Pagina 1 van 1

Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 29 mar 2010 23:40
door rendschot
Beste forum leden,

Ik heb de volgende vraag ten aanzien van het volgende voorval wat reeds speelt tussen mij en Toyota dealer Van Dorst uit Breda. (Sorry voor het lange verhaal maar dan is het meteen compleet.)

Donderdag 18 Maart was ook ik aan de beurt om de software van mijn reeds 4 weken oude Prius te laten updaten. Dit i.v.m. het probleem in het remsysteem.

De auto heb ik geparkeerd direct naast de ingang van de werkplaats met de bestuurderszijde aan de muurkant van de garage. Na mijn laptop van de achterbank te hebben gehaald, ben ik naar binnen gegaan, sleutel afgegeven en verder gegaan met werken onder het genot van een bakje koffie.

Na 3 kwatier (inmiddels 5 uur in de middag) was mijn auto gereed en kon ik er mee weg rijden. Echter na mijn laptop terug op de achterbank te hebben geplaatst viel mij na het sluiten van het linker achterportier op dat er een kras zit op de rand van de wielkast nog net waar de lak overgaat naar de binnenkant van de wielkast. Na zeker te zijn dat het geen vuil was en er dus met een vinger overheen te zijn gegaan, bewees de witte poeder die op mijn vinger achterbleef wel degelijk dat het een hele verse kras moest zijn.
Na verder te hebben gekeken bleek er ook een beschadiging aan de linkerkant van het wiel te zijn die doorloopt tot op het linker achter portier. Echter deze kras is minder diep (enkel blanke lak).

Na dit geconstateerd te hebben direct terug naar binnen gegaan en dit gemeld. Nadat de werkplaatschef, de receptionist waar ik eerst mee contact had, als ook de verkoper waar ik de auto van heb gekocht buiten stonden. Werd er medegedeeld dat er in de werkplaats niks gebeurd was. De monteurs hebben niks gemeld dus is er niks gebeurd. Omdat ook de werkplaatschef de witte poeder op zijn vinger had was het bewijs wel rond dat de beschadiging heel vers moest zijn.

De werkplaatschef zou mijn de dag er op terugbellen over hoe ze dit verder zo goed mogelijk konden afhandelen. Na de dag erop om 5 uur nog niks gehoord te hebben, zelf maar gebeld. De werkplaatschef was al naar huis. Hierom maar mijn verkoper aan de telefoon gekregen die mijn enkel kon mededelen dat 50/50 mogelijk was maar meer niet omdat hun niet aansprakelijk zijn.

De dealer beroept zich op het feit dat de schade door een onbekende is veroorzaakt op de parkeerplaats van de dealer. Hiervoor zijn hun niet verantwoordelijk en ik moet de schade dus met mijn verzekering afhandelen. Totaal is dit een bedrag van 1400 euro. Dit zal geen positieve uitwerking hebben op mijn no-claim.

Ik ontkracht het feit dat het op hun parkeerplaats is gebeurd, omdat bij het wegzetten van de auto de linkerkant van de auto aan de muurzijde van de garage stond, en bij het ophalen van de auto stond er een andere auto naast geparkeerd, waar geen schade op was te zien en dat dit bovendien een SUV was die de schade op de beschreven plaats vrijwel onmogelijk kan veroorzaken.

Na vandaag contact te hebben gehad met de vestigingsmanager wordt er nogmaals bekeken wat ze hieraan kunnen doen.

Mijn vraag is wat mijn huidige positie in dit geheel is en welke argumenten ik nog kan gebruiken naar de dealer toe om mijn positie sterker te maken.

Als vast dank voor uw antwoorden.

R. van Endschot.

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 01 apr 2010 15:00
door Veldt01
Strikt genomen geen enkele.

Als je voor aanvang van het werk geen uitgebreide check hebt gedaan (in bijzijn van een medewerker van de garage) wordt het zo goed als onmogelijk om te bewijzen dat de schade in/bij de garage is ontstaan (kras kan er makkelijk al hebben gezeten en pas na de werkzaamheden zijn geconstateerd)

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 01 apr 2010 23:49
door Mallemalle
een verse kras, dat ziet er toch anders uit dan een kras van enkele weken

het is eigenlijk van de zotte dat je vantevoren je hele auto moet vastleggen met een digicamera voordat je hem naar een garage brengt

lastig debakel iig, er is geen enkel bewijs

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 11 apr 2010 16:12
door sjoegel
De eerste kras is de ergste :D Er komen er echt nog wel meer. Wanneer ze niet alles betalen zou ik de kras gewoon laten zitten. Het is maar blik (of kunststof :wink: ). Niet dat ik iets tegen priussen heb maar het is nou ook weer niet de mooiste auto.(wel een goeie). Een klassieker zal het nooit worden. Derhalve is er heel zuinig op zijn niet nodig. Behalve uzelf zal weinigen de kras opvallen. Gewoon laten zitten :D Ik kijk nooit naar priussen dus mij zal de kras niet opvallen.

Het probleem met de kras is zo groot als dat U het maakt. Lach erom :D !

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 11 apr 2010 19:58
door Mallemalle
wat een onzin

een kras is ene kras en als een bedrijf daar verantwoordelijk voor is dient men dat op te lossen, al was het ene trabant uit 1956

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 11 apr 2010 20:13
door bdi
Ach het is Sjoegel maar.

Ik heb een kras die over 2 deuren en 2 carosseriedelen loopt. Valt nog wel uit te poetsen, maar ook dat kost geld. Bij een eventuele inruil is dat het eerste waar de verkoper over valt (als het maar niet tegen mij auto is).

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 11 apr 2010 20:47
door sjoegel
Probleem zit hem in de bewijslast. Uw woord tegen het hunne. Een kansloze zaak. Maak je druk om andere dingen.

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 11 apr 2010 21:07
door Mallemalle
exact de mentaliteit die we nodig hebben in dit land :roll:

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 11 apr 2010 21:39
door witte angora
Probleem is inderdaad: wie heeft het gedaan.

Is het in de ochtend gebeurd, vóórdat TS de auto naar de garage bracht? Door een langsrijdende fietser bijvoorbeeld?

Is het gebeurd door een onoplettende monteur die in de garage zijn gereedschapskist langs de auto bonjourde?

Is het op de parkeerplaats gebeurd door een klant die éven zijn fiets tegen de muur wilde zetten waar net de auto van TS stond? Immers, de auto stond precies bij de ingang, dus dit is niet eens zo'n hele gekke optie.

Persoonlijk denk ik dat een 50/50 oplossing zo gek nog niet is.

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 12 apr 2010 07:47
door RobbieS.
@TS,

als je ingaat op het m.i. redelijk voorstel van de dealer om het 50/50 op te lossen, let dan op het volgende;

Een dealer betaalt bij zijn vaste schadehersteller ongeveer 150/200 euro voor het overspuiten van een deel. Een deel is een deur/spatbord/bumper.

Bij dit soort zaken word echter vaak de consumentenprijs van de schadehersteller aangehouden, wat tot gevolg heeft dat de klant uiteindelijk het deel van de dealer ook staat te betalen. Dan lijkt de 50/50 oplossing een aardige oplossing, maar sta je zelf alsnog alles te betalen.

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 19 apr 2010 18:51
door rendschot
Hier even een update,

In goed overleg met de dealer heb ik het geheel toch doormiddel van een "spot repair" bij de Toyota dealer in Breda laten maken. Het geheel is zeer vakkundig gerepareerd en je ziet er nu niks meer van.

Ook ik snap wel dat dit altijd moeilijke kwesties zijn. Ik heb er voor gekozen om het 50/50 te doen. Hiernaast kreeg ik van de dealer gratis een Toyota Avensis mee als leen auto voor die dag en was bij het ophalen van de auto deze ook geheel gepoetst.

Als met al ben ik tevreden met de geboden oplossing. Ook ik weet wel dat er krassen op gaan komen, echter dan rijd ik ze er nog altijd liever zelf op zodat ik me eigen de schuld kan geven dan dat het op deze manier gebeurd.

Ik dank iedereen hartelijk voor hun reacties.

Groet,

R. van Endschot

Re: Dealer Van Dorst Breda erkent lakschade nieuwe Prius niet

Geplaatst: 22 apr 2010 20:54
door Carspecialist
Netjes opgelost! Dat mag ook wel eens een keer gezegd worden!