LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Main »

Ik ben bezig een appartement waarvan de bouw net is begonnen, te kopen, maar ben dan verplicht de overdekte parkeerplaats, die bij het appartement hoort te huren van de gemeente a 100,- Euro per maand.
Ik heb geen interesse in deze plaats maar kan de kan de huur niet beeindigen.
Is dit geen koppelverkoop ?
Laatst gewijzigd door Main op 28 jan 2010 06:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Dat komt op mij wel zo over

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Nee, ik denk het niet de eigenaren van het appartement zijn vrij om hun appartement te verkopen aan wie zij willen en als zij als voorwaarde stellen, dat de huurovereenkomst van de parkeerplaats wordt overgenomen, kan je weinig doen.

Je kan ze moeilijk dwingen hun appartement aan jou te verkopen en dan zelf met een parkeerplaats te blijven zitten.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door elmo43 »

Denk niet dat ze met de parkeerplaats blijven zitten want de huur daarvan moet aan de gemeente betaald worden.

Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Main »

loesje 2


De bouw van de appartementen is net begonnen, ik moet bij aankoop van de appartement de overdekte parkeerplaats huren van de gemeente, de huur is helemaal eenzijdig, waar de eigenaar niet vanaf kan, wil de gemeente de huurprijs verhogen of zodra er na 5 jaar als er kosten komen, verkopen aan de huurder, moet je dit accepteren. Ik ben best bereid de parkeerplaats te kopen, maar dan wel samen met het appartement
De huur kan ook niet opgezegd worden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door kweenie »

Is de grond van het appartement wel in eigendom, of is dat in erfpacht gegeven? Het kan zijn dat de gemeente grond in principe nooit verkoopt, maar hoogstens in erfpacht geeft. In die situatie is het ook niet heel raar als de parkeerplaatsen ook niet worden verkocht. En aangezien de bebouwingsduur bij een appartementencomplex veel langer is dan bij een parkeerplaats, zou ik mij kunnen voorstellen dat ook de huurtermijn van de parkeerplaats veel korter is dan de erfpacht termijn van het appartementencomplex.

Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Main »

Kweenie,

De grond van de appartementen wordt aangekocht,

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan vind ik het raar dat je de parkeerplaats móet huren, zeker als het van de gemeente is. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je als vereniging van eigenaren het complex parkeerplaatsen ook aanschaft, en hiervoor een maandelijkse huur rekent. Maar dat je als koper geen keuze hebt of je een parkeerplaats wilt huren of niet, dat lijkt me niet in de haak.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre je de huur niet zou kunnen opzeggen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je wettelijk als huurder het recht hebt om de huur op te zeggen (met een redelijke opzegtermijn) en dat de gemeente dan geen poot heeft om op te staan. Je zou kunnen kijken in hoeverre het huurcontract een mogelijkheid tot opzeggen heeft en, als dat er niet is, of het huurcontract dan wel rechtsgeldig is. Anders zou je volgens mij bv. een maand na ondertekening van het koopcontract de huur op kunnen zeggen, met inachtneming van de opzegtermijn.

Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Main »

Kweenie,

Dit heb ik voorgesteld aan de verkoopmakelaar, die in weze ook voor mij behoord te werken, daar de appartementen vrij op naam wordt verkocht.
De gemeente wil 300 parkeerplaatsen creeren, waarvan er 37 voor de eigenaren van de appartementen, volgens de makelaar behoort een parkeerplaats bij een appartement en kan de huur niet opgezegt worden, ik mag wel de parkeerplaats onder verhuuren

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Janny »

Main,

heb je ook een auto??

Zo ja, waar wil je die stallen?
janny

witte angora
Berichten: 31482
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door witte angora »

Beetje vreemd eerlijk gezegd.

Als je een flat koopt of huurt, dan weet je dat er servicekosten aan vast zitten, dit betreft verlichting, schoonmaak, enzovoorts. Maar verplicht huren bij de gemeente??? En dan zo'n bedrag?

Heb je dan wel een eigen parkeerplaats (met beugel of iets dergelijks), of moet je evengoed maar zien waar je de auto neerzet?

Je zou de Nationale Ombudsman eens kunnen bellen, mischien dat die je iets meer kunnen vertellen hierover.

witte angora
Berichten: 31482
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan niks vinden, over dit soort regelingen, of het wel of niet mag, maar heb wel iets over huurprijzen gevonden. Het betreft een project in Spijkenisse, waar de 48 koop-apartementen een gekochte parkeerplaats in de garage hebben, voor meerdere plekken moet er gehuurd worden.
Parkeerabonnement voor bewoners in Cityplaza parkeergarage

Abonnementtarieven (2009)

Koopwoningen
2e auto € 268,75 per jaar
3e en volgende € 770,00 per jaar

Huurwoningen
1e auto € 182,75 per jaar
2e auto € 268,75 per jaar
3e en volgende auto € 770,00 per jaar
Bron: http://loket.spijkenisse.nl/?pagina=1024
Wellicht dat je hiermee iets kunt om de hoogte van het bedrag aan te vechten, want 100 euro per maand voor een parkeerplaats met een dakje erboven is echt van de zotte. Vergelijk het ook maar eens met het zogenaamde vergunningparkeren in veel steden, daar liggen de tarieven zelfs in de duurste stukken niet zo hoog. En daar ben je vrij om wel of geen vergunning aan te vragen.

Overigens:
volgens de makelaar behoort een parkeerplaats bij een appartement en kan de huur niet opgezegt worden, ik mag wel de parkeerplaats onder verhuuren
Informeer eens bij de gemeente, mischien is de makelaar verkeerd geinformeerd?

