LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

Hoi Iedereen,
Ik heb onlangs een videocamera verkocht via marktplaats. Deze videocamera heb ik altijd met plezier gebruikt en heb er nooit problemen mee ondervonden. Nou heb ik de camera uit Amerika gehaald en bij de koop ontstond de vraag of hij NTSC of Pal was. Ik zei dat ik geen idee had (had ik ook niet) en de koper is er vanuit gegaan dat het een pal camera was. Bij thuiskomst moest hij constateren dat het een Ntsc camera was en dat hij daarmee niet wou werken, omdat hij hem dan voor niet alles wat hij wou kon gebruiken. Aan de camera zelf mankeert echter helemaal niks en ik heb niet gelogen over wat hij kon. Nu wil hij de koop ongedaan maken maar ik heb dat liever niet, ook omdat ik vind dat hij dit zelf van te voren had moeten uitzoeken. Ben ik verplicht om toe te stemmen met zijn wensen en de koop ongedaan maken?
Alvast bedankt.
Groetjes

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ben ik verplicht om toe te stemmen met zijn wensen en de koop ongedaan maken?
Nee dat ben je niet. Hij had de camera beter moeten bekijken / testen toen hij de camera heeft opgehaald.

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

De koper zegt dat ik er niet bij heb gemeld dat het een Amerikaanse camera was, en dus dat het misleiding is. Hij zegt dat hij daardoor aangifte kan doen tegen mij. Omdat ik het volgens hem wel wist dat het een NTSC camera was en dus dat het misleiding is.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Mendoza »

De koper heeft hem zelf in de handen gehad. Jij hebt duidelijk aangegeven dat je niet wist of het apparaat bepaalde eigenschappen wel of niet had. Ondanks zijn eigen onderzoeksplicht heeft hij ervoor gekozen om de camera toch mee te nemen. Ik zou in dit geval gewoon niet meer reageren. Laat je niet bang maken, procederen kan echt niet uit voor een 2e hands camera. Bovendien staat hij niet in zijn recht. Wat is de waarde van het apparaat?

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

Ik heb hem verkocht voor 550 euro.
Dit is wat hij heeft gestuurd naar mij;

Maar wist je het wel, en door het weglaten van dingen kan ik bijna denken dat je het wel 'moest' weten, dan is het misleiding, en kan ik dus technisch gezien ook nog aangifte tegen je gaan doen.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Mendoza »

Maak je geen zorgen, je bent geen bedrijf die garantie moet bieden. Je bent een particulier die een 2e hands camera heeft verkocht.

Zie onderstaande

En de derde situatie is de wederzijdse dwaling (art. 6:228 lid 1 sub c BW), waarbij zowel de wederpartij als de dwalende partij van dezelfde onjuiste feiten uitgingen. En bij een juiste voorstelling van zaken, zou een van de dwalende partijen de overeenkomst niet hebben gesloten. Er is hier geen sprake van schuld aan de kant van de wederpartij, een dwalingsvordering zal hier dan ook niet snel worden toegewezen. Er ligt een veel sterkere nadruk op de onderzoeksplicht van de dwalende.

Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling#Oo ... an_dwaling

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Mendoza »

Zou als ik jou was een laatste reactie geven, n.l. dat je de aangifte met plezier tegemoet ziet. Vriendelijke groet, enz. enz.
:lol:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door tennis »

Loju schreef:Ik heb hem verkocht voor 550 euro.
Dit is wat hij heeft gestuurd naar mij;

Maar wist je het wel, en door het weglaten van dingen kan ik bijna denken dat je het wel 'moest' weten, dan is het misleiding, en kan ik dus technisch gezien ook nog aangifte tegen je gaan doen.
Hoe was de beschrijving op Marktplaats ?
Kan je de link van jou advertentie van Marktplaats eens plaatsen?

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

Hai, Dit is de link van de advertentie. Volgens hem heb ik hem misleid omdat ik niet heb geschreven dat het de GZ-HD7U Is ipv. GZ-HD7. Ikzelf wist niet eens dat dit verschil bestond! Op internet heb ik zelf altijd gezocht op de GZ-hd7, ook op Amerikaanse sites. Ik had werkelijk geen idee.

http://link.marktplaats.nl/339485229

Maar met alle respect, de camera is niet wat jij hebt verteld in je advertentie. De GZ-HD7 is de Europese versie, en dus PAL, en de GZ-HD7U de USA, of Canada versie! En de "U" staat op de doos, maar ook op de camera, en door deze weg te laten heb je dus niet de waarheid verteld, of je dat nu wel of niet wist het riekt naar misleiding.

