Slecht geinformeerd tijdens verkoopgesprek. Wat nu?
Geplaatst: 31 jan 2010 13:37
Op 6 mei 2009 kochten wij bij Hoogenboezem Breda 3 Ivar 003 fauteuils. Samen goed voor een bedrag van 2.277,- Euro.
Omdat de fauteuils een modern ontwerp hebben wilden we wel zeker weten of de bekleding van (wit) leer er ook strak omheen zou blijven zitten. De verkoper adviseerde ons daarop een duurde leersoort te nemen, wat we meteen opvolgde. (Wij hadden op dat moment geen ervaring met leer als bekleding)
De fauteuils werden vervolgens geleverd op 29 juli 2009. Diezelfde dag bleek dat er krassen stonden in het RVS-onderstel van één van de fauteuils. Uiteindelijk duurde het tot 27 oktober 2009 voor dit onderstel werd vervangen.
Ondertussen waren ons een aantal vlekken opgevallen. Deze bleken afkomstig van de inktstempels op de plastic verpakking waarin de kussens waren vervoerd en van het aftekenen voor de verwerking van het leer. Daarnaast waren er verschillende grote en groffe littekens te zien. Ook bleek er, ondanks het zeer beperkte gebruik dat we van de fauteuils maken, al snel forse plooivorming te ontstaan.
Uiteraard meldden we onze bevinden bij Hoogenboezem. In de daaropvolgende maanden kregen we 3 mensen op bezoek voor controles namens Hoogenboezem. Die constateerde telkens hetzelfde. De forse plooivorming zal in de toekomst nog veel erger worden en we hadden hiervoor gewaarschuwd moeten worden tijdens het verkoopgesprek. Daarnaast kunnen de vlekken gemakkelijk worden verwijderd en/of gecamoufleerd en de littekens zijn inherent aan het product leer.
Op 1 december 2009 bracht ik, voorzien van verborgen opname-apparatuur, een bezoek aan het Hoogenboezem filiaal in Breda. Ik werd er, staande bij het showroommodel van onze fauteuil, al snel aangesproken door onze verkoper. Hij herkende me niet meer van onze aankoop van 6 mei 2009 en ik liet hem dan ook eerst vertellen over de betreffende fauteuil. Toen hij was uitgesproken, liet ik foto’s zien van hoe onze fauteuils er op dat moment uitzagen. Daarop schrok hij zichtbaar. Nadat ik mijn verhaal had verteld, kwam hij met de uitleg dat hij bij het woord “strak” tijdens het verkoopgesprek was uitgegaan van modern en niet van strak opgespannen. Hij noemde het zelf: “…miscommunicatie…”. Hij bood zijn excuses aan en liet me weten dat hij ons op basis van de huidige informatie nooit meer deze fauteuils zou geadviseerd hebben.
Diezelfde dag stuurde ik de directie van Hoogenboezem een brief met mijn bevindingen en een CD met daarop de belangrijkste fragmenten uit het gesprek met de verkoper. Om de zaak eindelijk af te kunnen ronden en geen tijd te verliezen door een procedure bij het CBW / Geschillencommissie Wonen, stelde ik voor de 3 fauteuils aan te rekenen voor 1 exemplaar en de mankementen te laten herstellen. Het leek mij een redelijk voorstel omdat we de fauteuils heel veel sneller zullen (moeten) vervangen dan normaal verwacht mag worden.
Hoogenboezem kon zich echter niet vinden in mijn voorstel tot schikking, en stelde me voor de keuze: óf repareren óf 30% korting.
Daarop stelde ik enkele weken geleden voor om allebei water bij de wijn te doen en halverwege beide voorstellen te gaan zitten. 50% korting én overgaan tot reparatie.
Afgelopen vrijdag liet Hoogenboezem me weten dat ik 30% korting kan krijgen én reparatie…
Als ik de zaak voorleg aan de Geschillencommissie Wonen dan gaat het in ieder geval nog 6 tot 9 maanden duren voor er een oplossing is. Wat is wijsheid?
Dank alvast voor elk advies!
