LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aankoop mag beslist niet meer terug
Aankoop mag beslist niet meer terug
Beste allemaal,
naast het feit dat het me steeds vaker opvalt dat er in steeds meer winkels geen geld meer teruggegeven wordt bij een retour, maar een tegoedbon, vind ik dat het in de detailhandel nu toch nog een slag erger wordt.
Overigens erger ik me aan de tegoedbonnen waardoor ik aankopen in de winkel bij voorkeur al mijd en/of daar dus niet meer koop
Nu is het zo, dat ik van de week in een gewone bestaande winkel een paar schoenen heb gekocht.
Helaas passen ze mijn zoontje niet. Ze zijn van zijn enige favoriete merk en ik ging er van uit dat ik deze dan ook blind kon kopen, goede maat etc. Halfhoog deze keer, vanwege het nog barre winterweer. De schoenen waren zogezegd on Sale.
Ze mogen echter onder geen enkele voorwaarde teruggebracht worden.
En dat vind ik nu zo raar. Ik heb dus van te voren gelezen dat terugbrengen uit den boze was, maar mijn vraag is eigenlijk of dat toch zomaar kan?
Er is toch niets mee? Ze zijn in huis gepast en zijn zeker niet beschadigd oid.
Ik zal ze ongetwijfeld zonder verlies kunnen doorverkopen maar het gaat me om het principe.
Komt u dit bekend voor? En weet u of dit inderdaad zo maar mag en kan?
naast het feit dat het me steeds vaker opvalt dat er in steeds meer winkels geen geld meer teruggegeven wordt bij een retour, maar een tegoedbon, vind ik dat het in de detailhandel nu toch nog een slag erger wordt.
Overigens erger ik me aan de tegoedbonnen waardoor ik aankopen in de winkel bij voorkeur al mijd en/of daar dus niet meer koop
Nu is het zo, dat ik van de week in een gewone bestaande winkel een paar schoenen heb gekocht.
Helaas passen ze mijn zoontje niet. Ze zijn van zijn enige favoriete merk en ik ging er van uit dat ik deze dan ook blind kon kopen, goede maat etc. Halfhoog deze keer, vanwege het nog barre winterweer. De schoenen waren zogezegd on Sale.
Ze mogen echter onder geen enkele voorwaarde teruggebracht worden.
En dat vind ik nu zo raar. Ik heb dus van te voren gelezen dat terugbrengen uit den boze was, maar mijn vraag is eigenlijk of dat toch zomaar kan?
Er is toch niets mee? Ze zijn in huis gepast en zijn zeker niet beschadigd oid.
Ik zal ze ongetwijfeld zonder verlies kunnen doorverkopen maar het gaat me om het principe.
Komt u dit bekend voor? En weet u of dit inderdaad zo maar mag en kan?
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Ja, dat mag.
Winkels hoeven wettelijk alleen te ruilen of te repareren als het prodict niet aan de specificaties voldoet. Dat je bij veel winkels mag ruilen (evt. voor een tegoedbon) is alleen extra service van de winkel, maar is geen wettelijke plicht.
En zeker bij een uitverkoopartikel wordt vaak niet geruild. Dat is ook logisch, omdat ze juist van die artikelen af moeten/willen en ze meestal in een paar dagen weg moeten. Dan maakt het voor de verkoopbaarheid veel uit of een artikel er een paar dagen (of zelfs maar een paar uur) niet is. Bovendien loopt de korting vaak ook nog op, dus wellicht moeten ze het artikel met meer korting verkopen dan de korting die ze jou hebben gegeven.
Winkels hoeven wettelijk alleen te ruilen of te repareren als het prodict niet aan de specificaties voldoet. Dat je bij veel winkels mag ruilen (evt. voor een tegoedbon) is alleen extra service van de winkel, maar is geen wettelijke plicht.
En zeker bij een uitverkoopartikel wordt vaak niet geruild. Dat is ook logisch, omdat ze juist van die artikelen af moeten/willen en ze meestal in een paar dagen weg moeten. Dan maakt het voor de verkoopbaarheid veel uit of een artikel er een paar dagen (of zelfs maar een paar uur) niet is. Bovendien loopt de korting vaak ook nog op, dus wellicht moeten ze het artikel met meer korting verkopen dan de korting die ze jou hebben gegeven.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Maar of je als winkelier zo je klanten wil behouden is natuurlijk een tweede.
