Pagina 1 van 1

GARANTIE

Geplaatst: 30 jan 2010 23:29
door rijk
Ik heb een bank gekocht bij HARTOG met 2 electro motoren een z.g.relexbank.
tijdens het verkooppraatje werd verteld dat de firma 1 jaar 100% garantie geeft het 2e jaar 60% en het derde jaar 30%. Maar de fabriek gaat hier overheen en geeft 5 jaar volledige garantie. Nadat we een aanbetaling hebben gedaan (verplicht) kregen we de voorwaarden uitgereikt en werd verteld als we problemen hadden met de bank dan moesten we contact opnemen met de fabriek. Hier was ik het niet mee eens de verkoopster verteld dat ik een overeenkomst had met de winkel en niet met de fabriek, dus als ik een probleem constateer dan kom ik aanspraak maken op mijn garantie in de winkel.
Na wat heen en weer gesteggel werd mij te kennen gegeven dat de discussie gesloten werd, ik wilde de koop ongedaan maken maar dan was ik mijn aanbetaling kwijt. De fabriek geeft 5 jaar dus als ik aanspraak wil maken op die 5 jaar moet ik bij de fabriek wezen terwijl n.b. in de voorwaarden van de brancevereniging staat dat als de fabriek over de garantie van de winkel heen gaat die termijn geld dan zowel voor de ondernemer(winkel) als voor de afnemer.(consument).
Wie heeft zoiets ook weleens aan de hand gehad?. :(

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 13:23
door Muskusrat
Waarschijnlijk gewoon een manier van de winkel om van de klachten af te komen. Als je iets in de winkel koopt, ga je met hen een overeenkomst aan en niet met de leverancier. Dus zij moeten ook de klachten afhandelen.

Vraag anders het telefoonnummer van de fabriek en koop hem daar gewoon rechtstreeks.. kijken of ze dan nog steeds zeuren over de garantiebepalingen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 14:34
door crazyme
Gaat het om Hartog Wonen ?

Deze is gewoon aangesloten bij het CBW en dit is gewoon een hele nette winkel.

Elke verkoper zou moeten weten hoe de garantie in elkaar steekt (zoals u het beschrijft). Ik begrijp alleen niet dat dit onderwerp zo kan escaleren dat u direct uw order wilt annuleren ?

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 17:00
door rijk
Als ik door een verkoper te horen krijg, "hierbij is de discussie gesloten, ik heb geen zin in een verdere discussie" dan heb ik mijn buik vol van zo,n winkel. Wat krijg ik te horen als ik aanspraak wil maken op garantie? volgens de verkoper moet ik dan bij de fabriek zijn, dit betekend dat het winkelpersoneel niet weet waar ze over praten of je proberen met een kluitje het riet in te sturen.

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 17:23
door crazyme
rijk schreef:Als ik door een verkoper te horen krijg, "hierbij is de discussie gesloten, ik heb geen zin in een verdere discussie" dan heb ik mijn buik vol van zo,n winkel. Wat krijg ik te horen als ik aanspraak wil maken op garantie? volgens de verkoper moet ik dan bij de fabriek zijn, dit betekend dat het winkelpersoneel niet weet waar ze over praten of je proberen met een kluitje het riet in te sturen.
Of je hebt gewoon een kort lontje ?

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 17:31
door jor
crazyme schreef:
Of je hebt gewoon een kort lontje ?
Dat staat nergens en je reageert wel erg vaak vanuit het standpunt van de winkelier/ondernemer.

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 18:15
door rijk
Nee een kort lontje heb ik zeker niet, mensen die getuigen waren van de discussie vertelden mij dat ik juist erg rustig en beleefd bleef, een echtpaar hield mij buiten staande en vertelde , als mij dit zou overkomen had ik de verkoper bij zijn jasje gegrepen.
de discussie moet je gehoord hebben om er over te kunnen oordelen, ik kreeg o.a. te horen "wat wilt u eigenlijk, u gaat er al vanuit dat u garantie nodig heeft en dat er dan problemen ontstaan. het is normaal dat de fabriek garantie geeft op geleverde artikelen, waarna ik de verkoper er attent op maakte dat als ik iets koop er een overeenkomst tot stand komt tussen de winkelier en de koper, in dit geval ik, en niet tussen de fabriek en de koper, ik koop niets bij de fabriek.
Stel dat de fabriek in China staat, dan moet ik in discussie met een Chinees, is dit normaal?, nee zei de verkoper maar de fabriek staat in Duitsland dus is dat geen probleem. Dus als de fabriek in duitsland staat heb ik garantie via de fabriek en als de fabriek in china staat waar haal ik dan mijn garantie, toen zei de verkoper laten we deze discussie stoppen met u wil ik verder niet discussieren.
:oops:

