Pagina 1 van 1

4 maanden oude Piaggio MP3 LT 400 met rotte lagers

Geplaatst: 26 feb 2010 16:57
door rooyevaar
Hallo, ik heb oktober 2009 een gloednieuwe Piaggio MP3 400 LT gekocht, zo'n motorscooter waar je met je autorijbewijs op mag rijden.
Bij levering zaten er wat kleine beschadigingen op, die direct opgelost zouden worden, althans, zodra de onderdelen binnen waren.
Eind oktober heeft hij zijn 1000km beurtje gehad. toen waren die onderdelen (een frontje, en handgrepen, geen technisch hoogstaande zaken) nog steeds niet binnen, maar affijn, dat is cosmetisch, daar kan ik mee leven.

Ik rijd er iedere dag mee naar mijn werk, zo'n 170km heen en weer, dus hij wordt goed gebruikt. Hij is nu net over de 10.000km heen.

In december begonnen zich diverse problemen voor te doen, accu leeg na 2 dagen stilstaan, storingsmeldingen in de vorm van harde pieptoon, terwijl de scooter geparkeerd staat, roll-lock (systeem om de scooter bij stilstand rechtop te houden) die weigert, noodverlichting die niet uit wil, zo kan ik nog even doorgaan, moest naar gekeken worden, prima, we maken wel een afspraak.

Maar daarnaast, in december begon ik steeds meer een eerst lichte weerstand te voelen, als ik het stuur uit rechtuit stand wilde draaien naar links of rechts.
Ik heb er eerst niet zo´n aandacht aan gegeven, maar het werd wel steeds erger. Ik kwam uiteindelijk 2 weken terug bij de dealer, die voelde dit en zei direct dat zijn de balhoofd lagers, die moeten we vervangen.
Goed, die werden dus zsm besteld. zsm houdt in, ik kon hem gisteren langs brengen, en ze zijn er vandaag mee bezig gegaan.

Nu blijkt dat alle stuurlagers (een mp3 heeft er meerdere, omdat je 2 voorwielen hebt, 1 op het stuur, en op ieder wiel ook nog eens) ook versleten zijn, en niet een klein beetje. Die lagers zijn niet binnen, en dus wordt het probleem niet dit weekend opgelost. Sterker nog, de dealer geeft al te kennen dat dit waarschijnlijk niet komende week opgelost kan worden.

Nou zit ik met het volgende; ik gebruik de scooter dagelijks voor woon-werk verkeer, en wordt nu dus aardig op kosten gejaagd, ik zal met mijn auto naar mijn werk op en neer moeten. Ten eerste kom ik flink in de file, de voornaamste reden waarom ik op de scooter zit. Ten tweede verbruikt mijn auto 2 tot 2,5 x meer brandstof dan mijn scooter, afhankelijk van hoeveel file ik in terecht kom.

De dealer heeft me al een leenmotor aangeboden, maar ja, ik heb (nog) geen motorrijbewijs, anders zou ik niet op de MP3 gestapt zijn. Hij heeft geen andere mogelijkheden zegt hij, en kan me ook niet tegemoet komen in alternatief vervoer.

Piaggio zegt stellig, wij vergoeden geen vervangend vervoer. Zelfs niet als er buitensporige slijtage is, door kennelijk ondeugdelijk materiaal.

Wat mag ik nou verwachten van de dealer of de importeur, wat een tegemoetkoming betreft, ten eerste voor ongemak van deze belachelijke garantie werkzaamheden, op voertuig van nog geen 4 maanden, en ten tweede voor de extra reiskosten die ik zal moeten gaan maken?

Ik hoor graag jullie bevindingen en evt ervaringen.

Groeten, Ralph

Re: 4 maanden oude Piaggio MP3 LT 400 met rotte lagers

Geplaatst: 26 feb 2010 17:14
door crazyme
U heeft recht op een goed product, niet meer en niet minder.