Ook ik mijd winkels waar zo'n beleid gevoerd wordt.
Ook ik mijd winkels waar zo'n beleid gevoerd wordt.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Dus de winkelier moet maar altijd over zich heen laten lopen en als vuil laten behandelen, omdat hij anders klanten kwijt raakt?Machtold schreef:Maar of je als winkelier zo je klanten wil behouden is natuurlijk een tweede.
Ook ik mijd winkels waar zo'n beleid gevoerd wordt.
Ik kan hier zo ontzettend kwaad over worden.
De mensen die dit van de winkelier eisen zijn zelf niet van die frisse.
Het wordt tijd dat de winkeliers eens met een harde hand eens duidelijk maken dat zij dit niet meer tolereren.
Begrijp me niet verkeerd: als een klant zich normaal gedraagt wordt hij ook normaal behandeld.
Maar veel mensen willen maar van alles gaan kopen en terugbrengen, maar owee als men een teruggebracht product krijgt, is men in alle staten.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Vertel, wat zie je dan voor je? Ram je de lastige klant de deur uit? Wat bedoel je?BBCS schreef: Het wordt tijd dat de winkeliers eens met een harde hand eens duidelijk maken dat zij dit niet meer tolereren.
Het is op dit forum natuurlijk al jaren bekend dat je alle klanten als lastig (of oplichters) bestempeld en zij zijn er ook altijd op uit om jou als ondernemer een poot uit te draaien. Dat is je uitgangspunt en als klanten zich aan jou regeltjes houd tolereer je hun.
Natuurlijk zijn er klanten die misbruik maken van winkeliers maar ik bestrijd dat dit het overgrote deel betreft, de meeste houden zich keurig aan de normale voorwaarden.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
(ik heb geen winkel en werk ook niet in een winkel....)
Maar ik begrijp werkelijk niet dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn die vinden dat ze gekochte artikelen zomaar terug kunnen brengen. Bijna alle winkels bieden de mogelijkheid van ruilen, ook al zijn ze dat wettelijk echt niet verplicht. En ja, dat gaat op hún voorwaarden, logisch lijkt me.
Dat uitverkoopartikelen níet geruild mogen worden is vrij standaard, en ja, ook dat vind ik logisch, ze zijn niet voor niets in de uitverkoop, ze willen er vanaf!
En klantvriendelijkheid / service van de ondernemer? Zoals gezegt, veel winkels bieden echt ruime ruil mogelijkheden, dus zijn best coulant.
Het lijkt mij dat consumenten wat beter na moeten denken voor ze iets kopen, want koop=koop.
In uw geval kan ik me voorstellen dat u dacht.. zelfde merk, zelfde maat, moet kunnen. Maar u wist dat u niet kon ruilen en toch nam u de gok, wat met schoenen niet zo handig is eerlijk gezegt.
Maar ook erg vaak lees ik op fora als deze dat mensen maar iets kopen en 2 tellen later al weer spijt hebben en geld terug 'eisen', sorry hoor, je bent ook zelf verantwoordelijk voor je (impuls) aankopen!
Overigens bbcs, als je je klanten met harde hand iets duidelijk wilt maken, heb jij volgens mij een verkeerd beroep gekozen. Daarmee kom je iig niet erg ver in ondernemers land
Maar ik begrijp werkelijk niet dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn die vinden dat ze gekochte artikelen zomaar terug kunnen brengen. Bijna alle winkels bieden de mogelijkheid van ruilen, ook al zijn ze dat wettelijk echt niet verplicht. En ja, dat gaat op hún voorwaarden, logisch lijkt me.
Dat uitverkoopartikelen níet geruild mogen worden is vrij standaard, en ja, ook dat vind ik logisch, ze zijn niet voor niets in de uitverkoop, ze willen er vanaf!
En klantvriendelijkheid / service van de ondernemer? Zoals gezegt, veel winkels bieden echt ruime ruil mogelijkheden, dus zijn best coulant.
