LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag bedrijfseconomische reden baas verbied nieuwe baan

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
obscure

Ontslag bedrijfseconomische reden baas verbied nieuwe baan

Ongelezen bericht door obscure »

Hierbij mijn probleem met mijn huidige werkgever,

Ik heb via de advocaat van mijn werkgever schriftelijk een ontslagbrief overhandigd gekregen ivm bedrijfseconomische redenen.

Het geluk bij een ongeluk is, is dat ik al vrij snel bij een nieuwe werkgever kan gaan werken. Deze werkgever heeft echter contact met mijn huidige werkgever opgenomen of hij hier bezwaar tegen heeft.

Dit heeft hij echter niet, maar dan moest ik wel binnen een week een contract tekenen bij deze nieuwe werkgever. Dat is een maand eerder dan wat er in de ontslag brief staat.

Inmiddels heb ik met de nieuwe werkgever gesproken is hij mij voornemen een nieuw contract aan te bieden echter lukt het niet om dit binnen het gestelde termijn van 1 week ter realiseren.

Dit heb ik de huidige werkgever kenbaar gemaakt en ik wil gewoon de datum van de ontslagbrief aanhouden.

De huidige werkgever blokkeert nu de onderhandelingen met de nieuwe werkgever en heeft hem gesommeerd te wachten met de aanbieding van een nieuw contract voordat het ontslag officieel is uitgesproken.

Dit kan dus beteken dat ik straks toch nog zonder werk kom te zitten omdat de nieuwe werkgever niet zo lang kan of wil wachten.

Wat kan ik nu doen?

kuklos

Re: Ontslag bedrijfseconomische reden baas verbied nieuwe baan

Ongelezen bericht door kuklos »

Welke opzegtermijn staat in je contract? Als dat 1 maand is, en je morgen opzegt ben je per 1 april vrij.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

@kuklos: onzinopmerking!

kuklos

@gerland, met jouw bericht help je niks. Wat is er fout aan? En wat raad jij dan aan?

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Wel de meest vreemde actie van die werkgever. Kan hij op een hele nette manier de financiele last van het bedrijf verminderen, gaat hij dwars zitten. Nu wil hij ineens dat je je contract tot de einddatum (ontslagdatum) uit zit.

Ik zou er zelf eerst een brief aan wagen, richting de advocaat van de werkgever. Vermelden dat je een ontslagbrief heb gekregen en dat je zelf een andere werkgever heb gevonden die jouw voor de ontslagdatum in dienst wil nemen. Vraag die advocaat om zijn client te adviseren om akkoord te gaan met uit dienst te gaan op het moment dat je wel bij die nieuwe werkgever kan beginnen.
Als je huidige werkgever tegenwerkt dan loop je het risico dat die nieuwe werkgever alsnog afziet van jouw diensten. In het slechtse scenario kom je dan in de WW, wat extra verwijtbaar is aan je huidige werkgever. En daar zit niemand op te wachten.
Blijft de huidige werkgever tegenwerken dan kan je zelf (met advocaat) via de kantonrechter ontbinding van je contract verzoeken.
Dit is niet de meest elegante manier, maar de situatie waarin je nu zit al helemaal niet.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

@kuklos
Wat er mis is met jouw reactie? Die raakt kant nog wel.
Het gaat er niet om wanneer de vraagsteller vrij is om te gaan en te staan waar ie wil. Dat weet ie namelijk al. Als je goed leest zie je dat ie ontslag gekregen heeft, en dat dat ingaat per 1 april (om en nabij). Zelf opzeggen is onzinnig (je kent bovendien zijn opzegtermijn niet).

De post van vraagsteller roept veel vragen op. Hoezo ontslag? Is daar een vergunning voor verleend? Bent u daarbij betrokken, gehoord? Is er een mogelijkheid dat aan te vechten. Moet u dat wellicht sowieso doen om het recht op een uitkering niet te verliezen. Een werkgever kan niet zo maar ontslag geven, ook niet om bedrijfeconomische redenen.
Voor wat betreft het aanvaarden van een nieuwe baan: daarvoor bent u afhankelijk van uw nieuwe werkgever. Als die de arbeidsovereenkomst niet wil laten ingaan op een bepaalde datum omdat uw oude werkgever bezwaar maakt, wordt het lastig (mogelijk heeft uw nieuwe werkgever een belang om de wensen van de oude werkgever te respecteren).
De opstelling van de oude werkgever is vreemd en mogelijk niet zo netjes. Is er een objectieve grond waarop de oude werkgever bezwaar kan hebben? Bijv. een concurrentiebeding? Persoonlijk vind ik het niet netjes als de oude werkgever zich daarop zou beroepen: vraagsteller wordt immers ontslagen en kiest daar niet zelf voor. Hoe het juridisch precies ziet weet ik niet. Indien een ontslag tot stand is gekomen in goed overleg, met vaststelling van een beëindigingsovereenkomst, dan was dat het moment geweest om af te spreken dat een eventueel concurrentiebeding buiten werking wordt gesteld.
Waarom maakt u oude werkgever bezwaar? Of beter gezegd: stelt ie een voorwaarde? Alleen maar om van de gelegenheid gebruik te maken om een maand salaris uit te sparen, terwijl er geen concurrentiebeding is? Daar hoeft u zich niets van aan te trekken. Wat uw nieuwe werkgever doet is een andere zaak.

