LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar blijft de woede?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Piet

Waar blijft de woede?

Ongelezen bericht door Piet »

Waar blijft de woede?

Vanavond, 1 maart 2010 op NED. 2, 20.55 UUR

door GERARD SMIT

Bijna twee derde van de Nederlanders vindt dat bankiers die onverantwoorde risico’s nemen in de bajes thuishoren. Dat blijkt uit een representatieve peiling in opdracht van VPRO’s Tegenlicht.

’Foute bankiers achter de tralies’

Maar waar blijft de woede tegen de veroorzakers van de crisis? En vooral, wie neemt het voortouw? Het lijkt wel of consumenten, burgers en kiezers lamgeslagen zijn en lijken te berusten in hun lot: meedraaien in een systeem dat geen uitweg biedt uit de crisis. Niets wijst erop dat de banken, die met miljardensteun van de overheid de spil blijven van het huidige financieel-economische stelsel, hebben geleerd van hun fouten. Sterker nog, er wordt weer kwistig gestrooid met bonussen.
Tegenlicht onderzocht waarom er wereldwijd nog geen opstand is uitgebroken. De makers gingen op zoek naar mensen die wel in actie kwamen. Ze werden gevonden in Spanje, Estland en Indonesië.
Eric Duran uit Barcelona ’leende’ bij zijn bank een half miljoen euro en verdeelde het bedrag onder de armen. Duran draaide twee maanden de bak in, maar groeide daardoor juist uit tot volksheld. „Onze staat heeft het geld naar de banken gebracht, ik haal het gewoon terug omdat het van ons is. Niet ik, maar de banken zijn de dieven”, luidt zijn redenering.

Birgit Tolman uit Tallinn (Estland) gebruikte de crisis in haar land om samen met vrienden op internet een Geluksbank op te richten die gebaseerd is op ruilhandel. En Said Zaimi introduceerde in Indonesië een nieuwe waardevaste munteenheid, de gouden dinar.

© 1996-2010 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

Nederland kende in de afgelopen 10 jaar vele bankschandalen, zoals de aandelenlease affaire, de woekerpolisaffaire en de DSB affaire.
Bijna iedereen heeft er mee te maken gehad of heeft er nog steeds mee te maken, maar wat heb je er zelf aan gedaan om dit onrecht te bestrijden?
Nederlanders zitten liever op de bank naar de TV te kijken en vragen zich af waarom niemand er iets aan doet en leveren kritiek, maar zelf in actie komen is meestal te veel gevraagd.

Groeten,
Piet

testcase

Re: Waar blijft de woede?

Ongelezen bericht door testcase »

Gaap..... :|

Janneke52

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Geef eens een voorbeeld wat wij KUNNEN doen.
Geld lenen en aan de armen geven lijkt me niets.

Spaargeld van de bank halen en thuis bewaren ook niet.
Wat rest?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Nederlanders zitten liever achter de PC en vragen zich af waarom niemand er iets aan doet en leveren kritiek, maar zelf in actie komen is meestal te veel gevraagd.
Dichterlijke vrijheid ... :mrgreen:

zwiebertje

Ongelezen bericht door zwiebertje »

testcase

seagoing racer2 schreef:
Nederlanders zitten liever achter de PC en vragen zich af waarom niemand er iets aan doet en leveren kritiek, maar zelf in actie komen is meestal te veel gevraagd.
Dichterlijke vrijheid ... :mrgreen:

Ik zou deze reactie willen nomineren als topantwoord :lol: of is dat een ander forum

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik ben wel kwaad, maar ja, wat kunnen we doen?

Het AFM beschuldigd zalm en de NSB laat hem vrijuit gaan, al zuchtend en lachend komt de kornuit ermee weg. Het waren zware tijden voor hem en voor alle gedupeerden dan? Ik ken mensen die voor ruim een ton het schip zijn ingegaan, maar zalm loopt lachend weg en strijkt zijn bonussen op!
Dit hele land wordt al jaren geregeerd door een stel fraudeurs, belasting ontduikers, maar wij moeten eerlijk blijven en naar de normen en waarden van hun luisteren?

Ondertussen prijzen ze al de voedselbank, terwijl ik vind dat ze zich zouden moeten gaan schamen dat ze dit in Nederland, toch een rijk westers land hebben laten ontstaan, door ons burgers zo ver uit te knijpen.
Mensen worden op straat gezet, door foute hypotheken, door belachelijke constructies, doordat alles duurder is geworden.
De zorg die het zo moeilijk heeft, maar Aegon met een belachelijke winst weg komt?

Dit is allemaal ons geld mensen, de val van het kabinet kwam voor mij te vroeg, want ik was nog niet klaar om in actie te komen.

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

wat kunnen we doen, verder komen de Nederlanders niet meer.....

enn LAM excuus om maar NIETs te hoéven doen...
blijf lekker zitten, dat is het makkelijkst..

ietsje werk doen??? éventjes uit je stoel komen??

GA!! massaal over naar ÉÉN bank, laten we zeggen ASN.....
deze vergoeden nl nog tenminste ietsje rente.. en zit in de laagste prijs kwa kosten

dan rossen we AL die andere er uit....

KIJKEN hoesnel ze veranderen van standpunt dat alles GELD kost...

wat er wekelijk gaat gebeuren???....

juist NIKS ... want je kan tóch niks doen... en de circel ie rond..

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

[quote][/le

GA!! massaal over naar ÉÉN bank, laten we zeggen ASN.....

]

Dat is natuurlijk werk om werk te houden, eerst riep Noble op om allemaal naar de Belg Argenta over te stappen, daarna moest het de schurkenbank DSB zijn, bijde zijn niet meer actief in Nederland. Nu is er de waanzinnige oproep om naar ASN over te stappen. En dat allemaal voor een paar eurocenten, het sop is de kool niet waard.

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

En dat allemaal voor een paar eurocenten, het sop is de kool niet waard.
Geef mij de kool dan maar , u mag het sop.
Een paar miljoen bonus , is zeker wel iets waard.
Persoonlijk ben ik geen type die op de baricaden gaat, liever praten. maar als dat niet meer helpt zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden.
Nee, geen anargie, maar met verstand naar de hoogste top.

Op 9 juni mogen we weer stemmen. doe het dan op die personen die goed op de toko hebben gepast. Geen schreeuwers, maar doeners!
We hebben nog tijd om daar goed over na te denken.
Dat is tenminste alvast iets.
Janny

Eneco klant

Ongelezen bericht door Eneco klant »

Nu is er de waanzinnige oproep om naar ASN over te stappen. En dat allemaal voor een paar eurocenten, het sop is de kool niet waard.
Zo waanzinnig vind ik die oproep niet. Alleen stap je niet over naar ASN voor de laagste kosten of de hoogste rente, maar omdat het al 50 jaar een duurzame bank is. Ze investeren in groene projecten, niet in wapens en letten op mensenrechten. Een transparante bank ook die geen idiote bonussen uitkeert. Ook al groeit die bank al jaren als kool. De directiesalarissen staan open en bloot in de jaarverslagen die op de ASN-website te vinden zijn. DAAROM stap je dus over naar de ASN...!

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Het is nogal gemakkelijk en rustgevend om ergens een zwarte piet neer te leggen.

Feit is dat de klanten van de banken teveel geld leenden zonder voldoende dekking. Kreeg de klant € 10.000 meer bij een andere bank dan was men zo overstag.

De kortzichtigheid van de mens is debet aan deze crisis.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed punt, crazyme.

De mensen die hun geld in te dure woekerpolissen hebben gestopt, of die (te) veel geld leenden tegen voorwaarden waar ze niet naar keken, hebben volgens mij een grotere geldlust dan de maatschappijen die die geldzucht faciliteerden. De banken leven bij de gratie van de mensen die steeds meer geld willen, en die dit geld belangrijker vinden dan de voorwaarden voor dat geld.

Dus als je zo woedend bent over het bancaire systeem, dan kun je ervoor kiezen om het gebruik daarvan minimaliseren. Geen leningen meer afsluiten, dus ook geen hypotheken; geld dat je 'over' hebt niet aan een bank of financiele instelling geven (dus ook niet op een spaarrekening), maar uitgeven of investeren; alleen voor de meest noodzakelijke dingen een verzekering afsluiten (ziektekosten en AVP), en dit niet doen bij de goedkoopste maatschappij, maar bij de maatschappij met het beste beleid. En dit ook doen voor de toch noodzakelijke bankrekening.

Maar veel mensen zullen waarschijnlijk de laagste kosten en de hoogste opbrengsten belangrijker vinden dan het beleid van de bedrijven. En veel mensen zal het waarschijnlijk ook geen bal interesseren wat banken doen en zullen daarom ook helemaal niet boos zijn.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

[quote De directiesalarissen staan open en bloot in de jaarverslagen die op de ASN-website te vinden zijn. DAAROM stap je dus over naar de ASN...!

[/quote]

Deze bank is onderdeel van SNS Reaal, kan ook niet de eigen broek ophouden, wordt door staatssteun overeind gehouden. Lijkt mij de volgende die omvalt.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

Ga anders naar de SR2 bank, daar is maar 1 aandeelhouder, die het beste met de rekeninghouders voor heeft ... :mrgreen:

testcase

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) respecteert ten volle het eindoordeel van De Nederlandsche Bank (DNB) over de geschiktheid van Gerrit Zalm om een bank te leiden.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Testcase,

ik werd een beetje groen en geel bij het horen op het nieuws, maar gebeurd me wel vaker de laatste tijd. Zoals die Melkerd op zijn hoge post.