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 18:23
door 16again
tijdens het verkooppraatje werd verteld dat de firma 1 jaar 100% garantie geeft het 2e jaar 60% en het derde jaar 30%
Dat is minder dan CBW voorwaarden!!
Nadat we een aanbetaling hebben gedaan (verplicht) kregen we de voorwaarden uitgereikt
Dat is absoluut niet hoe het hoort te gaan! Je behoort eerst de voorwaarden te kunnen inzien, daarna een koop te sluiten, en pas daarna (eventueel) aan te betalen.
werd verteld als we problemen hadden met de bank dan moesten we contact opnemen met de fabriek
De winkel is 1e aanspreekpunt voor garantie
wat wilt u eigenlijk, u gaat er al vanuit dat u garantie nodig heeft
Garantie bepalingen behoren gewoon bij verkoopvoorwaarden, lijkt mij vrij normaal die bij de de koop te bespreken.

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 18:39
door rijk
Laten we maar hopen dat alle commotie voor niets is geweest en dat we geen aanspraak hoeven te doen op de garantie.
en anders zien we wel waar het schip strand.
Allen in iedergeval bedankt voor uw uiteenlopende reacties.
Het is NIET mijn bedoeling geweest om de winkel of de verkoper/ster in een kwaad daglicht te zetten, maar ik was benieuwd of er meer mensen zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt. :cry:

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 18:48
door crazyme
rijk schreef:Nee een kort lontje heb ik zeker niet, mensen die getuigen waren van de discussie vertelden mij dat ik juist erg rustig en beleefd bleef, een echtpaar hield mij buiten staande en vertelde , als mij dit zou overkomen had ik de verkoper bij zijn jasje gegrepen.
de discussie moet je gehoord hebben om er over te kunnen oordelen, ik kreeg o.a. te horen "wat wilt u eigenlijk, u gaat er al vanuit dat u garantie nodig heeft en dat er dan problemen ontstaan. het is normaal dat de fabriek garantie geeft op geleverde artikelen, waarna ik de verkoper er attent op maakte dat als ik iets koop er een overeenkomst tot stand komt tussen de winkelier en de koper, in dit geval ik, en niet tussen de fabriek en de koper, ik koop niets bij de fabriek.
Stel dat de fabriek in China staat, dan moet ik in discussie met een Chinees, is dit normaal?, nee zei de verkoper maar de fabriek staat in Duitsland dus is dat geen probleem. Dus als de fabriek in duitsland staat heb ik garantie via de fabriek en als de fabriek in china staat waar haal ik dan mijn garantie, toen zei de verkoper laten we deze discussie stoppen met u wil ik verder niet discussieren.
:oops:
De reactie van de verkoper slaat nergens op. Je zou bijna denken dat de verkoper pas is begonnen en in zijn vorige baan computerapparatuur heeft verkocht via een webshop. Daar is het gebruikelijk om klanten door te sturen naar de fabriek. Bij meubelzaken werkt dit dus NOOIT op deze manier. Klachten moeten in 95% van de gevallen via de winkelier worden aangemeld.

Het lijkt mij een terechte vraag over de wijze waarop de garantie is geregeld. Dat gebeurt vaker bij het afsluiten van een order.

Ik zou in uw situatie contact opnemen met een filiaalleider om het een en ander te bespreken en voor uw gemoedrust even helder te krijgen wat u van de winkel mag verwachten. Het zou mij verbazen wanneer u er met deze winkel niet uit kunt komen. Het is immers een gerenommeerde zaak.

En jor: Ik zie dagelijks beide kanten van de zaak, dat is juist.

