LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dell notebook half jaar buiten garantie
Dell notebook half jaar buiten garantie
Hallo,
Wij zitten als verkoper van een Dell laptop met een probleem. Ons is die laptop ter reparatie aangeboden. De laptop is bij ons aangeschaft in juli 2008 en er zat een jaar fabrieksgarantie op. Destijds heeft hij zo'n 1200 euro (excl. btw.) gekost, je mag verwachten dat het dan een product is dat langer dan anderhalf jaar meegaat. Nu is het zo dat de videokaart defect is. Ook geeft de harde schijf een fout aan en zijn de letters van het toetsenbord afgesleten. Van het toetsenbord kan ik nog begrijpen dat het niet onder een coulance regeling valt, hoewel het vrij snel is. Echter de videokaart en harde schijf zijn nu dus ook defect. Reparatie door Dell komt op zo'n 600 euro (geschat door Dell) aangezien het moederbord, videokaart en harde schijf vervangen moeten worden. Nu vinden wij het niet reëel dat de klant de volle mep voor die reparatie moet betalen. Echter vindt Dell dat zelf dus wel. Wat kunnen we doen?
Groet, Jon.
Wij zitten als verkoper van een Dell laptop met een probleem. Ons is die laptop ter reparatie aangeboden. De laptop is bij ons aangeschaft in juli 2008 en er zat een jaar fabrieksgarantie op. Destijds heeft hij zo'n 1200 euro (excl. btw.) gekost, je mag verwachten dat het dan een product is dat langer dan anderhalf jaar meegaat. Nu is het zo dat de videokaart defect is. Ook geeft de harde schijf een fout aan en zijn de letters van het toetsenbord afgesleten. Van het toetsenbord kan ik nog begrijpen dat het niet onder een coulance regeling valt, hoewel het vrij snel is. Echter de videokaart en harde schijf zijn nu dus ook defect. Reparatie door Dell komt op zo'n 600 euro (geschat door Dell) aangezien het moederbord, videokaart en harde schijf vervangen moeten worden. Nu vinden wij het niet reëel dat de klant de volle mep voor die reparatie moet betalen. Echter vindt Dell dat zelf dus wel. Wat kunnen we doen?
Groet, Jon.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Ik heb inmiddels een offerte van Dell voor het vervangen van het moederbord en de videokaart. De kosten komen op € 1008,55 excl. btw. Het vervangen van de harde schijf zit hier dus nog niet eens bij in. Dit kan ik toch niet verkopen aan de klant?
Groet, Jon.
Groet, Jon.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Tja, volgens de Wetboeken mag dat wel.
Echter schijnt er een jurispudentie te zuhb die aangeeft dat de klant een bepaald gedeelte voor zijn eigen rekening moet nemen. Echter kan ik die niet op internet meer vinden.
Het nadeel van deze verdeelsleutel is dat de winkelier die kosten heel lastig bij de voorschakels kan declareren.
Als Dell aangeeft dat de gemiddelde levensduur één jaar is, dan komen alle kosten voor rekening van de eindgebruiker.
Echter is het ook zo dat de gemiddelde levensduur e.d. totaal niet in de Nederlandse wetgeving is geregeld, dus is dat ook niet te claimen.
Tja, je kunt ook Dell voor de rechter dagen, maar of dat helpt betwijfel ik.
Tuurlijk kun je de klant wel korting geven, maar alle kosten komen dan voor je eigen rekening.
Kijk je alleen naar de wetboeken, dan is het zo dat alle kosten gewoon voor rekening komen van de klant. Hoe vervelend dat ook klinkt en is.
Echter schijnt er een jurispudentie te zuhb die aangeeft dat de klant een bepaald gedeelte voor zijn eigen rekening moet nemen. Echter kan ik die niet op internet meer vinden.
Het nadeel van deze verdeelsleutel is dat de winkelier die kosten heel lastig bij de voorschakels kan declareren.
Als Dell aangeeft dat de gemiddelde levensduur één jaar is, dan komen alle kosten voor rekening van de eindgebruiker.
