Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement
Geplaatst: 02 mar 2010 17:11
Uit zwaar ongenoegen over de gang van zaken bij de Consumentenbond start ik een onderwerp over deze organisatie. Het het betreft op een ongewenste en onduidelijke manier van abonnees werven online. Persoonlijk vind ik dit een kwalijke zaak voor een organisatie die op zou moeten komen voor de consument.
Als je in vergelijkbaar pakket zit; aub reageer op dit forum!
Door de eerste reacties merkte ik dat mijn punt niet geheel duidelijk is overgekomen gezien ik, door mijn frustratie, ook veel bijzaken heb vermeld. Vandaar onderstaande aanpassing.
In december ging ik op zoek naar wat een goed GRATIS anti-virusprogramma was voor mijn computer. Ik heb een zoekterm via Google ingegeven en o.a. verscheen er een link naar de site van de Consumentenbond voor ‘het direct inzien van de gegevens’. Ik klikte hierop en vervolgens verscheen er een scherm waarop ik mijn gegevens moest achterlaten alvorens de gegevens van gratis anti-virusprogramma’s in te zien. Op dat moment ging er bij mij nog geen belletje rinkelen dat het over een zgn. betaald 'online abonnement 'ging. Op veel sites (kennisbanken) waar je gratis informatie wilt raadplegen is dit namelijk een gebruikelijke gang van zaken.
Ter goede trouw heb ik mijn naam, adres en e-mailadres ingegeven. In hetzelfde scherm heb ik tevens mijn gewenste inlognaam en wachtwoord ingevoerd. Na het vluchtig doornemen van de algemene voorwaarden heb ik deze geaccepteerd, omdat ik er niet vanuit ging dat het om een betaalde dienst ging. Een rekeningnummer werd namelijk niet gevraagd. Ik weet dat dit enigszins naïef is, maar tegenwoordig moet je op veel sites en online producten akkoord gaan met de algemene voorwaarden zonder dat ik daar ooit problemen mee heb gehad.
Er stond op de site zelf niets aangegeven (ik heb het althans niet gezien) over kosten die aan dit inzien van deze gegevens zijn verbonden. Ter verheldering: het betreft niet het invulscherm zoals deze nu getoond wordt op de site! Daar staat nu wel duidelijk aangegeven dat je door het invullen van de gegevens jezelf een BETAAALD LID maakt van de consumentenbond.
Met mijn zelf aangemaakte (!) gebruikersnaam en wachtwoord heb ik me vervolgens ingelogd op de site, heb ik de test resultaten bekeken en ben ik verder gaan zoeken op internet. Vervolgens keek ik in mijn mailbox en had ik een bevestiging van de consumentenbond voor een jaarabonnement van 45 Euro.
Ik heb direct de consumentenbond een e-mail gestuurd met de vraag de overeenkomst te ontbinden. Hierop is echter niet gereageerd en ontving ik enkele dagen later een acceptgiro. Vervolgens heb ik nogmaals een mail gestuurd. De reactie die daarop volgde was dat opzeggen niet mogelijk is, omdat ik al was ingelogd.
Ik zou nooit zijn ingelogd als ik van tevoren wist dat me dat 45 Euro zou gaan kosten. Ik heb daarop een bezwaarschrift gestuurd op grond van een ondeugdelijk stappenplan. Het is namelijk zo dat wanneer je iets besteld er tijdens het stappenplan van registreren een overzicht MOET worden verstrekt van eventuele kosten die de overeenkomst met zich mee brengt. Dit overzicht was niet aanwezig! (http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Wi ... op_het_web)
Tot op heden is er niet inhoudelijk gereageerd op mijn bezwaarschrift. Ik heb meerdere malen contact gezocht met de klantenservice van de consumentenbond om te vragen wanneer er inhoudelijk op mijn bezwaarschrift zou worden gereageerd. De medewerkers verwijzen me naar het betalen van de overeenkomst gezien ik reeds heb ingelogd. Echter vind ik de totstandkoming van de overeenkomst onwettig en wil deze daarom ontbinden en heb dat meerdere malen in het gesprek aangevoerd. Helaas werd mij mede gedeeld dat ze daarover niet met mij in discussie gaan, niet meer voor mij bereikbaar zijn en werd de verbinding verbroken. Letterlijk: 'wij komen alleen op voor consumenten die in hun recht staan'.
Tot slot, ik weet dat ik enigszins naïef ben geweest door mijn manier van handelen. Echter vind ik het een enorme kwalijke zaak dat een consumentenbond, die zegt op te komen voor de consument, op een dergelijke manier omgaat met consumenten. De informatievoorziening is slecht, naar mijn mening zelfs onwettig bij het sluiten van een overeenkomst. Daarnaast reageren zij slecht of niet op vragen, zowel telefonisch als schriftelijk. Ook wordt er niet gereageerd op een bezwaarschrift waarin je bezwaar maakt over de manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen.
Graag kom ik in contact met mensen die op eenzelfde manier ongewild lid zijn geworden van de consumentenbond.
