LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koud in de woning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

Ik heb een vraag waar de woningbouw niks aan of mee kan/wil doen.
koud in de woning.
Zowel in de voor als in de achterkamer(woonkamer)
Al zet ik de verwarming op 23/24 graden, het blijft koud langs de ramen en deze kou trekt dan weer de woonkamer in.
Dus echt behagelijk is het niet in de woning.
Zit ik,thv de verwarming, in de achterkamer of in de voorkamer, je voelt gewoon een koude stroom langs je heen trekken.
Tot 2 x aan toe is voor dat probleem de woningbouw langs geweest en beide keren werd er gezegd dat de termostaat , die aan de muur, midden in de kamer hangt, de warmte op dat punt meet, dus bij 22,23 graden slaat de verwarming automatisch af.
Maar het gedeelte, voor en achterkamer,daar blijft dan nog steeds de kou hangen.
Dubbele beglazing is er al, spouwmuur was voor jaren geleden al geisoleerd.
Maar het probleem blijft bestaan.
Oja, de dubbele beglazing is niet lek.
Dan het verhaal van die man van de woningbouw, moest er eigenlijk nog om lachen ook.
De mens ademt schijnbaar % vocht uit, dus dat zou volgens hem de reden kunnen zijn dat het in de woning koud is.
Let wel, de kou bevind zich dus, thv de voor en de achterkamer, raar verhaal, dat zou dus betekenen dat de hele woonkamer koud zou moeten zijn, wat niet het geval is, wel de koustroom trekt langs je heen.

Weet iemand hier een oplossing voor.
Heeft de woningbouw ,Woonmensen Apeldoorn, gelijk?
De woningen zijn ongeveer 40tig jaar oud.
Of zou het kunnen zijn dat het 1 en ander verzakt is?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je schrijft je voelt de kou zo langs je heen komen in de woning als je
er zit, dan moet het toch ook echt ergens goed tochten, anders zou je
dat niet mogen voelen.
Ga eens op zoek waar dat vandaan komt.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Dit kan heel goed de kouwval van de ramen zijn. Enige oplossing is dan om radiatoren onder die ramen te plaatsen

Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

Chocomelk schreef:Je schrijft je voelt de kou zo langs je heen komen in de woning als je
er zit, dan moet het toch ook echt ergens goed tochten, anders zou je
dat niet mogen voelen.
Ga eens op zoek waar dat vandaan komt.
Het is geen tocht, maar een koude val, althans daar had die man van de woningbouw het over.
Wel raar, kom ik bij kennissen, elders in het land, thuis, en de verwarming staat daar op 22 graden, dan is het daar echt warm, ook bij de voor en achterkamer, dus gewoon behagelijk.
Dan moet er toch ergens anders het probleem vandaan komen?

Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Dit kan heel goed de kouwval van de ramen zijn. Enige oplossing is dan om radiatoren onder die ramen te plaatsen
Deze staan al onder de vensterbank (ramen)lost ook weer niks op.
Blijft wel kou voelen.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Steekt de vensterbank soms uit over de radiator heen ?

Je kan anders ook nog screens of jalouzieen proberen.
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 30 jan 2010 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bigbrother schreef:
Chocomelk schreef:Je schrijft je voelt de kou zo langs je heen komen in de woning als je
er zit, dan moet het toch ook echt ergens goed tochten, anders zou je
dat niet mogen voelen.
Ga eens op zoek waar dat vandaan komt.
Het is geen tocht, maar een koude val, althans daar had die man van de woningbouw het over.
Wel raar, kom ik bij kennissen, elders in het land, thuis, en de verwarming staat daar op 22 graden, dan is het daar echt warm, ook bij de voor en achterkamer, dus gewoon behagelijk.
Dan moet er toch ergens anders het probleem vandaan komen?
Ergens moet inderdaad het probleem vandaan komen, de warmte moet er
ergens tussen uit knijpen bij je.
Als hier thermostaat op 21 staat dan is het ook zo 21 graden en of je nu vooraan in het huis bent of achteraan dat maakt niets uit.

Heb je goede tochtstrippen in huis of zijn die ook al zo oud als je huis zijn ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Chocomelk »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Steekt de vensterbank soms uit over de radiator heen ?
Dat moet niets uit maken is hier in huis ook.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Jawel hoor. Grote koude ramen kunnen een hinderlijk tochtgevoel veroorzaken. Het is geen tocht die van buiten komt , maar circulatie in het huis zelf.

Door die koude (raam) vlakken te isoleren of op te verwarmen voorkom je het tochtgevoel.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Chocomelk »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Jawel hoor. Grote kouw ramen kunnen een hinderlijk tochtgevoel veroorzaken. Het is geen tocht van buiten, maar circulatie in het huis.

Door die koude vlakken te isoleren of te verwarmen voorkom je het tochtgevoel
Wij hebben hele grote ramen achter, vensterbanken die over de radiator heensteken en toch hebben wij er geen last van.