Gevolgschade kan alleen maar worden geclaimd wanneer de leverancier op grove wijze nalatig is geweest. Daar lijkt het hier niet op.

Re: 4 maanden oude Piaggio MP3 LT 400 met rotte lagers

Geplaatst: 26 feb 2010 19:13
door stofzuigertje
Ik heb er eerst niet zo´n aandacht aan gegeven, maar het werd wel steeds erger.

Deze bovenstaande regel zou kunnen betekenen dat U meer schade heeft veroorzaakt dan noodzakelijk is door langer als noodzakelijk door te rijden dus te laat gemeld.

Dus hoewel het niet voor mag komen kunnen ze dit ge/misbruiken om niet alle schade onder garantie te vergoeden.
Omdat er geen gelijkwaardige leen voertuigen zijn, ze verkopen meestal alleen nog motoren is vervangende voertuigen zeer lastig.

Meld altijd elk gebrek zo spoedig mogelijk.
Ook is Uw gebruik meer als gemiddeld dus zal er ook eerder een gebrek voorkomen en meestal worden dit soort voertuigen als naast auto gebruikt.

Ook zijn vele normaal hele jaar door rijdende motorrijders gestopt wegens de zeer gevaarlijke gaten, en deze vorst gaten zouden ook de oorzaak kunnen zijn van Uw iets stabielere voertuig in deze situatie.
De klappen zijn echter zo groot dat er diverse veel steviger auto's uitgelijnd moeten worden, dus doorrijden met deze soms slechte wegen zou ik niet doen.

Dus ook overmacht van slechte wegen dus overweeg eens ook in het belang van Uw eigen veiligheid toch maar eens een tijdelijke auto.

Re: 4 maanden oude Piaggio MP3 LT 400 met rotte lagers

Geplaatst: 25 nov 2010 08:36
door Kenmit
Ik lees net uw verhaal , dit heb ik ook meegemaakt .
De motorzaak waar ik de piaggio mp3 250cc heb gekocht heeft dit netjes gerepareerd zonder kosten ( de eerste lagers die erin zitten zijn allemaal slecht )
en moeten gewoon kosteloos vervangen worden , geef een tip kijk met regelmaat de olie na , het is mogelijk dat de olie ineens weg is het rode lampje dat in het dashbord zit geeft een rood lichtje als er geen olie in zit en dan ben je echt te laat
gevolg een vastloper , zelf de mp3 een beurt laten geven bij 10000 km na 1500 km olie weg ,dan beginnen de problemen en onderhandelingen ben je eruit dat wacht je een lange tijd voordat je mp3 klaar is wacht nu al 2 maanden en is nog niet klaar.

Re: 4 maanden oude Piaggio MP3 LT 400 met rotte lagers

Geplaatst: 17 jan 2011 13:17
door titaantje
Hallo,

Ik heb eeb mp3 met precies hetzelfde probleem, het balhoofd en de elektronica.

Is het probleem met de elektronica nu opgelost? En hoe?

Werner

Re: 4 maanden oude Piaggio MP3 LT 400 met rotte lagers

Geplaatst: 04 okt 2011 18:23
door rooyevaar
Beste Werner,

ik hoop dat jouw problemen inmiddels verholpen zijn, Motoport Wateringen heeft mijn scooter van januari 2010 tot mei 2010 in huis gehad, ik heb een groot deel van die tijd op een leen scooter gereden. Wat dat betreft goede service van Motoport Wateringen.
Zij hebben veel contact gehad met Piaggio Nederland, en als ik hun verhaal moet geloven is Piaggio ze niet erg behulpzaam geweest. Het probleem bleek zodanig hardnekkig dat ik de scooter zelfs in feb 2011 nog in de werkplaats heb zien staan, en de monteur liep er inmiddels met een grote boog omheen.

Uiteindelijk hebben ze hem weer aan de praat gekregen, wat precies het probleem geweest is weet ik niet.

Ik zelf heb mijn probleem opgelost door een motorrijbewijs te halen, en een motor aan te schaffen.

Veel succes!