Pagina 1 van 2

Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 14 apr 2010 22:08
door monaldo
In week 2 hebben wij onze woonkamermeubelen besteld bij Zuiderster in Barendrecht.Deze zouden ongeveer in week 11 geleverd worden.Begin week 11 hebben wij zelf contact opgenomen met de zaak en toen werd ons medegedeeld dat alles binnen was behalve de twee banken.Die zouden einde week 11 binnen komen.Vervolgens hebben we niks meer van Zuiderster vernomen.Begin deze week hebben wij weer contact gezocht met Zuiderster.Vandaag eindelijk bericht gekregen.De stoffen van de banken zijn afgekeurd en daardoor moeten deze opnieuw geproduceerd worden,vroegste levering week 23/24!!Lijkt mij dus dat ze deze bestelling pas nu hebben geplaatst aangezien het over 9 weken pas geleverd wordt.Nu hebben zij ons een voorstel gedaan om gratis tijdelijke banken te krijgen en een vergoeding van €178.Wij hebben daar in totaal €2000 uitgegeven waarvan de banken €1178 bedragen.Wij hebben alles op elkaar afgestemd,zelfs onze open keuken komt overeen met de meubelen,Hierdoor wordt het voor ons erg lastig om elders een soortgelijke set en banken aan te schaffen die in het totaal plaatje passen.Daarnaast is het zo dat overal levertijden van ongeveer 9 weken worden aangehouden waardoor we nog meer benadeeld worden als we van de gehele koop afzien.Meer dan twee maanden zonder meubelen zitten is ook geen oplossing. Lijkt mij dat €178 een belachelijke schadevergoeding is?
Tevens staat er bij de voorwaarden dat als ze meer dan een maand over levertijd zitten we kunnen afzien van de koop en schadevergoeding kunnen krijgen. Hoeveel kunnen we minimaal eisen?

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 15 apr 2010 00:15
door sjoegel
70.000 mi-ni-maal.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 15 apr 2010 07:48
door 16again
Je krijgt al tijdelijke bank gratis , en zelfs een bedrag. Dit is netjes van de winkel.
Hoeveel kunnen we minimaal eisen?
Laat ik de vraag omdraaien: Hoe groot is de schade die je hierdoor aantoonbaar oploopt?

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 15 apr 2010 13:05
door Jannes22
De winkel heeft netjes gehandeld. Nederland .. meer meer meer en vooral voor minder! Heb je je wel eens bedacht dat de winkel je liever ook de banken gisteren leverde? Heb je je wel bedacht dat deze afhankelijk zijn van de leverancier? Doordat Nederland alles goedkoper wil zijn er bijna geen fabrieken meer in Nederland. Alles is tegenwoordig uit de oostblok of zelfs uit china. Helaas leveren deze niet altijd volgens afspraak en is de winkelier de pineut met zulke mensen als u!

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 15 apr 2010 16:11
door amelissen
Hierbij het berichtje wat ik op dezelfde vraag op het Kassa-forum heb geplaatst.

U heeft spullen besteld. Ze kunnen alles leveren, behalve de 2 banken. Daarvoor bieden ze u een leenexemplaar aan. Op zich al heel netjes.Verder ook nog een schadevergoeding van Euro 178, dat is wel zeer coulant.

Natuurlijk is het een fout van de meubelmakerij maar had u liever een foute kleur van de bank gehad? Dan had u ook geklaagd, had de bank weer opgehaald moeten worden enzovoort enzovoort. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en moet u wat langer wachten, dat zal nog wel vaker in het leven gebeuren. Er is een hele mooie oplossing, maar u wilt nog meer eruitslepen. Dat vind ik uitermate schofterig zelf.

U wordt helemaal niet benadeeld, sterker nog u krijgt én een leenbank dus u hoeft helemaal niet zonder meubels te zitten én rond de 20 % op uw aankoopbedrag terug omdat u een aantal weker langer moet wachten.

Van mij pluim voor het meubelbedrijf en een dikke - voor menaldo.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 15 apr 2010 16:19
door witte angora
De stoffen van de banken zijn afgekeurd en daardoor moeten deze opnieuw geproduceerd worden,
Wij hebben daar in totaal €2000 uitgegeven waarvan de banken €1178 bedragen.Wij hebben alles op elkaar afgestemd,zelfs onze open keuken komt overeen met de meubelen,Hierdoor wordt het voor ons erg lastig om elders een soortgelijke set en banken aan te schaffen die in het totaal plaatje passen.
Eigen schuld, had je maar bij Popeliers of Rofra moeten bestellen, dan had je gegarandeerd niet alleen de spullen veel te laat, maar ook beschadigd, verkeerde kleur en snel kapot.