Laten we eerlijk zijn zalm heeft bewezen bij twee banken dat hij het niet kan, en als minister kon hij het wel?
Nou ik denk van niet.
Het land ligt op zijn gat en hun gaan vrolijk verder, ik heb vaak de neiging om een baksteen naar mijn tv te gooien als hij weer lachend zijn kop vertoond, maar dan bedenk ik me bijtijds, het is mijn tv.

Het wordt tijd dat Nederland eens goed wakker gaat worden, helaas denk ik niet dat het zal gebeuren.
Het verbod op een hoofddoekje, is al heel veel protest, terwijl ik denk, kom op zeg, zijn nog veel belangrijkere dingen aan de gang.
Niet dat ik het hoofddoek niet uit wil bannen, want laten we eerlijk zijn, in Turkije zelf is dat in openbare functies al verboden.
Kijk en dan denk ik , haal dat verderrie aan.
Ga niet hier zeggen dat we het wiel aan het uitvinden zijn, die ligt er al.
Zwitserland heeft al het verbod liggen op meer minarieten bouwen, Frankrijk op burka's, waar zijn ze hier zo bang voor? Om de onderdrukking van de vrouw af te schaffen?

Ik haat het en ik ben woest dat alle pluche zitters, nog steeds op wachtgeld, in een andere functie gezet worden! Maar ja, wie ben ik nog voor alsnog!

Maar het plaatje van zalm staat, met zijn lachende kop en met zijn bonussen!

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Het is inderdaad vreemd dat er over de schandalige practijken van financiele dienstverleners , banken , verzekeraars en tussenpersonen ogenschijnlijk weinig maatschappelijke onvrede bestaat. Maar toch merk ik die onvrede elke dag. Dat die niet wordt geuit en niet in woede omslaat heeft een aantal oorzaken.

In onze "rijke " samenleving is het financieel gedupeerd zijn, meestal niet, nog niet, schrijnend. Dit komt omdat de productiesector, landbouw, woningbouw, industrie, enz, en de retail, gewoon door blijft werken. Jan met de pet blijft gewoon zijn werk doen, gelukkig maar.
Maar dit kan wel anders worden als elders de bakens niet verzet worden.

Verder hebben de media en politiek een zeer versluierende invloed.

Er wordt in de media geen aandacht besteed aan de financiele problematiek van de gem. burger, en ook niet in het politieke debat. In de volksvertegenwoordiging wordt er niet meer over gesproken.
Agnes Kant (SP), de enige van alle relevante woordvoerende volksvertegenwoordigers, die hierover nog iets zinvols ter berde bracht, is met name door de linkse elite, Felix Rottenberg, Matthijs van Nieuwkerk, Jeroen Pauw, Jean Pierre Geelen, , enz. vakkundig politiek gesloopt. Volgens Rottenberg was Agnes maar een viswijf.
Ze zijn verheugd dat ze vertrokken is ( Rottenberg, Geelen) Ze vertellen zelfs dat ze met Wilders (PVV) beter op kunnen schieten dan met haar. Kant heeft geen charisma De linkse elite herhaalt hetzelfde sprookje als de verkopers van slechte financieleproducten, nl. dat als je zelfverzekerd en betrouwbaar overkomt dat het dan goed is Ze zijn blijkbaar vergeten dat de historische werkelijkheid leert dat een machthebber met charisma altijd een rattenvanger van Hamelen is.
Als politicus/ populist/volksbezweerder valt van de NSDAP-er Goebbels te leren dat je je media-moment altijd zelf moet bepalen. Dat heeft Wilders blijkbaar goed gesnapt want dat doet hij. Net als Berlusconi in Italie.
Wilders heeft duidelijk aangegeven wat de bedoeling is. Deporteren van miljoenen moslims, het in de knieen schieten van niet westerse allochtonen als ze een misstap begaan en inzet van het leger in de armere volkswijken als daar spanningen ontstaan.
En dan....dan zijn vervolgens ook de "andersdenkenden", want die veroorzaken spanningen, aan de beurt.
De linkse elite heeft zijn draai blijkbaar al gemaakt en wil met deze persoon wel vriendje worden als hij wat gematigder van toon wordt. En dat doet hij dus op de golven van zijn populisme, om vervolgens.....
Verder is Wilders een kontkruiper van de financiele machthebbers. Nooit geen negatief woord over bonussen,te hoge salariering in de financiele sector, verkeerde financiele producten, bankdirecteuren,DNB, AFM enz. Altijd lief en aardig voor de echte graaiers.
De PVV weigert bekend te maken van welke maatschappelijke groeperingen ze hun financien krijgen, waarom is dat?

