seconds-out schreef:20 weken?
Hoe kom je daarbij?
De stelling dat winkeliers geen spaan heel laten van consumenten is ook geheel voor jouw rekening,
Jouw hele mening intresseert mij trouwens niks.
Het is vage borrelpraat in de marge, gebaseerd op leugens.
Om maar even in jouw stijltje te blijven beweer ik nu dat alle forumleden van jou ook geen spaan heel zullen laten.
Dezelfde onzinnige redenatie met dezelfde onzinnige uitslag, afkomstig van een iemand die niet (na) denkt.
Het is geen vage borrelpraat.
Reparatietermijnen van 6 tot 10 weken is vaak regel dan uitzondering.
Langer komt ook voor.
En dit is totaal niet mijn mening.
Die heb ik nog niet eens uitgesproken.
Ik heb alleen de realiteit beschreven zoals die in de praktijk is.
Wat veel mensen niet willen horen en weten.
Ik vind zelf (en dit is dus wel mijn mening) dat die reparatietermijnen van 6 tot 10 weken veel te lang zijn.
Als er een probleem is, dan moet dit met een paar dagen op te lossen zijn.
Ik ben voor een systeem dat de winkelier zelf het onderdeel kan vervangen en dit dan gemakkelijk met de fabrikant kan regelen.
De praktijk is echter dat maar een klein percentage computerverkopers hier zelf in staat zijn, de rest heeft er de kennis niet voor, wat ikzelf echt zeer schandalig vind.
Heb een paar tips nog voor degenen die een laptop willen kopen.
Koop hem in een winkel en niet via internet.
Vraag of de winkelier het apparaat in werking wilt stellen voordat je tot de aanschaf overgaat.
Zo voorkom je dat je nieuwe laptop al gelijk stuk is en je eindeloos moet wachten.
Hier zeg je iets schitterends.
Wat ikzelf doe, is een laptop al helemaal gebruiksklaar maken, zodat de klant alleen maar de laptop aan hoeft te zetten en gelijk aan het werk kan, zonder eerst nog van alles te moeten installeren.
Ook behoort de winkelier dit te doen om te kijken of het gehele systeem wel goed functioneerd.
Alleen zie je dat de verkopers van de Aldi, de Gamma, enz. dit doen?
Ik ben dan ook van mening dat de verkoper de computer (welke computer dan ook) gebruiksklaar behoort te maken en dat de klant dan zeker weet dat de computer in orde is, in plaats van de computer zo uit het magazijn aan de klant mee te geven.
Hierbij behoort de koper dan ook de keuze te moeten maken welke besturingsysteem de koper graag wilt hebben (Windows, Linux) en dat de verkoper dat dan in orde moet brengen.
Hierdoor sluit je dan gelijk uit dat er verkopers computers gaan verkopen terwijl ze er niets vanaf weten.
Wat voor de koper weer gunstig is, omdat de koper dan iemand voor zich heeft die verstand van zaken heeft, en zelf service verleent.
En als er dan veel meer verkopers zijn met kennis, kunnen de fabrikanten ook steeds meer reparaties zelf aan verkopers overlaten.
De winkelier is verantwoordelijk voor het leveren van een conform product en kosteloos herstel dan wel vervanging indien dat niet heeft plaats gevonden. Als fabrikanten er 16 tot 20 weken over doen, dan zoekt de winkelier maar een andere partij op die het product hersteld of gaat ie over tot vervanging. It's that simple.
Zo simpel is het niet, helaas.
Doordat steeds meer winkelketens en winkels de reparaties uitbesteden aan de fabrikanten, moeten de fabrikanten steeds meer reparaties verrichten, die normaal gesproken door de winkelier zelf uitgevoerd behoren te worden.
Hierdoor nemen de reparatietermijnen flink toe.
Want dat is dus precies wat er gebeurd.