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

Overigens zie ik net dat de GZ-HD7E Pal is en GZ-HD7U NTSC, ik heb geen van beiden in mijn advertentie staan (ik was me ook niet bewust van het verschil)

Roeltej
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:45

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Roeltej »

neem aan dat de koper de doos ook gezien heeft bij aankoop? Nog voordat hij de spullen mee naar huis heeft genomen.

Had hij zelf ook even kunnen opzoeken, voordat hij de camera kwam halen...

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door rattaplan »

Tja ik zou het netjes vinden als je de koop ongedaan zou maken. Ik neem aan dat jij ook een tevreden klant wilt hebben of gaat het je alleen om de poen.

je verkoopt zelf een produkt dat verschilt van wat gangbaar is van de nederlandse/europese markt, dit had je ook wel duidelijker mogen vermelden. ook m.b.t. het juiste typenummer. Nu krijg ik een beetje het gevoel dat je weet dat een ntsc camera moeilijker te verkopen is dan een Pal camera hier in Nederland en daarom het in de advertentie achterwege hebt gelaten. ik zeg niet dat het zo is, maar....

Ik kan me eerlijk gezgd ook bijna niet voorstellen dat jezelf niet wist dat dit een ntsc camera is. Je zult dit denk ik ongetwijfeld een keer voorbij hebben zien komen bij aansluiten op tv, computer etc. Je hebt zelf de camera gekocht in Amerika en nooit heb je ergens gezien of info gekregen dat je moet opletten i.v.m. verschiilen ten opzichte van europa? kan het me haast niet voorstellen.

Bij de vraag van de koper of het een ntsc of pal is, had je dit ook even kunnen nakijken in de handleiding. (ok de koper ook, maar ik vergelijk het een beetje met een winkel waar je iets koopt. daar ga ik in eerste insrtantie uit van de info die door de winkel wordt verstrekt. Hier ga ik niet de handleiding van het apparaat doorspitten).

Ik zou zeggen zoek iemand die wel blij is met een ntsc camera.

tampie74
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:14

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door tampie74 »

Als je zelf al zegt dat de camera uit Amerika komt, dan kan je er voor 100% uitgaan dat deze geen PAL heeft. Want Amerika gebruikt alleen maar NTSC. In de gebruiksaanwijzingen had u dat ook terug kunnen lezen. Ik denk dat het verstandig is om de koop te ontbinden.

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

Bedankt voor alle reacties.. Ik snap dat het vervelend is voor de persoon die de camera gekocht heeft. Echter had hij inderdaad alle mogelijkheid om het te testen, er was een tv, een computer, de doos etc. Ik zelf heb nooit problemen onder vonden met de camera, heb er veel filmpjes mee gemaakt & gemonteerd. Ik heb zelfs op de dag zelf nog een test filmpje gemaakt voor de meneer zodat hij kon zien of alles werkte etc. En toen de twijfel ontstond of het ntsc of pal was had ik geen idee, en op dat moment had hij inderdaad zelf kunnen uitzoeken. Er zit notabene een Amerikaanse stekker aan waar ik nog op wees.
Ik ben verder geen bedrijf o.i.d. en wil het geld gebruiken om een fotocamera te kopen. Dus heb ik ook niet in die zin met een "klant" te maken. Ik ga er vandaag nog even nadenken over wat ik nou precies ga doen. Maar vindt het in ieder geval fijn om te weten dat ik niet per ongeluk een misdrijf heb gepleegd waartegen hij aangifte heb gedaan. Ik heb tenslotte uit naar mijn weten de juiste info gehandeld en nooit de bedoeling gehad om meneer op te lichten of wat dan ook!

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door witte angora »

Hai, Dit is de link van de advertentie. Volgens hem heb ik hem misleid omdat ik niet heb geschreven dat het de GZ-HD7U Is ipv. GZ-HD7
Als ik het goed zie staat er op de doos GZ-HD7...
Maar met alle respect, de camera is niet wat jij hebt verteld in je advertentie. De GZ-HD7 is de Europese versie, en dus PAL, en de GZ-HD7U de USA, of Canada versie! En de "U" staat op de doos, maar ook op de camera, en door deze weg te laten heb je dus niet de waarheid verteld, of je dat nu wel of niet wist het riekt naar misleiding.
Als de koper de doos en de camera gezien heeft, heeft hij ook de 'u' kunnen zien, die ik op de foto niet zag. Hij kon met eigen ogen zien wat hij kocht, dus misleiding is het zeker niet, zeker niet als hij zelf al vraagt of het PAL is of NTSC. Koper heeft blijkbaar zelf even niet goed opgelet.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door rattaplan »

Je maakt filmpjes en je monteerd. Je hebt de camera uit Amerika gehaald en je zegt zelf dat je zelfs nog gewezen hebt op de amerikaanse stekker.waarmee je zelf impliceert dat de koper hieruit e.e.a. had kunnen opmaken.

Volgesn mij wist je wel dat het een ntsc camera betreft en heb je bewust stil gehouden omdat je bang was dat de koper zou afhaken..

In mijn ogen wel een vorm van misleiding danwel op zijn minst niet netjes gehandeld. Maargoed het niet netjes handelen zit je niet mee gezien je laatste post en je je verder alleen druk maakt of je wel of geen misdrijf hebt gepleegd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door JtC »

Een ding snap ik in dit geval niet: die man die is bij je langs geweest, heeft dat ding gezien en ik neem ook aan de doos? Naar mijn mening is de koper dan zelf een risico aangegaan. Hij ging ervan uit dat het om een PAL systeem ging en heeft de gok gewaagd, nadat je hem hebt aangegeven dat je geen flauw idee hebt (ook al zou je het drommelsgoed wel weten).

Ik zeg: laat hem maar aangifte doen. Het is kort door de bocht gezegd zijn eigen schuld. Ontbinding van de koop is mijns insziens absolute onzin! Als de TS tegen de koper heeft gezegd: "ja, het is PAL" dan zou het misleiding zijn. De TS heeft echter aangegeven het niet te weten. Als je een verstandige koper bent, zou je (en zeker voor dergelijke bedragen) de gok gewoon niet moeten nemen. Dat heeft deze koper dus wel gedaan, en die heeft nu spijt als haren op zijn hoofd. Nogal wiedes dat hij het nu op deze wijze probeert terug te draaien.

Uitgaande van het verhaal van de TS, zeg ik: laat hem maar aangifte doen.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door rattaplan »

Dit is dus de nieuwe manier van zaken doen tegenwoordig. je verkoopt iets weet dat de koper iets anders wil dan je aanbiedt maar je houdt wijselijk stil. De koper komt er achteraf achter dat het niet het produkt is dat ie wilde kopen en dat is nu zijn eigen probleem.

Hoppa centen in de zak en zoek het maar uit.

We gaan er nu vanuit dat de koper geen leek is en verstand heeft van de verschillende kleursystemen die over de wereld worden gebruikt. logischer is dat als een produkt op de nederlandse markt wordt aangeboeden deze ook hierop is afgestemd. Zoniet dient de verkoper hiervan mijn inziens melding te doen. het is niet zo dat als de koper naar een winkel gaat dat hij zich hetzefde hoeft af te vragen.

In dit geval kun je mijn inziens niet spreken van fout van onzoeksplicht van de koper. Wel in het geval dat het een PAL-camera betreft en de koper ook ntsc zou willen opnemen. in dat geval zou ik zeggen dat de koper zich ervan had moeten vergewissen dat de camera ook ntsc aankan.

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

Het is een prima camera die ik altijd met vol plezier heb gebruikt en zelf had ik er geen idee van! Raar om te zeggen dat dit makkelijk verdienen is, want dat was mijn insteek helemaal niet! Ik heb niet met opzet dingen verzwegen en heb duidelijk gezegd dat ik er geen idee van had!

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door JtC »

De koper is zelfs persoonlijk langs geweest en heeft de vragen gesteld die hij wilde weten. De verkoper wist niet alles van de camera en dat is best aannemelijk. Ik blijf erbij dat de koper een risico heeft genomen, dat nu verkeerd voor hem uitpakt. Maar dat is voor hem gewoon pech. En zo simpel is het.

@ Rattaplan, jij gaat ervan uit dat Loju met opzet bepaalde informatie heeft achtergehouden. Ik ga er in dit geval niet van uit (er is zover ik kan lezen ook geen aanleiding voor). Ik ga uit van de situatie dat Loju te goeder trouw heeft gehandeld. Je kan niet over alles iets afweten.

nb: als je naar een winkel gaat, denk je dat je alles te horen krijgt van de verkoper? Die vertelt je meestal alleen wat jij vraagt en wat je moet weten (lees: datgene waardoor de kans groter wordt dat je het produkt koopt). Dat is ook geen misleiding, maar dat noemt men verkooptechniek.
Ik zie dus het probleem eigenlijk niet.

Gesloten