LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
saatje85
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:03

studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door saatje85 »

Ik ben student en heb een studenten ov-chipkaart. Deze ben ik verloren, nu moet ik 4 weken wachten op een nieuwe. Ten 1e is het belachelijk dat op de chipkaart geld gezet moet worden, als je hem kwijt raakt ben je dat dus kwijt. Ten 2e is het vreemd dat je je verloren kaart moet blokkeren (omdat iemand anders al je geld dat je erop hebt gezet opmaakt) als je hem kwijt raakt, maar niet deblokkeren!

Maar het meest bijzonder is toch wel dat nu het ov bedrijf verantwoordelijk is voor de verstrekking van nieuwe kaarten. Tot vorig jaar deed de IBgroep dit, die de belangen van studenten behartigen, en had je redelijk snel een nieuwe. Maar het ov bedrijf heeft er natuurlijk geen baat bij dat ik snel een nieuwe heb, want zij verdienen lekker geld aan mij de komende 4 weken. De IB-groep vergoedt mijn kaartjes die ik deze 4 weken moet kopen niet. Het is €13,90 per dag, dat keer 20 is €278! Kijk, het is heel stom dat ik mijn chipkaart kwijt ben geraakt, maar dit vind ik wel een hoge prijs.... Niet echt goed voor een 'arme' student die gewoon recht heeft op gratis OV....

Hebben nog meer mensen verschrikkelijke ervaringen met de verloren studenten OV chipkaart?

syb21
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2010 17:00

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door syb21 »

Hallo Allemaal,

Er kan vast nog wel een verhaaltje bij,is het niet??
Twee weken terug ben ik mijn OV verloren. Dit kan zijn door eigen schuld of diefstal. Helaas heb ik hem niet meer in bezit.
Ik heb hem direct laten blokkeren. Maar als ik hem nou terug zou vinden, kan ik deze niet meer gebruiken. Ik heb een nieuwe aangevraagd. Dit was ook een hele opgave. Bij de ov-lijn zijn ze niet duidelijk bij wat de oplossing zou kunnen zijn.
Ik heb deze dus al twee weken geleden aangevraagd, maar nog steeds niet gekregen. (Bij afsluiting van aanvraag staat binnen1 week thuisgestuurd). Dus nogmaals gedaan. Bij de OV-chiplijn heb ik gevraagd of ik recht had op een tijdelijke kaart, hier ging niet de OVLijn over maar de NS. Ik NS bellen.. Volgens hen stond ik niet in het bestand bij de IB-groep (DUO). (niet zo'n vriendelijke meneer aan de telefoon). Dus IB gebeld, en ja hoor ik ontvang studiefin. dus ik zou wel in het bestand staan. Deze zeiden dat het enigste wat ik kon doen dat was een klacht indienen, vanwege de slordige werkwijze en et niet hebben van een goede tijdelijke oplossing.
Net zoals zovele anderen ben ik nu wel minstens als het vanaf vandaag zo doorgaat 300 euro kwijt..(kreeg vandaag nog een mail terug dat ik de gemaakte kosten voor eigen rekening zijn) Terwijl ik toch echt recht heb op die OV?
1. Waarom is hier geen goede tussentijdse oplossing voor??
2. Waar moet je zoeken voor informatie na diefstal verlies?? waar is de duidelijke info??
3. Waarom kun je niet online een aanvraagformulier aanvragen
4. Waarom krijg ik geen geld terug??

Hopelijk kan dit eens in Radar behandeld worden. Ik weet zeker dat er meerdere studenten zijn die dit probleem hebben en welke dit nog gaan ondervinden.

MarloesLuttikhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2010 13:59

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door MarloesLuttikhuis »

Ja ook ik heb dit probleem! Hoewel ik mijn chipkaart altijd in het daarbij geleverde hoejse bewaard heb, is er toch een scheur in de kaart gekomen. Hierdoor heeft hij het nog lange tijd gedaan,maar nu ook helaas begeven. En inderdaad dan wordt het nu dus 3 weken wachten op een nieuwe kaart. En omdat mijn chipkaart ook meteen mijn kortingskaart is, mag ik dus de komende 3 weken volle pond aan reiskosten gaan betalen! Kortom dit gaat ook voor mij in de 100en euros lopen aangezien ik elke dag een uur met de trein moet voor stage. Kortom kan hier niks aan gedaan worden?!?!

gigawebs
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2010 14:20

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door gigawebs »

Ik zit met precies hetzelfde probleem... Kaart zit altijd netjes in mijn portemonee maar er is toch een schreur in gekomen. Wat tot gevolg heeft gehad dat mijn chipkaart nu niet meer werkt.
Vandaag ook maar weer een kaartje gekocht... Toch wordt dit een beetje een duur geintje als ik dit 3 weken moet volhouden.

nazli
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2010 20:20

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door nazli »

Nou hier heb je er nog een!!!! Mijn studenten ov chipkaart is ook defect en ook bij mij wordt er geen reiskosten vergoed. Ik had een tijdelijek ov chipkaart gekregen, waarvan tegen mij was verteld dat het tot 18 april geldig was. Wilde ik vandaag reizen, maar kon het niet omdat die niet meer geldig is.
Ik loop momenteel stage, dus dat betekent extra kosten buiten schooltijd omdat ik amblantge woonbegeleider ben. Mij kost het er dag rond de 20 euro!!! Dit is toch allemaal belachelijk! Ov chipkaart werkt voor geen meter!

Geef mij mar gewoon het oude studentenkaart,wat nog tenminste er vrolijk eruit zag en goed werkte. Er zijn nu zat mensen die zwart rijden en dat chipkaart werkt niet! Zonde van al het belasting geld en reisgeld dat is geinvesteerd in RET. Balkenende moet verandering inbrengen!!! :evil: :evil:

nazli
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2010 20:20

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door nazli »

Kijk wat ik heb gevonden, Je kunt via de DUO resikostenvergoeding krijgen


ROVER: vraag schadevergoeding reiskosten OV-chipkaartGepubliceerd op 16 maart 2010, 10:03
Auteur: StudNed.nl Redactie (Marcel)
Dossiers:
DUO openbaar vervoer ov-chipkaart


ROVER roept studenten die ten onrechte nog geen OV-Studentenchipkaart bezitten op een schadevergoeding te vragen aan de Dienst Uitvoering Onderwijs. De reizigersvereniging verwacht grote problemen omdat studenten vanaf vandaag verplicht met de chipkaart moeten reizen. Het OV-Loket krijgt nog dagelijks tientallen klachten binnen rond de studentenkaart. Bovendien vervalt op 16 maart de geldigheid van de tijdelijke chipkaart: de tijdelijke oplossing voor chipkaartloze studenten.

Nog steeds geen chipkaart ontvangen, een kaart met verkeerde pasfoto, problemen met het wisselen van week- naar weekendkaart, onjuiste informatievoorziening en van het kastje naar de muur gestuurd worden: het zijn inmiddels bekende klachten die het voor veel studenten onmogelijk maken per 16 maart op de chipkaart over te gaan. Ook studenten die voor 1 maart een tijdelijke chipkaart hadden ontvangen staan deze dag weer voor gesloten poortjes.

Maar ook studenten die wel een chipkaart bezitten hebben het moeilijk: veel conducteurs weten niet hoe zij het studentenreisrecht moeten lezen en wijzen studenten ten onrechte de deur. ROVER vindt dat de vervoersbedrijven laks met de situatie omgaan en hun personeel betere instructies moeten geven. Daarbij is het volgens ROVER zeer onverstandig de tijdelijke kaart niet meer te accepteren, hierdoor zullen in één keer veel meer studenten niet meer kunnen reizen.

Veel studenten klagen over de enorme reiskosten die zij moeten maken bij het gebrek van een werkende chipkaart. ROVER roept chipkaartloze studenten die ten onrechte nog geen (vervangende) kaart hebben ontvangen daarom op een schadevergoeding aan te vragen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Dit is mogelijk via internet maar bij veel studenten is dit onbekend. Het formulier is inmiddels ook te downloaden vanaf de ROVER-website.