Zuiderstar wil het blijkbaar een stukje beter doen, ik vind dat een grof schandaal, inderdaad. Ze horen gewoon te leveren, ook al krijg je dan afgekeurde troep met de verkeerde kleur. :wink:

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 15 apr 2010 16:49
door jor
monaldo schreef:Nu hebben zij ons een voorstel gedaan om gratis tijdelijke banken te krijgen en een vergoeding van €178.Wij hebben daar in totaal €2000 uitgegeven waarvan de banken €1178 bedragen.afzien.Meer dan twee maanden zonder meubelen zitten is ook geen oplossing. Lijkt mij dat €178 een belachelijke schadevergoeding is?
Tevens staat er bij de voorwaarden dat als ze meer dan een maand over levertijd zitten we kunnen afzien van de koop en schadevergoeding kunnen krijgen. Hoeveel kunnen we minimaal eisen?
Minimaal €100.000.- .Het is toch wat, dit bedrijf bied u een redelijke schadevergoeding voor het langer wachten dan afgesproken + gratis tijdelijke banken. Zuiderster uit Barendrecht.doet een prima aanbod en loopt dan tegen 1 of andere gast op die hun nog een veeg na wil geven ook.In dit geval, een goed bedrijf en een hopeloze klant, sorry, anders is het niet.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 16 apr 2010 22:29
door monaldo
En wie van jullie geeft mij de garantie dat ze het deze keer wel waarmaken?
Zij leveren een wanprestatie en lossen deze op een reguliere manier op. Aangezien het ook in hun eigen voorwaarden staat dat ze na 1 maand overschrijding de klant een schadevergoeding verschuldigt zijn.

Daarnaast is het heel makkelijk om de fout bij de leverancier neer te leggen. Feit is gewoon dat zij de afgelopen 13 weken niks hebben laten weten van een mislukte productie of wat dan ook. Pas als de klant zelf actie onderneemt en meerdere malen met ze contact opneemt gaan ze het uitzoeken. Dat is toch een schande.

Mijn directe schade valt misschien wel mee. Maar niet alle schade is in geld uit te drukken. Denken jullie trouwens dat zij de schade betalen? Dat zij misschien de huurbank gratis verlenen? Of dat zij die €178 betalen?
Zij zullen dat mooi van de leverancier eisen als dat al niet is vastgesteld in hun overeenkomst.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 16 apr 2010 22:45
door witte angora
monaldo schreef:En wie van jullie geeft mij de garantie dat ze het deze keer wel waarmaken?
Zij leveren een wanprestatie en lossen deze op een reguliere manier op. Aangezien het ook in hun eigen voorwaarden staat dat ze na 1 maand overschrijding de klant een schadevergoeding verschuldigt zijn.

Daarnaast is het heel makkelijk om de fout bij de leverancier neer te leggen. Feit is gewoon dat zij de afgelopen 13 weken niks hebben laten weten van een mislukte productie of wat dan ook. Pas als de klant zelf actie onderneemt en meerdere malen met ze contact opneemt gaan ze het uitzoeken. Dat is toch een schande.

Mijn directe schade valt misschien wel mee. Maar niet alle schade is in geld uit te drukken. Denken jullie trouwens dat zij de schade betalen? Dat zij misschien de huurbank gratis verlenen? Of dat zij die €178 betalen?
Zij zullen dat mooi van de leverancier eisen als dat al niet is vastgesteld in hun overeenkomst.
Feit is dat ik niet naast jou zou willen wonen.

Denk daar maar eens over na.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 17 apr 2010 00:00
door alfatrion
monaldo schreef:Die zouden einde week 11 binnen komen.
Dit is geen exacte termijn, dus komt de verkoper niet in verzuim zonder ingebrekenstelling. Een partij is pas gehouden om schade te vergoeding nadat ze in verzuim is gekomen.
monaldo schreef:Tevens staat er bij de voorwaarden dat als ze meer dan een maand over levertijd zitten we kunnen afzien van de koop en schadevergoeding kunnen krijgen. Hoeveel kunnen we minimaal eisen?
Echter, dit veranderd de zaak. Je kunt maximaal de daadwerkelijke aantoonbare geleden schade eisen.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 17 apr 2010 07:58
door brenda229
ik vind ook erg nette oplossing!
Je krijg nog een geldbedrag toe, meestal krijg je met geluk alleen leenbanken!
Ik vind dat ze het heel netjes hebben opgelost!
compliment voor het bedrijf!
Brenda

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 17 apr 2010 11:13
door crazyme
witte angora schreef:Feit is dat ik niet naast jou zou willen wonen.

Denk daar maar eens over na.
Eens.

Triest om te moeten constateren dat mensen zo verbitterd en zo ver van de werkelijkheid staan dat zelfs een nette oplossing niet meer wordt gewaardeerd.