kuklos

@gerland,
Wat er mis is met jouw reactie? Die raakt kant nog wel.
Het gaat er niet om wanneer de vraagsteller vrij is om te gaan en te staan waar ie wil. Dat weet ie namelijk al. Als je goed leest zie je dat ie ontslag gekregen heeft, en dat dat ingaat per 1 april (om en nabij). Zelf opzeggen is onzinnig (je kent bovendien zijn opzegtermijn niet).
Ik had prima gelezen wat het probleem van de vragensteller is. De precieze datum van ontslag wordt door de vragensteller niet genoemd, vermoedelijk 1 april. Mijn antwoord biedt een mogelijke oplossing.
En nee, ik had al een voorbehoud gemaakt aangaande de opzegtermijn die de persoon zelf dient te hanteren.

Het stukje van de vragensteller is erg vaag, en doet mij vermoeden dat er veeeeel meer aan de hand is. Mijn respons biedt vooral een prikkel om de vragensteller verder uit te dagen hierop te reageren en zo meer info te krijgen.

bonaire

Ongelezen bericht door bonaire »

Gokje hier gokje daar de raarste dingen kom je tegen op fora :roll:

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

obscure schreef:Hierbij mijn probleem met mijn huidige werkgever,

Ik heb via de advocaat van mijn werkgever schriftelijk een ontslagbrief overhandigd gekregen ivm bedrijfseconomische redenen.

Het geluk bij een ongeluk is, is dat ik al vrij snel bij een nieuwe werkgever kan gaan werken. Deze werkgever heeft echter contact met mijn huidige werkgever opgenomen of hij hier bezwaar tegen heeft.

Dit heeft hij echter niet, maar dan moest ik wel binnen een week een contract tekenen bij deze nieuwe werkgever. Dat is een maand eerder dan wat er in de ontslag brief staat.

Inmiddels heb ik met de nieuwe werkgever gesproken is hij mij voornemen een nieuw contract aan te bieden echter lukt het niet om dit binnen het gestelde termijn van 1 week ter realiseren.

Dit heb ik de huidige werkgever kenbaar gemaakt en ik wil gewoon de datum van de ontslagbrief aanhouden.

De huidige werkgever blokkeert nu de onderhandelingen met de nieuwe werkgever en heeft hem gesommeerd te wachten met de aanbieding van een nieuw contract voordat het ontslag officieel is uitgesproken.

Dit kan dus beteken dat ik straks toch nog zonder werk kom te zitten omdat de nieuwe werkgever niet zo lang kan of wil wachten.

Wat kan ik nu doen?
Wat kan je gebeuren wanneer je een nieuw contract tekent bij de nieuwe werkgever? Dat de oude werkgever je loon niet uitbetaalt gedurende de periode dat je in dienst bent getreden? Vind je dat erg?

Ik zou de huidige werkgever een brief schrijven waarin je aangeeft dat hij "zich als een goed werkgever heeft te gedragen" Dit behelst mede dat hij op grond van redelijkheid en billijkheid de overgang naar een neiuwe werkgever niet mag blokkeren omdat hij toch al van je afwilt. Zeg in de brief dat je bereid bent je in rechte te verweren mocht hij hiervoor naar de rechtbank willen

Zoals gezegd zie ik alleen discussie over de doorbetaling van het loon gedurende de opzeg termijn. Als je al bij de nieuwe in dienst bent heb je geen inkomensgat.

Let uitaard wel op met een eventueel concurrentie of relatie beding

Trouwens kan ik mij wel bij de vorige posters aansluiten dat het lijkt alsof er meer speelt want ik snap het belang van de huidige werkgever niet, tenzij je hem op zijn P@K hebt getrapt....... of je voor een directe concurrent gaat werken en klanten wil meenemen

obscure

Ongelezen bericht door obscure »

De huidige werkgever voelt zich inderdaad op zijn p~k getrapt, omdat het gestelde termijn van 1 week niet realiseerbaar is.
Officieel ben ik nog niet ontslagen omdat het ontslag nog niet bij de kantonrechter ligt. Ik heb echter het ontslag zowel mondeling als schriftelijk toe gezegd gekregen van de advocaat.
Aangezien ik nog in onderhandeling ben met een nieuwe werkgever en nog geen precieze datum weet, ga ik dus ook geen vastellingsovereenkomst tekenen waarin een datum vermeld sta. Want stel dat het toch niet tot een overeenkomst komt tussen mij en de nieuwe werkgever, sta ik wel heel zwak bij het recht op WW en heb ik ook geen inkomsten meer.
Ik zit ook niet te wachten op een dubbel salaris want daar is mij echt niet om te doen.

Gesloten