Goededag,
Ja ook ik was zo kortzichtig een lening bij HDV af te sluiten i.c.m. een Kapitaal Opbouw Plan van Interlloyd.
De kredietrente was aantrekkelijk maar dat duurde maar kort. Gestaag steeg dit van 7,9 naar 11,1%.
Tot ik na een tv-uitzending van collegarubriek Kassa in okt. 2009 er genoeg van had. Ik ben prompt gestopt met het betalen van premie van het Kapitaal Opbouw Plan en heb via de Rente Krediet Centrale aangegeven dat de maandlasten: Rente + premie maandelijks een te zware belasting vormden.
Na wat heen en weer geschrijf is per 15 jan.jl. een structureel lagere rente geboden 8%, in de nieuwe maandtermijn is ook een stukje aflossing verwerkt - dat deel is naar tevredenheid opgelost.
Nu zit ik nog met het Kapitaal Opbouw Plan: 15 maanden 140 Euro ingelegd.
Wil deze afkopen: De waarde bedraagt bijna 100% opgebouwde kapitaal, de beurs ging laatste half jaar immers wat omhoog.
Van de ca. 2100 Euro wil Interlloyd maar ca 700 uitkeren want de rest zijn kosten(!) Dat is dus zo'n 66% van het ingelegde geld kwijt.
Ik vind dit een onaanvaardbaar groot verlies, helemaal niet in redelijkheid met het ingelegde bedrag. Redelijk vind ik max. 15%.
Wat kan ik hier tegen doen?
Het liefst wil ik zelf tot een vergelijk komen zonder mij bij allerlei claimstichtingen
te vervoegen en nog jaren op een onduidelijke afloop te moeten wachten.
Iemand ervaringen/tips?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afkoopproblemen Interlloydpolis
Re: Afkoopproblemen Interlloydpolis
Interlloyd/falcon is in het verleden een onderdeel geworden van Fortis. Fortis- Nederland heet tegenwoordig ASR-Nederland. ASR(fortis)-Ned. heeft met de stichtingen een overeenkomst afgesloten over een compensatie van een teveel aan kosten boven de grens van rond 2.5% jaarkostenafslag, voor elke beleggingspolis die langer als 5 jaar heeft gelopen. (zie http://www.woekerpolisclaim.nl en overzicht regelingen)
Ik vrees echter dat in het kapitaalopbouwplan een ovelijdingsrisico-verzekering is in geweven. Falcon, en ook Fortis, is altijd heel goed geweest in het inpakken van de ene verzekering in de andere. Het premiedeel van de inleg dat bestemd is voor de ingeweven ovlr-verzekering is geen onderdeel van de beleggingsverzekeringskosten en daarmee is, uiteraard, ook nooit belegd. Dit zal wel de oorzaak zijn van de miserabele afkoopwaarde in vergelijking met de inleg.
Wat is hieraan te doen? Veel eigen iniatief, veel energie en tijd en een lange adem.
Eerst een klachtbrief sturen naar ASR-Ned waarin je vraagt/eist een volledige kostenoverzicht, uitgesplitst/gespecificeerd naar afzonderlijke onderdelen, van alle jaren dat de polis heeft gelopen, van elk jaar afzonderlijk. Dit omdat de huidige poliswaarde veel te laag is , gezien de ontwikkelingen op de aandelenbeurzen. Je moet daarbij aangeven dat je deze polis nooit zou hebben aangegaan als je dat van te voren had geweten. Deze brief aangetekend, met bewijs van ontvangst retour, versturen.
Vervolgens blijft het antwoordt uit en kun je een klacht indienen bij de kifid-ombudsman. Deze zal ASR-Ned. dwingen om de gevraagde kostenspecificatie op te sturen, want een polishouder heeft daar recht op.
Vervolgens zal de kifid-ombudsman zeggen dat deze verder niets kan doen omdat er door ASR(fortis)-Ned geschikt is op basis van zijn eigen voorstel.
Dan kun je de procedure voortzettem bij de kifid-geschillencommissie, of bij consumentenclaim (zie http://www.consumentenclaim.nl ) of naar de rechter stappen. Gezien de betrekkelijk lage waarde van de polis en de inleg lijkt dit niet verstandig. Hierover evt. informatie opvragen bij het juridisch loket van de gemeente. Die is in eerste instantie gratis.
Succes ermee em met vriendelijke groet, A.Wever
Ik vrees echter dat in het kapitaalopbouwplan een ovelijdingsrisico-verzekering is in geweven. Falcon, en ook Fortis, is altijd heel goed geweest in het inpakken van de ene verzekering in de andere. Het premiedeel van de inleg dat bestemd is voor de ingeweven ovlr-verzekering is geen onderdeel van de beleggingsverzekeringskosten en daarmee is, uiteraard, ook nooit belegd. Dit zal wel de oorzaak zijn van de miserabele afkoopwaarde in vergelijking met de inleg.
Wat is hieraan te doen? Veel eigen iniatief, veel energie en tijd en een lange adem.
Eerst een klachtbrief sturen naar ASR-Ned waarin je vraagt/eist een volledige kostenoverzicht, uitgesplitst/gespecificeerd naar afzonderlijke onderdelen, van alle jaren dat de polis heeft gelopen, van elk jaar afzonderlijk. Dit omdat de huidige poliswaarde veel te laag is , gezien de ontwikkelingen op de aandelenbeurzen. Je moet daarbij aangeven dat je deze polis nooit zou hebben aangegaan als je dat van te voren had geweten. Deze brief aangetekend, met bewijs van ontvangst retour, versturen.
Vervolgens blijft het antwoordt uit en kun je een klacht indienen bij de kifid-ombudsman. Deze zal ASR-Ned. dwingen om de gevraagde kostenspecificatie op te sturen, want een polishouder heeft daar recht op.
Vervolgens zal de kifid-ombudsman zeggen dat deze verder niets kan doen omdat er door ASR(fortis)-Ned geschikt is op basis van zijn eigen voorstel.
Dan kun je de procedure voortzettem bij de kifid-geschillencommissie, of bij consumentenclaim (zie http://www.consumentenclaim.nl ) of naar de rechter stappen. Gezien de betrekkelijk lage waarde van de polis en de inleg lijkt dit niet verstandig. Hierover evt. informatie opvragen bij het juridisch loket van de gemeente. Die is in eerste instantie gratis.
Succes ermee em met vriendelijke groet, A.Wever
-
Re: Afkoopproblemen Interlloydpolis
De kosten bij vroegtijdige afkoop zijn niet perse onredelijk.Nu zit ik nog met het Kapitaal Opbouw Plan: 15 maanden 140 Euro ingelegd.
Wil deze afkopen: De waarde bedraagt bijna 100% opgebouwde kapitaal, de beurs ging laatste half jaar immers wat omhoog. Van de ca. 2100 Euro wil Interlloyd maar ca 700 uitkeren want de rest zijn kosten(!) Dat is dus zo'n 66% van het ingelegde geld kwijt. Ik vind dit een onaanvaardbaar groot verlies, helemaal niet in redelijkheid met het ingelegde bedrag. Redelijk vind ik max. 15%. Wat kan ik hier tegen doen?
Zie punt 5 onder https://www.woekerpolisclaim.nl/tipsvoorverbetering.php
Deze tips bevatten wel diverse alternatieven voor afkopen.