Het lijkt mij dat consumenten wat beter na moeten denken voor ze iets kopen, want koop=koop.
In uw geval kan ik me voorstellen dat u dacht.. zelfde merk, zelfde maat, moet kunnen. Maar u wist dat u niet kon ruilen en toch nam u de gok, wat met schoenen niet zo handig is eerlijk gezegt.
Maar ook erg vaak lees ik op fora als deze dat mensen maar iets kopen en 2 tellen later al weer spijt hebben en geld terug 'eisen', sorry hoor, je bent ook zelf verantwoordelijk voor je (impuls) aankopen!
Overigens bbcs, als je je klanten met harde hand iets duidelijk wilt maken, heb jij volgens mij een verkeerd beroep gekozen. Daarmee kom je iig niet erg ver in ondernemers land
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Ik heb er totaal geen probleem mee, als ik een produkt koop wat al eerder is aangeschaft door een ander en weer teruggebracht is. Een fatsoenlijk mens brengt alleen een aankoop terug als blijkt dat hij/zij niet tevreden is over de aankoop. En dan natuurlijk ongebruikt en onbeschadigd! Want dan is het tweedehands (volledig normaal dat een winkelier dat niet terug neemt!) of gewoonweg kapot (gemaakt) en dan ook volkomen logisch dat de winkelier niet voor die schade op hoeft te draaien!Maar veel mensen willen maar van alles gaan kopen en terugbrengen, maar owee als men een teruggebracht product krijgt, is men in alle staten.
Maar een kledingstuk wat toch niet blijkt te passen en waar voor de rest niets mee gebeurd is, kan gewoon terug. En dan heb ik het niet over bijv een truitje wat helemaal ondergerookt is en dan terug gebracht wordt, want dan is het in mijn ogen gewoon beschadigd!
Maar ik heb al eerder deze discussie gehad met BBCS, die niet bepaald uitblinkt in klantvriendelijkheid.
Ruilen moet kunnen, binnen normale grenzen (en ook een normale termijn, dus niet een maand later) en zonder dat de ondernemer verlies lijdt, door een onverkoopbaar produkt terug te nemen!
Moet de klant zich dan maar als oud vuil laten behandelen?Dus de winkelier moet maar altijd over zich heen laten lopen en als vuil laten behandelen, omdat hij anders klanten kwijt raakt?
-
- Berichten: 32382
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
@ Jenteromy
Wat anderen al gezegd hebben klopt: wettelijk is een winkelier niet verplicht te ruilen, en in de uitverkoop gebeurt het zeker niet zo gauw. En het probleem met kinderen is: ze groeien, dus wat vandaag past, is morgen alweer te klein.
Daarom twee tips: als je in de uitverkoop iets ziet, terwijl je je zoon niet bij je hebt, waarom vraag je de winkel dan niet of ze het even vast willen houden voor je? Vaak doen ze dat wel. Ook in de uitverkoop.
Dan kom je later op de dag terug, en kan het jong ze even passen. Is wel wat meer werk, maar dan weet je zeker dat je geen miskoop doet. En trouwens, als je had kunnen ruilen had je ook terug gemoeten, of niet dan.
Tweede tip: koop kleding liever iets te ruim. Dan heeft het jong wat ruimte om er in te groeien, en kun je er wat langer mee doen.
En die schoenen die je nu niet kunt gebruiken? Er is vast wel een vriendje op school die je er blij mee kunt maken of niet dan. Of mischien een kind in een asielzoekerscentrum, die hebben het ook niet breed. Ook al is het dan een beetje een duur kadootje.
Ik begrijp je enthousiasme, kinderen zijn nu eenmaal duur met kleding, en zeker met schoenen. Voor je het weet groeien ze er uit, en schoenen zijn binnen de korste keren kapot gevoetbald. Dus als je het favoriete merk van je zoontje voor een leuk prijsje kunt kopen? Niemand die het NIET begrijpt, denk ik.Nu is het zo, dat ik van de week in een gewone bestaande winkel een paar schoenen heb gekocht.
Helaas passen ze mijn zoontje niet. Ze zijn van zijn enige favoriete merk en ik ging er van uit dat ik deze dan ook blind kon kopen, goede maat etc.
