Gedragscode voor claimstichtingen !
Geplaatst: 24 mar 2010 10:16
Claimers krijgen gedragscode
DEN HAAG - Zogenoemde 'claimstichtingen' die de belangen behartigen van gedupeerde consumenten schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond.
Maar vaak zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Zij weten niet of zij te maken hebben met een club die echt opkomt voor hun belangen of een malafide partij die alleen maar uit is op het geld.
Om de consument hiertegen te beschermen, heeft Rob Okhuijsen, specialist in crisiscommunicatie, een zogenoemde 'claimcode' bedacht voor collectieve consumentenacties.
Bestuur
De nieuwe regels hebben betrekking op onder meer de samenstelling van het bestuur van de stichting, de beloningen, het toezicht en de transparantie.
Het bestuur moet uit minimaal drie personen bestaan. ''Eenmansstichtingen zijn uit den boze'', aldus mede-initiatiefnemer Jurjen Lemstra. Het bestuur moet zodanig samengesteld worden dat ''elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen de stichting en haar bestuurders wordt vermeden.'' Daarnaast moet het behartigen van collectieve belangen zonder winstoogmerk gebeuren.
Okhuijsen en Lemstra presenteerden donderdag het conceptplan tijdens een seminar. Daaraan namen onder anderen Jan Maarten Slagter (directeur VEB), Dexia-bestuursvoorzitter Ben Knüppe en Bart Combeé van de Consumentenbond deel.
Lucratief
Collectieve claims zijn een lucratieve business in Nederland. De woekerpolisstichtingen die namens hun vele honderdduizenden leden schikkingen troffen met verzekeraars, zagen vele miljoenen binnenstromen.
Niet zelden beconcurreren dergelijke stichtingen elkaar als het gaat om het binnenhalen van deelnemers.
Voor het opstellen van de claimcode onderzochten Okhuijsen en Lemstra de statuten van zeventien claimstichtingen, waaronder die van Stichting Woekerpolis Claim, Stichting Spaarders DSB en Stichting Koersplandewegkwijt. ''Geen enkele stichting voldeed aan de code zoals die er nu ligt. Ze hebben allemaal wel wat te verbeteren'', aldus Lemstra.
© ANP
0-0-0-
Over het bovenstaande persbericht valt uiteraard wel het een en ander te zeggen. Het initiatief heeft sympathieke kanten, maar ook kunnen er kanttekeningen bij worden geplaatst. Zo kan zo'n gedragscode voor stichtingen in strijd komen met de vrijheid van vereniging uit de Grondwet. Voorzover de beoogde Gedragscode concurrentiebeperkend is, komt het mogelijk in strijd met de Mededingingswet en zou de Nma kunnen ingrijpen. Verder is het opmerkelijk dat de initiatiefnemer Lemstra blijkbaar niet ook eerst zijn eigen twee claimstichtingen Verliespolis en Leaseverlies kritisch tegen het licht heeft gehouden. De professionaliteit die claimstichtingen ten toon zouden moeten spreiden houdt niet alleen verband met de statutaire opzet van zo'n claimstichting en de betrouwbaarheid van bestuurders, maar ook met de juridische strijdvaardigheid om een daadwerkelijke schadevergoeding voor aangesloten gedupeerden binnen te halen. In dat laatste hebben de Stichtingen Verliespolis en Leaseverlies (lees: Lemstra c.s.) m.i. jammerlijk gefaald.
DEN HAAG - Zogenoemde 'claimstichtingen' die de belangen behartigen van gedupeerde consumenten schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond.
Maar vaak zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Zij weten niet of zij te maken hebben met een club die echt opkomt voor hun belangen of een malafide partij die alleen maar uit is op het geld.
Om de consument hiertegen te beschermen, heeft Rob Okhuijsen, specialist in crisiscommunicatie, een zogenoemde 'claimcode' bedacht voor collectieve consumentenacties.
Bestuur
De nieuwe regels hebben betrekking op onder meer de samenstelling van het bestuur van de stichting, de beloningen, het toezicht en de transparantie.
Het bestuur moet uit minimaal drie personen bestaan. ''Eenmansstichtingen zijn uit den boze'', aldus mede-initiatiefnemer Jurjen Lemstra. Het bestuur moet zodanig samengesteld worden dat ''elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen de stichting en haar bestuurders wordt vermeden.'' Daarnaast moet het behartigen van collectieve belangen zonder winstoogmerk gebeuren.
Okhuijsen en Lemstra presenteerden donderdag het conceptplan tijdens een seminar. Daaraan namen onder anderen Jan Maarten Slagter (directeur VEB), Dexia-bestuursvoorzitter Ben Knüppe en Bart Combeé van de Consumentenbond deel.
Lucratief
Collectieve claims zijn een lucratieve business in Nederland. De woekerpolisstichtingen die namens hun vele honderdduizenden leden schikkingen troffen met verzekeraars, zagen vele miljoenen binnenstromen.
Niet zelden beconcurreren dergelijke stichtingen elkaar als het gaat om het binnenhalen van deelnemers.
Voor het opstellen van de claimcode onderzochten Okhuijsen en Lemstra de statuten van zeventien claimstichtingen, waaronder die van Stichting Woekerpolis Claim, Stichting Spaarders DSB en Stichting Koersplandewegkwijt. ''Geen enkele stichting voldeed aan de code zoals die er nu ligt. Ze hebben allemaal wel wat te verbeteren'', aldus Lemstra.
© ANP
0-0-0-
Over het bovenstaande persbericht valt uiteraard wel het een en ander te zeggen. Het initiatief heeft sympathieke kanten, maar ook kunnen er kanttekeningen bij worden geplaatst. Zo kan zo'n gedragscode voor stichtingen in strijd komen met de vrijheid van vereniging uit de Grondwet. Voorzover de beoogde Gedragscode concurrentiebeperkend is, komt het mogelijk in strijd met de Mededingingswet en zou de Nma kunnen ingrijpen. Verder is het opmerkelijk dat de initiatiefnemer Lemstra blijkbaar niet ook eerst zijn eigen twee claimstichtingen Verliespolis en Leaseverlies kritisch tegen het licht heeft gehouden. De professionaliteit die claimstichtingen ten toon zouden moeten spreiden houdt niet alleen verband met de statutaire opzet van zo'n claimstichting en de betrouwbaarheid van bestuurders, maar ook met de juridische strijdvaardigheid om een daadwerkelijke schadevergoeding voor aangesloten gedupeerden binnen te halen. In dat laatste hebben de Stichtingen Verliespolis en Leaseverlies (lees: Lemstra c.s.) m.i. jammerlijk gefaald.