Talloze reacties geven aan dat de winkel het netjes oplost en dat de TS te ver gaat zijn eis. Toch blijft de onredelijkheid de boventoon voeren.

Affin: veel plezier met je meubels. Hoewel ik denk dat dit plezier wel zal meevallen, maar dat is wel aan jezelf te danken.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 17 apr 2010 11:38
door seagoing racer2
Beste,
zelfs onze open keuken komt overeen met de meubelen,
Goh, hebben jullie die stof van de banken dan ook op het gasfornuis en de koelkasten geplakt... :mrgreen:

En dit staat in de algemene voorwaarden van de Zuiderster :
Bij een overeenkomst met een consument is de ondernemer gehouden die schade te vergoeden die in een zodanig verband met de overschrijding staat, dat zij haar mede gezien de aard van de aansprakelijkheid en de aard van de schade kan worden toegerekend.
Nu toon maar eens dat je een zodanige schade hebt dat een hogere vergoeding noodzakelijk is.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 17 apr 2010 12:58
door amelissen
Een enorme wanprestatie én ze leveren je banken nog veel te laat ook. Oke, bijna 20 % korting op je banken en een leenbank daar ben je niet akkoord mee.
De banken kunnen ze niet op tijd leveren door overmacht bij de bankenfabriek, daar kan het meubelbedrijf ook niets aan veranderen.

Wat heb je dan zelf in gedachten voor een schadevergoeding? Waar zou jij tevreden mee zijn?

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 18 apr 2010 16:43
door Jannes22
Je zal er maar naast wonen. Wat ik mij afvraag wat zulke mensen zelf voor werk doen. En of hier nooit iets voorkomt waar ze niet veel aan kunnen doen. Ik denk vaak dat zulke mensen veilig op een kantoor zitten. Na 5 uur naar huis gaan zonder hun werk mee te nemen en dan lekker de volgende dag bij het genot van een kop koffie hun taken weer opstarten. Wellicht is het werk te makkelijk zodat hier eigenlijks niks fout kan gaan en dus andere die een fout maken (wat is een fout?!) gelijk willen afstraffen.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 19 apr 2010 21:54
door alfatrion
Dit is een moment opname; achter de scherm kan van alles spelen waar wij geen zicht op hebben.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 19 apr 2010 23:05
door monaldo
Jannes22 schreef:Je zal er maar naast wonen. Wat ik mij afvraag wat zulke mensen zelf voor werk doen. En of hier nooit iets voorkomt waar ze niet veel aan kunnen doen. Ik denk vaak dat zulke mensen veilig op een kantoor zitten. Na 5 uur naar huis gaan zonder hun werk mee te nemen en dan lekker de volgende dag bij het genot van een kop koffie hun taken weer opstarten. Wellicht is het werk te makkelijk zodat hier eigenlijks niks fout kan gaan en dus andere die een fout maken (wat is een fout?!) gelijk willen afstraffen.
Gelijk willen afstraffen? Wat is een fout?
Je kan toch niet beweren dat het een klein foutje is. Als de bank in week 16 geleverd zou worden en dus 5 weken later dan hoor je mij niet klagen. Dat is een foutje en hoeft niet gestraft te worden. Echter 13 weken later leveren is geen klein foutje meer. En ik weet niet waar jullie werken maar voor zulke grote fouten word je zeker op aangesproken.
Feit is dat zij nu pas weer een nieuwe bestelling hebben geplaatst en niet eerder. Als zij het belangrijk vinden dat de klant op tijd beleverd wordt dan hadden zij wel rond week 9 zelf contact genomen met de fabrikant. Dan had ik de banken waarschijnlijk nu over 3 weken gehad ipv 9!!!

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 20 apr 2010 09:50
door D2Freak31
Jannes22 schreef:Je zal er maar naast wonen. Wat ik mij afvraag wat zulke mensen zelf voor werk doen. En of hier nooit iets voorkomt waar ze niet veel aan kunnen doen. Ik denk vaak dat zulke mensen veilig op een kantoor zitten. Na 5 uur naar huis gaan zonder hun werk mee te nemen en dan lekker de volgende dag bij het genot van een kop koffie hun taken weer opstarten. Wellicht is het werk te makkelijk zodat hier eigenlijks niks fout kan gaan en dus andere die een fout maken (wat is een fout?!) gelijk willen afstraffen.
Zoals zon beetje iedereen in dit topic mis je het punt. De klant gaat uit van een bepaalde leverdatum en belt in de week dat het product geleverd moet worden op met het bedrijf. Zie zeggen: geen probleem, eind deze week komt het product aan. Daarna moeten ze zelf weer contact opnemen met het bedrijf om erachter te komen dat het spul "ineens" is afgekeurd.

