LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Jôhh
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2010 00:14

Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door Jôhh »

Nog niet eerder deelgenomen aan forum. Hopelijk kan iemand mij advies geven.
Mijn Yaris D4d uit 2005 stond deze week bij de dealer voor een 150.000 km beurt. Ik vroeg of ze ook de kachel wilden nakijken, omdat het erg lang duurde voordat die warm werd (was enkele maanden eerder op mijn verzoek ook al nagekeken, werkte toen korte tijd weer goed, maar functioneerde daarna steeds slechter). Ook vond ik dat de auto langzaamaan meer geluid begon te produceren (mechanisch, niet de uitlaat o.i.d.), dus ook dat heb ik gevraagd te checken.
Ik werd teruggebeld, en de diagnose was: koppakking kapot en lagers versnellingsbak defect! Geschatte kosten Eur. 2.500,= á 3.000,=. Ik ben afgelopen donderdag (25feb) bij de dealer langsgeweest om hier over te praten, en na wat doorvragen kon de bedrijfsleider er niet omheen dat dit toch wel eigenaardig was. Hij zou het intern bespreken en het z.s.m. met mij terugkoppelen. Vrijdag mail ontvangen. De reparatiekosten waren nu Eur. 3.405,=, en er zou een coulance korting van 15% verleend kunnen worden. Als zou blijken dat de cilinderkop gescheurd zou zijn, zouden de kosten nog Eur. 1.840,= hoger worden. Of inruilen tegen een bodemprijs.
Ik vind het ongelofelijk dat de dealer denkt het op zo'n manier te kunnen afhandelen.
Heeft iemand ervaring met dergelijke klachten bij dit type motor? Wat kan ik nu het beste doen?

witte angora
Berichten: 32335
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door witte angora »

Heeft iemand ervaring met dergelijke klachten bij dit type motor? Wat kan ik nu het beste doen?
Vragen of de huismonteur van het forum, Mallemalle dus, een offerte wil maken. Je kunt ook een niet-merk gebonden garage vragen een offerte op te stellen. Dealers zijn bepaald niet de goedkoopsten.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door Mallemalle »

humor :mrgreen:

magoe, wel raar dat de bedrijfsleider het eigenaardig vond, wat internt gaat bespreken,en dan de reparatie nog hoger uitkomt

zo gegokt was de koppaking iig al lek of aan zijn end toen de kachel raar begon te doen,die 2 houden nu eenmal verband m,et elkaar, en men dat niet heeft onderzocht, doorgereden, de motor ging meer lawaai maken, nog doorgereden en dan kun je een fikse kostenpost verwachten

dat staat echter los van de lagers van de bak

second opinion kan je altijd vragen natuurlijk, betaal je diagnosekosten maar wellicht vang je die terug als de reparatie elders goedkoper uitpakt

Harry~~ Tussengas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2010 11:45

Re: Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door Harry~~ Tussengas »

Hoi Jôhh

Voordat je de macht uit handen geeft tegen die aardige meneer van de bedrijfleider in de trant van...>> zoek het even voor me uit <<, dan geeft je niet alleen één vingertje weg, néé vervolgens wordt je arm tot achter je schouder eraf gedraait, erg pijnlijk, financieel moet je weten.
Vaak is de oplossing heel simpel, maarja dat schuift niet genoeg, immers een dramatische rampenscenairio met een ernstig lang gezicht in preekvorm te raaskalken met alle denkbare en ondenkbare mogelijke, maar vooral zéér dure reparatie voorstellen is veel lucratieve. ( je hoeft ze toch niet op hun woord geloven om vervolgens onvoorwaardelijk je bankrekening te laten leegzuigen??), Dan ook nog het inruiadvies (bodemprijs hahaha) wat ze gaven, inruilen voor een schij....euhh herstel, poepprijs van zeg maar rond de 2000 euro gok ik, om vervolgens een dag later jouw eigen auto blinkend en glimmend terug te zien in de showroom zien voor 6950 euro is niet geheel ondenkbaar.
Ga je dan verhaal halen hoe dat zo snel kan en dit mogelijk is vanwege al die reparaties waar ze het over hadden, dan hebben de monteurs er de hele nacht (jaja) aan doorgewerkt, je kan toch niks bewijzen is het motto.

