Ik kreeg onlangs een brief van de ib-groep (of DUO tegenwoordig) met de mededeling dat ik in het jaar 2007 teveel bijverdient hebt, en ik dus moet gaan terugbetalen. Hoeveel dit zal zijn staat nog niet vermeld dit komt in de volgende brief (over bureaucratie gesproken...). Nou heb ik in 2007 maar een paar maanden gestudeerd en dus ook maar een paar maanden stufi en ov ontvangen. Ik ben ervan uitgegaan dat hiermee de bijverdiengrens niet zou gelden voor de niet studerende maanden. niet dus. Ik heb de klantenservice gebeld en de mededeling gekregen dat er alleen gekeken wordt naar of je in de maanden januari en december stufi hebt ontvangen. Indien dit het geval is, blijft de bijverdiengrens gelden, ongeacht wat je tussendoor gedaan hebt, en voor hoeveel maanden je daadwerkelijk wat ontvangen hebt. Ze gaan er dan simpelweg vanuit dat je het hele jaar gestudeert hebt. Ik heb in de tussenliggende maanden goed verdiend, maar dat wordt dus afgestraft ook al heb je in die maanden niks van ze gehad.... oftewel werken wordt keihard afgestraft!
Heeft iemand suggesties voor bezwaar, of zijn er meerdere mensen met hetzelfde probleem?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Teveel bijverdient in 2007, maar niet hele jaar gestudeerd.
Re: Teveel bijverdient in 2007, maar niet hele jaar gestudeerd.
lijkt me eerlijk gezegd ook redelijk logisch. Op jaarbasis gezien heb je dan teveel ontvangen. Deze info staat ook beschreven op de site van de ib-groep. Is natuurlijk wel L****ig dat ze er dan pas 3 jaar later mee komen.
-
Is niet logisch lijkt mij... iemand die nominaal in juni afstudeert heeft aan het eind van het jaar ook ruim die grens bereikt en hoeft het dan ook niet terug te betalen. Ik denk dat het meer een automatisch computersysteem is die het op deze manier berekend... Als iemand dan in maart stopt (en een nieuwe start in september) met zijn studie moet ie de rest van het jaar op zijn luie reet gaan zitten om op te passen dat hij niet teveel verdient.
Ik zou in ieder geval de brief afwachten en hiertegen dan in beroep gaan... anders zouden ze werkloosheid voor onder studenten stimuleren...
Ik zou in ieder geval de brief afwachten en hiertegen dan in beroep gaan... anders zouden ze werkloosheid voor onder studenten stimuleren...
-
- Contacteer:
Natuurlijk is het logisch dat DUO (voorheen IB-Groep) alleen naar januari en december kijken, want dan hebben ze het gemiddelde te pakken. Elke maand controleren kost teveel tijd, die ze niet hebben. En na drie jaar kan best, de belastingdienst is ook niet zo heel snel.
Dit is een standaardprocedure, dus als jij kan aantonen, dat je op dat moment niet studeerde, en ook geen studiefinanciering ontving, kan je een bezwaarschrift aangetekend verzenden naar DUO/IB-Groep.
Mijn ervaring is dat je binnen zes weken bericht krijgt, dat je niets meer terug hoeft te betalen.
Dit is een standaardprocedure, dus als jij kan aantonen, dat je op dat moment niet studeerde, en ook geen studiefinanciering ontving, kan je een bezwaarschrift aangetekend verzenden naar DUO/IB-Groep.
Mijn ervaring is dat je binnen zes weken bericht krijgt, dat je niets meer terug hoeft te betalen.
In die situatie is de studiefinanciering dus óók gestopt voordat het totale inkomen boven de vrijstelling is gekomen. Daarom hoeft zoiemand ook niet terug te betalen. Het is vrij simpel, als je bv. in november over de vrijstelling gaat, dan zet je de financiering na oktober stop. In januari kun je het dan weer aanvragen, eventueel weer tot oktober, als je weer in november over de grens dreigt te gaan.Pindakaaspotje schreef:Is niet logisch lijkt mij... iemand die nominaal in juni afstudeert heeft aan het eind van het jaar ook ruim die grens bereikt en hoeft het dan ook niet terug te betalen.