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Janny »

Wellicht dat je hiermee iets kunt om de hoogte van het bedrag aan te vechten, want 100 euro per maand voor een parkeerplaats met een dakje erboven is echt van de zotte.
Over de prijs zou ik zeker, en doe het met de andere kopers van een appartement gezamenlijk, onderhandelen.
Echter , wordt er niet vergeten dat men hier spreekt over het huren van een een carport? en niet over een open parkeerplaats. Mijn auto staat onbedekt buiten naast ons huis op de oprit, dat is ,zeker met dit weer, zo nodig het krabben van ijs en sneeuw. Je huurt wel een stukje comfort, in ons natte kikkerlandje.
janny

Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Main »

De parkeerplaats die we moeten huren is een overdekte en afgesloten gedeelte van een grotere parkeergarage.
iedere appartement eigenaar krijgt dan een eigen parkeerplaats, natturlijk is het fijn een eigen parkeerplaats te hebben en ik wil best kopen, maar niet verplicht huren van de gemeente.

witte angora
Berichten: 31482
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat het probleem ook is: zolang de woningen nog niet verkocht zijn, weet je ook niet met wie je samen op kunt trekken om hier wat aan te doen.

Maar ik kan me ook voortellen dat de appartementen onder deze voorwaarde wat lastiger te verkopen zijn. Ik ben ook niet zo'n type dat zich maar alles laat aanleunen, en alles slikt. Persoonlijk weet ik niet of ik op een appartement zit te wachten met zo'n kostenpost.

Toch... dat de gemeente geld voor die parkeerplaats wil zien, dat snap ik heus wel. Die parkeergarage kost geld. Maar of ze je kunnen dwingen betwijfel ik.

Ik vraag me trouwens af op welke grondslag de parkeerplaats verhuurd wordt. Wordt de parkeerplaats verhuurd als zijnde onroerend goed dat bij de woning hoort, of wordt er feitelijk parkeergeld in de vorm van een abonnement geheven.

In het eerste geval kun je je afvragen of de gemeente dit wel mag, eisen dat iemand (een deel van) onroerend goed huurt vanwege het enkele feit dat hij/zij eigenaar is van een aanliggend koopappartement, in het tweede geval kun je je afvragen of de gemeente parkeergeld in de vorm van een abonnement kan eisen van iemand die geen auto heeft, en ook geen parkeerplaats nodig heeft.

Ik denk dat het in beide gevallen niet kan, eerlijk gezegd.

Je zou denk ik het beste eerst bij de gemeente kunnen navragen op welke grondslag deze verplichting rust. Tevens kun je dan vragen of de informatie zoals de makelaar jou verstrekt heeft, wel klopt.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering waar je dit kan navragen, ben je lid van de ANWB, is er een juridisch loket in de buurt?

tonnie van de wetering
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:51

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door tonnie van de wetering »

Wat een onzin allemaal.
De gemeente steld eisen aan een bestemmingsplan.
En in grote steden komt het vaak voor dat er de eis is voor parkeerplaatsen al dan niet voor openbaar gebruik.
De projektontwikkelaar kan dus ook niet anders dan deze eisen in het ontwerp mee te nemen.
Daarnaast kan de gemeente eigenaar zijn van de parkeerplaatsen, en de kosten daarvan zullen toch moeten worden gedekt door de opbrengsten.
Meestal is er ook een slagboom die onderhouden moet worden, verlichting.
Kosten die zeker doorberekend worden.
Dit alles vormt de verkoopvoorwaarden die er uiteindelijk uit komen.
En dan heb je de keuze of je neemt het of niet.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door S. »

Hallo,

Ik heb het idee dat alle communicatie nu enkel met de verkoopmakelaar verloopt en dat die praat namens de gemeente. Wat zou de ambtenaar die deze zaak in zijn/haar portefeuille heeft nu voor argumenten aanvoeren?
Ik heb bij iets dergelijks ooit ook zelf naar de gemeente gebeld en toen kreeg ik een heel ander (genuanceerder) verhaal te horen.
Soms is er ook sprake van miscommunicatie.

witte angora
Berichten: 31482
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door witte angora »

S. schreef:Hallo,

Ik heb het idee dat alle communicatie nu enkel met de verkoopmakelaar verloopt en dat die praat namens de gemeente. Wat zou de ambtenaar die deze zaak in zijn/haar portefeuille heeft nu voor argumenten aanvoeren?
Ik heb bij iets dergelijks ooit ook zelf naar de gemeente gebeld en toen kreeg ik een heel ander (genuanceerder) verhaal te horen.
Soms is er ook sprake van miscommunicatie.
Dat is één van de dingen die ik al die tijd sta te vertellen: TS moet gewoon even contact met de gemeente opnemen om te horen hoe een en ander zit. Tot nu toe zie ik echter geen enkel bericht dat TS daar iets mee doet, helaas.

Main
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2009 03:50

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Main »

Ik ga zo snel mogelijk contact opnemen met de gemeente, maar op dit moment is een notaris voor mij aan het uitzoeken of dit allemaal wel mag

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Aankoop appartement, huren parkeerplaats, koppelverkoop?

Ongelezen bericht door S. »

witte angora schreef: Dat is één van de dingen die ik al die tijd sta te vertellen: TS moet gewoon even contact met de gemeente opnemen om te horen hoe een en ander zit. Tot nu toe zie ik echter geen enkel bericht dat TS daar iets mee doet, helaas.
klopt! Ik miste de terugkoppeling van Main alleen. :wink:
Maar misschien komt er nu hopelijk wel duidelijkheid in de zaak.
Heb zelf het idee dat deze mogelijke koppelverkoop niet kan/mag. Klinkt ook niet logisch. Want je zult maar geen auto hebben, en voor wie huur je dan zo'n parkeerplek...

Gesloten