-Frankie-
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2010 13:32

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door -Frankie- »

Ik heb nu hetzelfde probleem. Vorige week is mijn studenten ov-chipkaart van het een op het andere moment gestopt met functioneren. Hij doet gewoon helemaal niets meer, geen foutmelding of wat dan ook (alsof het gewoon een stukje plastic is geworden). Na op internet gekeken te hebben, gebeld te hebben en 2x bij een balie langs te zijn gegaan (iedereen zei natuurlijk iets anders) heb ik een formulier om een vervangende kaart aan te vragen. Ook bij mij werd verteld dat ik in 2-3 weken een nieuwe kaart krijg, wat ik in de tussentijd moet doen wist niemand. Gelukkig valt het rekensommetje bij mij wel mee: komende week tentamen week (1x Haarlem-Amsterdam Zuid) en die week erna ga ik op vakantie. Maar eigenlijk rijd ik inmiddels al een week zwart en als de kaart meer dan 2 weken op zich laat wachten moet ik de week erna wel 5x kaartjes gaan kopen.

Ik vind het vooral achterlijk hoe alles op mij geschoven word: IK moet actie nemen en tijd erin stoppen, IK moet een betaald nummer bellen om duidelijkheid te krijgen, IK moet de reiskosten in de tussentijd vergoeden en IK moet 2.50 betalen om het bedrag dat op de kaart staat terug te krijgen. En dat alles omdat 'zij' een slecht product aan mij geleverd hebben. Ik ga dan ook zeker actie ondernemen om alle kosten vergoed te krijgen.

-Frankie-
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2010 13:32

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door -Frankie- »

Zojuist de infolijn van DUO gesproken (bij studentov-chipkaart kom je er toch niet doorheen) en de man aan de andere kant van de lijn was het er mee eens dat het niet handig geregeld is maar dat de kosten in de tussenliggende periode voor eigen rekening zijn als de kaart defect is.

bernardbosma
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2010 21:38

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door bernardbosma »

Helaas is mijn kaart ook defect. Sinds 15 maart doet de kaart niks meer. Ik heb meerdere malen gebeld met de hulplijnen. Niemand is op de hoogte van waar ik mijn declaratie kan doen. Ook lijkt er geen goede oplossing te zijn voor vervanging van passen. Ik kreeg te horen dat ik eerst mijn pas zou moeten beeindigen met een formulier, vervolgens een nieuwe aanvraag doen incl. pasfoto's etc. en dan nog eens 3 weken wachten op een nieuwe pas (als het gaat lukken binnen die 3 weken mag ik nog blij zijn ook)

Het is daarnaast te gek voor woorden dat wanneer je als student de trein binnenstapt zonder te weten dat je kaart kapot is, je er weer uitkomt met een boete...:S

In de komende 4 weken moet ik per dag ongeveer 25 euro betalen om van en naar stage te komen.. 500 Euro per maand. Studiefinanciering: 95..
En bedankt.

Doe mij de oude OV kaart maar

-Frankie-
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2010 13:32

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door -Frankie- »

Dat was mij aan de telefoon verteld.
Echter, als je naar een balie gaat die je wel wilt hebben (ik was naar GVB op Amsterdam Zuid gegaan) krijg je een formulier om een nieuwe pas te krijgen in geval van een defecte pas.
Dat formulier lijkt mij beter dan het beëindigen en opnieuw starten van de kaart.

Melin
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2010 13:48

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Melin »

Nou gisteren ben ik dus mijn studentenchipkaart kwijt geraakt. Heel stom maar kan gebeuren.
Nou heb ik via de site gekeken wat ik moest doen. Dat nummer heb ik gebeld.
Kreeg een vrouw aan de lijn die zei dat ik hem moest blokkeren en een nieuwe moest aanvragen.
Als ik hem niet blokkeerde dan kon ik ook geen nieuwe aanvragen.
En de kosten die ik dan maak in de tijd tot ik een nieuwe had, kan ik declareren
door naar hun te mailen en uit te leggen wat er is gebeurd.
Nu kon ik dat mailadres nergens vinden,
nog een keer gebeld krijg ik een man aan de lijn die zegt dat dat helemaal niet
mogelijk is en dat ik gewoon zelf alles moet betalen en niks vergoed krijg.

