LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur uit oude VOF

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Harmens

Factuur uit oude VOF

Ongelezen bericht door Harmens »

Ik ben dit jaar uit een VOF gestapt. Echter krijg ik deze week een factuur binnen van een accountant mbt de aangifte IB over 2007. De afspraak dat dit bedrijf dat zou doen, is vanuit de administratie geregeld, ik heb hier geen aandeel in gehad. De kosten hiervoor werden de afgelopen jaren van mijn eigen vermogen afgehaald. Net zoals alle kosten die betrekking hebben gehad op mijn persoonlijke administratie. Moet ik deze factuur nu betalen of het bedrijf doorverwijzen naar de VOF van waaruit de afspraken zijn gemaakt?

SJZ

Re: Factuur uit oude VOF

Ongelezen bericht door SJZ »

In het verleden betaalde je deze factuur dus zelf (via de inhouding op het EV). Als de vof nu dus deze factuur betaalt wordt die ingehouden op je EV die al nul is. Er ontstaat dan een schuld aan de vof ter grootte van het bedrag van de factuur. Is dus veel makkelijker om rechtstreeks aan de accountant dit te betalen.

Het is sowieso een privépost.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

De vennoten van de vof zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Als de vof zelf dus niet reageert op aanmaningen, kan de schuldeiser één van de vennoten (of alle vennoten) aanspreken om de gehele schuld te voldoen. Als je als vennoot vervolgens de gehele schuld afbetaalt, kun je de andere vennoten aanspreken om hun aandeel in de betaling op te eisen.

Harmens

Het probleem dat ik er mee heb is dat er destijds door de administratie een offerte voor de aangifte over 2007 is opgevraagd, maar dat de daadwerkelijke aangifte is gedaan nadat ik uit de vof ben gestapt. Ik heb er zodoende ook geen rekening mee gehouden en was van plan de aangifte zelf te doen. Tevens is mijn aangifte ook extreem simpel, aangezien ik maar 1 inkomstenbron had, de vof. Vandaar dat ik ook de hiervoor berekende prijs van € 560,- nogal extreem vind. Ik heb het idee dat de overgebleven vennoot samen met dit bedrijf mij probeert te tillen. Dit aangezien zij nog steeds zaken met hun doen. Het domme was ook dat ze me voor deze rekening gebeld hebben met de vraag of zij ook de aangifte voor 2008 konden verzorgen. Voor het bedrag van € 300,- Een beetje dubieus vind ik het allemaal.

Harmens

Ad Verkaad schreef:De vennoten van de vof zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Als de vof zelf dus niet reageert op aanmaningen, kan de schuldeiser één van de vennoten (of alle vennoten) aanspreken om de gehele schuld te voldoen. Als je als vennoot vervolgens de gehele schuld afbetaalt, kun je de andere vennoten aanspreken om hun aandeel in de betaling op te eisen.
Het vreemde is dat de offerte en de opdracht bevestiging getekend zijn door 2 medevennoten. Maar niet als zijnde mijn medevennoten, maar als eigenaar van de hoofdorganisatie. Ik val in principe hier niet onder, aangezien 'mijn vof' niet onder de BV structuur valt. Nu ben ik in niet te beroerd een normaal bedrag te betalen voor mijn aangifte, maar het bedrag slaat nergens op. Nu heeft de accountant mij de opdrachtbevestiging gestuurd en daarin wordt vermeld dat het om een fixed price gaat, maar de pagina waarop deze prijs staat, heeft hij niet mee verzonden. Nadat ik hem daarover heb gemaild, zegt hij deze niet te kunnen versturen op basis van zijn geheimhoudingsplicht. Al met al wordt ik er een beetje moe van. Aangezien de opdracht vanuit een andere BV is gedaan en ik via inhouding op mijn EV deze factuur intern zou betalen, heb ik eigenlijk helemaal geen behoefte om met deze accountant een gesprek aan te gaan. Hij kan mij toch niet tot betaling dwingen, als ik niet degene ben die hiervoor getekend heeft? Vooral aangezien dit normaal altijd intern berekend werd. Wat denken jullie?

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Ten aanzien van de factuur van de accountant kan je je verweren door te zeggen dat jij de opdracht niet heb gegeven. Als ik het goed begrijp hebben de 2 andere vennoten de opdracht gegeven uit hoofde van hun BV. De BV zal dus in mijn ogen de factuur dienen te betalen.

Overigens als de accountant jou vraagt om de factuur te betalen dan moeten ze ook inzage geven in de relevante stukken. Nu ze bepaalde stukken, zoals de volledige opdrachtbevestiging met voorwaarden, achterhouden kan je ze dat ook voorhouden.

Aangezien de factuur wel betrekking heeft op de VOF kunnen je medevennoten (een deel van) de factuur bij jou neerleggen, en je geeft zelf ook aan dat je dat redelijk vind.

Nu is de vraag welke deel door jou betaald zal moeten worden, en hier heeft de accountant niks mee te maken, hier dien je met je voormalig vennoten onderling uit te komen... Die zogenaamde fixed price heb jij niks mee te maken, omdat je niet de opdrachtgever bent geweest. Zeker met de offerte van € 300 voor 2008 sta je erg sterk naar je voormalig medevennoten ten aanzien van welk bedrag redelijk is.

Harmens

Hmm.. Ik heb me hier eigenlijk helemaal nooit zo mee bezig gehouden.. In eerste instantie werd de aangifte gedaan door onze administratie die het vervolgens heeft uitbesteed. Ik denk dat dit zo gedaan is omdat deze partij ook de jaarrekening op ging stellen. Maar ik heb hetzelfde idee erover als jij. In mijn ogen dient degene wiens naam / cq bedrijfsnaam op de overeenkomst staat de rekening te krijgen. Het is dan aan het bedrijf de bedragen door te factureren volgens de gemaakte afspraken.

Gesloten