LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Angelahom
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2010 15:50

Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Angelahom »

Drie jaar geleden, in een vlaag van verstandsverbijstering, mij laten verleiden tot een aankoop bij Tell Sell.
Het bestellingsformulier op internet werkte niet naar behoren en op advies van een medewerkster heb ik de bestelling nogmaals geplaatst. Het laat zich raden, er werd 2x geleverd. Nu had ik gelukkig niet vooraf betaald, dus uiteindelijk alles maar 1x betaald.
Het bestelde, 1 steamblaster, 1x extra reinigingsdoeken en schoonmaaksponsjes werden in 3x geleverd. Omdat ik maar 1x heb besteld (ja op advies van hen 2x wat ik zwart op wit heb) moest ik wel alles wat teveel werd bezorgd terugsturen en de portokosten voor mijn rekening nemen.
Bij het laatste pakje was ik hier helemaal klaar mee en heb dat ongeopend en ongefrankeerd terug gestuurd.
Het lijkt heel simpel maar er is inmiddels een aardig pak aan brieven, emails, reacties, aanmaningen e.d. verzameld.
In juni 2009 heb ik voor het laatst iets gehoord van zowel Tell Sell als Webcasso tot gisterenmiddag.
Toen werd mijn 16-jarige dochter een dagvaarding in de hand gedrukt en of wij 29 maart maar even bij de rechtbank willen verschijnen.
Het gaat om portokosten van € 9,95 maar de kosten zijn inmiddels opgelopen tot € 170,00.
Mijn eerste reactie was betalen, dan zijn we van dat gezeur af, wij zullen dit toch niet kunnen winnen. Maar aan de andere kant, het is toch te gek voor woorden, laat maar voorkomen. Maar als we dan toch in het ongelijk worden gesteld, ondanks dat ik overal afschriften van heb ook van het advies van de Tell Sell medewerkers? dan krijgen we ook nog eens de gerechtskosten voor onze rekening.
Heeft iemand een advies???

Angela

stofzuigertje

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

gewoon heen gaan.

Als je niets doet winnen zij en dat mag niet.

Als zij geen controle op foute dubbele bestellingen hebben.....

U had 2x besteld en dus 1e betaald, 2e de retourkosten en 3e bestelling is niet geplaatst dus vermoedelijk een interne fout.
Als je komt is de kans op vrijspraak van deze onredelijke kosten erg groot.
Neem alle bewijzen mee, en zij hadden beter bereikbaar moeten zijn en het toen beter moeten oplossen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door renegade66 »

precies wat stofzuigertje zegt,
gewoon heen gaan.

als jij alle bewijzen in handen hebt hoef jij nergens voor te vrezen.
en de gerechtskosten komen voor hun rekening als jij gelijk krijgt ( en dat krijg je )

ik zou die €170 euro dus absoluut niet betalen.

trouwens waar bestaan die €170 aan kosten uit?

9,95 portokosten
37,- incassokosten

en de rest?

Angelahom
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2010 15:50

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Angelahom »

stofzuigertje schreef:gewoon heen gaan.

Als je niets doet winnen zij en dat mag niet.

Als zij geen controle op foute dubbele bestellingen hebben.....

U had 2x besteld en dus 1e betaald, 2e de retourkosten en 3e bestelling is niet geplaatst dus vermoedelijk een interne fout.
Als je komt is de kans op vrijspraak van deze onredelijke kosten erg groot.
Neem alle bewijzen mee, en zij hadden beter bereikbaar moeten zijn en het toen beter moeten oplossen.
Ik heb 2x de bestelling gekregen, alleen deze bestellingen bestonden uit 3 afzonderlijke leveringen.

Mede dankzij jullie antwoorden krijg ik steeds meer de neiging om inderdaad te gaan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik ging ook hoor als ik in jou schoenen stond, je staat verdikkeme gewoon volledig in je recht.
Ze mogen je reiskosten geven en de dag vergoeden omdat je daarvoor naar de rechtbank hebt moeten komen.

Angelahom
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2010 15:50

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Angelahom »

renegade66 schreef:precies wat stofzuigertje zegt,
gewoon heen gaan.

als jij alle bewijzen in handen hebt hoef jij nergens voor te vrezen.
en de gerechtskosten komen voor hun rekening als jij gelijk krijgt ( en dat krijg je )

ik zou die €170 euro dus absoluut niet betalen.

trouwens waar bestaan die €170 aan kosten uit?

9,95 portokosten
37,- incassokosten

en de rest?