Wat anderen al gezegd hebben klopt: wettelijk is een winkelier niet verplicht te ruilen, en in de uitverkoop gebeurt het zeker niet zo gauw. En het probleem met kinderen is: ze groeien, dus wat vandaag past, is morgen alweer te klein.
Daarom twee tips: als je in de uitverkoop iets ziet, terwijl je je zoon niet bij je hebt, waarom vraag je de winkel dan niet of ze het even vast willen houden voor je? Vaak doen ze dat wel. Ook in de uitverkoop.
Dan kom je later op de dag terug, en kan het jong ze even passen. Is wel wat meer werk, maar dan weet je zeker dat je geen miskoop doet. En trouwens, als je had kunnen ruilen had je ook terug gemoeten, of niet dan.
Tweede tip: koop kleding liever iets te ruim. Dan heeft het jong wat ruimte om er in te groeien, en kun je er wat langer mee doen.
En die schoenen die je nu niet kunt gebruiken? Er is vast wel een vriendje op school die je er blij mee kunt maken of niet dan. Of mischien een kind in een asielzoekerscentrum, die hebben het ook niet breed. Ook al is het dan een beetje een duur kadootje.
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
vind het niet meer dan logisch dat je het niet meer kunt ruilen.. Een uitverkoop dient als doel om alles weg te krijgen, de winst op deze producten is dan ook veel lager.
Je zit er als winkel absoluut niet op te wachten als een product 5 dagen later weer terugkomt en je het dan helemaal af moet schrijven (nieuwe collectie hangt dan al)
De vanzelfsprekendheid van ruilen dat sommige mensen hebben is misschien deels te wijten aan de winkels zelf.. normaal zien ze het als goede service. Ik ben van mening dat je ook zelf eens een keer beter na moet denken bij de aanschaf van iets...
En ja de brutaliteit van bepaalde klanten is soms ronduit schofterig.. Als voorbeeld, zo stond ik laatst in de AH komt er een vrouwtje een stuk kaas terugbrengen, ze had hem niet meer nodig. Ik stond perplex dat ze haar geld ook nog terugkreeg (houdbare kaas moet uiteraard weggegooid worden). Aan dit soort "tuig" betaal ik dus ook mee.
Je zit er als winkel absoluut niet op te wachten als een product 5 dagen later weer terugkomt en je het dan helemaal af moet schrijven (nieuwe collectie hangt dan al)
De vanzelfsprekendheid van ruilen dat sommige mensen hebben is misschien deels te wijten aan de winkels zelf.. normaal zien ze het als goede service. Ik ben van mening dat je ook zelf eens een keer beter na moet denken bij de aanschaf van iets...
En ja de brutaliteit van bepaalde klanten is soms ronduit schofterig.. Als voorbeeld, zo stond ik laatst in de AH komt er een vrouwtje een stuk kaas terugbrengen, ze had hem niet meer nodig. Ik stond perplex dat ze haar geld ook nog terugkreeg (houdbare kaas moet uiteraard weggegooid worden). Aan dit soort "tuig" betaal ik dus ook mee.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
En daar doel ik ook op.Pindakaaspotje schreef:Ik ben van mening dat je ook zelf eens een keer beter na moet denken bij de aanschaf van iets...
Ook is het zo dat mensen een impulsieve koop doen en dat de winkelieren dan een onderdanige houding aannemen.
Men is bang voor negatieve reclame en veel kopers maken daar misbruik van.
Een fatsoenlijk mens gaat alleen met een product terug als er iets mis mee is.Een fatsoenlijk mens brengt alleen een aankoop terug als blijkt dat hij/zij niet tevreden is over de aankoop.
En ik vind het nogal brutaal dat sommige mensen nooit meer bij een winkel gaan kopen, omdat de betreffende winkel een product niet terugneemt als er niets mee aan de hand is en alleen omdat men een product terug wilt brengen.