Probleem kan ook aan de cv ketel zelf liggen dat die niet voldoende is voor jullie huis.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Tocht-hinder is heel persoonlijk. (raar maar waar).

Sommige mensen hebben al last van een heel klein beetje luchtstroming en anderen voelen me windkracht 7 nog niks.

Als de temperatuur te laag is , is dit eenvoudig te meten met .... een thermometer, maar meestal is dit niet het probleem
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 30 jan 2010 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Steekt de vensterbank soms uit over de radiator heen ?

Je kan anders ook nog screens of jalouzieen proberen.

Er is, omdat het probleem zich al langer voordeed en nog steeds zo is, juist bredere vensterbanken geplaatst, daarvoor waren deze behoorlijk smal, zeg maar 15 cm, door het laten plaatsen van bredere vensterbanken was het probleem ook niet opgelost.
Maar het is toch te gek voor woorden dat bij andere woningen, elders, bv bij kennissen van ons, dit probleem niet zo is en bij ons dus wel.

Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Tocht-hinder is heel persoonlijk. (raar maar waar).

Sommige mensen hebben al last van een heel klein beetje luchtstroming en anderen voelen me windkracht 7 nog niks.

Als de temperatuur te laag is , is dit eenvoudig te meten met .... een thermometer, maar meestal is dit niet het probleem
Sommige?
Zou zeggen, kom gerust even langs.
Nee, ik kan best wel kou verdragen, maar een koudestroom in je huis, is niet lekker.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Dit is niet persoonlijk bedoeld.

Ik weet alleen uit ervaring dat niet iedereen op gelijke wijze last heeft van tocht

Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Dit is niet persoonlijk bedoeld.

Ik weet alleen uit ervaring dat niet iedereen op gelijke wijze last heeft van tocht
Weet ik :D

Ook weet ik dat sommige woningbouwverenigingen erg laks omgaan met jouw klacht, i now.
Vandaar dat ik nu mijn verhaal op Radar zet.
Je zou haast de termostaat laten verplaatsen naar de voorkamer, inplaats van midden in de kamer.
Kan uiteraard zo,n verzoek in gaan dienen.
Ben benieuwd of ze daar mee accoord gaan :shock: .

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Je zou haast de termostaat laten verplaatsen naar de voorkamer, inplaats van midden in de kamer.
Kan uiteraard zo,n verzoek in gaan dienen.

Daar schiet je niks mee op . Het is niet de temperatuur wat je probleem is

Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

seagoing racer2 schreef:
Je zou haast de termostaat laten verplaatsen naar de voorkamer, inplaats van midden in de kamer.
Kan uiteraard zo,n verzoek in gaan dienen.

Daar schiet je niks mee op . Het is niet de temperatuur wat je probleem is
Klopt, de termostaat meet de warmte, op een bepaalde plek ,op, dus niet van de hele woonkamer.
Is het midden van de kamer, thv de termostaat 22 graden, slaat de CV af, dat klopt.
Maar in de voor en achterkamer, zeg maar , afstand ca 1 meter vanaf het raam, is het veel kouder, een graad of 18 a 19.
En die koudestroom gaat dus lekker langs je heen.
Had al gevraagd aan die man van de woningbouw, of hij dan even s,avonds, voor de gezelligheid ,hier dan even een uurtje wilde komen, gewoon even op de koffie, zet ik hem daar neer waar wij deze koudestroom voelen.
Ging hij even niet op in.
Maar dat slappe gelul over hoeveel % een mens aan vocht uitademde en dat deze vocht dan ook weer afkoelde, en dat je het daarom wel wat kouder in de woning kreeg????????????? Hoe goedkoop klinkt dat. :roll:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Maar dat slappe gelul over hoeveel % een mens aan vocht uitademde en dat deze vocht dan ook weer afkoelde, en dat je het daarom wel wat kouder in de woning kreeg????????????? Hoe goedkoop klinkt dat.
Ja dat is ook onzin.

Bigbrother
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2010 19:48

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Bigbrother »

seagoing racer2 schreef:Beste
Maar dat slappe gelul over hoeveel % een mens aan vocht uitademde en dat deze vocht dan ook weer afkoelde, en dat je het daarom wel wat kouder in de woning kreeg????????????? Hoe goedkoop klinkt dat.
Ja dat is ook onzin.
Neemt niet weg dat er toch een oplossing zou moeten zijn en eigenlijk hoopte ik erop dat er meer mensen zijn die met het zelfde probleem kampen, of kampte en daar een oplossing voor hadden gevonden.

Des al niet te min, mijn dank voor jullie reacties :D

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: koud in de woning

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Denk persoonlijk dat je cv te weinig cappiciteit heeft, dat hoor je wel
vaker.

Meet je vierkante meters/ kubieke meters op van je woonkamer en bel eens naar een bedrijf over welke cv ketel je dan nodig hebt en vergelijk die met die je nu hebt.

Gesloten