LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verliezen van niet gebruikte belminuten feitelijk diefstal?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Bouke18

verliezen van niet gebruikte belminuten feitelijk diefstal?

Ongelezen bericht door Bouke18 »

Mijn klacht betreft het verloren gaan van niet gebruikte belminuten bij een maandabonnement. Het zit zo: Ik had een abonnement van € 35,- per maand bij Vodafoon. De laatste 3 maanden belde ik echter zo weinig, dat bijna al mijn belminuten naar de volgende maanden konden. Ik betaal feitelijk vooruit, voor nog niet geleverde diensten. Nu het zo is dat ik geen gebruik ga maken van die diensten is het gebruikelijk (bij bijna alle providers) dat het tegoed vervalt. Ik vind dat dat niet klopt. Er is namelijk geen dienst geleverd. Dat er wel een mogelijkheid was die dienst te leveren moet niets kosten. De dienst van een provider is mijns inziens dat hij een telefoon verbinding tot stand brengt door middel van zijn netwerk. Als daar geen gebruik gemaakt van wordt zou je dus ook niets hoeven te betalen is mijn stelling, net zo goed dat je niet voor stroom betaald als je dat niet gebruikt. Ook worden er hoge bedragen in rekening gebracht als administratie kosten: €20- voor het verlagen van je maandbedrag per één of twee stap(pen) van maximaal € 7,50 Het is alleen wat gegevens in de computer invoeren = 3 minuten werk.
Het zou mij dus 20 + 30 + 30 + 30 = € 110 kosten als ik er van uit ga dat ik voor 30 euro beltegoed over had per maand. Daarna zit ik toch nog vast aan een abonnement van €20,- per maand waar ik ook nog belminuten van ga overhouden bij een gebruik van slechts 60 minuten per maand.
Ik heb de stelling bij Vodafone kenbaar gemaakt bij de "klantenservice" die dan natuurlijk niets kan doen, want zo zijn de regeltjes en procedures nu éénmaal en ook een "sterke" uitspraak: "Alle providers doen dat zo, meneer"
Ik heb de consumentenbond dit ook voorgelegd en als er meerdere mensen met soortgelijke klachten zijn zullen ze dit eens goed gaan bekijken. Oproep bij deze dus: klachten bij de consumentenbond of hier droppen. Het gaat echt om oneerlijke algemene voorwaarden, oneerlijke handelpraktijken of wel haast diefstal. Ik hoop dat iedereen dit kenbaar maakt en zich niet zomaar laat "bestelen"door de providers en met name Vodafoon. A.W.B [email protected]

Bouke18

Re: verliezen van niet gebruikte belminuten feitelijk diefstal?

vogels schreef:Waarom neem je dan zo'n duur abonnement als je toch haast niets verbruikt? Mooie telefoon in de aanbieding?
Ik had een vriendin die alleen mobiel te bereiken was en ik had geen vaste aansluiting in die tijd wegens relatieproblemen. Zeer herkenbaar lijkt mij. De situatie is nu geheel ten goede gekeerd, dus weer een leuke vriendin, vaste telefoonaansluiting en geen relatieproblemen. Zo kan het gaan dus.... Moet V odafoon daar dan beter van worden? Kan je ook op de stelling zelf reageren in plaats van kritische vragen over mijn keus te stellen?

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Bij het afsluiten van het abonnement ben je akkoord gegaan met de voorwaarden of je ze nu wel of niet gelezen hebt. Achteraf heb je een te hoog abonnement afgesloten.
De dienst van een provider is mijns inziens dat hij een telefoon verbinding tot stand brengt door middel van zijn netwerk. Als daar geen gebruik gemaakt van wordt zou je dus ook niets hoeven te betalen is mijn stelling,
Wil je het bovenstaande van toepassing hebben had je een prepaid kaart moeten nemen en geen abonnement. Bij een abonnement horen nu eenmaal andere voorwaarden. Jij noemt hierbij het voorbeeld stroom daar betaal je ook vastrecht .Beter voorbeeld is als je een pak melk koopt van 2,5 liter en je gebruikt 1 liter dan blijft die 1,5 liter toch ook niet onbeperkt goed al heb je ervoor betaald ( moet je ook voor uiterste houdbaarheids datum consumeren).

