LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorlopig koopcontract 1 dag te laat opgezegd

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Danny11

voorlopig koopcontract 1 dag te laat opgezegd

Ongelezen bericht door Danny11 »

Hallo,

De koper van ons huis heeft het voorlopig koopcontract 1 dag te laat opgezegd.
De rede hiervan was één van de ontbindende factoren. Maakt het nog uit dat hij dit één dag te laat heeft gemeld? Volgens de koper zelf heeft hij het recht op één dag bedenk tijd na het verlopen van de vastgestelde datum.

Bij voorbaat dank voor uw reacties!

Danny

Deurwaarder Mark

Re: voorlopig koopcontract 1 dag te laat opgezegd

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ik zou hem vragen zijn stelling te onderbouwen met argumenten en bewijzen, want voor mij is'tie nieuw! Je hebt sowieso een paart dagen bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar als de datum voor het inroepen van de ontbindende voorwaarden verstreken is, is'tie te laat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens de koper zelf heeft hij het recht op één dag bedenk tijd na het verlopen van de vastgestelde datum.
Volgens mij had hij tijdens het voorlopig koopcontract al voldoende bedenktijd, of zie ik dat verkeerd.

Sorry hoor, als hij normaal had gezegd, 'sorry dat ik een dag te laat ben, ik krijg het niet rond is het een probleem?' Dan zou je nog een keer coulant kunnen zijn.

Maar als iemand zich van zulke onzin bedient, dan wist ik het wel.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is inderdaad onzin dat hij een dag bedenktijd zou hebben. Maar een beetje bluffen is natuurlijk wel te proberen. Formeel zou je de koper dus aan het contract kunnen houden, het is de vraag wat je zelf wilt.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Er is standaard 3 dagen bedenktijd. Dat moet ook voldoende zijn. Hou de koper hier gewoon aan.

Het kan zijn dat er nog een ontbindende voorwaarde met berekking tot de financiering is opgenomen in het contract.
De overdracht kan hierop alsnog stuklopen, maar dan dient de koper in ieder geval twee schriftelijke afwijzingen te kunnen overleggen. En ook deze ontbindende voorwaarde kan maar tot een bepaalde datum ingeroepen worden

henk.flemming

Ongelezen bericht door henk.flemming »

De koper is te laat, dus de 10% regeling, indien contractueel afgesproken, treed in werking en je kan hem hier op aanspreken.
Mits de koper goede schriftelijke onderbouwing heeft is hij nog te laat
maar in Nederland geldt "recht hebben is een, recht krijgen iets anders

succes

lees mijn topic ;preferente schuldeisers

witte angora

Het kan zijn dat er nog een ontbindende voorwaarde met berekking tot de financiering is opgenomen in het contract.
De overdracht kan hierop alsnog stuklopen, maar dan dient de koper in ieder geval twee schriftelijke afwijzingen te kunnen overleggen. En ook deze ontbindende voorwaarde kan maar tot een bepaalde datum ingeroepen worden
Als ik het goed heb gelezen was de termijn van de ontbindende voorwaarden met één dag verlopen...

Het is nu aan TS: 10% incasseren, ja of nee. Of hij het krijgt, en of de 'koper' zoveel geld heeft, is een ander verhaal. Het is niet voor niets dat de 'koper' de financiering niet rond krijgt, denk ik zo.

Deurwaarder Mark

Dat de koper de financiering niet rondkrijgt, zegt op zich niets over zijn financiele situatie. Er kunnen 1001 redenen zijn waarom iemand die best een goed inkomen en/of spaargeld heeft, toch geen hypotheek op naam krijgt.

witte angora

Er kunnen 1001 redenen zijn waarom iemand die best een goed inkomen en/of spaargeld heeft, toch geen hypotheek op naam krijgt.
Daar heb jij weer gelijk in. De BKR registratie is een bekende reden, welke redenen kunnen er nog meer zijn dan?

Deurwaarder Mark

werkelijk van alles... de verhouding tussen waarde woning en gewenste hypotheek, een eventueel onverkocht vorig huis, het niet rond krijgen van een levensverzekering, gewoonweg een te laag inkomen voor die woning, noem maar op...

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

en om niet te vergeten:
je studiefinanciering
je bestellingen op afbetaling bij postorderbedrijven
je gefinnancierde auto
je alimentatie die mag betalen
je persoonlijke crediet die niet afgelost is.
al die kosten die men zo maar tussen neus en lippen door gefinanciert heeft zonder zich te realiseren dat het wel degelijk leningen zijn met een hoge rente.
janny

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Danny geeft niet aan wat de reden is, feit is dat koper te laat is. Bedenktijd is drie werkdagen (er mag geen weekend tussen zitten).

seagoing racer2

Beste
Als ik het goed heb gelezen was de termijn van de ontbindende voorwaarden met één dag verlopen...

