LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] placebo effect

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Ik heb een aantal malen gelezen dat bepaalde technieken uit de alternatieve geneeskunde enkel op placebo effect zijn gebaseerd. Laten we stellen dat dit klopt. Waarop is dat placebo effect dan gebaseerd? Puur geloof dat je iets krijgt toegediend?
Als dat zo is, is het dan niet zinvol om te onderzoeken hoe dat 'geloof' werkt? Want als je patienten iets kunt laten geloven en ze worden daar beter van of ze voelen zich beter, is het dan niet zinvol om de technieken die daar aan ten grondslag liggen onder de knie te krijgen door diepgaand onderzoek?

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Er wordt diepgaand wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe het placebo-effect tot stand komt en werkt. Heel veel zelfs. Daarmee is je vraag beantwoord en dit draadje overbodig.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door puma73 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)

dit zegt het geheel, ook placebo in het kader van kwakzalverij.
Laatst gewijzigd door puma73 op 31 jan 2010 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Waar kan ik die info over dat onderzoek vinden, TW?

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Ik heb je al meerdere keren gewezen op een aantal interessante boeken over het onderwerp. Ik zou zeggen: ga die eens lezen.

En zoeken via google kan jij ook, je komt tenminste met van alles en nog wat aan hier. Dus over het placebo-effect kun je vast ook wel het een en ander vinden.

Veel succes!

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Wat ben je nu toch ineens een hulpeloos ventje. Een kleine greep dan maar - want er is nog veel meer:
Amanzio Martina et al. (2001). Response variability to analgesics: a role for non-specific activation of endogenous opioids. Pain. Feb 15;90(3):205-15.

Bausell, R. Barker. (2007). Snake Oil Science: The Truth about Complementary and Alternative Medicine Oxford.

Engel, Linda W. et al. The Science of the Placebo - Toward an Interdisciplinary Research Agenda ( BMJ Books, 2002).

Fisher, Seymour and Roger P. Greenberg. eds. From Placebo to Panacea: Putting Psychiatric Drugs to the Test (John Wiley and Sons, 1997).

Hart, Carol. The Mysterious Placebo Effect. Modern Drug Discovery July/August 1999

Hróbjartsson, Asbjørn and Peter C. Götzsche. "Is the Placebo Powerless? An Analysis of Clinical Trials Comparing Placebo with No Treatment," The New England Journal of Medicine, May 24, 2001 (Vol. 344, No. 21). http://content.nejm.org/cgi/content/abs ... 44/21/1594

Harrington, Anne. ed. The Placebo Effect : An Interdisciplinary Exploration (Harvard University Press, 1999).

Jerome, Lawrence E. Crystal Power - The Ultimate Placebo Effect (Amherst, NY: Prometheus, 1996).

Kaptchuk, Ted J. et al. Components of placebo effect: randomised controlled trial in patients with irritable bowel syndrome. British Medical Journal, May 2008

Kirsch, Irving , Ph.D. and Guy Sapirstein, Ph.D. "Listening to Prozac but Hearing Placebo: A Meta-Analysis of Antidepressant Medication" Prevention & Treatment, Volume 1, June 1998.

Moerman, Daniel E. (2002). Meaning, Medicine and the 'Placebo Effect'. Cambridge University Press.

Ogelsby, Dr. Paul. The Caring Physician : The Life of Dr. Francis W. Peabody (Harvard University Press, 1991).

Price, D. D. et al. (1999). An analysis of factors that contribute to the magnitude of placebo analgesia in an experimental paradigm. Pain, Volume 83, Number 2.

Price, Donald D. et al. (2005). Conditioning, expectation, and desire for relief in placebo analgesia. Seminars in Pain Medicine. Volume 3, Issue 1. Abstract.

Skrabanek, Petr, and James McCormick, (1990). Follies & Fallacies in Medicine. Prometheus.

Sternberg, Esther M. and Philip W. Gold. "The Mind-Body Interaction in Disease," Scientific American," special issue "Mysteries of the Mind," (January 1997).