Echter is het ook zo dat de gemiddelde levensduur e.d. totaal niet in de Nederlandse wetgeving is geregeld, dus is dat ook niet te claimen.
Ik heb inmiddels een offerte van Dell voor het vervangen van het moederbord en de videokaart. De kosten komen op € 1008,55 excl. btw. Het vervangen van de harde schijf zit hier dus nog niet eens bij in. Dit kan ik toch niet verkopen aan de klant?
Tja, je kunt ook Dell voor de rechter dagen, maar of dat helpt betwijfel ik.
Tuurlijk kun je de klant wel korting geven, maar alle kosten komen dan voor je eigen rekening.
Kijk je alleen naar de wetboeken, dan is het zo dat alle kosten gewoon voor rekening komen van de klant. Hoe vervelend dat ook klinkt en is.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Jon 205, kijk eens verder op Tros radar. Typ bij zoeken eens garantie laptop in.
Je vind ook andere oplossingen dan het antwoord van ze "GARANTIESPECIALIST" BBCS.
Is ook een winkelier en praat altijd in zijn eigen voordeel.
Je vind ook andere oplossingen dan het antwoord van ze "GARANTIESPECIALIST" BBCS.
Is ook een winkelier en praat altijd in zijn eigen voordeel.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Lees eens verdikkie eens zelf de wetboeken dan maar die juristen napraten!Janneke52 schreef:Jon 205, kijk eens verder op Tros radar. Typ bij zoeken eens garantie laptop in.
Je vind ook andere oplossingen dan het antwoord van ze "GARANTIESPECIALIST" BBCS.
Is ook een winkelier en praat altijd in zijn eigen voordeel.
Ik lees zelf wel de wetboeken en ik ga zelf wel op onderzoek uit, in plaats van die jurist uit de uitzending zomaar klakkeloos napraten.
Lees de stukken eens zelf.
Lees de juridische stukken zelf.
Maar nee hoor, wel die advocaten napraten en niet nagaan of zij het wel juist hebben.
Achja, of durf je mij geen gelijk te geven?
Want daar lijkt het verdraaid veel op.
Lees zelf eens de wetboeken.
Dan zul je zien dat daar totaal iets anders staat dan wat men roept.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Ik praat niet in mijn voordeel.Janneke52 schreef:Is ook een winkelier en praat altijd in zijn eigen voordeel.
Men zegt dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op garantie.
En dat staat niet in de wetboeken en wetsregels.
Ook staat dat niet in de jurisprudenties.
Het is een aanname van sommige gasten hier op het forum en van die zogenaamde "advocaat" die wel eens in de uitzending komt.
Ga je hierop zoeken, dan kom je dat bijna alleen op dit forum tegen.
Zegt toch voldoende zou ik zeggen.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Volgens de wet mag je ook niet tegen de kerk .......
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Als je mij voor leugenaar uitmaakt, dan zeg je ook dat de wetboek liegt.Janneke52 schreef:Volgens de wet mag je ook niet tegen de kerk .......
Het enige wat ik zeg is wat er in de wetboek staat.
Dat heb ik de hele tijd gedaan.
Echter omdat ik niet zeg wat men graag horen wilt, deug ik niet.
De reden dat die advocaat in de uitzendingen wel geliefd is, is omdat die precies zegt wat men graag horen wilt.
Waardoor de kijkcijfers ook omhoog gaan.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Hoi Jon,
Je mag verwachten dat een laptop langer meegaat dan anderhalf jaar, maar de centrale vraag is hier kun je aannemelijk maken dat het product maar anderhalf jaar omdat het ondeugdelijk is? In dat laatste ligt de crux. Als je daarin slaagt heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, als je daarin niet slaagt is de verkoper tot niets verplicht.
Je mag verwachten dat een laptop langer meegaat dan anderhalf jaar, maar de centrale vraag is hier kun je aannemelijk maken dat het product maar anderhalf jaar omdat het ondeugdelijk is? In dat laatste ligt de crux. Als je daarin slaagt heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, als je daarin niet slaagt is de verkoper tot niets verplicht.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
De vraag is niet of een product ondeugelijk is, maar of het non-conform de koopovereenkomst is.