Het is nu aan TS: 10% incasseren, ja of nee. Of hij het krijgt, en of de 'koper' zoveel geld heeft, is een ander verhaal. Het is niet voor niets dat de 'koper' de financiering niet rond krijgt, denk ik zo.
Ik heb de openingspost anders gelezen. Tegenwoordig heb je na het ondertekenen van de voorlopige koopcontract drie dagen bedenktijd waarbinnen je zonder opgave van redenen de overeenkomst kunt ontbinden.

Zoals ik het verhaal lees gaat het over deze drie dagen.

Daarnaast heb je meestal ongeveer een maand om de financiering te regelen, waarvoor je ook een ontbindende voorwaarde hebt. Echter hier dien je wel schriftelijke documentatie voor aan te leveren, en kun je niet volstaan met een "opzegging" .

Pas als die periode verlopen is en de koper weigert het huis af te nemen, kun je aanspraak maken op de 10% onkosten vergoeding

ronald g

Wat meer duidelijkheid van Danny 11 is wel op zijn plaats, want is het echt een voorlopig koopcontract of is dat al een gepasseerd station?

Deurwaarder Mark

Omdat er wordt gesproken over "het verlopen van de vastgestelde datum" en "het opzeggen wegens de ontbindende voorwaarde". Mijns inziens was het koopcontract dus al getekend en verliep blijkbaar de datum waarop voor het laatst een beroep gedaan kon worden op die ontbindende voorwaarden. Dan is dus de bedenktijd van drie dagen na het tekenen ook al lang verstreken. Ik kan uit deze openingspost niets anders lezen dan dat de koper te laat is.

seagoing racer2

Beste Mark,
Omdat er wordt gesproken over "het verlopen van de vastgestelde datum" en "het opzeggen wegens de ontbindende voorwaarde". Mijns inziens was het koopcontract dus al getekend en verliep blijkbaar de datum waarop voor het laatst een beroep gedaan kon worden op die ontbindende voorwaarden. Dan is dus de bedenktijd van drie dagen na het tekenen ook al lang verstreken. Ik kan uit deze openingspost niets anders lezen dan dat de koper te laat is.
Je kan gelijk hebben, maar dat hoeft niet want ook de drie dagen bedenktijd hebben per definitie een vastgestelde datum , en het is ook een soort van ontbindende voorwaarde.

Enfin koper is altijd te laat alleen de consequenties zijn verschillend

ronald g

Ik wil geen andere draai aan het verhaal geven, maar waarom reageert Danny 11 niet op de gegeven antwoorden? zo komen we geen steek verder en discussiëren we enkel tegen elkaar.

Deurwaarder Mark

ronald g schreef:Ik wil geen andere draai aan het verhaal geven, maar waarom reageert Danny 11 niet op de gegeven antwoorden? zo komen we geen steek verder en discussiëren we enkel tegen elkaar.
Het is niet zo dat'ie al dagen verstek laat gaan... misschien heeft de beste man gewoon een baan en nu net de gehaktbal achter de kiezen... niet iedereen is in staat om iedere dag een x-aantal keren het forum te checken natuurlijk.

Danny11

Ongelezen bericht door Danny11 »

Hallo allen,

Allereerst bedankt voor alle reacties!
Ter verduidelijking voor de gene die twijfelen over het verlopen van het koopcontract, wil ik dat graag verduidelijken.
De drie dagen zijn verstreken, hierna is nog eens 1.5maand verstreken waarin de ontbindende voorwaarden van kracht waren(vergunning voor verbouwen en financien).
De verloopdatum van het voorlopig koopcontract is na deze 1.5 maand verlopen en één dag daarna komt de koper met het feit dat hij beide factoren niet rond krijgt.
Deels daarvan wist hij natuurlijk al voor die tijd, hij heeft het alleen niet gemeld.

Met vriendelijke groet,
Danny

seagoing racer2

ok, dan is de koper de boete ( meestal 10% ) verschuldigd die in het contract staat.

Neem dit op met je makelaar, want hier dient een formele brief naar de notaris te worden gestuurd, waarin je dit geld claimt. (Aannemende dat er een waarborgsom is gestort bij de notaris)

Verder geldt ook dat een beroep op de ontbindend voorwaarde ook een aantal vormvereisten zijn, die door de koper nagekomen dienen te worden.

Gesloten