Shapiro, Arthur K. and Elaine Shapiro. The Powerful Placebo: From Ancient Priest to Modern Physician (Johns Hopkins University Press, 1997).

Stanovich, Keith E. How to Think Straight About Psychology, 3rd ed., (New York: Harper Collins, 1992).

Thompson, W. Grant. (2005). The Placebo Effect and Health: Combining Science and Compassionate Care. Prometheus.

Watts, Geoff. The power of nothing. New Scientist

White, Leonard, Bernard Tursky and Gary Schwartz. Placebo: Theory Research, and Mechanisms, ed. (New York: Guilford Press, 1985).

"Against Depression, a Sugar Pill Is Hard to Beat Placebos Improve Mood, Change Brain Chemistry in Majority of Trials of Antidepressants" by Shankar Vedantam
Eerst lezen, dan vraagjes stellen.
Laatst gewijzigd door trijntjewinkel op 31 jan 2010 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

die is ff stil... :mrgreen:

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Helaas, die onderzoeken gaan vrijwel allemaal over dat er sprake van een placebo effect is bij bepaalde stoffen. Ik zie er niet één tussen staan die verklaart hoe het placebo effect werkt en hoe het gebruikt kan worden.

Waar is het onderzoek dat je claimde al meerdere malen te hebben laten zien dat mijn vraag beantwoord: "is het dan niet zinvol om te onderzoeken hoe dat 'geloof' werkt? Want als je patienten iets kunt laten geloven en ze worden daar beter van of ze voelen zich beter, is het dan niet zinvol om de technieken die daar aan ten grondslag liggen onder de knie te krijgen door diepgaand onderzoek?"

Dus waar is het onderzoek naar het HOE ?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

in 20 minuten 22 rapporten gelezen en hierover een mening gevormd , das knap.... :mrgreen:

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Je hoeft alleen maar ff te googlen en de samenvatting te lezen om te zien dat het gros helemaal geen onderzoek is en de rest geen onderzoek naar het hoe. Daar hoef je echt de hele artikelen niet voor door te lezen. But proof me wrong!
:P

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

jij vraagt onderzoek,
jij krijgt onderzoek,
je wilt het onderzoek dan toch niet lezen.

en nu zeg je .
But proof me wrong
Het lijkt me dat je de zaken op zijn kop zet ... :mrgreen:

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Ik vroeg om relevant Het gros is geen onderzoek en de rest is helemaal geen onderzoek dat mijn vraag beantwoord. Straks ga je het nog ok vinden als TW onderzoek plaatst over hoe vaak wratten bij muizen voorkomen als antwoord op mijn vraag.
Om TW te quoten:
Er wordt diepgaand wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe het placebo-effect tot stand komt en werkt. Heel veel zelfs. Daarmee is je vraag beantwoord en dit draadje overbodig.
Ik vroeg vervolgens waar ik dat onderzoek kon vinden. De lijst die ze heeft gegeven heeft geen betrekking op haar bewering.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Goed, TW heeft dus een bewering gedaan die ze niet onderbouwen kan en de vraag is dus nog niet beantwoord.

Waarop is dat placebo effect dan gebaseerd? Puur geloof dat je iets krijgt toegediend?
Als dat zo is, is het dan niet zinvol om te onderzoeken hoe dat 'geloof' werkt? Want als je patienten iets kunt laten geloven en ze worden daar beter van of ze voelen zich beter, is het dan niet zinvol om de technieken die daar aan ten grondslag liggen onder de knie te krijgen door diepgaand onderzoek?

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

@ seagoing racer 2,

Je hoeft alleen maar even te kijken naar het eerste onderzoek en de enorme rij referenties die daarbij gegeven worden: allemaal onderzoek naar de processen die plaatsvinden in het lichaam wanneer het placebo-effect optreedt en die dit zouden kunnen verklaren. In dat kader worden ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de opiumachtige stoffen die het lichaam zelf aanmaakt wanneer het placebo-effect optreedt.

