4 maanden oude Piaggio MP3 LT 400 met rotte lagers
Geplaatst: 26 feb 2010 16:57
Hallo, ik heb oktober 2009 een gloednieuwe Piaggio MP3 400 LT gekocht, zo'n motorscooter waar je met je autorijbewijs op mag rijden.
Bij levering zaten er wat kleine beschadigingen op, die direct opgelost zouden worden, althans, zodra de onderdelen binnen waren.
Eind oktober heeft hij zijn 1000km beurtje gehad. toen waren die onderdelen (een frontje, en handgrepen, geen technisch hoogstaande zaken) nog steeds niet binnen, maar affijn, dat is cosmetisch, daar kan ik mee leven.
Ik rijd er iedere dag mee naar mijn werk, zo'n 170km heen en weer, dus hij wordt goed gebruikt. Hij is nu net over de 10.000km heen.
In december begonnen zich diverse problemen voor te doen, accu leeg na 2 dagen stilstaan, storingsmeldingen in de vorm van harde pieptoon, terwijl de scooter geparkeerd staat, roll-lock (systeem om de scooter bij stilstand rechtop te houden) die weigert, noodverlichting die niet uit wil, zo kan ik nog even doorgaan, moest naar gekeken worden, prima, we maken wel een afspraak.
Maar daarnaast, in december begon ik steeds meer een eerst lichte weerstand te voelen, als ik het stuur uit rechtuit stand wilde draaien naar links of rechts.
Ik heb er eerst niet zo´n aandacht aan gegeven, maar het werd wel steeds erger. Ik kwam uiteindelijk 2 weken terug bij de dealer, die voelde dit en zei direct dat zijn de balhoofd lagers, die moeten we vervangen.
Goed, die werden dus zsm besteld. zsm houdt in, ik kon hem gisteren langs brengen, en ze zijn er vandaag mee bezig gegaan.
Nu blijkt dat alle stuurlagers (een mp3 heeft er meerdere, omdat je 2 voorwielen hebt, 1 op het stuur, en op ieder wiel ook nog eens) ook versleten zijn, en niet een klein beetje. Die lagers zijn niet binnen, en dus wordt het probleem niet dit weekend opgelost. Sterker nog, de dealer geeft al te kennen dat dit waarschijnlijk niet komende week opgelost kan worden.
Nou zit ik met het volgende; ik gebruik de scooter dagelijks voor woon-werk verkeer, en wordt nu dus aardig op kosten gejaagd, ik zal met mijn auto naar mijn werk op en neer moeten. Ten eerste kom ik flink in de file, de voornaamste reden waarom ik op de scooter zit. Ten tweede verbruikt mijn auto 2 tot 2,5 x meer brandstof dan mijn scooter, afhankelijk van hoeveel file ik in terecht kom.
De dealer heeft me al een leenmotor aangeboden, maar ja, ik heb (nog) geen motorrijbewijs, anders zou ik niet op de MP3 gestapt zijn. Hij heeft geen andere mogelijkheden zegt hij, en kan me ook niet tegemoet komen in alternatief vervoer.
Piaggio zegt stellig, wij vergoeden geen vervangend vervoer. Zelfs niet als er buitensporige slijtage is, door kennelijk ondeugdelijk materiaal.
Wat mag ik nou verwachten van de dealer of de importeur, wat een tegemoetkoming betreft, ten eerste voor ongemak van deze belachelijke garantie werkzaamheden, op voertuig van nog geen 4 maanden, en ten tweede voor de extra reiskosten die ik zal moeten gaan maken?
Ik hoor graag jullie bevindingen en evt ervaringen.
Groeten, Ralph
Bij levering zaten er wat kleine beschadigingen op, die direct opgelost zouden worden, althans, zodra de onderdelen binnen waren.
Eind oktober heeft hij zijn 1000km beurtje gehad. toen waren die onderdelen (een frontje, en handgrepen, geen technisch hoogstaande zaken) nog steeds niet binnen, maar affijn, dat is cosmetisch, daar kan ik mee leven.
Ik rijd er iedere dag mee naar mijn werk, zo'n 170km heen en weer, dus hij wordt goed gebruikt. Hij is nu net over de 10.000km heen.
In december begonnen zich diverse problemen voor te doen, accu leeg na 2 dagen stilstaan, storingsmeldingen in de vorm van harde pieptoon, terwijl de scooter geparkeerd staat, roll-lock (systeem om de scooter bij stilstand rechtop te houden) die weigert, noodverlichting die niet uit wil, zo kan ik nog even doorgaan, moest naar gekeken worden, prima, we maken wel een afspraak.
Maar daarnaast, in december begon ik steeds meer een eerst lichte weerstand te voelen, als ik het stuur uit rechtuit stand wilde draaien naar links of rechts.
Ik heb er eerst niet zo´n aandacht aan gegeven, maar het werd wel steeds erger. Ik kwam uiteindelijk 2 weken terug bij de dealer, die voelde dit en zei direct dat zijn de balhoofd lagers, die moeten we vervangen.
Goed, die werden dus zsm besteld. zsm houdt in, ik kon hem gisteren langs brengen, en ze zijn er vandaag mee bezig gegaan.
Nu blijkt dat alle stuurlagers (een mp3 heeft er meerdere, omdat je 2 voorwielen hebt, 1 op het stuur, en op ieder wiel ook nog eens) ook versleten zijn, en niet een klein beetje. Die lagers zijn niet binnen, en dus wordt het probleem niet dit weekend opgelost. Sterker nog, de dealer geeft al te kennen dat dit waarschijnlijk niet komende week opgelost kan worden.
Nou zit ik met het volgende; ik gebruik de scooter dagelijks voor woon-werk verkeer, en wordt nu dus aardig op kosten gejaagd, ik zal met mijn auto naar mijn werk op en neer moeten. Ten eerste kom ik flink in de file, de voornaamste reden waarom ik op de scooter zit. Ten tweede verbruikt mijn auto 2 tot 2,5 x meer brandstof dan mijn scooter, afhankelijk van hoeveel file ik in terecht kom.
De dealer heeft me al een leenmotor aangeboden, maar ja, ik heb (nog) geen motorrijbewijs, anders zou ik niet op de MP3 gestapt zijn. Hij heeft geen andere mogelijkheden zegt hij, en kan me ook niet tegemoet komen in alternatief vervoer.
Piaggio zegt stellig, wij vergoeden geen vervangend vervoer. Zelfs niet als er buitensporige slijtage is, door kennelijk ondeugdelijk materiaal.
Wat mag ik nou verwachten van de dealer of de importeur, wat een tegemoetkoming betreft, ten eerste voor ongemak van deze belachelijke garantie werkzaamheden, op voertuig van nog geen 4 maanden, en ten tweede voor de extra reiskosten die ik zal moeten gaan maken?
Ik hoor graag jullie bevindingen en evt ervaringen.
Groeten, Ralph