Maar ik moet elke week minstens 83.20 betalen om op school te komen.
Voordat de nieuwe studentenkaart komt ben ik 4 weken verder, en dus ongeveer 332 euro lichter.
Ik ben student waar kan ik dat van betalen?
Ik snap best dat ze dat allemaal niet willen vergoeden maar waarom duurt een nieuwe kaart krijgen 4 weken?
Het aanvraagformulier doet er al een week over om bij jouw in de bus te belanden! Dit moet toch best sneller kunnen?
Een paspoort kan toch ook binnen een week?
Waarom een chipkaart niet?

koentjuh1987
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2010 20:04

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door koentjuh1987 »

Bij mij is dus ook hetzelfde gebeurt. Afgelopen jaar net als veel andere studenten een OV-chipkaart ontvangen. Altijd netjes bewaard in mijn portemonnee zodat ik de kaart ook niet kwijt zou raken. Helaas een keer verkeerd gaan zitten en er is een klein scheurtje (rechtsonder) in de chipkaart gekomen. Eigenlijk geen probleem want eind januari eindelijk het "reisproduct" een keer opgehaald, de drukke rijen en het niet functioneren van verschillende oplaadstation bood mij geen andere mogelijkheid dan het pas eind januari te doen. Het ophalen van het reisbewijs ging prima en ik kon eindelijke gebruik gaan maken van mijn chipkaart. Maar toen begon de ellende:

Nagenoeg heel februari heb ik goed met de chipkaart kunnen reizen. Heel de week niet gecontroleerd in de trein tot op een vrijdag ineens de conducteur tegen mij zei dat mijn chipkaart niets aangaf. Ook bij zijn collega gaf de kaart niks aan en bleek " defect" te zijn. Ik werd verwezen naar de servicebalie van NS. Na een bezoekje bij de servicemedewerker van NS werd mij weer verteld dat ik via de site moest kijken wat ik met mijn defecte kaart moest doen. Op de site gekeken maar daar wordt je weer doodleuk verwezen naar de servicebalie van de NS en dat terwijl de medewerker je weer naar de site verstuurd. Kortom werd hier niks wijzer van. Toen maar de infolijn (a 10 ct/min excl mobiele kosten) gebeld. Krijg daar een of andere mevrouw aan de telefoon die zeer moeilijk te verstaan is. Maar ook die verwees mij weer naar de servicebalie van ns. Altijd fijn om te horen dat ze weinig voor je kunnen doen, terwijl ik ondertussen wel al 20min aan het wachten was op het antwoord. Ik was dus weer terug bij af.

Toen maar de ov-chipkaartlijn gebeld. Een vervangende kaart aanvragen duurt ongeveer 3 weken werd me door deze vriendelijke mevrouw verteld. Eerst zou ik het aanvraagformulier moeten aanvragen om weer met dat aanvraagformulier een nieuwe/vervangende kaart te kunnen aanvragen. Gelukkig had ik enkele dagen op internet maar dat formulier vast aangevraagd dus was al in bezit van een aanvraagformulier. Alle gegevens ingevuld, weer een nieuwe pasfoto toegevoegd en het formulier opgestuurd. Een week later (15 maart) kreeg ik een mail met daarin de mededeling dat mijn aanvraag goed is gekeurd en dat ik zo snel mogelijk een nieuwe kaart opgestuurd zou krijgen. Helaas is mijn oude OV-studentenkaart (2009) vanaf 16 maart niet meer geldig dus ook ik moet voortaan een kaartje kopen bij de automaat. Vrijdag 19 maart eindelijk mijn nieuwe ov-chipkaart ontvangen.