Groetjes,
Ludo
Filmpje met foto’s en fragmenten uit het gesprek van 1 december 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=XyduCAiF4AU
Omdat de fauteuils een modern ontwerp hebben wilden we wel zeker weten of de bekleding van (wit) leer er ook strak omheen zou blijven zitten. De verkoper adviseerde ons daarop een duurde leersoort te nemen, wat we meteen opvolgde. (Wij hadden op dat moment geen ervaring met leer als bekleding)
De fauteuils werden vervolgens geleverd op 29 juli 2009. Diezelfde dag bleek dat er krassen stonden in het RVS-onderstel van één van de fauteuils. Uiteindelijk duurde het tot 27 oktober 2009 voor dit onderstel werd vervangen.
Ondertussen waren ons een aantal vlekken opgevallen. Deze bleken afkomstig van de inktstempels op de plastic verpakking waarin de kussens waren vervoerd en van het aftekenen voor de verwerking van het leer. Daarnaast waren er verschillende grote en groffe littekens te zien. Ook bleek er, ondanks het zeer beperkte gebruik dat we van de fauteuils maken, al snel forse plooivorming te ontstaan.
Uiteraard meldden we onze bevinden bij Hoogenboezem. In de daaropvolgende maanden kregen we 3 mensen op bezoek voor controles namens Hoogenboezem. Die constateerde telkens hetzelfde. De forse plooivorming zal in de toekomst nog veel erger worden en we hadden hiervoor gewaarschuwd moeten worden tijdens het verkoopgesprek. Daarnaast kunnen de vlekken gemakkelijk worden verwijderd en/of gecamoufleerd en de littekens zijn inherent aan het product leer.
Op 1 december 2009 bracht ik, voorzien van verborgen opname-apparatuur, een bezoek aan het Hoogenboezem filiaal in Breda. Ik werd er, staande bij het showroommodel van onze fauteuil, al snel aangesproken door onze verkoper. Hij herkende me niet meer van onze aankoop van 6 mei 2009 en ik liet hem dan ook eerst vertellen over de betreffende fauteuil. Toen hij was uitgesproken, liet ik foto’s zien van hoe onze fauteuils er op dat moment uitzagen. Daarop schrok hij zichtbaar. Nadat ik mijn verhaal had verteld, kwam hij met de uitleg dat hij bij het woord “strak” tijdens het verkoopgesprek was uitgegaan van modern en niet van strak opgespannen. Hij noemde het zelf: “…miscommunicatie…”. Hij bood zijn excuses aan en liet me weten dat hij ons op basis van de huidige informatie nooit meer deze fauteuils zou geadviseerd hebben.
Diezelfde dag stuurde ik de directie van Hoogenboezem een brief met mijn bevindingen en een CD met daarop de belangrijkste fragmenten uit het gesprek met de verkoper. Om de zaak eindelijk af te kunnen ronden en geen tijd te verliezen door een procedure bij het CBW / Geschillencommissie Wonen, stelde ik voor de 3 fauteuils aan te rekenen voor 1 exemplaar en de mankementen te laten herstellen. Het leek mij een redelijk voorstel omdat we de fauteuils heel veel sneller zullen (moeten) vervangen dan normaal verwacht mag worden.
Hoogenboezem kon zich echter niet vinden in mijn voorstel tot schikking, en stelde me voor de keuze: óf repareren óf 30% korting.
Daarop stelde ik enkele weken geleden voor om allebei water bij de wijn te doen en halverwege beide voorstellen te gaan zitten. 50% korting én overgaan tot reparatie.
Afgelopen vrijdag liet Hoogenboezem me weten dat ik 30% korting kan krijgen én reparatie…
Als ik de zaak voorleg aan de Geschillencommissie Wonen dan gaat het in ieder geval nog 6 tot 9 maanden duren voor er een oplossing is. Wat is wijsheid?
Dank alvast voor elk advies!
Groetjes,
Ludo
Filmpje met foto’s en fragmenten uit het gesprek van 1 december 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=XyduCAiF4AU