Dus ik moet uit naam van de klantvriendelijkheid mezelf zeer onderdanig opstellen en dat ik alles maar terug moet nemen?Maar ik heb al eerder deze discussie gehad met BBCS, die niet bepaald uitblinkt in klantvriendelijkheid.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Dat mag jij brutaal vinden maar dat deert de klant echt niet. Ik ben het wel met Pindakaasspotje ( en ook BBCS ) eens dat er klanten tussen zitten die misbruik maken van bepaalde situaties als bv uitverkoop.Dat zaken daar (de uitverkoop) gekocht niet geruild of geen geld terug word gegeven als de klant er zonder echte geldige reden ( kapot bij aankoop ) vanaf wil. Mij gaat het meer om respect van beide kanten, je hebt namelijk lastige klanten en lastige winkeliersBBCS schreef: En ik vind het nogal brutaal dat sommige mensen nooit meer bij een winkel gaan kopen, omdat de betreffende winkel een product niet terugneemt als er niets mee aan de hand is en alleen omdat men een product terug wilt brengen.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Dat zou fraai zijn zeg.Heb ik m`n winkel leegverkocht en krijg het enkele dagen later weer terug
T
T
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Huh? Is dat brutaal? Nee, ik noem dat slim. Als iets je niet aanstaat dan doe je het toch gewoon niet meer? Heb jij als winkelier tenminste ook geen last meer van deze brutale klanten!En ik vind het nogal brutaal dat sommige mensen nooit meer bij een winkel gaan kopen, omdat de betreffende winkel een product niet terugneemt als er niets mee aan de hand is en alleen omdat men een product terug wilt brengen.
-
- Berichten: 1779
- Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
BBCS vindt het brutaal als klanten niet meer terugkomen omdat er niet geruild kan worden.
Ik vind jou brutaal en onbeschoft en zal zeker nooit naar de BCC gaan om te voorkomen dat ik zulke "verkopers'' zoals jij tegen het lijf loop.
Het enige wat ik van jou gelezen heb is dat je stelsematig garantie en omruil mogelijkheden de grond in boort.
Alles probeer je te verdraaien in t voordeel van de verkoper.
Klanten zijn voor jou lastige dingen waar je het liefst zo min mogelijk mee te maken wilt hebben.
Eigenlijk vervuil je forums met je autoritair en drammerig gedrag.
Ik vind jou brutaal en onbeschoft en zal zeker nooit naar de BCC gaan om te voorkomen dat ik zulke "verkopers'' zoals jij tegen het lijf loop.
Het enige wat ik van jou gelezen heb is dat je stelsematig garantie en omruil mogelijkheden de grond in boort.
Alles probeer je te verdraaien in t voordeel van de verkoper.
Klanten zijn voor jou lastige dingen waar je het liefst zo min mogelijk mee te maken wilt hebben.
Eigenlijk vervuil je forums met je autoritair en drammerig gedrag.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Het gaat erom of dat de winkelier de producten terug moet nemen waar niets mis mee is.
Veel mensen hebben een impulsief koopgedrag en willen gewoon een product terugbrengen waar niets mis mee is maar die achteraf hun niet bevalt.
Ik ben hier fel op tegen.
Als men een aankopen gaat doen, moet men voor de koop bedenken of ze het wel leuk vinden of niet.
Bevalt die achteraf niet, pech gehad.
Je kunt toch niet tegen de winkelier zeggen:
"Als jij die nu niet terugneemt kom ik nooit meer bij je terug!"
Dat is gewoon chantage.
koop=koop en heb je geen recht om het product terug te brengen.
Alleen als een winkelier in de winkel VOOR de koop aangeeft dat men een product terug kan brengen en tegen welke voorwaarden, dan alleen is de winkelier verplicht om daaraan te houden.
Is een product defect of niet volgens afspraak of koopovereenkomst geleverd: dan heeft de koper ook het recht om naar de winkelier terug te gaan.
In een normale winkel heeft de klant geen omruilmogelijkheid.
Hoe men daarbij komt is me een raadsel.
Veel mensen hebben een impulsief koopgedrag en willen gewoon een product terugbrengen waar niets mis mee is maar die achteraf hun niet bevalt.
Ik ben hier fel op tegen.
Als men een aankopen gaat doen, moet men voor de koop bedenken of ze het wel leuk vinden of niet.
Bevalt die achteraf niet, pech gehad.