Vandaag 22 maart maar met mijn nieuwe chipkaart naar een ophaalstation gegaan om mijn studentenreisproduct op te halen zodat ik hopelijk weer gewoon kon reizen en geen dure trein/buskaartjes hoefde te kopen. Tot mijn verbazing bleek er geen "bestelling" klaar te staan. Dus toch maar weer een treinkaartje gekocht om op school te komen. Eenmaal op school weer de infolijn gebeld om te vragen naar de status en hoe dit nu weer zo kan zijn. Na 2 pogingen en totaal 25 minuten in de wacht te hebben gestaan werd ik geholpen (door waarschijnlijk de eerder genoemde vrouw). Eindelijk kon ik mijn vraagstellen en hoopte wat wijzer te worden waarom mijn reisproduct niet klaar staat. Mevrouw kon mijn niet vertellen. In het systeem staat niks en mij werd om naam, achternaam, postcode etc.. gevraagd. 5x het kaartnummer door kunnen geven omdat mevrouw aan de andere kant van de lijn blijkbaar geen fatsoenlijk Nederlands verstaat. Uiteindelijk werd mijn reisproduct opnieuw aangevraagd en ik zou het binnen een aantal dagen op moeten kunnen halen bij de automaat. Mocht dat niet zo zijn dan kon ik na 4 werkdagen weer contact opnemen. Toen ook maar gelijk mijn andere vraag gesteld of mijn huidige reiskosten vergoed werden aangezien ik normaal gesproken gebruik maak van een studentenreisproduct wat elke maar 68 euro aan mijn OV-schuld toevoegt. " Nee Meneer wij vergoeden geen reiskosten omdat uw kaart defect is. U moet nu zelf voor de kosten opdraaien.

Ondertussen ben ik al:
100,- euro kwijt aan treinkaartjes (5 retourtjes waar ik de volle mep voor moet betalen)
brabantse strippenkaart a 13,50 (relatief goedkoop bussen nu ivm subsidie provincie)
bijna 1 uur aan telefoonkosten bij het leuke 0900-nummer a 10ct/min plus extra kosten
en mogeljik lopen deze kosten nog op.

Vind het echt schandalig dat studenten voor deze kosten op moeten draaien en hoop eigenlijk dat radar hier wat voor kan betekenen. Want welke student kan nu even ruim 100 euro uit zijn mouw schudden om zijn reiskosten te betalen. Fatsoenlijk informatie van de OV-organisatie ontbreekt, je word van het kastje naar de muur gestuurd, je wordt er gewoon ****** ziek van....

miss_k
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2010 09:53

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door miss_k »

Ik heb hetzelfde probleem. Ik ben mijn studenten ov chipkaart ook verloren, maar ze kunnen hem niet blokkeren, waarom niet? Omdat mijn kaart niet bestaat, die is opgestuurd naar mij. Wat is dat nou voor onzin dacht ik, want ik reis al ruim twee maanden met mn kaart. Je wordt verzocht naar de klantenservice te bellen, maar daar weten ze niets, ze sturen je van het kastje naar het muurtje. Dan is die niet bevoegd om te blokkeren, dan weten ze dat niet. Maar ondertussen betaal jij wel de telefoonkosten voor het bellen naar de klantenservice, zij verdienen erop. Allereerst duurt het een eeuwigheid voordat je iemand aan de lijn krijgt, vervolgens kunnen zij niets doen en moet je weer opnieuw bellen en dan een andere optie kiezen, als je kiest voor een andere optie, dan mag je daar wachten tot je een ons weegt, je komt er gewoon niet door. Ik vind het daarnaast ook stom dat je zo lang moet wachten op een nieuwe kaart, in de tussentijd moet je inderdaad op eigen kosten gaan reizen.
Al met al is de invoering van de ov chipkaart een regelrechte ramp.

Marrit
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2010 19:56

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Marrit »

Heel herkenbaar al deze verhalen! Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Mijn ov studenten chipkaart is vrijdag gestolen en afgelopen maandag ben ik begonnen met stage. Meteen aangifte gedaan maar dat mag je niet gebruiken als bewijs dat je in het bezit bent van een ov studentenkaart. De chipkaart klantenservice stuurt me naar de NS, de NS weer naar DUO en DUO weet het allemaal ook niet. Ondertussen kost een simpele treinreis naar stage mij €17,20 per dag en duurt een aanvraag, om wat voor reden dan ook, meer dan drie! weken. Lekker dus!

koenvanbergen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:52

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door koenvanbergen »

Precies hetzelfde probleem, er gebeurde helemaal niets toen ik gister in wilde checken in de tram. "Hij is defect" zei de conducteur, "je moet op internet kijken wat je moet doen". http://www.ovchipkaart.nl verteld mij langs te gaan bij een servicepunt van een van de vervoersbedrijven. Ik langs bij GVB: "Ja hij is inderdaad kapot, jammer maar wij kunnen niets meer voor je doen, je moet naar IB groep bellen. Toen ik dat deed kreeg ik te horen dat ik bij GVB langs moest gaan om daar een formulier te halen. ze snappen het zelf ook niet. maargoed ik ga dmorgen dat formulier maar halen... opvallend punt vind ik dat er in voorgaande berichten telkens gesproken wordt van 3 a 4 weken wachttijd..bij mij werd er al gesproken over 4 a 5 weken wachttijd dus dat gaat de goede kant op maar niet heus.