Dit is een lastige er worden verschillende bedragen genoemd, even kijken of ik dit redelijk op het beeldscherm krijg:

Facturen en vorderingen:
040309 CQ met eenheel stel nummers € - 3,95
260209 aanmaningskosten € 12,50
280508 RN met weer veel nummers € 12,95
___________
€ 21,50

Verderop in de tekst staat: tot op heden is aan rente vervallen € 0,98. De buitengerechtelijke kosten berekend over de hoofdsom ad € 21,50 en rente ad. € 0,98 bedraagt ad. € 37,00 excl. btw............................na verrekening van de eventueel na sommatie ontvangen betaling(en) een bedrag van € 59,48, over welk bedrag eiser(es) tevens de wettelijke rente vordert vanaf de dag der dagvaarding tot aan de dag der algehele voldoening.

Eiseres stelt dat gedaagde een aantal pakketten heeft geretourneerd. De bedragen voor zijn hiervoor gecrediteerd. Gedaagde dient de verzendkosten ad. € 9,95 inclusief rente en overige kosten te voldoen.

......................en met veroordeling van gedaagde partij in de kosten van deze procedure, onder begrepen het salaris van de gemachtigde.
De kosten dezes zijn:
exploot € 73,89
informatie GBA € 7,00
______
Totaal € 80,89

Dit bovenstaande staat allemaal in dagvaarding, maar in de bijbehorende brief van Webcasso staat:

In opgemelde zaak is een dagvaarding aan u betekend. De vordering is daardoor verhoogd met de kosten van het exploot van de dagvaarding en een bedrag aan salaris voor het vervaardigen van die dagvaarding zodat thans in totaal verschuldigd is een bedrag van € 170,37.

Voor mij één heel groot vraagteken. Maar gelukkig ben ik totaal niet thuis in dit soort correspondentie.
Laatst gewijzigd door Angelahom op 14 mar 2010 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Angelahom
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2010 15:50

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Angelahom »

Chocomelk schreef:Ik ging ook hoor als ik in jou schoenen stond, je staat verdikkeme gewoon volledig in je recht.
Ze mogen je reiskosten geven en de dag vergoeden omdat je daarvoor naar de rechtbank hebt moeten komen.
Kan dat? kun je kosten declareren. Ik heb nl. in één van mijn reacties op weer een aanmaning van hun kant, ik heb telkens wel gereageerd, kosten opgevoerd van uurloon, papier, portokosten van 2 pakketten maar daar natuurlijk nooit wat op gehoord.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Angelahom schreef:
Chocomelk schreef:Ik ging ook hoor als ik in jou schoenen stond, je staat verdikkeme gewoon volledig in je recht.
Ze mogen je reiskosten geven en de dag vergoeden omdat je daarvoor naar de rechtbank hebt moeten komen.
Kan dat? kun je kosten declareren. Ik heb nl. in één van mijn reacties op weer een aanmaning van hun kant, ik heb telkens wel gereageerd, kosten opgevoerd van uurloon, papier, portokosten van 2 pakketten maar daar natuurlijk nooit wat op gehoord.
Natuurlijk moet je die kosten declareren, door HUN fout zit je daar.
Gelijk daar zeggen dat je die kosten wilt declareren zodra je weet dat rechter
aan jou kant staat.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door snepke »

Je moet in je verweerschrift gelijk je gemaakte kosten indienen,moet je gelijk doen .Niet eerst het vonnis afwachten ,want dan ben je te laat ,en krijg je niets

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door renegade66 »

In opgemelde zaak is een dagvaarding aan u betekend. De vordering is daardoor verhoogd met de kosten van het exploot van de dagvaarding en een bedrag aan salaris voor het vervaardigen van die dagvaarding zodat thans in totaal verschuldigd is een bedrag van € 170,37.
dat is raar, ik kom maar uit op €140,37.
tevens mogen de aanmaankosten niet berekend worden, die behoren bij de incassokosten inberekend te zijn.

waar halen ze die 170,- vandaan?

juristje
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2010 02:39

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door juristje »

stofzuigertje schreef:gewoon heen gaan.

Als je niets doet winnen zij en dat mag niet.
renegade66 schreef:precies wat stofzuigertje zegt,
gewoon heen gaan.

als jij alle bewijzen in handen hebt hoef jij nergens voor te vrezen.
en de gerechtskosten komen voor hun rekening als jij gelijk krijgt ( en dat krijg je )
Chocomelk schreef:Ik ging ook hoor als ik in jou schoenen stond, je staat verdikkeme gewoon volledig in je recht.
Ze mogen je reiskosten geven en de dag vergoeden omdat je daarvoor naar de rechtbank hebt moeten komen.
En wie zijn jullie dan wel om haar dit advies te geven? Ik wil niet beweren dat zij geen kans maakt, maar ik kan ook niet garanderen dat ze in het gelijk wordt gesteld. Delen jullie de kosten van de rechtsgang als mevrouw niet in het gelijk wordt gesteld?