Is de laptop volgens de koopovereenkomst en volgens afspraak geleverd?
Bezit de laptop de eigenschappen zoals die in de koopovereenkomst vermeld staan?
Is de laptop volgens de koopovereenkomst en volgens afspraak geleverd?
Bezit de laptop de eigenschappen zoals die in de koopovereenkomst vermeld staan?
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Beste Alfatrion & BBCS,
De Ts is verkoper van een Dell laptop en zijn klant biedt hem ter reparatie aan, zo lees ik het verhaal tenminste.
Dus in dit geval wil TS met Dell een deal maken voor zijn klant.
Ik wist btw niet dat je Dell gewoon bij een dealer/wederverkoper kon kopen in 2008, dit doen ze toch pas sinds kort?
Groet
Mastag
De Ts is verkoper van een Dell laptop en zijn klant biedt hem ter reparatie aan, zo lees ik het verhaal tenminste.
Dus in dit geval wil TS met Dell een deal maken voor zijn klant.
Ik wist btw niet dat je Dell gewoon bij een dealer/wederverkoper kon kopen in 2008, dit doen ze toch pas sinds kort?
Groet
Mastag
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Correct.Rickyman schreef: Ik wist btw niet dat je Dell gewoon bij een dealer/wederverkoper kon kopen in 2008, dit doen ze toch pas sinds kort?
Ik kan ook laptops en pc's van Dell bestellen bij de leverancier.
Ook correct.Rickyman schreef:De Ts is verkoper van een Dell laptop en zijn klant biedt hem ter reparatie aan, zo lees ik het verhaal tenminste.
Dus in dit geval wil TS met Dell een deal maken voor zijn klant.
Alleen als de TS dat met de klant wilt, dan zal hij dat uit zijn eigen zak moeten gaan betalen, omdat de fabrikant dat niet hoeft.
Volgens de Nederlandse wetboeken mag de fabrikant en de winkelier na het verstrijken van de garantieperiode gewoon alle kosten aan de koper doorberekenen.
Volgens een jurisprudentie (welke ik niet terug kan vinden) is bepaald dat de consument niet alle kosten hoeft te betalen, maar naar ratio van de leeftijd en de economische levensduur.
Dus voor een computer is de economische levensduur 3 jaar en als de computer 2 jaar oud is en de computer is buiten de garantie, dan zou de consument maar 2/3 van de totale prijs hoeven te betalen en dat de verkopende partij 1/3 van de prijs voor zijn rekening zou moeten nemen.
Echter komt dit niet in de wetboek voor en kan ik die jurisprudentie ook niet meer terugvinden.
Is een product non-conform de koopovereenkomst, dan mag er ook gedurende de economische levensduur geen kosten bij de consument in rekening gebracht mogen worden om het product weer conform de koopovereenkomst te maken.
Maar dat terzijde.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Daar heb ik over heen gelezen, Rickyman. Mijn verhaal blijft het zelfde alleen wordt het recht van de verkoper dan een regresrecht van de gemaakte kosten ivm herstel of vervanging ten opzichte van zijn leverancier.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Kijkend naar de Wetboeken, dan is het bijna onmogelijk om die kosten bij Dell te gaan verhalen, dit omdat de Nederlandse wetgeving geen wettelijke garantie kent en na de garantieperiode de fabrikant die kosten ook niet hoeft te vergoeden.alfatrion schreef:Daar heb ik over heen gelezen, Rickyman. Mijn verhaal blijft het zelfde alleen wordt het recht van de verkoper dan een regresrecht van de gemaakte kosten ivm herstel of vervanging ten opzichte van zijn leverancier.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Oftewel, het is een typisch geval van pech gehad.
Ik kan de klant dus opbellen en zeggen dat z'n laptop totall-loss is.
Iets dergelijks hadden we laatst met een Fujitsu-Siemens laptop. Die had 3 jaar garantie en viel daar net buiten. Fujitsu (zonder Siemens tegenwoordig) heeft de garantiedatum aangepast, zodat die laptop alsnog onder garantie gerepareerd kon worden. Bovendien was dat een laptop waarvan de aanschafwaarde een stuk lager lag. Zo kan het dus ook.