Er zijn wel abonnements vormen waarbij beltegoed onbeperkt houdbaar is ( zolang abonnement bestaat) .

gr Henk

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Op zich vind ik dit niet zo'n raar verhaal hoor. Dit zijn gewoon de voorwaarden op basis waarvan jij een overeenkomst met hen bent aangegaan. Als het systeem niet zo zou werken, zouden de tarieven waarschijnlijk enorm omhoog moeten. Je telefoon, hun netwerk en hun service moet tenslotte ergens van betaald wordt... als je dat niet wilt, kun je beter een prepaidtelefoon kopen.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Bouke 18 nog even een aanvulling je hebt dit abonnement afgesloten om een vriendin die tijdelijke relatie breuk had te kunnen bellen. Ik vermoed je hebt nu een abonnement van 35 euro met toestel van 300 belminuten waarom geen sim only genomen 325 belminuten voor 9,95 had je ook veel kosten bespaard.

gr Henk

Miranda63

Ongelezen bericht door Miranda63 »

ik vind het een beetje vreemd dat er steeds gezegd word had je maar geen abonnement af moeten sluiten :cry: dat doet niks af aan de feiten van de niet gebruikte belminuten..

het is gewoon vreemd dat het wettelijk toegestaan is niet verbruikt bltg waar wel voor betaald is te laten vervallen en een aantal telecombedrijven beginnen dit ook alweer terug te draaien gelukkig :D

bltg is geen bederfelijke waar dus naar mijn idee maken deze bedrijven hiermee extra winst ten koste van onze portomonee, en dat is niet echt netjes..

Bouke18

Miranda63 schreef:ik vind het een beetje vreemd dat er steeds gezegd word had je maar geen abonnement af moeten sluiten :cry: dat doet niks af aan de feiten van de niet gebruikte belminuten..

het is gewoon vreemd dat het wettelijk toegestaan is niet verbruikt bltg waar wel voor betaald is te laten vervallen en een aantal telecombedrijven beginnen dit ook alweer terug te draaien gelukkig :D

bltg is geen bederfelijke waar dus naar mijn idee maken deze bedrijven hiermee extra winst ten koste van onze portomonee, en dat is niet echt netjes..
Kijk deze dame begrijpt meteen waar het hier omgaat.
Commentaar op mijn gemaakte keuze en het afdoen als heel normaal bij dit soort contracten spelen geen rol m.i. Een heel goed punt Miranda, het is geen bederfelijke waar. In feite is het volgens mij een schuldbekentenis voor Vodafoon dat ze mij iets zullen leveren. Als dat niet meer nodig blijkt lijkt het mij normaal dat ik mijn geld terug krijg.

Ook de rare tarieven: verhogen kost niets, verlagen kost ineens € 20, - Kan iemand dat verklaren?
Laatst gewijzigd door Bouke18 op 25 jan 2010 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Bouke18

Deurwaarder Mark schreef:Op zich vind ik dit niet zo'n raar verhaal hoor. Dit zijn gewoon de voorwaarden op basis waarvan jij een overeenkomst met hen bent aangegaan. Als het systeem niet zo zou werken, zouden de tarieven waarschijnlijk enorm omhoog moeten. Je telefoon, hun netwerk en hun service moet tenslotte ergens van betaald wordt... als je dat niet wilt, kun je beter een prepaidtelefoon kopen.
Het gaat mij om de redelijkheid van tarieven en het kwijt raken van tegoeden!!!!
Als je alles van te voren weet.... ja..... dan had ik andere keuzes gemaakt ja. Dat er verdient moet worden is logisch. Laat men dan vooral klantvriendelijk zijn in plaats van onredelijke en oneerlijke voorwaarden. Moet je kijken wat dat oplevert en bespaart aan kosten die nu gemaakt worden aan alle conflicten met klanten (denk aan juristen, deurwaarders, incassobedrijven, enz!!!!)
Laatst gewijzigd door Bouke18 op 25 jan 2010 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bouke18

