samsonite garantie
Geplaatst: 10 feb 2010 14:27
Samenvatting:
Binnen 2 maanden na aankoop van een reistas is er slijtage opgetreden. Naar mijn mening door een fabricage-/ ontwerpfout. Zowel producent als verkoper weigeren verantwoordelijkheid op te nemen voor de reparatie. Hieronder mijn gehele verhaal.
Volledige kwestie:
Op 23-09 2009 heb ik bij tassenwinkel Brixx te Groningen een American Tourister tas gekocht ter waarde van 63 euro. Ik reis regelmatig op en neer naar Brussel en met deze tas zou het vervoer van mijn bagage een stuk aangenamer worden Helaas heb ik hier tot op heden totaal geen profijt van. Het gaat hier om het model Duffle/wh 6O, waarbij aan het ene eind van de tas een uitschuifbaar handvat gevestigd is waarmee de tas met de op aan de andere kant bevestigde wieltjes vervoerd kan worden. Logischerwijs leidt het transport er toe ook momenten van stilstand te hebben waarop ik de tas niet op de onderkant neerzet, (dit zou betekenen dat ik dan het uitschuifbare handvat plat op de grond zou moeten leggen) maar plaats ik de tas op de zijkant, waaraan de wieltjes bevestigd zijn.
Nu mijn probleem: reeds na 1,5 maand ontstond er een slijtageplek en gat (circa 0.5 cm) op de zijkant van de tas, waar zich de wieltjes bevinden, in het materiaal met als gevolg dat de inhoud nu vuil en nat wordt. Aan de zijkant van de tas zitten geen bevestigde ‘pootjes’ waardoor de tas rust op de wieltjes en het materiaal (stof). Voor mijn gevoel is het materiaal totaal niet bestand tegen het zo plaatsen van de tas, terwijl dit de gebruikelijke manier is om de tas te plaatsen wanneer je tijdens het lopen een rustmoment hebt. Het feit dat dit al na 1,5 maand gebeurd waarin ik slechts 3x op en neer ben gereisd naar Brussel (trein, bus en taxi) is voor mij onacceptabel.
Ik heb de tas op 20-11 2009 (2 weken ervoor is de slijtage al geconstateerd tijdens de reis naar Brussel) teruggebracht bij Brixx Groningen met het verzoek de fout te herstellen. De tas is door Brixx opgestuurd naar Samsonite (American Tourister is onderdeel van Samsonite en valt onder dezelfde garantievoorwaarden). Na ruim een maand heb ik eindelijk reactie gekregen; de slijtage was bij Samsonite geanalyseerd was en niet viel onder de garantie. Het zou gaan om een slijtage ontstaan door incorrect gebruik van de tas, eigen fout dus. Ik heb aangegeven aan Brixx dat ik hiermee niet akkoord ging, waarop zij aanboden de tas voor een tweede keer op te sturen naar Samsonite. Wederom kwam de tas onhersteld terug met dezelfde analyse. Hierop bood Brixx aan om de tas op te sturen naar hun eigen reparatiecentrum. Vandaag (10-02-2010), bijna een kwartaal na de eerste keer dat ik de tas heb teruggebracht, heb ik wederom een reactie dat ook Brixx zelf de oorzaak van de slijtage bij mij neerlegt en mij geen vergoeding kan bieden in welke vorm dan ook.
Ik vind het onterecht dat een tas die na 1,5 maand al slijtage heeft, en na meer dan 2 maanden in ‘reparatie’ te zijn geweest nu teruggegeven wordt met deze reden. In de garantie van Samsonite staat het volgende: “Deze garantie dekt enkel productiefouten en niet de schade die veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik (zoals transport van ongebruikelijke voorwerpen), verwaarlozing, ongevallen, blootstelling aan extreme temperaturen, oplosmiddelen, zuren, water, normale slijtage of transportschade (door luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld).” Mijns inziens kan men slijtage na 1,5 maand gebruik niet verhalen op “normale slijtage” zeker wanneer het een kwalitatief hoogstaand merk als Samsonite betreft. Door de fout bij mij neer te leggen voel ik mij behoorlijk beetgenomen.
Het feit dat men zo lang nodig heeft een onterecht negatief antwoord te geven toont naar mijn mening aan dat de winkelier/producent niet zijn verplichtingen is/zijn nagekomen. Voor mij is het duidelijk dat de slijtageplek niet is ontstaan door veelvuldig gebruik van de tas, noch zei het gebruik op niet bedoelde wijze. De fabrikant had naar mijn mening moeten zorgen dat:
1. De zijkant van de tas harder was geweest en dus bij het hebben van een inhoud rustend op deze kant, hij niet naar buiten zou opbollen bij vervoer.
2. Beschermers moeten plaatsen zodat eventuele slijtage niet aan de stof had opgetreden maar op de beschermers.
3. Duidelijk had moeten maken dat gebruik van deze tas niet kan zijn zoals men gewend is een tas/koffer met uitschuifhandvat te gebruiken (op de zijkant plaatsen).
Wat zouden de eventuele stappen kunnen zijn die ik nog kan ondernemen? Het liefste zou ik de tas gerepareerd zien of mijn geld terug willen.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Tim Browne
Binnen 2 maanden na aankoop van een reistas is er slijtage opgetreden. Naar mijn mening door een fabricage-/ ontwerpfout. Zowel producent als verkoper weigeren verantwoordelijkheid op te nemen voor de reparatie. Hieronder mijn gehele verhaal.
Volledige kwestie:
Op 23-09 2009 heb ik bij tassenwinkel Brixx te Groningen een American Tourister tas gekocht ter waarde van 63 euro. Ik reis regelmatig op en neer naar Brussel en met deze tas zou het vervoer van mijn bagage een stuk aangenamer worden Helaas heb ik hier tot op heden totaal geen profijt van. Het gaat hier om het model Duffle/wh 6O, waarbij aan het ene eind van de tas een uitschuifbaar handvat gevestigd is waarmee de tas met de op aan de andere kant bevestigde wieltjes vervoerd kan worden. Logischerwijs leidt het transport er toe ook momenten van stilstand te hebben waarop ik de tas niet op de onderkant neerzet, (dit zou betekenen dat ik dan het uitschuifbare handvat plat op de grond zou moeten leggen) maar plaats ik de tas op de zijkant, waaraan de wieltjes bevestigd zijn.
Nu mijn probleem: reeds na 1,5 maand ontstond er een slijtageplek en gat (circa 0.5 cm) op de zijkant van de tas, waar zich de wieltjes bevinden, in het materiaal met als gevolg dat de inhoud nu vuil en nat wordt. Aan de zijkant van de tas zitten geen bevestigde ‘pootjes’ waardoor de tas rust op de wieltjes en het materiaal (stof). Voor mijn gevoel is het materiaal totaal niet bestand tegen het zo plaatsen van de tas, terwijl dit de gebruikelijke manier is om de tas te plaatsen wanneer je tijdens het lopen een rustmoment hebt. Het feit dat dit al na 1,5 maand gebeurd waarin ik slechts 3x op en neer ben gereisd naar Brussel (trein, bus en taxi) is voor mij onacceptabel.
Ik heb de tas op 20-11 2009 (2 weken ervoor is de slijtage al geconstateerd tijdens de reis naar Brussel) teruggebracht bij Brixx Groningen met het verzoek de fout te herstellen. De tas is door Brixx opgestuurd naar Samsonite (American Tourister is onderdeel van Samsonite en valt onder dezelfde garantievoorwaarden). Na ruim een maand heb ik eindelijk reactie gekregen; de slijtage was bij Samsonite geanalyseerd was en niet viel onder de garantie. Het zou gaan om een slijtage ontstaan door incorrect gebruik van de tas, eigen fout dus. Ik heb aangegeven aan Brixx dat ik hiermee niet akkoord ging, waarop zij aanboden de tas voor een tweede keer op te sturen naar Samsonite. Wederom kwam de tas onhersteld terug met dezelfde analyse. Hierop bood Brixx aan om de tas op te sturen naar hun eigen reparatiecentrum. Vandaag (10-02-2010), bijna een kwartaal na de eerste keer dat ik de tas heb teruggebracht, heb ik wederom een reactie dat ook Brixx zelf de oorzaak van de slijtage bij mij neerlegt en mij geen vergoeding kan bieden in welke vorm dan ook.
Ik vind het onterecht dat een tas die na 1,5 maand al slijtage heeft, en na meer dan 2 maanden in ‘reparatie’ te zijn geweest nu teruggegeven wordt met deze reden. In de garantie van Samsonite staat het volgende: “Deze garantie dekt enkel productiefouten en niet de schade die veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik (zoals transport van ongebruikelijke voorwerpen), verwaarlozing, ongevallen, blootstelling aan extreme temperaturen, oplosmiddelen, zuren, water, normale slijtage of transportschade (door luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld).” Mijns inziens kan men slijtage na 1,5 maand gebruik niet verhalen op “normale slijtage” zeker wanneer het een kwalitatief hoogstaand merk als Samsonite betreft. Door de fout bij mij neer te leggen voel ik mij behoorlijk beetgenomen.
Het feit dat men zo lang nodig heeft een onterecht negatief antwoord te geven toont naar mijn mening aan dat de winkelier/producent niet zijn verplichtingen is/zijn nagekomen. Voor mij is het duidelijk dat de slijtageplek niet is ontstaan door veelvuldig gebruik van de tas, noch zei het gebruik op niet bedoelde wijze. De fabrikant had naar mijn mening moeten zorgen dat:
1. De zijkant van de tas harder was geweest en dus bij het hebben van een inhoud rustend op deze kant, hij niet naar buiten zou opbollen bij vervoer.
2. Beschermers moeten plaatsen zodat eventuele slijtage niet aan de stof had opgetreden maar op de beschermers.
3. Duidelijk had moeten maken dat gebruik van deze tas niet kan zijn zoals men gewend is een tas/koffer met uitschuifhandvat te gebruiken (op de zijkant plaatsen).
Wat zouden de eventuele stappen kunnen zijn die ik nog kan ondernemen? Het liefste zou ik de tas gerepareerd zien of mijn geld terug willen.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Tim Browne