Meester-oplichter Scheringa kreeg van de gezamelijke omroepen de gelegenheid om actief mee te doen voor inzameling van gelden voor slachtoffers van een natuurramp in Haiti. De kans is groot dat hij ook bij de besteding van dit geld wordt betrokken. Dan zullen we het nog meemaken, micro-kreditering met schuldverklaringen, op "Hollandsch Welvaren plus"gelijkende beleggingsverzekeringen voor arme Haitianen, enz. Dit zal dan een win-win situatie worden genoemd.
In Ned. werden een aantal van door Scheringa's toedoen ernstig gedupeerden psychisch zo ernstig beschadigd dat ze zelfmoord pleegden. Verdedigers van zijn producten zeggen dan dat ze ten onder gingen aan hun eigen hebzucht. Een typische omkering van de waarheid.

Zalm kan blijven zitten waar hij zit. Als minister heeft hij er voor gezorgd dat jarenlang salarissen in het onderwijs, politiepersoneel en werkenden in de gezondheidszorg werden bevroren. Voorts dat ondernemrs in het klein- bedrijf maatschappelijk werden gemarginaliseerd.
Over zijn wanstaltige practijken bij de DSB-bank hoeven we het niet meer te hebben. Die zijn door de DNB en alle politieke partijen, behalve de SP, goedgekeurd.
Nu besteedt hij € 35 miljard aan overheidsgeld, vooral afkomstig uit de loonheffingen van de minder goed verdiemnende Nederlanders voor het instandhouden van de bonussen en graaicultuur bij de ABN-AMRO.
Vervolgens zullen nu dus weer voor jaren de salarissen in het onderwijs, de politie en de zorg worden bevroren. En alle politieke partijen, behalve de SP, keuren dit goed.

Door dit alles gaan de schandalige praktijken, bewust onjuist en te weinig informeren over financiele producten, te hoge kostenverrekeningen, mensen aanzetten tot schulden, bonussen en salariering bij financiele dienstvereleners die veel te hoog zijn en elders te laag. enz. gewoon door.
Tot het moment dat de wal het schip keert. Dat is dan het moment dat Jan met de Pet bij zich zelf zegt , tot hier en niet verder. Ik werk niet langer voor een clubje uitbuiters en randcriminelen en ik blijf liever in mijn nest liggen. Die dag is dichterbij dan menigeen denkt.

Met vriendelijke groet, A.Wever

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Dit topic is ingekort omdat de discussie off-topic ging. U kunt hieronder weer verder discussiëren over consumenten zaken.

S.

Ongelezen bericht door S. »

"Waar blijft de woede? " luidt de vraag.
Nou dan kan ik wel zeggen dat die zich nu richting tros gaat richten omdat ze mijn geweldige :wink: bijdrage hebben gewist, maar dat is ook zo kinderachtig.

Nog maar eens een stukje tiepen. Alsof mijn vingers al niet blauw genoeg zijn...

Ik vrees dat de banken zo verankerd zijn binnen de samenleving dat er niet zo 1.2.3 een oplossing is, of het moet zijn dat we ons meer op pure ruilhandel gaan richten of van die stunts uithalen zoals in dat stukje wat Piet gekopieerd heeft. Maar ik kan mij geen 2 maanden vakantie in de bajes veroorloven.
Mijn geld van de bank afhalen en in een ouwe sok stoppen biedt ook geen oplossing omdat door de inflatie de waarde van mijn sokcenten verdampt.
Er goud van kopen zal een een methode zijn, al moet het dan wel puur goud zijn en niet in de vorm van sieraden omdat deze ook aan mode onderhevig zijn en dus in waarde dalen.
Een bank doelbewust kapot laten gaan, zoals Pieter Lakeman heeft bewerktstelligd, lijkt ook te werken, al vallen er daarbij ook veel onschuldige slachtoffers. Moet ik bijzeggen dat ik mijn vraagtekens zet bij de rol van Pieter Lakeman hierin, volgens mij was de dsb-bank al zinkende en heeft Lakeman alleen nog maar een klein duwtje naar beneden gegeven. Nou ja, in ieder geval heeft hij wel bewustzijn gekweekt.

Denk dat de handel en wandel bij een bank wel transparanter kan, want daar schort het nu aan. Niemand weet hoeveel aan bonusgeld een bestuurder bijeen harkt. En waar een bank nu precies rijk van wordt. Dit blijft gissen voor de burger en veel werk voor de onderzoeksjournalistiek.
Dus logischerwijs zal "de woede" zich vooral moeten richten op het hoe besturen van een bank en de transparantie hierin naar de klant.
Hier is al een begin in gemaakt door erop te wijzen dat een lening bijvoorbeeld ALTIJD geld kost.
Dus het begin is er.

Gesloten