LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarlampen

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
beardienl

Spaarlampen

Ongelezen bericht door beardienl »

3 jaar geleden zijn wij verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Gloeilampen vervangen door spaarlampen. Maar... had ik nog maar die oude gloeilampen. Een spaarlamp gaat hier gemiddeld 1 maand mee. Daarna een knal, lamp springt uit elkaar, kortsluiting etc.

Wij hebben al diverse merken spaarlampen uitgeprobeerd. Maar nog steeds niets gevonden dat het langer dan 1 maand volhoudt. Waar kan dit aan liggen? De lampen, de armaturen?

Karin

stofzuigertje

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Spaarlampen zijn gevoeliger voor pieken in de netspanning.

Dus een gloeilamp zal tijdelijk 280 volt overleven als het een korte piek is, een spaarlamp niet.
Dus ik vermoed omdat het vaker gebeurde dat er meerdere spaarlampen tegelijk sneuvelden dat het in het netwerk zit.

Dus vraag uw netbeheerder of er dit soort storingen waren.

Quisquid

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Quisquid »

Als het aan de lampen zou liggen, hadden anderen dit probleem ook.

Daarom denk ik dat het probleem in de elektrische installatie in huis ligt. Laat er een elektrotechnisch installateur naar kijken.

Piekspanningen van 280 volt horen niet en zeker niet met grote regelmaat (als dat de oorzaak zou zijn; andere apparaten kunnen daar ook niet tegen, bijvoorbeeld de computer).

Gesloten