LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Turkisch Airlines heeft uit mijn bagage gestolen!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
vanoranjenassau

Turkisch Airlines heeft uit mijn bagage gestolen!

Ongelezen bericht door vanoranjenassau »

Enkele weken geleden terug gekomen uit Istanbul met Turkisch Airlines. Bij aankomst ontdekte ik dat mijn laptop en mijn telefoon uit mijn koffertje waren gestolen. Als docent gebruik ik mijn laptop vak in de les om PowerPont prestaties te laten zien aan studenten. Helaas is dat voorlopig niet meer mogelijk.

Het koffertje voldeed qua afmetingen wel aan de voorschriften die gelden voor handbagage. Daarom wilde ik het koffertje meenemen als handbagage in het vliegtuig. Dit werd echte geweigerd door de medewerker van Turkish Airlines aan de inteck-balie. Ik heb nog gezegd dat er waarde volle spullen in zaten, maar de medewerker was resoluut, ik mocht het niet als handbagage meenemen.
Het verbaasde me, omdat ik het op de heenweg van Amsterdam naar Istanbul wél mocht meenemen als handbagage.

Bij ontvangst in Amsterdam van mijn bagage was mijn laptop en telefoon er uit.
Onmiddellijk heb ik contact opgenomen met ’Lost en Found’ op de luchthaven. Daar wilde ze geen rapport op maken en ben ik doorverwezen naar de Politie.
Ik ben daarna onmiddellijk naar de Turkisch Airlines balie gegaan, de baliemedewerker kon geen rapport opmaken en had daar voor ook geen formulieren. Hij heeft een ander Turkish Airlines medewerker gebeld. Die zou een rapport op maken. Helaas is deze persoon helemaal niet op komen dagen. Na drie kwartier wachten ben ik naar huis gegaan.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie en gevraagd of Turkisch Airlines mijn schade vergoed, maar ze hebben me laten weten dat ze de diefstal niet vergoeden. Het kan ze ook niet veel schelen, de afhandeling van mijn klacht is er onzorgvuldig gedaan. Ze stellen ook geen onderzoek in en vinden het heel normaal dat er uit de koffers van Turkisch Airlines passagiers gestolen wordt.

Ik vraag me af of iemand anders ook deze ervaring heeft met gestolen bagage. Weet iemand of ik een schade vergoeding kan eisen van Turkisch Airlines?

michaelz1981

Re: Turkisch Airlines heeft uit mijn bagage gestolen!

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Daarom moet je nooit waardevolle spullen inchecken en altijd meenemen als handbagage. Er werken er zoveel mensen op een luchthaven dat het zelfs moeilijk is om achter te halen wie , wat heeft gestolen.

Maatschappijen gebruiken bijvoorbeeld vaak een afhandelaar die de bagage afhandelen en doen dit niet eens zelf.

Zie het maar als een dure les, want TK zal het waarschijnlijk niet vergoeden. Mss je reisverzekering.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Het koffertje voldeed qua afmetingen wel aan de voorschriften die gelden voor handbagage. Daarom wilde ik het koffertje meenemen als handbagage in het vliegtuig. Dit werd echte geweigerd door de medewerker van Turkish Airlines aan de inteck-balie
Dit klinkt vreemd. Er worden per vlucht vaak tientallen laptops als handbagage megenomen. Waarom mocht jij je laptop niet meenemen in het vliegtuig , ik bedoel de medewerker van TK zal toch wel een reden hebben opgegeven ??