Ik begrijp totaal niet hoe AL kan constateren (en dan ook nog zo snel) dat deze onderzoeken geen betrekking hebben op zijn vraag.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Ik heb via google dat eerste onderzoek opgezocht. Het kan natuurlijk zijn dat ik naar de verkeerde zit te kijken, want ik zie geen enorme lijst van referenties maar een kleintje. Dus doe ons allemaal een pleziertje en geef de link aub even.
Dit was je vraag: is het niet zinvol om te onderzoeken hoe dat geloof werkt?
Dat is het inderdaad en daarom wordt het ook onderzocht.
Met de nadruk op HOE (in plaats van waar jij de nadruk legt, wat te maken heeft met goed lezen) wat niet gebeurt in die onderzoeken, enkel WAT er gebeurt. Het HOE vind ik nergens terug.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:Ik heb via google dat eerste onderzoek opgezocht. Het kan natuurlijk zijn dat ik naar de verkeerde zit te kijken, want ik zie geen enorme lijst van referenties maar een kleintje. Dus doe ons allemaal een pleziertje en geef de link aub even.
Dit was je vraag: is het niet zinvol om te onderzoeken hoe dat geloof werkt?
Dat is het inderdaad en daarom wordt het ook onderzocht.
Met de nadruk op HOE wat niet gebeurt in die onderzoeken, enkel WAT er gebeurt. Het HOE vind ik nergens terug.
Dan zul je beter moeten lezen.

En als je vindt dat de onderzoeken die ik aandraag niet deugen, wat let je dan om zelf op onderzoek uit te gaan en ons te verrassen met interessante studies naar het WAT en het HOE van placebo?

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Heb het trouwens nog even gecontroleerd: Die eerste uit de lijst is hier in elk geval niet eerder geplaatst.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:Heb het trouwens nog even gecontroleerd: Die eerste uit de lijst is hier in elk geval niet eerder geplaatst.
Ik heb helemaal niet gezegd dat ik deze lijst al eerder heb geplaatst.

Ik heb je al eerder verwezen naar het boek van Daniel Moerman en ik heb ook al eerder verwezen naar informatie over het placebo-effekt.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:Kijk nou toch eens: het is helemaal geen lijstje van artikelen die hier eerder zijn geplaatst maar gewoon een stukje knip en plakwerk van http://www.skepdic.com/placebo.html
Zo - dus je kunt wel zelf zoeken! Je laat dus een ander het werk doen en kraakt het dan nog af ook.

Misschien kun je het bijbehorende artikel ook eens lezen. Heel interessant, en geschikt voor de medische leek die voldoende Engels beheerst. En dat doe je, zoals je zelf zegt.

Dit staat op diezelfde site: http://skepdic.com/acupuncture.html
Ook zeer lezenswaardig. Veel van je vragen worden hiermee beantwoord.

De hele website is trouwens erg interessant. Je kunt er ook altijd links naar goede onderzoeken en wetenschappelijke boeken vandaan halen. Veel leesplezier.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Jouw vraag:

[quote][...] is het dan niet zinvol om te onderzoeken hoe dat 'geloof' werkt? Want als je patienten iets kunt laten geloven en ze worden daar beter van of ze voelen zich beter, is het dan niet zinvol om de technieken die daar aan ten grondslag liggen onder de knie te krijgen door diepgaand onderzoek?

Waarop ik zei dat het inderdaad zinvol was om dat te onderzoeken en dat dit dus ook gebeurt - het placebo-effect onderzoeken dus.

Overigens heb je het over 'technieken'. Zo simpel is het niet. Placebo is geen synoniem van hypnose.

Ga eerst nou es een van die boeken lezen. Dat van Barker Bausell bijvoorbeeld, of dat van Daniel Moerman. Dan hoef je hier ook niet steeds zo te zeuren, want dan weet je zelf al een heleboel.
Laatst gewijzigd door trijntjewinkel op 31 jan 2010 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten