wevera schreef:De uitspraken van de kifid-geschillencommisie over klachten m.b.t. beleggingsverzekeringen /woekerpolissen zijn tot nu toe zeer teleurstellend.
Er zijn, voor zover ik weet, 6 uitspraken nl. 2009 - 53; - 60; - 69; - 70; - 99 en -100.
4 uitspraken zijn afwijzingen nl. - 53, -60, - 99 en 100. De afwijzing vond vooral plaats omdat de kostenverrekening laag tot normaal en/of marktcomform was , de gegeven informatie voldoende duidelijk, en de consument duidelijk zelf de betreffende beleggingsverzekering had gekozen terwijl er door de aangeslotene (tussenpersoon/verzekeraar) ook gewezen was op een andere mogelijkheid voor vermogensopbouw. De consument was er niet in geslaagd de misleiding, gebrek aan informatie, e.d. aan te tonen.
Met vriendelijke groet, A.Wever
Over nummer 100 schreef ik al: "Tsja, nummer 100 is een eitje: er was al bindend uitspraak gedaan door de geschillencommissie Bankzaken en dan is KiFiD niet meer bevoegd, dus vordering afgewezen."
Nummer 99 is hieraan gerelateerd. Ook hier vooral procedureel: bank/verzekeraar wordt er van beticht een handtekening te hebben ingescand, waardoor overeenkomst niet geldig zou zijn. Geen sterk betoog, als je claim nu juist is dat je gewoon jarenlang inleg hebt betaald, maar dat het rendement tegenviel. Kortom, een zwak ingezet geschil, dat ook nog eens over peanuts ging: waarde is 1.000 lager uitgevallen. Tsja. Conclusie - in verlengde van juwita - klacht beter onderbouwen en indien "dwaling" moet worden aangetoond met betere argumenten komen dan valse beschuldiging van fraude. Ook klacht over "kosten" lijkt niet scherp te zijn onderbouwd. Wabeke tikt wel verzekeraar op vingers dat die zich voor informatieplicht 1998 niet kan verschuilen achter tussenpersoon.
Ook uitspraak 53 kan ik niet ontmoedigend noemen. Klager beweert dat (bij een looptijd van 25 jaar) tussentijds zijn verzekering is omgezet in een beleggingspolis. Dat blijkt niet waar. Het is een doodnormale levensverzekering met winstdeling, waarbij de jaarlijkse van bedrijfswinst afhankelijke winst op aparte renterekening werd gezet. Tsja, in 1982 werd een worst voorgehouden dat bij 9% rente dat een leuk extra kaipitaaltje zou opleveren. Dat viel tegen. Maar een rekenrente van 4% werd gegarandeerd, van de inleg werd een fors verzekerd bedrag bij zowel leven als overlijden uitgekeerd, met daarnaast nog een leuk winstbedrag. Van excessieve kosten is niets gebleken. Kortom, gewoon een redelijke levensverzekering, geen woekerpolis waarbij resultaten door beleggen zijn verdampt. Afwijzing klacht dus terechte beslissing.
Uitspraak 60 is een interessante casus, die ik iedereen ter volledige lezing aanbeveel, die met woekerpolisclaims te maken heeft. Helaas voor de klager, gezien de aangedragen en niet betwiste feiten, is in dit geval alle verlies het gevolg van eigen (achteraf verkeerde) keuzes van klager, waarover hij vooraf ruim voldoende is geinformeerd. Klager wilde in 1998 juist zelf - met kennis van de beurzen - beleggen en wees een offerte voor garantiekapitaal af. Tsja. Ook interessant is dat in deze uitspraak de kostenafslag als jaarlijkse kostenafslag wordt erkend. Het gaat alleen om een (jaarlijks) gemiddelde over de hele looptijd, vandaar dat deze steeds pas achteraf is te berekenen. In deze casus kwam de kostenafslag uit op 1,42% en dan ben je natuurlijk op grond van de Wabeke-norm (of die in dit geval nu gesteld wordt op 3,5, 2,85 of 2,5%) uitgepraat.
Kortom: in je klacht je op de feiten baseren en de bank/verzekeraar niet betichten van niet plaatsgevonden hebbende feiten. Dat gold in dit geval met name ook de voor de adviseur/tussenpersoon. De bank/verzkeraar heeft niet geadviseerd, maar elke offerte en elke poliswijziging prompt uitgevoerd, na aangeven van adviseur namens consument.
Uitspraak 69 is zo mogelijk een nog interessantere casus, vooral op het punt van de informatieplicht als onderdeel van de zorgplicht. Het gaat hier om een tussenuitspraak, waar al het nodige van is op te steken. Mij is niet bekend of in deze zaak van 16 april 2009 al definitieve uitspraak is gedaan (zou binnen 6 weken een vervolg moeten hebben gehad). De kern gaat uiteindelijk hier over:
"Consument heeft gemotiveerd gesteld dat de verzekeringsovereenkomst hoge kosten bleek mee te brengen waarop Aangeslotene vóór het van kracht worden van de overeenkomst niet heeft gewezen. Aangeslotene heeft, ofschoon dit op zijn weg had gelegen, tot dusverre niet duidelijk kunnen maken dat deze stelling van Consument onjuist is, en Consument tijdig en volledig is geïnformeerd omtrent de aan de overeenkomst verbonden kosten. De Commissie zal de Aangeslotene daarom in de gelegenheid stellen alsnog inzicht te verschaffen in alle kosten die aan de onderhavige beleggingsverzekering voor Consument waren verbonden, en ook meer duidelijkheid te geven omtrent de wijze waarop Consument over deze kosten is geïnformeerd. Consument zal daarop nog commentaar kunnen geven." Uitspraak bevat ook nu al de nodige "jurisprudentie" over zorgplicht, waarmee iedereen zijn klacht richting KiFiD sterker kan onderbouwen.
Uitspraak 70 gaat over dezelfde casus als uitspraak 69, maar nu gericht tegen de tussenpersoon. Omdat in uitspraak 69 is besloten tot een tussenuitspraak wordt zaak 70 aangehouden. Terzijde zij opgemerkt dat de polis in 2007 is afgekocht, hetgeen tot het verslechtering van het resultaat heeft geleid, waarvoor consument zelf verantwoordelijk is. Niet afkopen, voordat in geschil uitspraak is gedaan dus. Uiteraard wel bank/verzekeraar aansprakelijk stellen voor verdere verslechtering.