Voor mij weer een reden om mensen geen Dell aan te raden. Binnen garantie is de service prima, maar daar buiten hoef je ze niet meer te bellen.
Bedankt voor de info. Ik had, rondkijkend op dit forum, al gezien dat het een enorm grijs gebied is.
Ik zal me nog eens bedenken hoe ik dit de klant ga vertellen.
Groet, Jon.
Ik kan de klant dus opbellen en zeggen dat z'n laptop totall-loss is.
Iets dergelijks hadden we laatst met een Fujitsu-Siemens laptop. Die had 3 jaar garantie en viel daar net buiten. Fujitsu (zonder Siemens tegenwoordig) heeft de garantiedatum aangepast, zodat die laptop alsnog onder garantie gerepareerd kon worden. Bovendien was dat een laptop waarvan de aanschafwaarde een stuk lager lag. Zo kan het dus ook.
Voor mij weer een reden om mensen geen Dell aan te raden. Binnen garantie is de service prima, maar daar buiten hoef je ze niet meer te bellen.
Bedankt voor de info. Ik had, rondkijkend op dit forum, al gezien dat het een enorm grijs gebied is.
Ik zal me nog eens bedenken hoe ik dit de klant ga vertellen.
Groet, Jon.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Op zich is het geen grijs gebied, men maakt er een grijs gebied van.jon205 schreef:Bedankt voor de info. Ik had, rondkijkend op dit forum, al gezien dat het een enorm grijs gebied is.
Waar de consumentenorganisaties voor strijden is dat de garantieperiodes er niet meer toe doen, maar wel de gemiddelde levensduren.
Dus als een consument een product koopt dat die van te voren weet hoelang een product zonder problemen ongeveer mee moet gaan.
Ze willen het voor de consument gemakkelijker maken.
Echter zal dat in de praktijk niet werken en kunnen werken, immers heb je ook te maken met de prijs en kwaliteitsverschillen van een product.
In de praktijk is het zo dat de kwaliteit en de verwachte levensduur per merk en per type verschilt, waardoor een dergelijke constructie in de praktijk niet haalbaar is.
De wetgever heeft hiermee ook rekening gehouden.
Echter willen de consumentenorganisaties hier niets van weten.
Die willen alles gelijk trekken.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Prijs ->-> kwaliteit zou heel goed zijn.
Een laptop van 1200,-- zou toch langer mee moeten gaan b.v.
Een laptop van 1200,-- zou toch langer mee moeten gaan b.v.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
De prijs van een laptop zegt niets over de kwaliteit.Janneke52 schreef:Prijs ->-> kwaliteit zou heel goed zijn.
Een laptop van 1200,-- zou toch langer mee moeten gaan b.v.
De prijs van een laptop zegt wel iets over de hoeveelheid mogelijkheden.
Bij een duurdere laptop zit meestal een grotere harde schijf, grotere scherm, meer werkgeheugen, een snellere processor en een snellere videokaart.
Ook zijn vaak meerdere communicatieapparaten ingebouwd die bij de goedkopere laptops ontbreken.
Daarbij kent de wetgeving niet hoelang een product mee moet gaan.
Dit is afhankelijk van wat er in de koopovereenkomst staat en overeengekomen is.
De diverse consumentenorganisaties zijn het hier niet mee eens en hanteren stug een regel dat een product een x tijd zonder problemen mee behoort te gaan.
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
Ook is het zo dat, hoe nieuwer de techniek, hoe duurder de laptop i13 - i17
Re: Dell notebook half jaar buiten garantie
De zoveelste leugen..Dit is afhankelijk van wat er in de koopovereenkomst staat en overeengekomen is.
BBCS, plaats jij even een koopovereenkomst waarin staat hoe lang een produkt dient mee te gaan ?
Graag een van zowel een apparaat als een wasmachine ( of soortgelijk ) en een klein produkt als een mp3-speler...