Je kunt toch niet tegen de winkelier zeggen:
"Als jij die nu niet terugneemt kom ik nooit meer bij je terug!"
Dat is gewoon chantage.
In de normale winkel is het:Het enige wat ik van jou gelezen heb is dat je stelsematig garantie en omruil mogelijkheden de grond in boort.
Alles probeer je te verdraaien in t voordeel van de verkoper.
koop=koop en heb je geen recht om het product terug te brengen.
Alleen als een winkelier in de winkel VOOR de koop aangeeft dat men een product terug kan brengen en tegen welke voorwaarden, dan alleen is de winkelier verplicht om daaraan te houden.
Is een product defect of niet volgens afspraak of koopovereenkomst geleverd: dan heeft de koper ook het recht om naar de winkelier terug te gaan.
In een normale winkel heeft de klant geen omruilmogelijkheid.
Hoe men daarbij komt is me een raadsel.
-
- Berichten: 32382
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Dan zijn er weinig normale kledingwinkels, blijkbaar. Immers, het ging TS om schoenen.In een normale winkel heeft de klant geen omruilmogelijkheid.
Hoe men daarbij komt is me een raadsel.
Zullen we het even on-topic houden in plaats van voor de zoveelste maal dezelfde discussie op te starten?
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Ik ben ontopic!witte angora schreef:Dan zijn er weinig normale kledingwinkels, blijkbaar. Immers, het ging TS om schoenen.In een normale winkel heeft de klant geen omruilmogelijkheid.
Hoe men daarbij komt is me een raadsel.
Zullen we het even on-topic houden in plaats van voor de zoveelste maal dezelfde discussie op te starten?
Men geeft zovaak aan dat men vind het recht te hebben dat een product gewoon teruggebracht moet kunnen worden.
Dan vraag ik me af:
Hoe kom je daarbij?
Het is zo ontopic als het maar wezen kan!
De reden dat ik hierop in ga:
Men geeft aan dat recht te hebben, terwijl de koper in de normale winkel dat recht totaal niet heeft.
Duidelijker kan ik niet wezen.
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
bbcs.... idd koop is koop en recht op ruilen heb je in een winkel misschien niet, maar veel winkels bieden wel de mogelijkheid om te ruilen en veel winkels doen daar over het algemeen ook niet moeilijk over, mits je je aan de door de winkel gestelde voorwaarden houdt.
ik ben het met je eens dat mensen moeten nadenken voor ze iets kopen (zie mijn vorige post), maar zoals anderen ook al opmerken, jij vind klanten sowieso lastig geloof ik, je vergeet ff dat ze jouw inkomen komen brengen. En natuurlijk hoef je dan niet alles te pikken als winkelier, maar ik hoop voor jou dat jij anders met je klanten communiceert dan dat je hier doet.
ik ben het met je eens dat mensen moeten nadenken voor ze iets kopen (zie mijn vorige post), maar zoals anderen ook al opmerken, jij vind klanten sowieso lastig geloof ik, je vergeet ff dat ze jouw inkomen komen brengen. En natuurlijk hoef je dan niet alles te pikken als winkelier, maar ik hoop voor jou dat jij anders met je klanten communiceert dan dat je hier doet.
-
- Berichten: 32382
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
En ik zeg dat er dan blijkbaar bijna geen normale kledingwinkels zijn, aangezien je bijna overal mag ruilen.
Het ging over schoenen, kleding dus. Niet over computers, die je inderdaad niet kunt ruilen. Dat bedoelde ik met: on-topic. Jouw toko is nu eenmaal een heel andere dan de kledingbranche.
Duidelijker kan ik niet wezen.
Je verhaal is op zich wel juist, juridisch is het volkomen correct. Maar er zijn blijkbaar heel wat abnormale kledingwinkels die een stukje verder gaan in hun service dan de wet vereist.
Compleet gestoord, ben ik helemaal met je eens. Maar zolang het personeel van die niet-normale kledingwinkels niet verplicht wordt als konijnen rond te springen of een locomotief na te doen zal niemand van die niet-verplichte extra service een probleem maken.