Maar om op jou probleem terug te komen en als ik jou verhaal zo lees denk ik als eerste aan een lekke koelslang en dan waarschijnlijke de bovenste, controleer dat eerst even.
Zit er nu al te weinig koelvloeistof in even bij vullen tot aan de radiateurdop en in de slang knijpen met de dop er weer op.
Dat doe je ook bij de onderste slang, tevens kan je aan de kleur van het koelwater zienof er evt. olie inzit, als is het nog maar zo weinig een paar druppels olie komt meteen boven drijven in de hoogste punt (bij de radiateurdop)
Is dit alles goed vergeet de expansievat ook niet bij te vullen tot de (cold-streep).
Laat de motor draaien en bekijk goed de binnenkant en buitenkant van de radiateur of je iets van vochtigheid ziet. is dit ook niet het geval dan pas komt de waterpomp controle aan de beurt.
Omdat je zei dat je kachel het eerst wel goed deed en vervolgens steeds minder (maar niet steenkoud is geweest neem ik aan) heeft jouw motor al die tijd voldoende koeling gehad.
Elke motor heeft inwendige slijtagesporen zeker na 150.000 km arbeid, dat is niet iets om je druk over te maken, en het mechanisch geluid neemt dan meestal altijd wel iets toe.
Maar het zal niet de eerste keer zijn dat de oliepeil ver onder het minstreep staat, elke motor verbruikt wel iets olie (of zweten) en dan bijvullen met circa 1 of 1,5 liter olie doet al wonderen qua geluid, want olie heeft naast koelende en smerende werking ook een geluidsdempende taak.
Als je de oliepeilstok dan toch in handen heb voordat je evt bijvult, en de kleur is pikzwart of donkerbruin...prima goed teken! en even een aansteker onder houden hoor je niks dan is je koppakking nog echt wel goed.
Bij een lekke koppaking is je olie grijs en knetterd het als je er een aanstekervlam er tegen aanhoudt, indien op bedrijfs temperatuur komt er meestal een dikke witte wolk uit je uitlaat. (niet verwarren met condens uitstoot bij koude of lauwe motor want dat is normaal)
Dus is er geen olie in je koelsysteem en ook geen grijze olie dan is hoogstwaarschijnlijk je koppaking wel goed.
Wat je lagers van de versnellingsbak ermee te maken heeft geeft al mijn bedenkingen bij hun advies reparatie.....kortom gewoon bull-**** gelul, en dan ook nog een scheur in je cilinderkop, welja het kan niet op.
En dan 15% coulance korting op 5245 euro (om je over de streep te trekken??), met een beetje geluk ben je voor 20-35 euro klaar als inderdaad de koelslang gescheurd is.
Niet bij de dealer halen maar bij onderdelenboer, kan ook een universele flexibele slang zijn, gaat net zo goed.
Laat je niet bestelen Jôhh.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door Mallemalle »

toch knap wat je allemaal kunt opmaken uit 1 posting :roll:


1 - zwarte olie is niet prima
2 - een lekke kop is alleen met zekerheid te achterhalen door compressie te meten

overige aannames en suggesties berusten nergens op

Harry~~ Tussengas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2010 11:45

Re: Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door Harry~~ Tussengas »

Alleen zegt een compressie test weinig over een lekke koppakking.
Zowiezo heb je nooit 14bar op elke cylinder,en ook zal dat minder worden vanwege slijtage.

Wat belangrijk is dat je samen met de compressie test een lektest laat doen zodat ze kunnen zien hoeveel procent er lekt en of deze percentage te hoog is.

Er zijn genoeg zaken vooraf eerst te controleren om een defecte kopppakking te verdenken, die zaken die ik op noemde kan je zien of die lek is...

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door Mallemalle »

je heb gelijk, compressie in combi met lektest , dan kun je met enige zekerheid zeggen wat er aant handje is

Jôhh
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2010 00:14

Re: Lekke koppakking én defecte versnellingsbak Toyota Yaris D4d

Ongelezen bericht door Jôhh »

Mallemalle en Harry Tussengas, bedankt voor het meedenken, hiermee kan ik wat actie nemen. Mochten er nog suggesties opborrelen, dan hoor ik het graag.

Jôhh.

Gesloten