Bouke18 schreef:
Deurwaarder Mark schreef:Op zich vind ik dit niet zo'n raar verhaal hoor. Dit zijn gewoon de voorwaarden op basis waarvan jij een overeenkomst met hen bent aangegaan. Als het systeem niet zo zou werken, zouden de tarieven waarschijnlijk enorm omhoog moeten. Je telefoon, hun netwerk en hun service moet tenslotte ergens van betaald wordt... als je dat niet wilt, kun je beter een prepaidtelefoon kopen.
Het gaat mij om de redelijkeid van tarieven en het kwijt raken van tegoeden!!!!
Als je alles van te voren weet.... ja..... dan had ik andere keuzes gemaakt ja. Dat er verdient moet worden is logisch. Laat men dan vooral klantvriendelijk zijn in plaats van onredelijke en oneerlijke voorwaarden. Moet je kijken wat dat oplevert en bespaart aan kosten die nu gemaakt worden aan alle conflicten met klanten
Je bent deurwaarder, dus een persoonlijk belang in deze, is het niet?
Laatst gewijzigd door Bouke18 op 25 jan 2010 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Bouke18

henk51 schreef:Bouke 18 nog even een aanvulling je hebt dit abonnement afgesloten om een vriendin die tijdelijke relatie breuk had te kunnen bellen. Ik vermoed je hebt nu een abonnement van 35 euro met toestel van 300 belminuten waarom geen sim only genomen 325 belminuten voor 9,95 had je ook veel kosten bespaard.

gr Henk
Het had natuurlijk anders kunnen zijn en ja dan had ik iets anders kunnen kiezen. Doet verder niets af aan mijn stelling. Hopelijk weet inmiddels iedereen dat het ook niet wettig is wat er in de algemene voorwaarden staat. Je kunt je 2 jarige abonnement WEL eerder beëindigen ZONDER abnormaal hoge kosten zodat je feitelijk nog net zoveel betaald als dat je het had laten doorlopen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

als ik een gemiddelde lening heb, en die wil ik tussendoor opeens in 1x afbetalen betaal ik boete geld, de leningverstrekker heb ik de belofte gedaan om hem voor x jaren een x bedrag te betalen.

als ik een mobiel contract neem, wordt daarbij een toestel gesubsidieerd en ik geef daarbij aan dat ik voor x jaren een x bedrag betaal (minimaal).

lijkt me vrij simpel. zou ook graag willen dat het anders was, betaal nu ook 35 euro voor een contract waarbij ik de helft niet gebruik, en dus komt te vervallen. Dat is het gevolg van het eerst op kamers wonen en een vriendin thuis hebben, en nu samenwonen. Had ik van tevoren kunnen weten, maar ik wilde wel graag een toestel gratis.

Als ik een bioscoopbon krijg/koop is die meestal 1 jaar geldig na afgifte, daarna niet meer, het geld is er wel voor betaald, maar als ik het niet op maak, komt dat te vervallen, en voor bioscoopbon kan je eigenlijk iedere willekeurige waardebon invullen. Is ook diefstal, maar ook hier geld weer, er zijn voorwaarden aan verbonden, en daar ga je mee akkoord.

Bouke18

Een vergelijking met een lening is m.i. niet te doen. Die situatie is toch heel anders. Ik vind de vergelijking met bonnen nogal scheef. Bovendien zijn die minimaal 1 jaar geldig en er zijn er ook die langer geldig blijven..... Belminuten zijn na 2 maanden al verloren! Ook moet je eerst je nieuwe minuten opmaken en pas daarna je overgebleven minuten.
Nogmaals: het gaat om de tarieven en het éénrichtingsverkeer naar de consument vastgelegd in de algemene voorwaarden. Abo omhoog kost (bijna)niets, naar beneden kost ineens € 20, - Overigens wat dat betreft hebben bijna alle providers dit in hun voorwaarden staan. Dit wil toch niet zeggen dat je dat dan maar moet accepteren? Ik begon trouwens met een abo van € 18,50 en ben door mijn belgedrag stapsgewijs naar dit dure abonnement gegaan. Oorspronkelijk had ik een korting van € 4,- , die was ik meteen al kwijt na de eerste verhoging. (ook zo iets leuks) Ik kwam in het begin geregeld boven mijn bundel uit dus kon ik fors bijbetalen. Zodoende hebben ze zeker goed aan mij verdiend.
Laatst gewijzigd door Bouke18 op 25 jan 2010 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

antileugens

Ongelezen bericht door antileugens »

@bernvd: Dat is natuurlijk krom. Bouke heeft voor die minuten betaald dus heeft hij er eigenlijk recht op. Dat hij moet betalen om het abonnement te verlagen, tja, daar gaat je vergelijking wel op want dan lopen ze inkomsten mis.
Maar de minuten heb je gekocht.

Je zou het beter kunnen vergelijken met een kroeg oid waar je een aantal kratten bier hebt gekocht om een feest te geven. Het gaat sneeuwen waardoor er minder gasten dan verwacht komen en de kroegbaas geeft je het overgebleven bier niet omdat je het niet gebruikt hebt maar stuurt je er de rekening wel voor.

Bouke18

Bovenstaande vergelijking vind ik wel erg ver gezocht, maar bedankt voor de poging. Het verbaasde me toch wel dat er een nogal gelaten houding heerst of zie ik dat verkeerd? Mensen, je hebt vooraf betaald voor een dienst of product. Je mag wel meer betalen, maar minder omdat je het toch niet nodig blijkt te hebben wordt bestraft met een flinke graai uit jouw portemonnee (JOUW BELMINUTEN!!!! ) Kosten mogen natuurlijk wel in rekening gebracht worden, maar houdt die redelijk!!!! Graag reacties van mensen die ongeveer in hetzelfde schuitje zitten.

Deurwaarder Mark

Hé Bouke, ben je bang dat we blind zijn ofzo? Ik zou zeggen, lees de gedragsregels eens, en pas je posts aan op een fatsoenlijke manier...

Deurwaarder Mark

Bouke18 schreef:Je bent deurwaarder, dus een persoonlijk belang in deze, is het niet?
Je mag mij eens uitleggen wat volgens jou het verband is tussen jouw belminuten die conform het door jou ondertekende contract vervallen als je ze niet tijdig gebruikt, en het feit dat ik deurwaarder ben... en dan nog wel een persoonlijk belang, nou nou...

Bouke18

Jouw belang lijkt me duidelijk. Je eigen baan....

De kosten die bedrijven maken door hun verdiende geld uit te geven aan incassobureaus, deurwaarders, juristen..... zijn enorm. Providers zouden eens kritischer naar hun eigen houding moeten kijken t.o.v. een goede klant waar heus wel aan te verdienen valt....

Niet persoonlijk opvatten natuurlijk, maar zo zit het wel.

Dit soort praktijken schijnt al "gewoon" gevonden te worden. Over het algemeen kun je wel stellen dat er steeds meer bedrijven zijn die het allemaal erg onduidelijk maken voor consumenten, nadelige voorwaarden stellen naar de consument en geld weggooien aan instanties die anders een stuk minder werk zouden hebben.... nou nou ja. Service begint ook een vies woord te worden zo langzamerhand. Callcentra, ook zo'n fijn verschijnsel, altijd verlegen om personeel ook, met kant en klare protocollen en geketend aan regels. Hufterig gedrag wordt zo wel heel erg gestimuleerd. Dit alles vraagt er toch om dat het eens anders moet?

Bouke18

Deurwaarder Mark schreef:Hé Bouke, ben je bang dat we blind zijn ofzo? Ik zou zeggen, lees de gedragsregels eens, en pas je posts aan op een fatsoenlijke manier...
Leg mij maar eens uit wat er mis is dan.... Toch persoonlijk aangevallen gevoeld?
Inmiddels heb ik de lettergrootte aangepast als het zo is dat je daar op doelde.

jadegraag

Ongelezen bericht door jadegraag »

Ik snap uw punt ook niet zo.
Toen ik een abonnement af sloot is mij ook verteld dat ik 2 maanden kan meenemen. Daar teken ik dan ook voor. Het is eenmaal zo, kan niet altijd alles krijgen wat ik wil natuurlijk.

En stel dat u dus elke maand mee neemt, dan bent u toch nooit in staat om het op te maken? Er komen elke maand dan als voorbeeld z'n 10 minuten bij, die zich dus fijn opstapelen. Wat is het nut dan om aan het einde van het contract te constateren dat je 120 min. over hebt? Of wou u die dan nog opmaken...... 2 maanden meenemen is in m.i. prima.

Deurwaarder Mark

Bouke18 schreef:
Deurwaarder Mark schreef:Hé Bouke, ben je bang dat we blind zijn ofzo? Ik zou zeggen, lees de gedragsregels eens, en pas je posts aan op een fatsoenlijke manier...
Leg mij maar eens uit wat er mis is dan.... Toch persoonlijk aangevallen gevoeld?
Inmiddels heb ik de lettergrootte aangepast als het zo is dat je daar op doelde.
Blijkbaar weet je precies wat er mis is... waarom zou je anders je lettertype (wat je achteraf na het plaatsen van je post groter had gemaakt) weer in het normale formaat terugbrengen?

Dat heeft niets te maken met persoonlijk aangevallen voelen, dat heeft alles te maken met het je houden aan de forumregels...

Gesloten