LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem RWE Hoge Jaarafrekening van 2 Jaar

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JohanRo1981

Probleem RWE Hoge Jaarafrekening van 2 Jaar

Ongelezen bericht door JohanRo1981 »

Beste Forumleden,
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen of adviseren.
In November 2007 heb ik een Appartement gekocht van 90 M2, Ik kreeg netjes een brief van de essent en brabant water dat ik me moest aanmelden voor de energie. Maar het appatementencomplex heeft stadsverwarming en omdat ik daar geen ervaring mee had, dacht ik dat in de servicekosten een voorschot hiervoor zat verwerkt. Maar niets is minder waar.
In Oktober 2009 kom ik thuis van mijn werk en er zit een briefje tussen de deur dat de Wamob (rwe) Was geweest om het gas af te sluiten ( nog nooit van gehoord ) dacht in eerste instantie dat het een foutje zou zijn omdat ik toch geen gas had.. de volgende dag gebeld en er werd me verteld dat ik langs moest komen voor een gesprek. Ik zou 2,5 jaar lang geen voorschot hebben betaald, en u heeft zich ook niet aangemeld.. Ik vertelde ze dat ik nog nooit van ze had gehoord, Had nog nooit een brief ontvangen laat staan een Nota ( ze zien toch dat er iemand woont die energie verbruikt?)
Mijn vraag was dan ook waar sturen jullie de rekeningen naar toe, Dit bleek naar Priority Match in Eindhoven te zijn, Ja dat klopt niet want ik woon zelf in helmond.
Hij vertelde me dat wat ik had verbruikt moest betalen en dat ik de jaarafrekening moest afwachten maar dat deze vrij hoog zou zijn.
Vorige maand heb ik hem gekregen:
Van 5 Dec 2007 tot 5 Nov 2009 een verbruik van 81 G.j.
5 nov 2009 tot 30 nov 2009 een verbruik van 1,76.
Ik weet niet wat een normaal verbruik is maar ik Had een Fulltime baan begon om 8.00 uur en was vaak pas laat thuis na 20.00. Daarna deed ik soms 2 Verwarmingingen aan om even tv te kijken en daarna ging ik even douchen en naar bed. Ik ben niet echt een koukleum en stook ook niet overmatig veel.
kosten van dit grapje 2600,-
eer Vanaf oktober 2008 Wonen we hier met zijn 2en mijn vriendin werkt ook en is ook pas na 19.00 uur thuis stoken is eigenlijk op het zelfde gebleven.
Is dit een overmate hoog verbruik?
Kan dit Zomaar?
Zijn er fouten gemaakt, door mij of RWE?
Kan iemand me helpen?
want ik zit nu sinds dec. 2009 zonder baan en 2600,- vind ik toch wel een hele smak.

ik hoor graag van jullie Gr. Johan

Shine

Re: Probleem RWE Hoge Jaarafrekening van 2 Jaar

Ongelezen bericht door Shine »

Ik kreeg netjes een brief van de essent en brabant water dat ik me moest aanmelden voor de energie. Maar het appatementencomplex heeft stadsverwarming en omdat ik daar geen ervaring mee had, dacht ik dat in de servicekosten een voorschot hiervoor zat verwerkt. Maar niets is minder waar.
Om kort te zijn: de fout ligt volledig bij u. U had zich bij de leverancier moeten aanmelden.
Ik begrijp ook niet dat, toen u het betreffende schrijven had gekregen, zelf even contact met o.a. Essent hebt opgenomen. Temeer omdat u al aangeeft er geen ervaring mee te hebben en daardoor destijds ook niet van de 'hoed en rand' wist. U hebt voor uzelf een aanname gemaakt en vandaaruit -niet- gehandeld.
Had u toen even gebeld, had u meteen geweten hoe een en ander in elkaar steekt. In het andere geval had u ook even bij de buren kunnen navragen hoe een en ander precies zit.
Had nog nooit een brief ontvangen laat staan een Nota ( ze zien toch dat er iemand woont die energie verbruikt?)
Dit heet 'afschuiven'. U had zich moeten aanmelden! En anders op zijn minst uzelf destijds moeten informeren hoe het nu zit.
De rekeningen zijn naar 'property match' gestuurd omdat zij de makelaar waren en dit onroerend goed in hun beheer viel. De contracten stonden vermoedelijk nog steeds op hún naam.

U zegt nog nooit van gas gehoord te hebben.
Waar kookt u op? Hoe wordt u water voor o.a. uw douchen verwarmd?

Ik begrijp dat u schrikt van het bedrag dat u nu moet betalen. Maar realiseer u wel dat dit over een periode van 2 jaar gaat. Omgerekend is dat 1800,= per jaar. Niet een super vreemd bedrag/verbruik.
Omgerekend komt de stadswarmte (G.J.) neer op ongeveer 2400 m3 per jaar.
Verder: zijn de gehanteerde meterstanden zogeheten harde/daadwerkelijke standen of zijn ze geschat? Weet u uw beginstanden nog toen u de woning kocht? Vaak staan deze ook vermeld in de overdrachtspapieren.

Wellicht kunt u een betalingsregeling treffen voor het bedrag. Vraag er naar.

h@rm@n

Re: Probleem RWE Hoge Jaarafrekening van 2 Jaar

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Is dit een overmate hoog verbruik? Kan dit Zomaar? Zijn er fouten gemaakt, door mij of RWE? Kan iemand me helpen?
Aanmelden voor energie betekent aanmelden voor gas en elektriciteit. Over elektriciteit lees ik nergens iets. Hoe zit dit?

Uw verhaal samengevat, lees ik: 81,76 Gj voor warmte in 2 jaar en een geldbedrag van € 2.600,00.

Het aantal (81,76) Gj komt overeen met ± 2483 m3 gas, dit is 1241,5 m3 (= 41,38 Gj) per jaar. (Vergis ik mij of vergis jij je, Shine?)
In een ander topic wordt gesproken over € 20,00 per Gj.
M.a.w. 81,76 x € 20,00 = € 1.635,20. Dit is ± € 1.000 minder dan uw factuur.

Worden er dan toch kosten voor elektriciteit in rekening gebracht?

Duidelijk is dat u, zoals Shine al terecht opmerkt, in gebreke bent gebleven en niet de leverancier en/of het Netwerkbedrijf.

Of dit een overmatig verbruik is kan alleen worden afgeleid uit een vergelijking met een soort gelijk appartement. En hier moet je nog voorzichtig mee zijn, omdat het verbruik van een heel aantal factoren afhangt en beïnvloedt wordt.
Om een indicatie van een vrijstaand huis te geven over de genoemde periode geef ik hier mijn verbruiken. Elektriciteit 7356 kWh en gas 5746 m3 en voor de volledigheid 220 m3 water.

Gesloten