Ook hoor ik graag reacties over welke stappen ik concreet hier tegen zou kunnen nemen.
Met vriendelijke groet,
Mieke J.
Als je in vergelijkbaar pakket zit; aub reageer op dit forum!
Door de eerste reacties merkte ik dat mijn punt niet geheel duidelijk is overgekomen gezien ik, door mijn frustratie, ook veel bijzaken heb vermeld. Vandaar onderstaande aanpassing.
In december ging ik op zoek naar wat een goed GRATIS anti-virusprogramma was voor mijn computer. Ik heb een zoekterm via Google ingegeven en o.a. verscheen er een link naar de site van de Consumentenbond voor ‘het direct inzien van de gegevens’. Ik klikte hierop en vervolgens verscheen er een scherm waarop ik mijn gegevens moest achterlaten alvorens de gegevens van gratis anti-virusprogramma’s in te zien. Op dat moment ging er bij mij nog geen belletje rinkelen dat het over een zgn. betaald 'online abonnement 'ging. Op veel sites (kennisbanken) waar je gratis informatie wilt raadplegen is dit namelijk een gebruikelijke gang van zaken.
Ter goede trouw heb ik mijn naam, adres en e-mailadres ingegeven. In hetzelfde scherm heb ik tevens mijn gewenste inlognaam en wachtwoord ingevoerd. Na het vluchtig doornemen van de algemene voorwaarden heb ik deze geaccepteerd, omdat ik er niet vanuit ging dat het om een betaalde dienst ging. Een rekeningnummer werd namelijk niet gevraagd. Ik weet dat dit enigszins naïef is, maar tegenwoordig moet je op veel sites en online producten akkoord gaan met de algemene voorwaarden zonder dat ik daar ooit problemen mee heb gehad.
Er stond op de site zelf niets aangegeven (ik heb het althans niet gezien) over kosten die aan dit inzien van deze gegevens zijn verbonden. Ter verheldering: het betreft niet het invulscherm zoals deze nu getoond wordt op de site! Daar staat nu wel duidelijk aangegeven dat je door het invullen van de gegevens jezelf een BETAAALD LID maakt van de consumentenbond.
Met mijn zelf aangemaakte (!) gebruikersnaam en wachtwoord heb ik me vervolgens ingelogd op de site, heb ik de test resultaten bekeken en ben ik verder gaan zoeken op internet. Vervolgens keek ik in mijn mailbox en had ik een bevestiging van de consumentenbond voor een jaarabonnement van 45 Euro.
Ik heb direct de consumentenbond een e-mail gestuurd met de vraag de overeenkomst te ontbinden. Hierop is echter niet gereageerd en ontving ik enkele dagen later een acceptgiro. Vervolgens heb ik nogmaals een mail gestuurd. De reactie die daarop volgde was dat opzeggen niet mogelijk is, omdat ik al was ingelogd.
Ik zou nooit zijn ingelogd als ik van tevoren wist dat me dat 45 Euro zou gaan kosten. Ik heb daarop een bezwaarschrift gestuurd op grond van een ondeugdelijk stappenplan. Het is namelijk zo dat wanneer je iets besteld er tijdens het stappenplan van registreren een overzicht MOET worden verstrekt van eventuele kosten die de overeenkomst met zich mee brengt. Dit overzicht was niet aanwezig! (http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Wi ... op_het_web)
Tot op heden is er niet inhoudelijk gereageerd op mijn bezwaarschrift. Ik heb meerdere malen contact gezocht met de klantenservice van de consumentenbond om te vragen wanneer er inhoudelijk op mijn bezwaarschrift zou worden gereageerd. De medewerkers verwijzen me naar het betalen van de overeenkomst gezien ik reeds heb ingelogd. Echter vind ik de totstandkoming van de overeenkomst onwettig en wil deze daarom ontbinden en heb dat meerdere malen in het gesprek aangevoerd. Helaas werd mij mede gedeeld dat ze daarover niet met mij in discussie gaan, niet meer voor mij bereikbaar zijn en werd de verbinding verbroken. Letterlijk: 'wij komen alleen op voor consumenten die in hun recht staan'.
Tot slot, ik weet dat ik enigszins naïef ben geweest door mijn manier van handelen. Echter vind ik het een enorme kwalijke zaak dat een consumentenbond, die zegt op te komen voor de consument, op een dergelijke manier omgaat met consumenten. De informatievoorziening is slecht, naar mijn mening zelfs onwettig bij het sluiten van een overeenkomst. Daarnaast reageren zij slecht of niet op vragen, zowel telefonisch als schriftelijk. Ook wordt er niet gereageerd op een bezwaarschrift waarin je bezwaar maakt over de manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen.
Graag kom ik in contact met mensen die op eenzelfde manier ongewild lid zijn geworden van de consumentenbond.
Ook hoor ik graag reacties over welke stappen ik concreet hier tegen zou kunnen nemen.
Met vriendelijke groet,
Mieke J.