Pagina 1 van 1

Bedonderd door BudgetAir.nl

Geplaatst: 04 feb 2010 16:39
door worldtraveller
Beste deskundigen,

Ik heb vanmiddag een vliegticket t.w.v. 650 euro bij budgetair.nl geboekt, vertrekdatum a.s. maandag.
Nadat het geld van mijn rekening was afgeschreven (Ideal) kreeg ik een bericht te zien dat de boeking mislukt was en werd mij gevraagd contact op te nemen met de klantenservice.
De klantenservice heeft als smoes dat de betreffende luchtvaartmaatschappij traag is met het leveren van vluchtgegevens, volgens hun waren de stoelen al bezet terwijl de website anders aangaf.
Vliegticketprijzen fluctueren en mijn vermoeden is dat net voordat ik mijn boeking doorgaf de ticketprijs met enkele honderden euro's is verhoogd, wat voor hun rekening zou vallen.

Ik heb ervoor gekozen om mijn boeking naar a.s. dinsdag te verplaatsen maar dat kost mij wel 138 euro extra! Budgetair.nl laat mij geen andere keuze dan daarmee akkoord te gaan. Aangezien ik na het weekend direct weg moet kan ik geen terugbetaling accepteren want budgetair.nl kan mij niet garanderen dat ik de betaling voor het weekend op mijn rekening heb staan. Als ik voor een terugbetaling zou kiezen en elders een boeking plaats dan zou het mij ongeveer 300 a 400 euro extra kosten vanwege de stijgende ticketprijzen. Hoe korter de periode tussen boeking en vlucht, des te duurder het wordt.

Ik heb om een compensatie gevraagd maar daar gaan ze niet mee akkoord. Naar mijn inziens heb ik recht op een terugbetaling van 138 euro. Immers, de koop was al gesloten en het geld was van mijn rekening afgeschreven.
Mijn vraag is, sta ik in mijn recht voor een compensatie van 138 euro? Zo ja, welke stappen moet ik dan ondernemen? Een klacht per brief toesturen en daarna een offciele klacht indienen bij de ANVR, SGR en Thuiswinkel waarborg?

Re: Bedonderd door BudgetAir.nl

Geplaatst: 08 feb 2010 10:59
door pvanhesteren
Geachte forumbezoekers,

Wij hebben aandachtig de correspondentie m.b.t. Budgetair.nl gelezen. Aangezien Budgetair.nl één van onze merken is willen wij graag uitleggen wat onze werkwijze is.

Indien u op onze website vluchten en beschikbaarheid opvraagt dan krijgt u de momentopname op dat moment te zien. Dit is echter nog geen boeking doch wij tonen puur de actuele beschikbaarheid op dat moment. In de luchtvaart is het helaas niet zo dat alle stoelen hetzelfde kosten. Voor ieder tarief worden enkele stoelen verkocht.

Na selectie van de vlucht (nog steeds geen boeking doch intentie om te gaan boeken) vragen wij u om passagiersnamen en NAW-gegevens in te vullen alsmede om een keuze te maken voor een betalingsoptie. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor het maken van een boeking.

Zodra wij een boeking maken ontstaat er een betalingsverplichting vanuit BudgetAir.nl naar de luchtvaartmaatschappij toe. Dit is de reden dat wij ook direct de betaling van de klant verlangen om het financiële risico te beperken. Het kan echter zo zijn dat tussen het moment van selecteren van de vlucht en het moment van betalen (daar zit over het algemeen enkele minuten tussen) de stoelen "verdwenen" zijn. De meest voor de hand liggende reden is dat "iemand anders", wereldwijd, deze stoelen geboekt kan hebben.

Het gevolg is dat wij deze niet kunnen boeken. Onze medewerkers krijgen hier direct melding van en wij nemen z.s.m. contact op met onze klanten. Tevens wordt op de website vermeld dat de boeking niet gelukt is en dat u gratis met ons kunt bellen.

U krijgt van ons een voorstel om alternatieve, dan wel dezelfde vluchten tegen een hoger tarief te boeken. Indien u hiervan geen gebruik wenst te maken storten wij de door u betaalde reissom per omgaande aan u terug.

Wij begrijpen de onduidelijkheid en de verwarring die hierover kan staan. Een stoel in een vliegtuig is geen product dat "in een magazijn op de plank ligt". Het is een ontastbaar product met een ingewikkelde prijsstelling (vanuit luchtvaartmaatschappijen) die lastig uit leggen is.

Wij vertrouwen erop, op deze wijze, voldoende uitleg gegeven te hebben.

Met vriendelijke groeten,
budgetair.nl


Pascal van Hesteren
manager operations

Re: Bedonderd door BudgetAir.nl

Geplaatst: 08 feb 2010 17:03
door tsja..
tsja..voor TS geen leuk antwoord, maar wel duidelijk lijkt me..

Re: Bedonderd door BudgetAir.nl

Geplaatst: 09 feb 2010 00:10
door meniles
Duidelijk en logische (en bekend) antwoord...

Vind het sowieso raar dat een stoeltje dat eerst 650 E kost na 1 dag al 300-400 euro meer kost vanwege de (volgens meneer/mevrouw) fluctuerende vliegtarieven...

Re: Bedonderd door BudgetAir.nl

Geplaatst: 09 feb 2010 16:37
door AGGB
In de luchtvaart is het helaas niet zo dat alle stoelen hetzelfde kosten. Voor ieder tarief worden enkele stoelen verkocht.
Inderdaad Menelis, heel erg vervelend, maar zoiets kan gebeuren. Men kan beter van stoeltarieven spreken dan van vliegtarieven. Het is absurd dat er zoveel verschil is in hetzelfde type stoel, maar dat is normaal in die wereld.
De titel van de topic is daarom niet juist. De stoelen met dat bedrag werden voor uw neus weggekaapt. De hele wereld kan immers boeken. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Als het dan op het nippertje niet lukt, er als eerste bij te zijn, is dat extra balen. Helaas.

Re: Bedonderd door BudgetAir.nl

Geplaatst: 07 jul 2010 16:11
door Jérémy Dellière
Ik vind het een plausibel verhaal. Het is balen voor TS, maar in dit specifieke geval dient toegegeven te worden dat van bedonderen cq oplichting geen sprake is.