Re: GARANTIE

Geplaatst: 04 feb 2010 19:06
door rijk
Ja ik denk dat ik contact opneem met de filiaalleider en de zaak bij hem/haar voorleg zonder mijn standpunt kenbaar te maken, kijken hoe hij/zij er op reageerd en ongeacht de mening van de fil.l. ga ik niet meer in discussie.
8)

Re: GARANTIE

Geplaatst: 05 feb 2010 10:18
door jor
crazyme schreef: En jor: Ik zie dagelijks beide kanten van de zaak, dat is juist.
Geloof ik graag maar zou dan toch niet een stuk prettiger zijn als je neutraal kon reageren?. Onderstaande reactie sloeg nergens op en gaf een vreemde indruk die topicstarter niet verdiende.
crazyme schreef...Of je hebt gewoon een kort lontje ?
Mij wist je namelijk feilloos te vinden toen ik wat verkeerd reageerde. :wink:

Re: GARANTIE

Geplaatst: 05 feb 2010 11:11
door alfatrion
Dat de verkoper heeft verklaart dat de firma het eerste jaar 100% garantie geeft, het tweede jaar 60% en het derde jaar 30% zal vrij lastig te bewijzen zijn, of je moet getuigen kunnen oproepen.

Vanuit de wet kun je van de winkelier eisen dat hij product kosteloos hersteld of vervangt, als jij kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Je kunt niet eisen dat hij de fabrieksgarantie voor je afhandelt.

Dat de voorwaarden verstrekt zijn na dat je een aanbetaling hebt gedaan is wat merkwaardig.

Re: GARANTIE

Geplaatst: 05 feb 2010 11:36
door crazyme
jor schreef:Mij wist je namelijk feilloos te vinden toen ik wat verkeerd reageerde. :wink:
Je hebt gelijk. Dan staat het 1 - 1 8)

Re: GARANTIE

Geplaatst: 11 sep 2012 00:45
door Paulus0013
alfatrion schreef:Dat de verkoper heeft verklaart dat de firma het eerste jaar 100% garantie geeft, het tweede jaar 60% en het derde jaar 30% zal vrij lastig te bewijzen zijn, of je moet getuigen kunnen oproepen.

Vanuit de wet kun je van de winkelier eisen dat hij product kosteloos hersteld of vervangt, als jij kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Je kunt niet eisen dat hij de fabrieksgarantie voor je afhandelt.

Dat de voorwaarden verstrekt zijn na dat je een aanbetaling hebt gedaan is wat merkwaardig.
Speciaal voor deze opmerking heb ik me geregistreerd.
Ik zag je in andere topics ook (juridisch) advies geven.

Je zit er trouwens behoorlijk naast met je reactie.

In de 1e 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper, de winkel dus.
Reclameuitingen (zoals garanties) gedaan door een fabrikant gelden net zo goed voor de verkopende partij.
Ergo, de winkel is verplicht die 5 jaar fabrieksgarantie te verlenen.

Re: GARANTIE

Geplaatst: 11 sep 2012 17:14
door alfatrion
Paulus0013 schreef:Je zit er trouwens behoorlijk naast met je reactie.
In de 1e 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper, de winkel dus.
Daar heb ik twee opmerkingen op. In de eerste plaats vraag ik me af waar je leest dat de koper hier met een afwijking te maken heeft die hij in de eerste zes maanden heeft ontdekt?

In de tweede plaats steekt het iets anders in elkaar. Wanneer een consument binnen zes maanden na aflevering afwijkingen ontdekt aan het geen hij mocht verwachten dan is er een wettelijk vermoeden van non-conformiteit. De bewijslast wordt dan zo verdeelt dat de consumentkoper moet bewijzen dat hij iets anders mocht verwachten en dat hij de afwijking heeft ontdekt binnen zes maanden. Als de consumentkoper dit heeft bewezen dan wordt er vermoed dat het product non-conform is. De verkoper kan dan het tegendeel bewijzen. Uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat wijzen op andere mogelijkheden onvoldoende is om dit vermoeden te ontkrachten.
Paulus0013 schreef:Reclameuitingen (zoals garanties) gedaan door een fabrikant gelden net zo goed voor de verkopende partij.
Ergo, de winkel is verplicht die 5 jaar fabrieksgarantie te verlenen.
Ook dit steekt net iets anders in elkaar. Alleen voor uitlatingen betreffende producteigenschappen geldt dat deze uitlatingen gelden als zijnde door de verkoper gedaan. De verkoper is niet verplicht om de garantie zelf te verlenen of zelfs maar om als tussenpersoon op te treden, omdat dat niet uit maakt voor de beoordeling wat de consumentkoper mocht verwachten.