Pagina 1 van 1

Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 02 feb 2010 12:14
door rweersch
Vlak voor Oudejaarsavond heb ik voor het eerst een (digitaal) lot gekocht bij de Staatsloterij, maar ook meteen voor de laatste keer. Tijdens het koopproces moet je ook je telefoonnummer achterlaten. "Prima" dacht ik, dan kunnen ze je bellen als je de jackpot gewonnen hebt ;) Ons vast nummer, een half jaar oud, hadden we angstvallig geheim gehouden en nog nooit ergens opgegeven. Van telemarketing hadden we dus geen last.
Tot een weekje of drie geleden. Opeens belden iemand van De Staatsloterij om te vragen of we een "abonnement" wilden nemen. Ik heb hem verzocht om direct onze gegevens uit hun database te verwijderen. "Nee meneer, dat kan ik niet, daarvoor moet u bij het Bel-me-nietregister zijn". Voor ik iets kon zeggen werd ik doorverbonden.
En daar gaat de Staatloterij volgens mij de fout in. Volgens het CBP heb ik recht op verwijdering van persoonsgegevens. Het Bel-me-nietregister staat daar los van: bedrijven mogen dan nog steeds gegevens van me bewaren, zolang ze me maar niet bellen.
Het mooiste komt nog: een paar dagen later had ik Vodafone aan de lijn, of ik klant wilde worden. Ik werd erg boos en vroeg waar hij mijn nummer vandaan had? "Die kopen we in meneer". Oh!? Dus de Staatsloterij heeft blijkbaar telefoonnummers verkocht aan Vodafone?! Dat moet haast wel, want we hebben ons nummer maar ooit aan één bedrijf gegeven, namelijk de Staatsloterij. Overigens reageerde de Vodafone marketeer vriendelijk en verzekerde mij dat Vodafone mijn gegevens verwijderd, en dat ik zelf ook nog het Register kan invullen.

Schrijnend dat de Staatsloterij mijn gegevens misbruikt en doorverkoopt, en notabene zelf de wetgeving niet kent. Via de mail heb ik de Staatsloterij al verzocht om mijn gegevens te verwijderen. Iedere keer wordt ik afgescheept met het Bel-me-nietregister. Dit accepteer ik niet!

Dus wat kan ik doen? Aangifte bij het CBP?

Re: Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 02 feb 2010 14:17
door henk51
Ons vast nummer, een half jaar oud, hadden we angstvallig geheim gehouden en nog nooit ergens opgegeven. Van telemarketing hadden we dus geen last.
Dat jullie het angstvallig geheim gehouden hebben wil niets zeggen(tenzij je een geheim nummer hebt aangevraagd is hij op vele sites te vinden) Bij de provider is hij wel bekend en die verkopen ze veelal ook door aan verschillende bedrijven.Dus pas op met beschuldigen van de staatsloterij zonder de waarheid te kennen. Registreren in bel mij niet register en ook je 06 nummers. Ik werd vorige week door de Bankgiro loterij gebeld op al mijn 06 nummers liepen bij KPN, T-Mobile en Vodafone dus 06 nummers zijn ook niet meer veilig.


gr Henk

Re: Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 02 feb 2010 14:28
door rweersch
Het nummer is geheim, niet opgenomen in telefoonboeken en wordt door ons nooit ergens afgegeven. Zo ook onze GSM-nummers. In 12 jaar dat ik hetzelfde nummer heb, ben ik nog nooit door een telemarketeer gebeld. Ik weet hoe ik een nummer "geheim" moet houden. Dit is de eerste keer dat we ons nummer aan een bedrijf gaven. En de laatste keer, kan ik je garanderen.

Maar daar gaat het niet alleen om. Wat ik vooral stuitend vind, is dat de Staatsloterij niet wil meerwerken om onze gegevens uit hun bestand te verwijderen, en alles afschuift op het Bel-me-nietregister.

Re: Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 03 feb 2010 13:56
door poncho187
ik snap zelf het probleem niet zo, je wordt gebeld en zegt gewoon dat je geen interesse hebt dan is het toch goed en wat betreft het bel me niet register dat is ook maar 10 seconden werk, dus ik denk als je dat meteen gedaan had dat je probleem nu al opgelost was dan had je je alle moeite van mailtjes kunnen besparen

Re: Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 03 feb 2010 14:57
door Janneke52
ik snap zelf het probleem niet zo?????
Ik wel, hij wil weten hoe ze aan zijn telefoonnummer komen.

Re: Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 03 feb 2010 23:33
door JJ1983
Als dit klopt vind ik het stuitend. De staatsloterij verdient met hun standaardbusiness al genoeg, waarom zouden ze dan ook telefoonnummers van hun klanten doorverkopen? Zeker omdat het hier gaat om de STAATSloterij.

Re: Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 04 feb 2010 07:05
door rweersch
poncho187 schreef:ik snap zelf het probleem niet zo, je wordt gebeld en zegt gewoon dat je geen interesse hebt dan is het toch goed en wat betreft het bel me niet register dat is ook maar 10 seconden werk, dus ik denk als je dat meteen gedaan had dat je probleem nu al opgelost was dan had je je alle moeite van mailtjes kunnen besparen
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel (overigens heb ik het Bel-me-nietregister ook meteen die dag ingevuld, maar dit terzijde): registratie in het Bel-me-nietregister staat los van registratie van jouw gegevens bij bedrijven. Het enige wat een registratie bij het Register betekent, is dat bedrijf X jouw gegevens niet mag gebruiken voor (tele)marketing. Ze mogen de gegevens echter wél gewoon in hun database bewaren. En dat wil ik juist niet.
poncho187, lees aub. eerst de wetten en regels inzake dit Register vooraleer je een dusdanig antwoord geeft, daar heeft niemand iets aan.

Volgens de wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) heb je recht op inzage en verwijdering van deze gegevens. Het is mijns inziens van de zotte dat een staatbedrijf weigert om aan de wet mee te werken. Dat is het eerste waar ik moeite mee heb. Punt twee is hoe Vodafone aan ons (vast) telefoonnummer komt terwijl dit pas een half jaar oud is, "geheim" is, en nooit door ons wereldkundig is gemaakt. En het is wel erg toevallig dat dit een paar dagen na het telefoontje van de Staatloterij plaatsvindt. Een derde punt, maar dat is eerder irritatie: de Staatsloterij doet er bijna drie weken over om op een mail te antwoorden. Een telefoonnummer is er helaas niet.

Dus nogmaals mijn vraag: wie heeft een suggestie over de te nemen acties? Ik weet dat ik een aangifte bij het CBP kan doen, maar dat vind ik te "soft". Ik wil dat de Staatloterij met de billen bloot gaat.

Re: Staatsloterij wil niet meewerken

Geplaatst: 05 mar 2010 18:46
door rweersch
Pfff.... het is eindelijk rond. Na 4 keer (!) heen en weer mailen met de helpdesk (die gemiddeld genomen zo'n 4 werkdagen nodig hebben om te reageren) zou het gelukt moeten zijn. Ze bleven verwijzen naar het bel-me-nietregister en InfoFilter, en beloofden mijn mailadres en telefoonnummer te verwijderen. Daar naam ik geen genoegen mee, en na dreigen met de CBP en daadwerkelijk aangeven bij Stekelighedne van de Consumentengids, hebben ze toegezegd ALLE gegevens van ons te verwijderen.

Wat een stelletje trage, incompetente, onwillende, niet-lezende en klantonvriendelijke hufters.