Pagina 1 van 1

philips hts6510

Geplaatst: 29 mar 2010 15:44
door awouterse
Wij hebben een home cinema van philips de hts 6510 gekocht op 21 december van 2008. Hij is nu al voor de derde keer kapot! Hij is dus pas 1 jaar en 3 maanden oud. De eerste keer wou hij de dvd niet meer uitgeven. De tweede keer wilde hij geen DVD's of CD's meer lezen en de derde keer ook niet. De eerste keer hebben wij hem naar makro terug gebracht in de veronderstelling dat ze hem door zouden sturen maar dat deden ze niet. Ze hebben hem zelf "gemaakt". De tweede en derde keer hebben wij hem naar CE repair gebracht na contact te hebben gehad met philips. Nu de derde keer willen ze hem niet meer kosteloos maken omdat de garantie verlopen is (na een jaar al). Kunnen ze dit maken bij de philips? Ze hebben er toen nieuwe onderdelen in gezet die nu dus alweer vervangen moeten worden.

Re: philips hts6510

Geplaatst: 30 mar 2010 01:11
door BBCS
awouterse schreef: Kunnen ze dit maken bij de philips?
Jazeker.
Op alle transacties van de Makro zijn de consumentenregels niet van toepassing.
De consument kan namelijk niet bij de Makro kopen, alleen bedrijven die een klantenpas hebben.

Re: philips hts6510

Geplaatst: 30 mar 2010 14:07
door Rickyman
Helaas pindakaas zou ik bijna zeggen.
Maar door bij de Makro te kopen heeft u alle rechten op coulance en andere tegemoetkomingen verspeeld.
Het consumentenrecht is voor consumenten geldig en zoals BBCS schrijft niet op zakelijke deals.
Typisch gevalletje van gooi maar weg dat ding.

Rickyman

Re: philips hts6510

Geplaatst: 31 mar 2010 02:04
door alfatrion
De bovenstaande reacties zijn wat kort door de bocht. Recht op coulance is sowieso een interne tegenspraak: als je ergens recht op hebt, dan is er geen sprake van coulance.

Ook bij een niet-consumentenkoop zijn er bepaalde rechten en wetten. De geschiedenis wekt bij mij de indruk dat er zeker mogelijkheden zijn. Het beste zou je deze vraag kunnen stellen op een rechten forum o.i.d., want een niet-consumentenkoop ligt wel wat gecompliceerder.

Re: philips hts6510

Geplaatst: 31 mar 2010 02:35
door BBCS
Als een product defect is, hoeft de winkelier die niet op te sturen.
Dus de Makro heeft wat dat betreft juist gehandeld.

Op een reparatie zit meestal 3 maanden garantie.
Nu de derde keer willen ze hem niet meer kosteloos maken omdat de garantie verlopen is (na een jaar al).
Dat mag.
Ze hebben er toen nieuwe onderdelen in gezet die nu dus alweer vervangen moeten worden.
Aangezien de wetgeving niet voorschrijft hoelang dat een product mee behoort te gaan, kan het zo zijn dat als na de 3 maanden garantie op de reparatie het product kapot gaat, dat je gewoon alle kosten moet betalen.
De bovenstaande reacties zijn wat kort door de bocht. Recht op coulance is sowieso een interne tegenspraak: als je ergens recht op hebt, dan is er geen sprake van coulance.
In dit geval is er zowiezo nooit een recht op coulance of tegemoetkoming in de kosten.

De coulanceregeling is zowiezo tegen de regels van de wetgeving, en ondanks dat veel rechters die regel toch toepassen, is die niet meer van toepassing.

De garantieregels zijn veel simpeler en zeer duidelijk dan wat de meeste mensen denken:

Als een product binnen 6 maanden kapot gaat

Re: philips hts6510

Geplaatst: 31 mar 2010 02:43
door BBCS
De garantieregels zijn veel simpeler en zeer duidelijk dan wat de meeste mensen denken:

Als een product binnen 6 maanden kapot gaat, kan vanuit gegaan worden dat een eventueel defect zich al tijdens de koop aanwezig was. De kosten komen dan volledig voor rekening van de verkoper, behalve als de verkoper kan bewijzen dat het gebrek niet tijdens de koop aanwezig was. Dan komen alle kosten voor rekening van de koper.

Als een product na 6 maanden kapot gaat, komen alle kosten voor rekening van de koper, behalve als de koper kan bewijzen dat het gebrek al tijdens de koop aanwezig was.

Als de fabrikant of winkelier een bepaald gebrek heeft uitgesloten en tegen welke condities, mocht er dan toch in die periode een bepaald gebrek openbaren, dan dient het product al dan niet kosteloos te worden gerepareerd of vervangen, ook weer afhankelijk wat er is afgesproken.

Als het product niet volgens de koopovereenkomst of volgens afspraak geleverd is, dan dient de verkopende partij ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst wordt, hierbij mogen geen kosten in rekening gebracht worden.

Hierboven zijn de wetsregels welke in Nederland van toepassing zijn uitgelegd.

Een noot:
In het Quelle arrest is ook gesproken dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur geen reparatiekosten in rekening gebracht worden: deze regel is op de Duitse wetgeving van toepassing, niet op de Nederlandse wetgeving.

Ook spreekt de Europese richtlijn over een minimale garantieperiode waar de consument altijd recht op heeft, en die is 2 jaar.
Echter is deze regel in Nederland niet overgenomen, waardoor die garantie periode 0 seconden in Nederland bedraagt.