Er is gewoon een verschil tussen de wet en de praktijk, en als de praktijk voor de consument gunstiger is dan wettelijk strikt noodzakelijk is, wat is dan het probleem?
En als er bij de kassa een groot bord hangt: ruilen binnen 14 dagen met kassabon, dan heeft men ook recht op ruilen, immers, het is onderdeel van de koopovereenkomst. Het staat notabene op de kassabon. Pas als dat bord weggehaald wordt, is het een ander verhaal. Dan is ruilen geen deel van de koopovereenkomst meer, en is er ook geen recht op ruilen.
Het recht wat je hebt wordt bepaald door twee dingen: wat zegt de wet, waar jij je zo graag op beroept, en wat zegt de koopovereenkomst, inclusief algemene voorwaarden, die je gesloten hebt. Dat laatste laat jij voortdurend buiten beschouwing.
Het enige probleem van dit topic is dat TS zich vergalloppeerd heeft in de uitverkoop. Blijkbaar had ze niet gezien dat er geen mogelijkheid tot ruilen was. Maar dat zal geen tweede keer gebeuren.
Het ging over schoenen, kleding dus. Niet over computers, die je inderdaad niet kunt ruilen. Dat bedoelde ik met: on-topic. Jouw toko is nu eenmaal een heel andere dan de kledingbranche.
Duidelijker kan ik niet wezen.
Je verhaal is op zich wel juist, juridisch is het volkomen correct. Maar er zijn blijkbaar heel wat abnormale kledingwinkels die een stukje verder gaan in hun service dan de wet vereist.
Compleet gestoord, ben ik helemaal met je eens. Maar zolang het personeel van die niet-normale kledingwinkels niet verplicht wordt als konijnen rond te springen of een locomotief na te doen zal niemand van die niet-verplichte extra service een probleem maken.
Er is gewoon een verschil tussen de wet en de praktijk, en als de praktijk voor de consument gunstiger is dan wettelijk strikt noodzakelijk is, wat is dan het probleem?
En als er bij de kassa een groot bord hangt: ruilen binnen 14 dagen met kassabon, dan heeft men ook recht op ruilen, immers, het is onderdeel van de koopovereenkomst. Het staat notabene op de kassabon. Pas als dat bord weggehaald wordt, is het een ander verhaal. Dan is ruilen geen deel van de koopovereenkomst meer, en is er ook geen recht op ruilen.
Het recht wat je hebt wordt bepaald door twee dingen: wat zegt de wet, waar jij je zo graag op beroept, en wat zegt de koopovereenkomst, inclusief algemene voorwaarden, die je gesloten hebt. Dat laatste laat jij voortdurend buiten beschouwing.
Het enige probleem van dit topic is dat TS zich vergalloppeerd heeft in de uitverkoop. Blijkbaar had ze niet gezien dat er geen mogelijkheid tot ruilen was. Maar dat zal geen tweede keer gebeuren.
-
- Berichten: 1779
- Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54
Re: Aankoop mag beslist niet meer terug
Weer zit je leugens als waarheid te noemen!BBCS schreef: In de normale winkel is het:
koop=koop en heb je geen recht om het product terug te brengen.
Alleen als een winkelier in de winkel VOOR de koop aangeeft dat men een product terug kan brengen en tegen welke voorwaarden, dan alleen is de winkelier verplicht om daaraan te houden.
Is een product defect of niet volgens afspraak of koopovereenkomst geleverd: dan heeft de koper ook het recht om naar de winkelier terug te gaan.
In een normale winkel heeft de klant geen omruilmogelijkheid.
Hoe men daarbij komt is me een raadsel.
Er zijn genoeg "normale" winkels waar ruilen en garantie wel goed kunnen.
De normaalste zaak is wel de HEMA.
Daar doen ze helemaal niet moeilijk met omruilen, de slogan niet goed geld terug is nog steeds van kracht.
En voor we weer een discussie krijgen over wat wel of niet goed is:
Als de klant om wat voor reden niet tevreden is met het produkt krijgt hij gewoon zijn geld terug.
BBCS wist dat natuurlijk weer zogenaamd niet en liegt weer alles bij elkaar om zijn gelijk te halen.
Volgens mij ben jij niet normaal.