Als doorgewinterd juridisch adviseur ben ik niet instaat dit objectief te beoordelen zonder het volledige dossier. Hoe kan het dan zijn dat jullie dit wel kunnen?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door renegade66 »

Het bestellingsformulier op internet werkte niet naar behoren en op advies van een medewerkster heb ik de bestelling nogmaals geplaatst. Het laat zich raden, er werd 2x geleverd. Nu had ik gelukkig niet vooraf betaald, dus uiteindelijk alles maar 1x betaald.
Het bestelde, 1 steamblaster, 1x extra reinigingsdoeken en schoonmaaksponsjes werden in 3x geleverd. Omdat ik maar 1x heb besteld (ja op advies van hen 2x wat ik zwart op wit heb) moest ik wel alles wat teveel werd bezorgd terugsturen en de portokosten voor mijn rekening nemen.
Bij het laatste pakje was ik hier helemaal klaar mee en heb dat ongeopend en ongefrankeerd terug gestuurd
het lijkt mij toch overduidelijk dat hier grove fouten zijn gemaakt door Tell Sell,
als jij dat als jurist niet ziet, mankeert er toch iets aan je genoten opleiding.
dit is overduidelijk een machtspellletje, volgens de regels van TNT is een ongeopend pakketje terugsturen altijd voor rekening van de verzender.

nu willen zij dit niet gaan betalen maar verhalen op de TS.
geen enkele rechter zal hier mee instemmen. doen ze dit wel dan zou dit een vrijbrief zijn voor alle bedrijven die pakketten versturen.
het zou er op neer komen dat je een pakje naar een verkeerd adres stuurt en diegene kan betalen voor het terugsturen.

kortom, juridisch gezien heeft het debetreffende bedrijf verkeerd gehandeld en kan gewoon zelf voor de kosten opdraaien. ( natuurlijk had een goede deurwaarder dit ook wel gezien en had het bedrijf afgeraden om juridische stappen te nemen.)

en voor alle duidelijkheid: wij garanderen ook niets, wij geven alleen aan wat wij zouden doen.

juristje
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2010 02:39

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door juristje »

renegade66 schreef:het lijkt mij toch overduidelijk dat hier grove fouten zijn gemaakt door Tell Sell, als jij dat als jurist niet ziet, mankeert er toch iets aan je genoten opleiding.
Ik laat mij niet schofferen door een noch technisch nog juridisch onderlegd persoon. De bewijslast voor het niet goed functioneren van het bestelformulier op internet ligt nog altijd bij de consument. Hoe dacht u dit aan te gaan tonen?
renegade66 schreef:dit is overduidelijk een machtspellletje, volgens de regels van TNT is een ongeopend pakketje terugsturen altijd voor rekening van de verzender.
De regels van TNT doen niet ter zaken; hier heeft de klant immers niets mee van doen. Juridisch gezien mogen er retourkosten worden berekend zolang de klant niet al voor verzending heeft betaald. Veel bedrijven bieden een gratis verzending aan op voorwaarde dat het product wordt afgenomen. Het retour zenden of weigeren aan de deur maakt hierbij geen verschil.

Voordat je bovenstaand gegeven als waar aanneemt en klakkeloos overneemt in onvolledige/onjuiste adviezen zoals je dit met regelmaat op dit forum doet; dit is alleen van toepassing wanneer de wet Koop op Afstand van kracht is.

Mijn welgemeende excuses voor de negatieve ondertoon in dit bericht. Ik ben mij ervan bewust dat het strooien met verwijten niet bijdraagt aan de advisering van de mevrouw in kwestie. Het is mij echter in het verkeerde keelgat geschoten dat mijn neutrale feedback verworpen wordt met een banaal argument.

Het mag duidelijk zijn dat ook ik het beste met mevrouw voor heb, al ben ik van mening dat wij haar niet onbedoeld op het vereerde been moeten zetten. Ofschoon mevrouw zelf verantwoordelijk is voor de toetsing van de inhoud deze berichten, vind ik niet dat we het haar onmogelijk moeten maken door onwaarheden als feiten neer te zetten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ juristje, het gaat erover wat 'wij' zelf zouden doen.
Maar wel fijn een jurist hier te hebben op het forum, kom eens
naar het topic van Jeanne in letselschade.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:@ juristje, het gaat erover wat 'wij' zelf zouden doen.
Maar wel fijn een jurist hier te hebben op het forum, kom eens
naar het topic van Jeanne in letselschade.
  • Misschien hebt u goede adviezen en raad voor Jeanne
  • En over het bovenstaande ik ben het met renegade eens,ik zou naar de rechtbank gaan,Angelahom heeft alle bewijzen .

