 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

village

Ongelezen bericht door village »

Die geschillencommisie zal zich echter niet aan de Voorwerk II maatstaffel houden, omdat dit geen wet is. Bovendien moet je daar klachtengeld betalen en nemen zij de bekende standaard kosten van Essent/Enexis over.

Je kan het ook voor laten komen. Zorg er in dat geval voor dat je alle rekeningen met redelijke (rente) kosten wel betaald. Essent/Enecis zal je dan dagvaarden voor de overige buitengerechtelijke kosten (incassokosten etc), maar dan pakt de kantonrechter de maatstaffel voorwerk II erbij. Als je die kosten + wat je verschuldigd was al hebt voldaan verliest Essen de zaak en mag Essent ook de proceskosten betalen.

Chelke

Ongelezen bericht door Chelke »

voordat enexis je gaat dagvaarden zullen ze je eerst afsluiten, dat is de machtpositie die ze hebben..

village

das waar ook, maar dat mag niet in de wintermaanden

dan zou je tevens nu moeten overstappen naar een andere leverancier. Je oude leverancier kan dan geen opdrachtgeven aan de netbeheerder om af te sluiten.

Essent= een schurkenbedrijf....

Miranda63

Ongelezen bericht door Miranda63 »

Chelke schreef:voordat enexis je gaat dagvaarden zullen ze je eerst afsluiten, dat is de machtpositie die ze hebben..
volgens mij mogen ze niet afsluiten op openstaande incassokosten, dus als de hoofdsom plus redelijke kosten betaald is denk ik niet dat ze dat zullen doen...

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Maar dan zit je weer met het probleem dat op grond van de wet betalingen eerst afgeboekt worden op kosten, dan op eventuele rente en dan pas op de oorspronkelijke vordering.

Als je dus overgaat tot betaling van de openstaande factuurbedragen, doe dat dan onder vermelding van de factuurnummers en schrijf ze een brief of email dat je uitdrukkelijk de kosten betwist en uitsluitend tot betaling van de factuurbedragen over zult gaan. Eventueel kun je ervoor kiezen om de kosten zoals ze op gronmd van Rapport Voorwerk berekend zou worden, ook te betalen. Dat is in dit geval een bedrag van € 37,00. Schrij fer dan ook bij dat je ze nu al aansprakelijks telt voor het geval dat ze op grond van deze kosten tot afsluitng over zouden gaan.

Miranda63

Deurwaarder Mark schreef:Maar dan zit je weer met het probleem dat op grond van de wet betalingen eerst afgeboekt worden op kosten, dan op eventuele rente en dan pas op de oorspronkelijke vordering.

Als je dus overgaat tot betaling van de openstaande factuurbedragen, doe dat dan onder vermelding van de factuurnummers en schrijf ze een brief of email dat je uitdrukkelijk de kosten betwist en uitsluitend tot betaling van de factuurbedragen over zult gaan. Eventueel kun je ervoor kiezen om de kosten zoals ze op gronmd van Rapport Voorwerk berekend zou worden, ook te betalen. Dat is in dit geval een bedrag van € 37,00. Schrij fer dan ook bij dat je ze nu al aansprakelijks telt voor het geval dat ze op grond van deze kosten tot afsluitng over zouden gaan.
met andere woorden het word echt de hoogste tijd dat deze kosten wettelijk geregeld worden want dit soort zaken lopen echt de spuigaten uit :cry: en dan zegt zon minister ook nog dat het aantal gevallen waar dit bij gebeurt wel meevalt :cry:

village

idd, of door een maatschappelijk bewustzijn massaal de schurkenbedrijven opzij zetten, zoals Essent.

het is gewoon strategie en machtsmisbruik. Uitgedacht door mensen met een slecht karakter

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Dat wordt zeker tijd! Vrijwel iedere gerechtsdeurwaarder conformeert zich al lang aan Voorwerk II, nu de incassobureau's nog, dan is het gelijk over met dit soort discussies! Incassobureau's kunnen hun machtspositie dan niet meer misbruiken.

Alleen... waar moeten wij dan over praten op dit forum? :mrgreen:

Miranda63

Deurwaarder Mark schreef:Dat wordt zeker tijd! Vrijwel iedere gerechtsdeurwaarder conformeert zich al lang aan Voorwerk II, nu de incassobureau's nog, dan is het gelijk over met dit soort discussies! Incassobureau's kunnen hun machtspositie dan niet meer misbruiken.

Alleen... waar moeten wij dan over praten op dit forum? :mrgreen:
eigenlijk stellen incassoburo's zich zelf boven de wet, die is dan nog wel niet officieel wet, maar wet genoeg om door rechters te worden erkend :lol:

nou DW Mark dan gaan we het hier hebben over alle foute deurwaarders in nederland :mrgreen: :lol: nagelen we alle nakostendeurwaarders aan de schandpaal hier :lol:

Athoz

Hooo dus eigenlijk word hier geadviseerd om het voor te laten komen, en NIET door de geschillencommissie te laten behandelen??

Want ik moet het laatste gedeelte depotgeld volgende week over maken, dan word definitief mijn zaak behandeld. Als hier nu al gezegd word dat de geschillencommissie lak heeft aan de Staffel voorwerktabel II, dan stap ik direct naar de rechter..

Is het dan ook zo, dat als de geschillencommissie mijn zaak heeft behandeld, en ik het er toch niet mee eens ben, dit alsnog voor kan laten komen? Ze stellen wel dat het bindend is, maar of dit enige waarde heeft m.b.t. het juridische aspect, dat weet ik dus niet..

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Athoz schreef:Hooo dus eigenlijk word hier geadviseerd om het voor te laten komen, en NIET door de geschillencommissie te laten behandelen??

Want ik moet het laatste gedeelte depotgeld volgende week over maken, dan word definitief mijn zaak behandeld. Als hier nu al gezegd word dat de geschillencommissie lak heeft aan de Staffel voorwerktabel II, dan stap ik direct naar de rechter..

Is het dan ook zo, dat als de geschillencommissie mijn zaak heeft behandeld, en ik het er toch niet mee eens ben, dit alsnog voor kan laten komen? Ze stellen wel dat het bindend is, maar of dit enige waarde heeft m.b.t. het juridische aspect, dat weet ik dus niet..
Ik kan jullie alleen maar adviseren om Enexis te betalen vlg de overeengekomen betalingsvoorwaarden, iedereen betaalt tenslotte de energiekosten en zit niet te klagen over rechters etc etc, who pays the bill :mrgreen:

Athoz

Das makkelijk gezegd ja :D

Helaas, gezien er dus richtlijnen zijn gesteld wens ik me daar dan ook aan te houden. Had ik geen afspraken met ze gemaakt, had die 450% incassokosten ook nog m'n eigen schuld geweest. Daar dit niet het geval is wens ik dit te betwisten ;)

rattaplan

Ongelezen bericht door rattaplan »

Vind dat hele vooruitbetalen toch eiegnlijk al grote onzin. Dan krijg je nog een jaarafrekening, hierop kunnen ze die kosten dan toch verrekenen.

Ik leg zelf wel geld op zij elke maand en dan met de jaarafrekening betaal ik wel het bedrag dat ik verschuldigd ben/ heb verbruikt. waarom kan dat niet? Die optie bestaat niet een volgens mij.

Nu moeilijke constructie om eerst maar via een schattnig van verbruik te gaan bepalen hoeveel er betaald moet worden. ik wil gewoon betalen wat ik verbruikt heb. Desnoods moet ik maandelijks mijn meterstanden doorgeven.
Als je dan te laat bent met betalen etc. dan hebben ze mijn inziens gelijk om extra kosten etc. te gaan berekenen.

Pobox '67

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

Vind dat hele vooruitbetalen toch eiegnlijk al grote onzin. Dan krijg je nog een jaarafrekening, hierop kunnen ze die kosten dan toch verrekenen.
Dat zie je ook heel vaak bij de uitspraken van rechters terugkomen. Als er de mogelijkheid is om een openstaande betaling later te verrekenen worden incassokosten ook verworpen. immers het starten van het incassotraject is dan onzinnig. (alleen maar om extra geld te schuiven)
Is het dan ook zo, dat als de geschillencommissie mijn zaak heeft behandeld, en ik het er toch niet mee eens ben, dit alsnog voor kan laten komen?
je kan NIET daarna nog naar de rechter stappen. het advies is bindend en je hebt je conform deze nieuwe overeenkomst te houden aan hun richtlijnen.
Deze commisie hanteerd A. voorwerk II NIET.
En B. houden ze WEL rekening met in de branche geldende afspraken, waar een rechter vaak een streep door trekt. Bovendien moet je klachtengeld betalen.

nogmaals advies: laat het voorkomen, maar dan dat de tegenpartij jouw dagvaard (dan hoef jij niks te betalen aan proceskosten, zo lang je niet verliest)
Je moet dan wel duidelijk kenbaar gemaakt hebben dat je openstaande bedrag betwist. en wat je wel schuldig bent naar redelijkheid alvast voldoen.

Athoz

Dank je.. Vervelende is wel dat ze dan tot afsluiting overgaan waarschijnlijk totdat er uitspraak is geweest, en daar zit ik op dit moment nou niet bepaald op te wachten :/

Pobox '67

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

A. dat mag niet in de wintermaanden (tot april)
B. als je verder gewoon je voorschotten betaald en achterstaligge betaling ook hebt voldaan (naar redelijkheid) kan jouw contract niet zomaar ontbonden worden.

Afsluiting vind trouwens pas plaats op het moment nadat jij 2 weken geen leverancier meer hebt door de netbeheerder.(omdat je contract is beeindigd bijvoorbeeld).
MAAR: afsluiten kan alleen bij jouw in huis, dus laat niemand binnen voordat het door de rechter is behandeld!
evt kan je in geval van afsluiting ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank.

De machtspositie die Essent in jouw geval heeft, is dat de netbeerder ook nog gewoon van Essent is.

Je kan ook per direct overstappen. Als je een maand opzegtermijn hebt is dat geen probleem. anders moet je evt een boete van 50 Euro betalen, maar er zijn ook andere leveranciers die de boete voor jouw willen betalen om jouw als klant te verwelkomen.

Athoz

Dan gaat er begin volgende week een aangetekend schrijven naar Enexis met daarin de mededeling dat ik afzie van de geschillencommissie en het op een rechtzaak aan laat komen, dat ik per direct de 102 + 44,03 overmaak zodat de achterstand plus redelijke incassokosten voldaan zijn..

Zal m'n geld bij de geschillencommissie ook terughalen.. Jammer dat ik die 25 euro kwijt ben, maar beter 25 euro dan 400..

Het is trouwens ook zo, dat Enexis alleen m'n netbeheerder is, ik zit met m'n energie bij een heel andere leverancier dan essent..

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Althos, heb jij enig idee wat een advocaat kost?, een juridische bijstandsverzekering doet niets in dit soort gevallen.

Ik lees dat je nu ineens de achterstallige schuld kunt dokken, wordt een vreemd verhaal, :| 8)

Gesloten