vanoranjenassau

Misschien heeft een afhandelaar de koffers naar het vliegtuig gebracht, maar Turkisch Airlines blijft verantwoordelijk. Toch een raar idee dat er mensen in je bagage zitten en dat Turkisch Ailines niet kan garanderen dat je bagage veilig aan komt. Ik vind het toch niet normaal dat er uit je bagage gestolen wordt.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

seagoing racer2 schreef:
Het koffertje voldeed qua afmetingen wel aan de voorschriften die gelden voor handbagage. Daarom wilde ik het koffertje meenemen als handbagage in het vliegtuig. Dit werd echte geweigerd door de medewerker van Turkish Airlines aan de inteck-balie
Dit klinkt vreemd. Er worden per vlucht vaak tientallen laptops als handbagage megenomen. Waarom mocht jij je laptop niet meenemen in het vliegtuig , ik bedoel de medewerker van TK zal toch wel een reden hebben opgegeven ??
Waarom beantwoord je deze vraag niet ??

vanoranjenassau

Nee, geen rede op gegeven. Ik heb gister nog op de site van Turkisch Airline gekeken, maar ik zie het ook niet staan in de voorwaarden?

seagoing racer2

Beste,

Ik blijf toch een beetje vreemde zaak vinden.

Je checkt in, en hebt 1 stuks handbagage, qua formaat en gewicht allebei akkoord.

Als de TK medewerker dan zegt dat de bagage niet mee mag als handbagage, is de eerste vraag, waarom ?

Je laat je toch niet afschepen zonder daar een normaal antwoord op te hebben gekregen.

Je kunt namelijk ook tijdens de vlucht op je laptop moeten werken, iets wat tegenwoordig ook steeds meer gebeurd,en wat je kunt aangeven tijdens het inchecken.

tennis

vanoranjenassau schreef:Nee, geen rede op gegeven. Ik heb gister nog op de site van Turkisch Airline gekeken, maar ik zie het ook niet staan in de voorwaarden?
Sorry, kan het niet begrijpen.
Ik neem de laptop en een trolley mee aan bord als handbagage, en niemand heeft mij gehinderd.

Roosje1957

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Vind het erg vervelend voor je.
Maar wat ik niet zo goed begrijp is dat je dat koffertje hebt afgegeven, terwijl deze klaarblijkelijk niet op slot zat.

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.
Ik zou het bij de reisverzekering proberen en anders proberen je erbij neer te leggen.

Sterkte!

vanoranjenassau

Bedankt voor je begrip.
Nee, een slotje zat er niet op, ik heb altijd het idee, dat als ze iets willen pikken uit je koffer dan is vaak zo'n slotje ook geen belemmering.

Groet.

seagoing racer2

Gezien het feit dat de koningsgezinde TS geen antwoorden op de vragen geeft, denk ik dat het verhaal toch enigzins anders in elkaar zit als hij/zij hier doet voorkomen.

vanoranjenassau

Voor Tennis en Seagoing racer2 nog even in het kort in Jip en Janneke taal.

Ik geef mijn bagage af aan de Turkisch Airlines balie in Istanbul. Neem de vlucht naar Amsterdam. Op Schiphol neem ik mijn bagage in ontvangst en ik ontdek dat er uit mijn bagage is gestolen. Ik doe aangifte bij de politie. Ik vraag aan Turkisch Airlines of ze de schade vergoeden. Maar zij voelen zich niet verantwoordelijk voor de schade en vergoeden niets.

Door het bericht op dit form te plaatsen had ik gehoopt op reactie van mensen die misschien het zelfde hadden mee gemaakt en zo te horen hoe hier mee om te gaan. En niet op reacties van wijsneuzen die zomaar uit het niets beweren dat hier of daar een ergens een luchtje aan zit??!!!??

Inmiddels heb ik contact gehad met een jurist van het 'Juridisch Loket' met praktische informatie, waar ik wat mee kan. In het kort komt het hier op neer dat ik Turkisch Airlines wel aansprakelijk kan stellen.

Als je vragen hebt over hoe je iets juridisch moet aan pakken kun je kosteloos informatie opvragen bij het Juridisch loket. Ik heb goede ervaringen met deze instelling. Te vinden op internet onder Juridisch Loket.

En de suggestie van Roosje1957 is natuurlijk prima. Een slot op je koffer, (al is het alleen al goed voor je verzekering). Of je koffer sealen met plastic, is misschien nog beter.