Nijensikkens86
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2010 20:03

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Nijensikkens86 »

Mijn Ov kaart is ook defect, en ik heb ook door dat dit mij veel gaat kosten,
ik kan ook niet begrijpen waarom het 3 weken duurt voordat je een nieuwe kaart krijgt,
of waarom je tijdelijk niet iets anders kan krijgen.
Ik zie daarom zelf maar 1 mogelijkheid, en dat is met veel gedupeerde mensen naar de rechter
te stappen voor een schade claim, want dit probleem blijft niet alleen bij studenten maar gaat straks ook gelden voor de mensen die met een voordeel uren kaart reizen, is je kaart kapot dan ben je de klos, en dat kan en mag gewoon niet.
Ik heb zelf ook over een aantal eisen zitten denken, maar dat kan nog verder aangevuld worden met ideeen,
1.Vergoeding voor de mensen die gedupeerd zijn door een kapotte kaart/of die geen kaart hebben gekregen.
2.Bij een defecte kaart binnen 72 uur een nieuwe, of een tijdelijke vervanging.
3. Kan punt 2 niet, dan de herinvoering van de Ov-kaart zodat je altijd kan aantonen dat je student bent( deze kaart gaat immers niet kapot)....
Ik heb ook een hyves netwerk sinds 26-03-2010 gestart voor geintresseerden, ik hoop ook dat radar ons tegen deze gekte wil steunen.
http://stopdeovchipkaart.hyves.nl/
Onthoud samen zijn we sterk!

creansnl
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2010 15:34

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door creansnl »

Nou.. bij deze mijn verhaal. Mijn ovchipkaart is vandaag in een ongelukje gebroken. Meteen instanties gaan bellen, want ja, ik reis dagelijks op en neer tussen nieuwerkerk en amsterdam, en twee keer per week tussen apeldoorn en amsterdam.

Och mevrouw, vervelend dat hij gebroken is. Wij sturen u een formulier op, dan kan u dat formulier opsturen en dan heeft u over vier weken een nieuwe kaart. (Althans, dat maakte ik ervan, want de persoon aan de andere kant sprak nauwelijks nederlands bij studentenov-chipkaart.)

Op mijn vraag of er een vervangende kaart beschikbaar is, gezien ik die al eerder heb gehad, kon ze geen antwoord geven. Lekker handig dus. Ik bellen naar de gewone ov-chipkaart. Maar ze kunnen niet meer beginnen aan vervangende kaarten. Dus bij gestolen, kapot of verloren ben je zelf de sjaak en draai je op voor minimaal drie weken reiskosten vol tarief.

In mijn geval komt dit op ruim 130 euro per week. Ik krijg 300 stagevergoeding in de maand, en 90 stufi. Ik moet mijn rekeningen betalen. Dan kan ik die treinkaartjes er echt niet bijhebben.

Is hier uberhaupt wat aan te doen? Ik vind het gewoon echt niet kunnen. Mijn chipkaart is 1 keer gestolen geweest, netjes weer thuisbezorgd. En toen kon ik probleemloos een tijdelijke krijgen. Ik heb zelfs voor dit soort situaties mijn groene ovtje bewaard.