Het bedrijf bied vervolgens een alternatief aan. De klant kijkt vervolgens op internet om voor hun "leed" het maximale eruit te halen omdat zij de geboden oplossing niet direct acceptabel vinden. Wat is dan het probleem? Dat deze mensen proberen te kijken wat hun goed recht is? Dat ze proberen te kijken of ze voordeel kunnen halen uit deze vervelende situatie? Ik geef ze groot gelijk, zou ik zelf ook gedaan hebben.

Ben je het er niet mee eens? Reageer dan niet.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 20 apr 2010 14:19
door amelissen
monaldo schreef:
Gelijk willen afstraffen? Wat is een fout?
Je kan toch niet beweren dat het een klein foutje is. Als de bank in week 16 geleverd zou worden en dus 5 weken later dan hoor je mij niet klagen. Dat is een foutje en hoeft niet gestraft te worden. Echter 13 weken later leveren is geen klein foutje meer. En ik weet niet waar jullie werken maar voor zulke grote fouten word je zeker op aangesproken.
Feit is dat zij nu pas weer een nieuwe bestelling hebben geplaatst en niet eerder. Als zij het belangrijk vinden dat de klant op tijd beleverd wordt dan hadden zij wel rond week 9 zelf contact genomen met de fabrikant. Dan had ik de banken waarschijnlijk nu over 3 weken gehad ipv 9!!!
Het bedrijf, dat afhankelijk is van de fabriek waar de meubels worden gemaakt, kan niet op tijd leveren. Ze geven je daarvoor bijna 20 % korting én een leenbank voor de periode, maar daar ben je niet tevreden mee. Je vindt dat ze eerder met de fabriek hadden moeten bellen of uw bank wel op tijd geleverd zou worden en dan u hadden moeten informeren. Als het bedrijf dat voor al zijn klanten moet doen dan kosten die 2 banken die nu 1198 euro kosten (hetgeen ik overigens niet super veel geld vind voor 2 banken) aan telefoonkosten buitenland, arbeidsloon, belasting op arbeidsloon etc. een stuk meer.

Ik blijf van mening dat het bedrijf het netjes heeft opgelost en dat u òf aan het mierenneuken bent om uw gelijk te behalen (hetgeen de winkel u al lang heeft gegeven gezien de korting èn de leenbank!) òf er een slaatje uit wilt slaan en heel goedkoop aan een paar banken wilt komen.

Re: Schadevergoeding niet tijdig leveren meubelen?

Geplaatst: 20 apr 2010 14:50
door D2Freak31
amelissen schreef: Het bedrijf, dat afhankelijk is van de fabriek waar de meubels worden gemaakt, kan niet op tijd leveren. Ze geven je daarvoor bijna 20 % korting én een leenbank voor de periode, maar daar ben je niet tevreden mee. Je vindt dat ze eerder met de fabriek hadden moeten bellen of uw bank wel op tijd geleverd zou worden en dan u hadden moeten informeren.
Sorry, en wat is daar mis mee? Het is bekend wanneer de bank geleverd zou moeten worden. In het kader van klantvriendelijkheid is 1 belletje naar de fabrikant m.i. echt niet teveel gevraagd! Zelfs niet als ze dit voor al hun klanten moeten doen! Hiermee maak je als meubelzaak juist een positief onderscheid t.o.v. de rest.

Lees het forum eens na. Irritatiepunt 1 is meestal: "We moesten zelf terugbellen" "We werden niet teruggebeld ondanks dat dit afgesproken was" "We moesten er zelf weer achteraan". Mij lijkt dit niet meer dan normaal voor een meubelzaak, maar meestal geld het motto: zodra de koop is gesloten, is de klantvriendelijkheid ver te zoeken.
amelissen schreef: Als het bedrijf dat voor al zijn klanten moet doen dan kosten die 2 banken die nu 1198 euro kosten (hetgeen ik overigens niet super veel geld vind voor 2 banken) aan telefoonkosten buitenland, arbeidsloon, belasting op arbeidsloon etc. een stuk meer.


Van die paar telefoontjes naar de leverancier? Laat ze er dan maar een tientje per bank opgooien. Big whoop.
amelissen schreef: Ik blijf van mening dat het bedrijf het netjes heeft opgelost en dat u òf aan het mierenneuken bent om uw gelijk te behalen (hetgeen de winkel u al lang heeft gegeven gezien de korting èn de leenbank!) òf er een slaatje uit wilt slaan en heel goedkoop aan een paar banken wilt komen.
Dat is uw mening en dat zijn 2 flinke aannames. Misschien is de klant in zijn beleving niet akkoord met de geboden oplossing. Dat is zijn goed recht, ongeacht wat iemand anders ervan vind. Is het dan verkeerd om te vragen wat er allemaal mogelijk is? Is dat miereneuken?

Daar zijn de meningen dus over verdeeld.