Half in de jaren '80 werden we ineens overspoelt door een product dat iedereen moest hebben. We konden niet anders, want het alternatief werd heel handig als "belachelijk" en "achterhaalt" betiteld. Als consument had je geen andere keuze dan je duur bij elkaar gespaarde platenverzameling naar een stoffige hoek van de zolder te verwijzen en jezelf alleen nog maar te storten op de CD-speler. Het je van het digitaal muziek gebied. De plaat zou verdwijnen en nooit meer terug komen. Gek als je weet dat DJ's op grote feesten alleen maar gebruik willen maken van platen en zelfs zoeken naar oude platen om te kunnen sampelen.
Nu, anno 2001, is er weer een nieuw fenomeen. Oke, ik geef toe, het is beter dan de videocasette en het heeft meer mogelijkheden, maar wat mij aan het opvallen is, je hebt geen keuze meer. Ikzelf heb een aardige verzameling videobanden en wilt die ook, als het kan aanvullen. Het neemt veel plek in beslag, maar dat is een ongemak dat je erbij neemt. Maar daar zit ik niet mee. Wat mij zo ontiegelijk stoort is het feit dat uitgevers van films, maar ook bepaalde winkelketens er gewoon vanuit gaan dat iedereen al een DVD-speler hebben en brengen dus steeds vaker films alleen op DVD uit. En daar varen zij goed bij, want als je ziet dat de prijzen van een film op DVD beduidend hoger liggen dan de prijzen van een video, begint het er naar te rieken dat er hier een zeer bewust keuze is gemaakt. Laat de consument maar betalen en wij laden wel in.
Ik bedoel, laat staan dat een winkel besluit om alleen nog maar een soort pindakaas, Cola, koekjes en wasmiddel te verkopen, dan kan je toch ook kiezen voor een alternatief.
Waarom is dat dan hier niet mogelijk?
Toegegeven dat de DVD praktiser is en meer informatie kan dragen, mag een uitgever van films dan toch bepalen voor de consument dat hij beter DVD moet kopen door zijn product niet meer op het alternatief uit te brengen, de video dus?
Mag een producent op deze manier de consument dan ook verplichten om over te stappen op DVD, terwijl een betaalbare DVD speler/recorder (let op, ik bedoel dus een DVD speler met opneemmogelijkheid) als vervanging van de video nog niet voor hande is?
En mag een verkooppunt van videobanden, zoals bijvoorbeeld de Free Recordshop, videobanden als het waren in een soort van ban doen en eigenlijk alleen nog maar DVD verkopen? (eigen keuze, ik weet het, maar als er een alternatief is, hoor je die toch gewoon te kunnen kopen).
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht DVD
Re: Verplicht DVD
De winkelier bepaalt het assortiment, ik denk dat we in de nabije toekomst VHS videobanden alleen nog via internet zullen kunnen kopen.
Ik ben het met meneer Verboven eens, Ik moet zelf kunnen kiezen DVD/VHS. Zeker zolang er nog geen betaalbare vervanger voor een videorecorder is. Dan zou ik dus een dvd-speler moeten aanschaffen voor die anderhalve film die ik bekijk in een jaar.
Niet getreurd mensen.
DVD's zijn al te rippen, DVD-branders worden ook al goedkoper. De DVD-R's worden ook goedkoper.
We krijgen dadelijk dezelfde situatie als nu met de CD.
Je hoeft geen DVD's meer te kopen, alleen maar te branden.
Nog ff geduld en de DVD markt is ook naar de vervelend...
Ze moeten gewoon de prijs lager maken van die schijfjes.
DVD's zijn al te rippen, DVD-branders worden ook al goedkoper. De DVD-R's worden ook goedkoper.
We krijgen dadelijk dezelfde situatie als nu met de CD.
Je hoeft geen DVD's meer te kopen, alleen maar te branden.
Nog ff geduld en de DVD markt is ook naar de vervelend...
Ze moeten gewoon de prijs lager maken van die schijfjes.
DE DVD WORDT WEER NET ALS VROEGER DE CD GELANCEERD ALS HET MEDIUM DAT NU IEDEREEN MOET HEBBEN. GEZIEN HET ONGELOOFLIJKE GEDONDER DAT IK DE AFGELOPEN 21 JAAR MET VHS RECORDERS HEB GEHAD WIL IK NOG NIET VAN MIJN VIDEO AF.
ONLANGS KOCHT IK EEN DVD (BRIDGES TO BABYLON VAN DE STONES) DIE IK OP DE PLAYSTATION VAN MIJN ZOON KON AFSPELEN.
TOEN IK DE VIDEOBAND GELIJK MEE LIET SPELEN EN OVERSCHAKELDE WAS HET GELUID VELE MALEN BETER.
EEN KENNIS VAN ME DIE AL 5 JAAR MET DVD BEZIG IS HEEFT OOK BEVESTIGD DAT HET GELUID LANG NIET ALTIJD OPTIMAAL IS VAN DVD. HET GELUID IS AFHANKELIJK VAN DE MASTER DIE ZE GEBRUIKEN. IN HET ENE LAND LIGT EEN HELE GOEDE EN HET ANDERE WEER EEN SLECHTE. ALS JE DAN NET DIE LAATST GENOEMDE TREFT KUN JE BETER DE VIDEOBAND BLIJVEN DRAAIEN.
ONLANGS KOCHT IK EEN DVD (BRIDGES TO BABYLON VAN DE STONES) DIE IK OP DE PLAYSTATION VAN MIJN ZOON KON AFSPELEN.
TOEN IK DE VIDEOBAND GELIJK MEE LIET SPELEN EN OVERSCHAKELDE WAS HET GELUID VELE MALEN BETER.
EEN KENNIS VAN ME DIE AL 5 JAAR MET DVD BEZIG IS HEEFT OOK BEVESTIGD DAT HET GELUID LANG NIET ALTIJD OPTIMAAL IS VAN DVD. HET GELUID IS AFHANKELIJK VAN DE MASTER DIE ZE GEBRUIKEN. IN HET ENE LAND LIGT EEN HELE GOEDE EN HET ANDERE WEER EEN SLECHTE. ALS JE DAN NET DIE LAATST GENOEMDE TREFT KUN JE BETER DE VIDEOBAND BLIJVEN DRAAIEN.
Ik geloof dat de markt gewoon bepaald wat er in de winkels ligt. DVD is een groot succes en vele filmliefhebbers kopen massaal DVD's en dan kan er een moment komen waarop het niet meer rendabel is om een bepaalde film op VHS uit te brengen. Ik koop gewoon beide formaten door elkaar heen want niet alles wat ik mooi vind is op DVD beschikbaar en zal het waarschijnlijk ook nooit worden omdat het niet rendabel is.