LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verandert garantie computer na aansluiten zonder randaarde??

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
erik steeman

verandert garantie computer na aansluiten zonder randaarde??

Ongelezen bericht door erik steeman »

Ik heb in juni 2009 een computer gekocht bij Salland Automatisering in Raalte. Bij aansluiten direct een defect. Dit was een geheugenprobleem dat gerepareerd is. Computer was twee weken bij het bedrijf. Klacht was niet verholpen, dus nogmaals ingeleverd. Hierna weer twee weken computer bij bedrijf. Na deze reparatie heeft de computer twee maanden goed gewerkt. Hierna viel de computer plotseling ui, en was niet meer op te starten. Dus wederom laten repareren. De videokaart bleek kapot, en er zijn nog enkele onderdelen (?) vervangen.Wel heb ik toen bij de melding van mijn klacht het voorstel gedaan de computer te ruilen voor een gelijkwaardig systeem, omdat mijn vertrouwen in deze machine weg is. (drie reparaties binnen het 1e halve jaar). Dit werd niet geaccepteerd, alleen reparatie was een optie. Na twee weken de computer weer gekregen. Hierna deed de computer het weer goed, voor drie maanden. Nu is wederom de videokaart kapot, hetzelfde euvel als bij de vorige reparatie. Ik heb telefonisch, en later schriftelijk om een ander vervangend systeem gevraagd.
Het bedrijf weigert dit. Ik heb desgevraagd aangegeven dat de computer op een wandcontactdoos zonder randaarde is aangesloten.
Ik heb in geen enkele verblijfsruimte in huis contactdozen met randaarde!
Nu stelt het bedrijf dat ik in gebreke ben gebleven. Vervanging van het apparaat is daardoor volgens hen niet mogelijk. Wel zijn ze bereid, als tegemoetkoming, de nu 4e reparatie onder garantie te verrichten.
Mijn vraag is concreet of ik in mijn recht sta door een vervangend product te vragen en of het feit dat ik geen randaarde heb gebruikt hier van invloed op is?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord,
Erik.

renegade66

Re: verandert garantie computer na aansluiten zonder randaarde??

Ongelezen bericht door renegade66 »

wat een onzin, dan zou je dus in 75% van de huizen in de keuken moeten gaan zitten met je apparaat of wordt je verplicht randaarde aan te leggen in je woning.
ga dat maar eens proberen aan te vragen bij de woningbouw!!!!!

de laptops en elektra van tegenwoordig zijn dusdaning beveiligd dat er weinig overspannig voorkomt.

dit probleem ligt echt niet aan de randaarde, het is gewoon een brakke laptop.

mocht er problemen zijn met randaarde/overspanning was zijn tv of iets dergelijks er ook wel mee gestopt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Elektronica werkt door het spanningsverschil te benutten tussen plus en min. Sommige elektronica hebben stekkers met een aarde aansluiting. Zonder aarde kan de kast onder stroom komen te staan en dan krijg je een schok als je deze aanraakt. Het ontbreken van de aarde zorgt er niet voor dat een product defect raakt.

Jij hebt recht op kosteloos herstel, vervanging of ontbinding. Als je schade hebt geleden dan kun je deze ook nog verhalen op het bedrijf. Het juridische verhaal hangt verder af van wanneer je het product gekocht hebt, en op welke momenten je het gebrek (bij voorkeur schriftelijk) hebt gemeld en het product weer terug is gekomen.

P.S. Ik begreep weinig van de titel, misschien zou het verstandig zijn om deze aan te passen. Ik stel voor "ondeugdelijk product of eigen schuld vanwege ontbreken geaarde contactdoos?"

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een Desktop koopt is vaak een aarde wel nodig voor de stalen kasten.

