Totaal aantal buspassagiers daalt
Geplaatst: 19 feb 2003 23:58
Totaal aantal buspassagiers daalt
Snelle bus draait beter dan verwacht
HAARLEM - Tot vreugde van Connexxion trekt de Zuidtangent veel meer passagiers dan verwacht. Hoewel het totale busgebruik in Haarlem met tien procent is gedaald is het verlies nog beperkt gebleven dankzij het succes van de Zuidtangent. De snelle bus haalt nu al de prognose van 2005.
Door de bezuinigingen is vorig jaar een kwart van het Haarlemse lijnennet geschrapt. De Zuidtangent is onderdeel van het totale lijnennet van Connexxion. Het busbedrijf heeft op enkele vaste plaatsen tellingen gehouden in november 2001 en afgelopen november. In 2001 reed de Zuidtangent nog niet en waren er ook nog geen buslijnen geschrapt. In november was dat wel het geval. Door uit te gaan van de cijfers van november blijft ook het Floriade-effect achterwege. De expositie leverde veel passagiers op, maar die blijven nu buiten het jaaroverzicht.
Bij de passage van het Spaarne zitten de Zuidtangentbussen die vanaf het station komen al voller dan waarop het bedrijf had gerekend. ,,We halen al bijna de prognose van 2005'', zegt woordvoerder H. Opmeer van Connexxion. ,,Jammer is alleen dat het totale busgebruik toch nog met tien procent is gedaald. Dat komt met name door het schrappen van stadsbussen'', weet Opmeer. Voor het vervoer op langere afstand is het busgebruik wel toegenomen. Bij de grens van Haarlem met Haarlemmermeer zaten een jaar geleden nog 9.000 mensen in de verschillende bussen. Nu zijn dat er 10.000 per dag, ofwel een stijging met tien procent.''
Echt succesvol is het busgebruik in Haarlemmermeer en dat ondanks de forse bezuinigingen daar. Het totale busgebruik is daar met 16 procent gestegen. ,,De bussen rond het station Hoofddorp verwerken nu per dag 16.825 mensen, ofwel 16 procent meer. Wanneer je alleen naar de Zuidtangent kijkt, dan is die daar erg goed bezet. We zetten al veel extra bussen in de ochtendspits in. Bij de telpunten Ringvaart, Graan voor Visch, NS Hoofddorp en De Hoek zitten we al boven de prognoses van 2005.'' Opmeer vermoedt dat de toename vooral te danken is aan Schipholwerkers, leerlingen en docenten van het Luchtvaartcollege en mensen die op bedrijvenpark Beukenhorst werken.
Bij de Ringvaartbruggen nabij Schiphol-Oost zitten nu zelfs 31 procent meer mensen in de bussen en dat komt met name door de Zuidtangent. Alleen het traject tussen Amstelveen en Amsterdam Zuidoost blijft het aantal passagiers nog achter bij de verwachtingen voor 2002. Het ontbreken van twee haltes en langdurige omleidingen speelden Connexxion parten. Deze knelpunten zijn inmiddels opgelost. Bovendien wordt binnenkort begonnen met de aanleg van een speciaal busviaduct over de snelweg A2. Dan staat de bus daar niet meer in de file. Ook is het wachten nog steeds op het satellietgestuurde informatiesysteem voor passagiers en daarmee ook de betere aansturingen van verkeerslichten, waarmee de bussen bijna overal groen krijgen en niet meer steeds moeten stoppen en optrekken. Dat systeem had vorig voorjaar al moeten werken, maar technische problemen zorgen keer op keer voor vertraging. De projectleider durft geen datum meer te noemen waarop het systeem eindelijk zou moeten werken.
Frans van den Berg
dinsdag, 18-02-2003
Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/Index/0,4 ... %2C00.html
Snelle bus draait beter dan verwacht
HAARLEM - Tot vreugde van Connexxion trekt de Zuidtangent veel meer passagiers dan verwacht. Hoewel het totale busgebruik in Haarlem met tien procent is gedaald is het verlies nog beperkt gebleven dankzij het succes van de Zuidtangent. De snelle bus haalt nu al de prognose van 2005.
Door de bezuinigingen is vorig jaar een kwart van het Haarlemse lijnennet geschrapt. De Zuidtangent is onderdeel van het totale lijnennet van Connexxion. Het busbedrijf heeft op enkele vaste plaatsen tellingen gehouden in november 2001 en afgelopen november. In 2001 reed de Zuidtangent nog niet en waren er ook nog geen buslijnen geschrapt. In november was dat wel het geval. Door uit te gaan van de cijfers van november blijft ook het Floriade-effect achterwege. De expositie leverde veel passagiers op, maar die blijven nu buiten het jaaroverzicht.
Bij de passage van het Spaarne zitten de Zuidtangentbussen die vanaf het station komen al voller dan waarop het bedrijf had gerekend. ,,We halen al bijna de prognose van 2005'', zegt woordvoerder H. Opmeer van Connexxion. ,,Jammer is alleen dat het totale busgebruik toch nog met tien procent is gedaald. Dat komt met name door het schrappen van stadsbussen'', weet Opmeer. Voor het vervoer op langere afstand is het busgebruik wel toegenomen. Bij de grens van Haarlem met Haarlemmermeer zaten een jaar geleden nog 9.000 mensen in de verschillende bussen. Nu zijn dat er 10.000 per dag, ofwel een stijging met tien procent.''
Echt succesvol is het busgebruik in Haarlemmermeer en dat ondanks de forse bezuinigingen daar. Het totale busgebruik is daar met 16 procent gestegen. ,,De bussen rond het station Hoofddorp verwerken nu per dag 16.825 mensen, ofwel 16 procent meer. Wanneer je alleen naar de Zuidtangent kijkt, dan is die daar erg goed bezet. We zetten al veel extra bussen in de ochtendspits in. Bij de telpunten Ringvaart, Graan voor Visch, NS Hoofddorp en De Hoek zitten we al boven de prognoses van 2005.'' Opmeer vermoedt dat de toename vooral te danken is aan Schipholwerkers, leerlingen en docenten van het Luchtvaartcollege en mensen die op bedrijvenpark Beukenhorst werken.
Bij de Ringvaartbruggen nabij Schiphol-Oost zitten nu zelfs 31 procent meer mensen in de bussen en dat komt met name door de Zuidtangent. Alleen het traject tussen Amstelveen en Amsterdam Zuidoost blijft het aantal passagiers nog achter bij de verwachtingen voor 2002. Het ontbreken van twee haltes en langdurige omleidingen speelden Connexxion parten. Deze knelpunten zijn inmiddels opgelost. Bovendien wordt binnenkort begonnen met de aanleg van een speciaal busviaduct over de snelweg A2. Dan staat de bus daar niet meer in de file. Ook is het wachten nog steeds op het satellietgestuurde informatiesysteem voor passagiers en daarmee ook de betere aansturingen van verkeerslichten, waarmee de bussen bijna overal groen krijgen en niet meer steeds moeten stoppen en optrekken. Dat systeem had vorig voorjaar al moeten werken, maar technische problemen zorgen keer op keer voor vertraging. De projectleider durft geen datum meer te noemen waarop het systeem eindelijk zou moeten werken.
Frans van den Berg
dinsdag, 18-02-2003
Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/Index/0,4 ... %2C00.html