Thanx.

seagoing racer2

Voor Tennis en Seagoing racer2 nog even in het kort in Jip en Janneke taal.
Dan nog even in Jip en Janneke taal voor jou.

Je handbagage wordt geweigerd zonder opgave van een reden. Hoewel jouw handbagage niet te groot of te zwaar is, accepteer je dit zonder enig weerwoord.

Kom nu toch , neem je tante in de maling

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

hand bagage mag altijd mee het toestel ik meneer zal wel over gewicht hebben gehad en daar om in het ruim en hoe weet meneer off het er in istanboel is uit gehaald maar op schiphol kan het ook zo zijn en ja dan kan de matschapij er niets aan doen hier voor moet je op schiphol zijn bij menzies deze handelt de matschapij aff maar geloof er niet veel van van het hele verhaal dit zal wel eens een smoes kunnen zijn om geld te claimen

Janneke52

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Waarom direct altijd het slechte denken?

Als hij iets heeft gedaan waar "een luchtje" aan zit vraagt hij heus niet op dit forum wat hij het beste kan doen :shock:

tennis

Janneke52 schreef:Waarom direct altijd het slechte denken?

Als hij iets heeft gedaan waar "een luchtje" aan zit vraagt hij heus niet op dit forum wat hij het beste kan doen :shock:
In wat voor een wereld leef je?

vanoranjenassau

Volgens mij had ik geen overgewicht. Ik heb wel geprotesteerd, maar ik ben niet het type om een balie in tweeën te slaan om mijn gelijk te krijgen. Maar daar gaat het helemaal niet om.

Het gaat er om dat er gestolen is uit mijn bagage, juridisch gezien is Turkisch Airlines verantwoordelijk. Dat heb ik al nagevraagd.
Het schijnt vaker voor te komen ik kan me herinneren een reportage te hebben gezien van een Airline in Amerika.

Ja, Jolanda77 je hebt helemaal gelijk. Ik zeg ook niet dat het in Istanbul is gebeurt, absoluut niet, je moet wel goed lezen. Maar het is gebeurd tussen afgiften en ontvangst van de bagage. Het kan ook op Schiphol zijn gebeurd.

Het lijkt me goed deze discussie te sluiten. Inmiddels heb ik contact met het Juridisch Loket, die mij van goed advies voorzien. Helaas heb ik dat hier niet kunnen lezen.(M.u.v Roosje) Jammer.

vanoranjenassau

(En m.u.v. michaelz1981)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, een slotje zat er niet op,
Geen slotje - je kunt dus niet bewijzen dat er iets uit gestolen is, want er is geen braakschade. Dus jij kunt wel ZEGGEN dat er een laptop en een telefoon gestolen zijn, maar hoe bewijs je dat?

Ik wil niet vervelend doen, maar als jij niet kunt bewijzen dat de laptop en de telefoon ergens tussen Istanbul en Schiphol gestolen zijn... wie zegt dan dat die spullen er wel in zaten? Of dat je ze zelf uit je koffer hebt gehaald, en aan een vriendje hebt gegeven die er mee wegliep, terwijl jij bij de balie verhaal stond te halen?

Snap je? Bovenstaande is geen beschuldiging, maar hoe bewijs je nu dat die dingen in de koffer zaten en onderweg gestolen zijn als er geen braakschade is? Terwijl nota bene het gewicht en het formaat binnen de normen waren, zodat de koffer als handbagage meegenomen had kunnen worden?

tennis

vanoranjenassau schreef:Volgens mij had ik geen overgewicht.
Het lijkt me goed deze discussie te sluiten. Inmiddels heb ik contact met het Juridisch Loket, die mij van goed advies voorzien. Helaas heb ik dat hier niet kunnen lezen.(M.u.v Roosje) Jammer.
Als je overgewicht hebt, moet je ervoor betalen.

Het was natuurlijk mooi, om te horen wat er van het Juridisch Loket als advies gegeven is!

Gesloten