LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
KMUDP
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2010 16:50

Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

Op 6 maart heb ik als "toerist" in Rotterdam een boete voor zwartrijden gekregen. En dat terwijl ik een OV jaarkaart heb. Het enige wat ik fout heb gedaan is dat ik niet ingecheckt heb. Dat hoef ik nog nergens te doen maar blijkbaar wel in Rotterdam. Het feit dat ik een geldige OV Jaarkaart kon tonen deed niets ter zake.
Ook een klacht bij de RET hierover is afgewezen.
Ik ben echter niet van plan om te betalen omdat ik al genoeg voor mijn OV jaarkaart betaal. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? En hoe is dat afgelopen. Ben erg benieuwd.

Hartelijke groet,

Martin

mitzie1988
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 feb 2009 23:14

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door mitzie1988 »

Als je niet incheckt, heb je geen geldig vervoersbewijs..
Dus denk dat je gewoon moet betalen.

yogi beer

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door yogi beer »

Deze vraag zou ik eens stellen aan de Nationale Ombudsman je hebt toch een geldig vervoersbewijs !

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door dhc »

In Rotterdam gelden regels waar iedere reiziger zich aan moet houden. Dat houdt dus in: in- en uitchecken!
Dat je dat niet doet of niet weet is niet van belang. Je dient je zelf op de hoogte te stellen van de reisvoorwaarden, dat heb je niet gedaan. Nu ga je niet betalen....veel succes. je zal de enige niet zijn die gedaagd wordt, en dat ga je geheid verliezen.
Maar eigenwijs zijn is ook een keuze...

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

VERWIJDERD
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 21 jan 2012 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door dhc »

Pindakaaspotje schreef:
Die incheckverplichting durf ik wel eens te betwijfelen. Je hebt wettelijk gezien gewoon het recht op privacy en om te gaan en staan waar je wil zonder dat dit gecontroleerd wordt. Het is voor het primaire doel van de ov-chipkaart niet van belang dat je ingecheckt bent. Daarom denk in deze incheckregel wel eens zou kunnen indruisen tegen de recht om vrijheid/privacy.
Nou twijfel maar raak, je maakt gebruik van een voorziening en dan dien je te voldoen aan de daaraan gestelde voorwaarden. En dat heeft geen r**t te maken met privacy. Je bewering dat je wettelijk het recht hebt om te gaan en staan waar je wilt zonder gecontroleerd te worden slaat helemaal nergens op.
Dat zou dus betekenen dat jij zomaar mijn voortuin in kan lopen terwijl die van mij is en je dientengevolge schuldig maakt aan huisvredebreuk als je niet na twee vorderingen mijn tuin verlaat.
Je klets derhalve uit je nek!

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

VERWIJDERD
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 22 jan 2012 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door dhc »

Tja,

je kunt jezelf ook belachelijk maken door niet terzake doende vergelijkingen te dumpen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

VERWIJDERD
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 22 jan 2012 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

KMUDP
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2010 16:50

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

Beste Pindakaaspotje,

Bedankt voor je info! Ik heb inmiddels ook een klacht ingediend bij het OV loket en ik ga zeker niet betalen. Ik snap ook een bedrijf als het RET niet . Het inchecken kost mij geen duit dus als ik het geweten had, had ik het echt wel gedaan. Zo jaag je de bezoekeres wel je stad uit. Klantvriendelijkheid staat bij de RET niet in het woordenboek.

KMUDP
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2010 16:50

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

Beste Yogi bear en Mitzie 1988,

Ook jullie hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Ook DHC wil ik bedanken, al zou het wel wat vriendelijker kunnen.
Waarom meteen zo agressief?
Wellicht ben ik dan eigenwijs, maar ik neem toch maar de gok en betaal niet.
Wellicht helpt wat publiciteit?