Als je er een Laptop koopt zie je dat hoewel er soms een geaarde stekker op de voeding zit er maar een 18 volt stekker uit de transformator komt met binnen en buitenkant ronde stekker en dus geen rand aarde.
Dus de ingang transformator en verder gaat het niet.
Dus een laptop is voor hem de oplossing.
Enkele mini laptops zoals Lidl afgelopen week verkocht voor €199,- met XP erop werken als laptop zonder scherm en toetsenbord met ook losse voeding en dus normale stekker.

Als je geen geaard stopcontact hebt is aansluiten aarde op verwarming van Metaal en Water ook een oplossing om toch een aard draad te trekken.

Mijn stekkerdoos heeft dus op een niet gebruikte aard aansluiting een draad naar de verwarming.
Deze draad loopt door tot alle geaarde stekkers dus ik heb nu in plaats van 6 maar 5 gaten voor een stekker, zelfs de euro stekker past nu moeilijker maar zo kun je dat voordelig oplossen.

john2424

Ongelezen bericht door john2424 »

stofzuigertje schreef:Als je een Desktop koopt is vaak een aarde wel nodig voor de stalen kasten.

Als je geen geaard stopcontact hebt is aansluiten aarde op verwarming van Metaal en Water ook een oplossing om toch een aard draad te trekken.

Mijn stekkerdoos heeft dus op een niet gebruikte aard aansluiting een draad naar de verwarming.
Deze draad loopt door tot alle geaarde stekkers dus ik heb nu in plaats van 6 maar 5 gaten voor een stekker, zelfs de euro stekker past nu moeilijker maar zo kun je dat voordelig oplossen.
hee stofzuigertje.

Ga aub geen tips geven als je er geen verstand van hebt. het aansluiten van de aarddraad op de water/verwarming leiding of de gasleiding ect is gevaarlijk en kan in sommige gevallen geen aarding geven.

water leidingen. kunnen oxideren en een slechte geleiding geven. of in sommige nieuwbouw worden er kunstofleidingen gebruikt.

tevens bestaat er het gevaar als een apparaat kortsluiting maakt en de aarddraad komt onder spannning komt te staan. dus ook de bijv de kraan of de douch.

bij gasleidingen is het probleem dat hier teflon tape gebruikt word dus kan er de mogelijkheid bestaan dat de leidingen niet of slecht geleiden. hierbij kan er ook vonkvorming op treden hierbij hoef ik voor de rest niks te beschrijven.

groetjes
john

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

john2424 schreef: tevens bestaat er het gevaar als een apparaat kortsluiting maakt en de aarddraad komt onder spannning komt te staan. dus ook de bijv de kraan of de douch.
Volgens de NEN 1010 dient ook de waterleiding met aarde verbonden te worden.
En inderdaad is het zo dat als er kortsluiting optreedt dat alle geaarde zaken eventjes een spanning op komt te staan.

De bewering die je hier doet slaat eerlijk gezegd totaal nergens op.

john2424

Ongelezen bericht door john2424 »

klopt inderdaad dat de waterleiding geaard moet worden ( in de meterkast ) maar het gebruik van de waterleiding als aarddraad mag niet . omdat er in oudere huize en in sommige situaties het gevaar kan onstaan dat de aarding van de waterleiding niet goed is of los zit en zodoende de waterleiding niet geaard is. natuurlijk zal dit niet snel voorkomen. maar officeel mag het dus niet.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

john2424 schreef:klopt inderdaad dat de waterleiding geaard moet worden ( in de meterkast ) maar het gebruik van de waterleiding als aarddraad mag niet . omdat er in oudere huize en in sommige situaties het gevaar kan onstaan dat de aarding van de waterleiding niet goed is of los zit en zodoende de waterleiding niet geaard is. natuurlijk zal dit niet snel voorkomen. maar officeel mag het dus niet.
Klopt helemaal.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Het is inderdaad zeer onveilig en onjuist om de CV- of waterleiding als aarde te gebruiken. Een geaarde stekker moet in een geaarde wandcontactdoos. Als die aarde er niet zit, moet je de geel/groene aardedraad trekken vanaf de meterkast en de wandcontactdoos vervangen door een exemplaar met randaarde.

Gesloten