Ik kan gewoon niet thuis blijevn, omdat ik hier bij het bedrijf zit om af te studeren.. en ik wil mijn deadline ook niet missen doordat ik geen vierogengesprekken met begeleiding kan hebben..

lo0lo0
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2010 20:49

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door lo0lo0 »

Mijn ov kaart ben ik ook verloren, anderhalve maand geleden. Ik heb direct een nieuwe aangevraagd. Binnen drie weken ontving ik netjes mijn nieuwe studenten OV chipkaart, alleen stond mijn reisproduct nog niet klaar, waardoor ik alsnog niet kon reizen. Afgelopen zaterdag stond mijn reisproduct pas klaar (na twee weken bellen met de klantenservice). Mijn reiskosten zijn 20 euro per dag en ik leef ook op een studenten budget. Meerdere malen heb ik gebeld en gemaild met de klantenservice om te vragen of vergoeding mogelijk was, of een vervangend reisproduct, zonder enig resultaat.

Het is logisch dat het mijn verantwoordelijkheid is dat mijn OV kaart verloren is geraakt (hij zat in mijn jaszak en is eruit gevallen tijdens het fietsen). Maar het is toch niet te geloven dat ik daarvoor 600 euro kwijt ben. En hoe zit het met mensen die er niets aan kunnen doen dat hun OV kaart weg/kapot is, bijvoorbeeld door productiefouten of diefstal en zelfs het nog niet hebben ontvangen van hun kaart?!?!

Hier moet echt iets aan gedaan worden. Hoeveel tijd kost het om een stukje plastic met een chip te produceren? geen anderhalve maand toch? Zelfs drie weken vind ik belachelijk

Ik stel voor dat er
- of een vervangend reisproduct dat per direct ter beschikking komt bij verlies, diefstal of gebreken aan de OV kaart
- of een vergoeding voor de reiskosten
- zowiezo een versnelde procedure voor een nieuwe OV kaart

Hier moet echt aandacht aan besteed worden, de studenten ov kaart is net nieuw, en er zullen zeker weten veel meer gevallen komen!!!

poetrynof
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2010 17:27

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door poetrynof »

Geachte heer mevrouw,

Gisteren, 14 april 2010, is bij het inchecken mijn studenten-OVchipkaart gebroken/geknakt bij de foto.
Ik heb vandaag meteen 0900-0980 gebeld. Daar kreeg ik te horen, dat ik mijn kaart 3 weken moet missen en dus 3 weken vervoers-bewijzen moet kopen.
Bij mij is nog nooit een kaart van soortgelijke makelij (pinpassen, rijbewijs) gebroken.
Ik wijt het aan de gebrekkige kwaliteit van de kaart, dat ik nu 3 weken moet betalen voor vervoer, waar ik gratis recht op heb.
Ik vind het een groot gebrek, dat er niet zoiets is als een tijdelijk of vervangend kaartje dat in combinatie met mijn ID goed zou kunnen werken, terwijl dat er wel zoiets was toen jullie overschakelden van de 'groene kaart' op de chippas.



Met vriendelijke groet,
Christian Krommenhoek



Dit was mijn klacht. Ik vind het raar dat een kaart zomaar kan breken. Nog gekker is het natuurlijk dat je 3 weken moet betalen voor iets waar je GRATIS recht op hebt. Dat de kaart maken 3 weken kost vind ik niet erg. Maar zorg dat er dan een tijdelijke kaart/kosten vergoeding is daar waar ik er weinig aan kan doen dat die (nieuwe) kaart ineens breekt.

Roxx
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:12

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Roxx »

Bij mij hebben ze hem nog leuker gemaakt.
Ten eerste duurde het een eeuw voordat ik EINDELIJK mijn studentenov-reisproduct op kon halen, waardoor ik ook elke dag het volle pond kon betalen voor het OV. Vervolgens wil ik er een aantal dagen later mee reizen, staat er geen reisproduct meer op mijn kaart en dan krijg ik te horen na ruim 20 min. aan de telefoon in de wacht te hebben gestaan (en dus nog meer kosten) : "Oh sorry, we hebben perongeluk het reisproduct van de verkeerde kaart af gehaald. Ik zal opnieuw de aanvraag invoeren en dan kun je over ongeveer 2 weken je studentenreisproduct weer op halen."
Tot die tijd zit IK met de kosten, terwijl ZIJ (voor de zoveelste keer) een fout hebben gemaakt.
Ik ga er zeker weten alles aan doen om mijn geld terug te krijgen. Belachelijk systeem en onprofessionele houding bij dit soort situaties.
Geef mij inderdaad ook maar die oude groene OV-kaart :!:

Gesloten