Angelahom
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2010 15:50

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door Angelahom »

Als 1e wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Ik ben blij met alle reacties, zowel de persoonlijke als beroepsmatige.
Ik begrijp heel goed, dat de uitslag niet vooraf duidelijk is, al vind ik zelf dat ik een heel goede kans maak.

Nog even in het kort:
Ik heb via internet een bestelling geplaatst omdat ik het aanbod kreeg van 20% korting op een bestelling in verband met doorstart van TellSell. Voor die 20% moest ik de speciale ontvangen code invoeren wat niet lukte.
Vervolgens heb ik direct een mail gestuurd dat de kortingscode niet gepakt werd. Daarop krijg ik een mail terug, dat er geen bestelling van mij in het systeem staat en dat men mij adviseert het product nog een keer te bestellen. En dan gaat het dus mis.
Van alle mails, aanmaningen, reacties, bonnetjes van TNT, zelf het bonnetje dat ik het laatste artikel ongeopend en ongefrankeerd heb terug gestuurd heb ik een afschrift.
Op ieder bericht heb ik gereageerd.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door snepke »

Gewoon naar de rechtbank gaan.Een dossier aanmaken.Alles op volgorde.
En gelijk met je verweer je onkosten indienen.Die moet je wel onderbouwen met bonnetjes etc.Emotionele schade wordt niet vergoed.
Als ik je verhaal zo lees maak je een goede kans.

juristje
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2010 02:39

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door juristje »

Angelahom schreef:Nog even in het kort:
Ik heb via internet een bestelling geplaatst omdat ik het aanbod kreeg van 20% korting op een bestelling in verband met doorstart van TellSell. Voor die 20% moest ik de speciale ontvangen code invoeren wat niet lukte.
Vervolgens heb ik direct een mail gestuurd dat de kortingscode niet gepakt werd. Daarop krijg ik een mail terug, dat er geen bestelling van mij in het systeem staat en dat men mij adviseert het product nog een keer te bestellen. En dan gaat het dus mis.
Deze informatie is van fundamenteel belang en ontbrak in de initiële post. Wanneer er aangetoond kan worden dat op verzoek/advies de order nogmaals is geplaatst en er ontkent wordt reeds een order van u te hebben ontvangen, is de kans dat u in het gelijk wordt gesteld aanzienlijk groter. Mijn advies luidt: stap naar uw rechtsbijstandsverzekering en overhandig de door u verzamelde stukken. Rechtsbijstand doet meer dan alleen advies uitbrengen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door snepke »

juristje schreef: Rechtsbijstand doet meer dan alleen advies uitbrengen.
  • Dan heb ik de verkeerde rechtsbijstandverzekering gehad,want die van mij deed niets,kreeg nog niet eens advies.
    Maar heb de rechtzaak wel gewonnen.
    En mijn rechtsbijstand heb ik opgezegt,daar betaal je alleen maar aan en als je hulp vraagt,geven ze niet thuis.

leftfoot
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2010 16:45

Re: Naar de rechtbank of toch maar betalen?

Ongelezen bericht door leftfoot »

@juristje:
De regels van TNT doen niet ter zaken; hier heeft de klant immers niets mee van doen. Juridisch gezien mogen er retourkosten worden berekend zolang de klant niet al voor verzending heeft betaald. Veel bedrijven bieden een gratis verzending aan op voorwaarde dat het product wordt afgenomen. Het retour zenden of weigeren aan de deur maakt hierbij geen verschil.
Begrijp ik het dan goed, dat ik altijd voor de kosten op moet draaien, ook als een (verkeerde) ontvanger zo goed is het retour te zenden?

Verder heb ik enige moeite met uw intonatie, omdat uit de gebruikte naam op dit forum niet kan worden herleid of iemand waar dan ook in is onderlegd of niet.

Op basis van uw informatie, qua beroep, ben ik toch echt benieuwd wat uw advies geweest zou zijn als Angelahom zich in het begin tot U gewend zou hebben, rekening houdende met Uw (beroepsmatige) tarifering.
Of klopte zij dan op een een dichte deur, aangezien het "slechts" een klein bedrag betreft.

Gesloten