Makro steeds slechter
Geplaatst: 25 feb 2010 12:41
Dit jaar ben ik 10 mjaar klant bij Makro. In het begin was ik erg enthousiast over Makro: groot assortiment, goede prijzen en goede service. In de afgelopen jaren heb ik dat snel achteruit zien gaan.
Het assortiment is steeds kleiner en wisselender geworden. Waar je vroeger altijd zeker wist dat ze een bepaald product hadden, is dat nu plotseling uit het assortiment genomen volgens de medewerker. Een paar maanden later ligt het er dan weer gewoon.
Ook komt het regelmatig voor dat producten maar een heel korte houdbaarheidsdatum hebben of er zelfs al overheen zijn. Dit kun je, door de grote verpakkingen, in de winkel niet checken. Pas als je weer op de zaak komt zie je dan de datum. Heel vervelend.
Bij "vers"-artikelen heb ik ook meerdere malen meegemaakt dat er van vers geen sprake was: Freshfields vlees dat echt al bedorven was (verkeerde datum of gewoon niet goed gekoeld?) net zoals de bedorven vis van de "vers"-afdeling.
Ook zijn vaak schappen leeg van bepaalde producten. Het lijkt weinig meer op een groothandel: van elk product is maar weinig voorraad. Zelfs op de dag waarop de aanbiedingen ingaan zijn deze vaak al op. Het zijn gewoon lokkertjes net als bij de super op de hoek.
De service is abominabel. De klanten"service" is ronduit onbeschoft en ze hebben niet eens de wil om een oplossing te zoeken. Ze verschuilen zich vaak achter het feit dat ze niet aan consumenten leveren, maar ook als bedrijf geldt dat je bepaalde verwachtingen bij een product mag hebben. Zeker als bedrijf kun je niet gaan wachten totdat ze een product dat nieuw uit de verpakking al niet werkte gaan repararen: ik kocht een nieuw apparaat en geen gerepareerd; ik behoor gewoon een nieuwe te ontvangen. Ik zie hierover overigens ook andere klachten op dit forum. Dingen die op hun site staan vermeld kloppen van geen kanten: bijvoorbeeld een adreswijziging kunt u gewoon aan de klantenbalie in de winkel doorgeven? Daar moet je dan een formulier invullen en met KvK-uittreksel terugsturen. Vervolgens krijg je weer een brief dat het niet op je officiele briefpapier is ingezonden. Hoe moeilijk kan het zijn om je klanten goed en soepel te helpen?
En ook de prijzen zijn niet meer voordelig. Alleen de echte aanbiedingen zijn nog wel eens voordeliger, maar vaak kun je goedkoper bij de Albert Heijn winkelen of hardware (non-food) op internet veel goedkoper vinden. Het enige voordeel van Makro is nog het "alles-onder-één-dak"-principe. Dat scheelt tijd bij het inkopen. Maar als je dan daarna heel veel tijd moet gaan steken in omruilen van niet goede producten, gaat dat voordeel ook verloren.
Van een groothandel is al lang geen sprake meer. De karren zijn niet veel groter meer dan in de supermarkt, je struikelt er over de gezinnen met kinderen en over ouderen die echt niet meer ondernemen (in hun karren liggen ook maar een paar artikelen) en veel producten worden gewoon per stuk verkocht. Als je je zo bewust op de consument richt, gedraag je daar dan ook naar.
Ik raak zo langzamerhand uitgekeken op Makro. Dan maar meteen wat meer tijd besteden en naar Hanos of Sligro voor food en Office Centre of internet voor non-food.
Het assortiment is steeds kleiner en wisselender geworden. Waar je vroeger altijd zeker wist dat ze een bepaald product hadden, is dat nu plotseling uit het assortiment genomen volgens de medewerker. Een paar maanden later ligt het er dan weer gewoon.
Ook komt het regelmatig voor dat producten maar een heel korte houdbaarheidsdatum hebben of er zelfs al overheen zijn. Dit kun je, door de grote verpakkingen, in de winkel niet checken. Pas als je weer op de zaak komt zie je dan de datum. Heel vervelend.
Bij "vers"-artikelen heb ik ook meerdere malen meegemaakt dat er van vers geen sprake was: Freshfields vlees dat echt al bedorven was (verkeerde datum of gewoon niet goed gekoeld?) net zoals de bedorven vis van de "vers"-afdeling.
Ook zijn vaak schappen leeg van bepaalde producten. Het lijkt weinig meer op een groothandel: van elk product is maar weinig voorraad. Zelfs op de dag waarop de aanbiedingen ingaan zijn deze vaak al op. Het zijn gewoon lokkertjes net als bij de super op de hoek.
De service is abominabel. De klanten"service" is ronduit onbeschoft en ze hebben niet eens de wil om een oplossing te zoeken. Ze verschuilen zich vaak achter het feit dat ze niet aan consumenten leveren, maar ook als bedrijf geldt dat je bepaalde verwachtingen bij een product mag hebben. Zeker als bedrijf kun je niet gaan wachten totdat ze een product dat nieuw uit de verpakking al niet werkte gaan repararen: ik kocht een nieuw apparaat en geen gerepareerd; ik behoor gewoon een nieuwe te ontvangen. Ik zie hierover overigens ook andere klachten op dit forum. Dingen die op hun site staan vermeld kloppen van geen kanten: bijvoorbeeld een adreswijziging kunt u gewoon aan de klantenbalie in de winkel doorgeven? Daar moet je dan een formulier invullen en met KvK-uittreksel terugsturen. Vervolgens krijg je weer een brief dat het niet op je officiele briefpapier is ingezonden. Hoe moeilijk kan het zijn om je klanten goed en soepel te helpen?
En ook de prijzen zijn niet meer voordelig. Alleen de echte aanbiedingen zijn nog wel eens voordeliger, maar vaak kun je goedkoper bij de Albert Heijn winkelen of hardware (non-food) op internet veel goedkoper vinden. Het enige voordeel van Makro is nog het "alles-onder-één-dak"-principe. Dat scheelt tijd bij het inkopen. Maar als je dan daarna heel veel tijd moet gaan steken in omruilen van niet goede producten, gaat dat voordeel ook verloren.
Van een groothandel is al lang geen sprake meer. De karren zijn niet veel groter meer dan in de supermarkt, je struikelt er over de gezinnen met kinderen en over ouderen die echt niet meer ondernemen (in hun karren liggen ook maar een paar artikelen) en veel producten worden gewoon per stuk verkocht. Als je je zo bewust op de consument richt, gedraag je daar dan ook naar.
Ik raak zo langzamerhand uitgekeken op Makro. Dan maar meteen wat meer tijd besteden en naar Hanos of Sligro voor food en Office Centre of internet voor non-food.