Groet,

Martin

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

VERWIJDERD
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 22 jan 2012 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Amyl »

Als je in het bezit bent van een ov-jaarkaart of andere jaarkaart en een boete krijgt omdat je deze eens vergeten bent, dan kun je eenmaal per jaar die betaling terugvorderen. In jouw geval ben je hem niet eens vergeten, dus ik denk dat dit daar ook opgaat. Ik heb destijds een mailtje naar de ns gestuurd en had binnen een week mijn geld terug. Meestal is het wel handig om eerst netjes te betalen en dan even een mailtje te sturen of een brief natuurlijk.

Dit is overigens wel onzin. Dit ging pas p 16 maart officieel in, volgens mij had jij daarvoor gereist.

Antwoord

Tot en met 16 maart a.s. kun je als student nog reizen met het studentenreisproduct 2009. Wegens technische problemen was de oorspronkelijke deadline van 31 januari uitgesteld en kon er voorlopig nog met het studentenreisproduct 2009 worden gereisd. Vanaf 17 maart dit jaar kun je als student echter uitsluitend nog reizen met het studentenreisproduct 2010.
Zorg dus dat je het reisproduct tijdig op je kaart laadt.


Onterechte boete dus lijkt mij. Maar is het niet wat onzinnig om voor 4 euro zoveel stennis te maken??? Dat is tenminste de boete die het RET aangeeft in de algemene voorwaarde.n

stefan1982
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 feb 2010 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door stefan1982 »

In rotterdam moet je al vanaf 11 februari, inchecken bovendien is heel de tram/bus beplakt met grote paarse stickers dat je moet inchecken.

stofzuigertje

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De regels zijn bij instappen niet te vinden, alleen thuis online...

Verder is in elke stad nu andere firma dus regels.
U had ooit een overal geldig en als je voor de eerste keer daar komt begrijp ik Uw standpunt dat het niet zou hoeven.
Net als niet uit scannen en ik weet dat vele bij inscannen problemen hebben, en ik mocht zonder scannen reizen omdat dit niet werkte!

Dus hopeloos systeem en bij drukte is er nauwelijks tijd om te controleren of je wel scande of dit mislukte.
Als slecht ziende kan ik niet zien of het lukte of niet, dus ik haal het er langs op goed geluk.
Gezien de puinhoop is bij rechtszaak de kans op vrijspraak erg groot.

Willem_1984
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2010 12:02

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Willem_1984 »

Tja, voor beiden argumenten is iets te zeggen. Kunnen ze je verplichten om je aan een zinloze regel te houden? Toch is de regel op zich niet hetgene waar ik mij het meest aan irriteer.

Wat voor een pannekoek ben je als controlleur wanneer je iemand hiervoor een bekeuring geeft? Als hij kon zien dat je een abonnement had, dat had hij je niet meer dan een waarschuwing mogen geven. Het enige wat hij nu bereikt is nog meer olie op het vuur gooien, en gezien alle problemen is dat het laatste wat de OV chipkaart kan gebruiken. Hoe dit ook afloopt, ik hoop dat ze achter de schermen deze waardeloze vent de laan uit sturen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

VERWIJDERD
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 22 jan 2012 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Dirkie »

Vaak hebben dit soort figuren niet de hersens om zelf iets te beslissen dus dat mag je ze niet kwalijk nemen.
Vaak laten de mensen, die met een controleur in aanraking komen, dit ook maar al te goed merken. Vandaar dat je dan ook geen coulance van de controleur moet verwachten in dat geval. Maar ja, in dat geval lopen de controleurs wel het gevaar om in elkaar geslagen te worden, zoals die RET controleurs afgelopen donderdag.

En opmerking als in de quote vind ik persoonlijk dan ook een belediging en daarom zou deze bijdrage verwijderd moeten worden. Maar ja, wat kun je nu eenmaal verwachten van een Pindakaaspotje :mrgreen:

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Amyl »

stefan1982 schreef:In rotterdam moet je al vanaf 11 februari, inchecken bovendien is heel de tram/bus beplakt met grote paarse stickers dat je moet inchecken.
Volgens de site van het RET zelf vanaf 16 maart. Dat staat in hun algemene voorwaarden, die gelden boven paarse posters op de bus.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

VERWIJDERD
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 22 jan 2012 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten