Overname YourWWW door Digitalus: geen restitutie?
Geplaatst: 21 jan 2010 18:52
Beste mensen,
Wellicht dat jullie me kunnen helpen met dit vraagstuk. Even een situatieschets:
Korte geschiedenis:
- juni 2007 aangemeld bij YourWWW voor webhosting en domeinnaamregistratie. Direct betaald en ook vrijwel direct beschikking gekregen over de diensten.
- oktober 2008: geen factuur/bericht voor verlening gekregen (zelf ook helemaal vergeten) dus meteen maar gemaild. Aantal mailtjes verder eindelijk een reactie en de mogelijkheid gekregen tot betaling.
- december 2009: site/mail offline! Er bleek een factuur online te staan gedateerd wel 2 hele dagen voordat ze de stekker eruit getrokken hadden! En nog met ruim 2x het bedrag van mn overeenkomst. Ik weer mailen na alles voorgerekend te hebben: paar dagen later was alles weer online en heb ik de inmiddels gecorrigeerde factuur betaald (vooruit, tot juni 2010).
Heden:
- mail ontvangen van Digitalus Webhosting (had ik nog nooit van gehoord) waarin ze stellen "Eerder deze week heeft u een bericht ontvangen van YourWWW aangaande de overname van dit bedrijf door Digitalus Webhosting & Webdesign. Wij zijn blij u te mogen verwelkomen als klant.". Pardon? Ik heb geen mail, aankondiging of wat ook van een overname gekregen op geen enkel emailadres, dus waar hebben ze het over?
- meteen gemaild dat ik niet akkoord ga met deze wijzigingen en zeker geen klant wil zijn bij Digitalus als het me op deze wijze opgelegd wordt.
- meteen aangemeld bij andere webhoster voor een nieuw hosting pakket en verhuizing van mijn .nl domeinnaam en dit ook doorgegeven aan Digitalus met het verzoek mij de teveel vooruit-betaalde abonnementsgelden te restitueren. Hun reactie: "Wij kunnen u helaas geen restitutie geven aangezien YourWWW met jaarcontracten werkte, en daar komt ook bij dat dit bedrag aan YourWWW is overgemaakt en niet aan digitalus."
Volgens mij is dit onzin: zij hebben zich niet gehouden aan de informatieplicht en zij hebben de Algemene Voorwaarden verandert. Dat is m.i. gelijk aan contractbreuk en geeft mij het recht het contract te ontbinden en mijn teveel betaalde abonnementskosten terug te krijgen.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Is er iemand met een juridische achtergrond die hier meer duidelijkheid over kan geven?
ConsuWijzer heb ik ook gebeld en zij zeggen dat je bijvoorbeeld kan aangeven dat je niet akkoord gaat met de wijzigingen in de AV, en deze daarom vernietigd. Echter blijven de ongewijzigde delen in de AV dan wel bestaan: voor de rest komt het nederlandse recht gewoon in de plaats. Maar dit zegt verder niets over het recht hebben of niet op restitutie...
Ik ben benieuwd! Bij voorbaat dank voor een reply.
MVG,
WPdM.
Wellicht dat jullie me kunnen helpen met dit vraagstuk. Even een situatieschets:
Korte geschiedenis:
- juni 2007 aangemeld bij YourWWW voor webhosting en domeinnaamregistratie. Direct betaald en ook vrijwel direct beschikking gekregen over de diensten.
- oktober 2008: geen factuur/bericht voor verlening gekregen (zelf ook helemaal vergeten) dus meteen maar gemaild. Aantal mailtjes verder eindelijk een reactie en de mogelijkheid gekregen tot betaling.
- december 2009: site/mail offline! Er bleek een factuur online te staan gedateerd wel 2 hele dagen voordat ze de stekker eruit getrokken hadden! En nog met ruim 2x het bedrag van mn overeenkomst. Ik weer mailen na alles voorgerekend te hebben: paar dagen later was alles weer online en heb ik de inmiddels gecorrigeerde factuur betaald (vooruit, tot juni 2010).
Heden:
- mail ontvangen van Digitalus Webhosting (had ik nog nooit van gehoord) waarin ze stellen "Eerder deze week heeft u een bericht ontvangen van YourWWW aangaande de overname van dit bedrijf door Digitalus Webhosting & Webdesign. Wij zijn blij u te mogen verwelkomen als klant.". Pardon? Ik heb geen mail, aankondiging of wat ook van een overname gekregen op geen enkel emailadres, dus waar hebben ze het over?
- meteen gemaild dat ik niet akkoord ga met deze wijzigingen en zeker geen klant wil zijn bij Digitalus als het me op deze wijze opgelegd wordt.
- meteen aangemeld bij andere webhoster voor een nieuw hosting pakket en verhuizing van mijn .nl domeinnaam en dit ook doorgegeven aan Digitalus met het verzoek mij de teveel vooruit-betaalde abonnementsgelden te restitueren. Hun reactie: "Wij kunnen u helaas geen restitutie geven aangezien YourWWW met jaarcontracten werkte, en daar komt ook bij dat dit bedrag aan YourWWW is overgemaakt en niet aan digitalus."
Volgens mij is dit onzin: zij hebben zich niet gehouden aan de informatieplicht en zij hebben de Algemene Voorwaarden verandert. Dat is m.i. gelijk aan contractbreuk en geeft mij het recht het contract te ontbinden en mijn teveel betaalde abonnementskosten terug te krijgen.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Is er iemand met een juridische achtergrond die hier meer duidelijkheid over kan geven?
ConsuWijzer heb ik ook gebeld en zij zeggen dat je bijvoorbeeld kan aangeven dat je niet akkoord gaat met de wijzigingen in de AV, en deze daarom vernietigd. Echter blijven de ongewijzigde delen in de AV dan wel bestaan: voor de rest komt het nederlandse recht gewoon in de plaats. Maar dit zegt verder niets over het recht hebben of niet op restitutie...
Ik ben benieuwd! Bij voorbaat dank voor een reply.
MVG,
WPdM.