LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Juris-Prudentie

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door karnie »

Afgelopen vrijdag ontvingen we een 2e herinnering van Juris-Prudentie uit Zwolle met een vordering van €355,45.
Deze is als volgt opgebouwd:

Hoofdsom: 187,20
Buitengerechtelijke kosten: 89,25
Rente tot aan buitengerechtelijke procedure: 3,12
Aanvraag dagvaarding: 48,27
BTW over de kosten: 26,72
Wettelijke rente: 0.89
Totaal te voldoen: 355,45

Hierbij kreeg ik de mededeling om binnen 48 uur te betalen om een verdere juridische procedure te voorkomen.

Mijn vraag is of deze extra kosten reëel zijn. Een dagvaarding heb ik niet ontvangen, maar wordt wel in rekening gebracht. Ook vind ik die buitengerechtelijke kosten erg algemeen vastgesteld.

Ik ben van plan om de hoofdsom met rente te voldoen aan de oorspronkelijke schuldeiser en de incassokosten verder met Juris-Prudentie te regelen. (met rapport Voorwerk II als leidraad)

Kan iemand mij hier bij adviseren?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Guardian72 »

2x rente?

En 'aanvraag dagvaarding' klinkt ook lekker vaag.

Dan de vraag:
1) is de vordering terecht? Dan snel betalen, met redelijke kosten (Rapport Voorwerk en zo).
Zo nee - dan (aangetekend) vordering betwisten. Omdat je verder niet vermeld waar het van zou moeten zijn, is de invulling hiervan aan je zelf.

2) heb je een 1e herinnering ontvangen, danwel een aanmaning van de schuldeiser (dus, diegene aan wie je had moeten betalen)? Gebruikelijk is een herinnering te sturen, eventueel een 2e alvorens over te gaan tot incassomaatregelen.

Kosten voor een dagvaarding kan men, volgens mij dan, pas in rekening brengen als die ook daadwerkelijk gedaan is - maar dat weet ik niet 100% zeker.

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door karnie »

Guardian72 schreef:2x rente?

En 'aanvraag dagvaarding' klinkt ook lekker vaag.

Dan de vraag:
1) is de vordering terecht? Dan snel betalen, met redelijke kosten (Rapport Voorwerk en zo).
Zo nee - dan (aangetekend) vordering betwisten. Omdat je verder niet vermeld waar het van zou moeten zijn, is de invulling hiervan aan je zelf.

2) heb je een 1e herinnering ontvangen, danwel een aanmaning van de schuldeiser (dus, diegene aan wie je had moeten betalen)? Gebruikelijk is een herinnering te sturen, eventueel een 2e alvorens over te gaan tot incassomaatregelen.

Kosten voor een dagvaarding kan men, volgens mij dan, pas in rekening brengen als die ook daadwerkelijk gedaan is - maar dat weet ik niet 100% zeker.
Vordering is terecht. Wat zijn dan de redelijke kosten? 37 euro + rente?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik geloof dat dat in het rapport staat.

Komt op zo`n 43 euro incl. neer.

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Miranda63 »

ze maken het steeds gekker die incassoburo's :mrgreen:

2 x rente doe maar duur :lol:


ik zou persoonlijk de hoofdsom betalen aan de oorspronkelijke schuldeiser en evt aan die mafkezen rapport voorwerkkosten dus 37 euro en wel of niet btw erbij is afhankelijk van het wel of niet btwplichtig zijn van de schuldeiser..

als je op hun site kijkt blijken ze trouwens aardig te verdienen aangezien ze de opdrachtgever maar 7 % van de hoofdsom in rekening brengen...

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door karnie »

Het gaat om en kraamzorginstelling. Zijn die btw-plichtig?

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Miranda63 »

karnie schreef:Het gaat om en kraamzorginstelling. Zijn die btw-plichtig?
BTW op incassokosten
Over de incassokosten mag alleen BTW in rekening worden gebracht indien de schuldeiser niet BTW-plichtig is. Wanneer de schuldeiser wel BTW-plichtig is kan de aan het incassobureau verschuldigde BTW immers worden verrekend.
De volgende schuldeisers zijn niet BTW-plichtig:

onderwijsinstellingen
banken
verzekeringsmaatschappijen
medische beroepen
Wanneer voor de schuldeiser het lage BTW-tarief van 6% geldt, (zoals bij waterbedrijven) dan kan de schuldeiser de aan het incassobureau verschuldigde BTW ook verrekenen. Dus in het geval van schulden aan een waterbedrijf mag over de incassokosten geen BTW berekend worden


je zou dus denken een kraamzorginstelling valt onder de medische beroepen en dus moet je WEL btw betalen maar er zijn tegenwoordig toch ook commerciele kraamzorginstellingen, dus ik heb geen flauw idee :mrgreen:

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Mendoza »

Hoofdsom: 187,20
Buitengerechtelijke kosten: 89,25 > te hoog max 44,03 incl. btw
Rente tot aan buitengerechtelijke procedure: 3,12
Aanvraag dagvaarding: 48,27 > onzinkosten
BTW over de kosten: 26,72 > onzinkosten
Wettelijke rente: 0.89 > dubbel
Totaal te voldoen: 355,45

Betaal direct de hoofdsom aan de opdrachtgever. Vervolgens kun je zelf kiezen om € 37,- ex btw of 44,03 incl. btw aan incassokosten te betalen aan dit bureau. Zij zullen je dan nooit "laten" dagvaarden. Want let op! Ze hebben geen eigen deurwaarders. Als ze dan toch een deurwaarder inschakelen en je gaan dagvaarden dan zou ik deze brief laten zien op de zitting.

Stel je betaalt helemaal niets. De dagvaarding zou er dan als volgt uit zien :

Hoofdsom 187,20
Rente : >3,12
Buitengerechtelijke kosten 44,03
Informatiekosten GBA 7,-
Gemachtigde salaris 30,-
Kosten exploot 87,93

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door karnie »

Mendoza, en anderen; bedankt!
Inmiddels is de hoofdsom aan de kraamzorg voldaan en de 44,03 euro overgemaakt naar Juris-Prudentie.

Mendoza, naar welke brief verwijs je? Of bedoel je je eigen post?
Laatst gewijzigd door karnie op 03 mei 2010 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik bedoel de brief die je hebt ontvangen van Juris-Prudentie. Daarmee kun je aantonen dat ze belachelijke kosten probeerden te incasseren. Maar ze gaan je echt niet dagvaarden op basis van wat je nu hebt betaald. Hou er rekening mij dat ze nog wel een tijdje doorgaan met dreigen, bewaar deze brief dus goed.

D@J
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:24

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door D@J »

:offtopic: maar wat een afschuwelijke naam voor een incassobureau... creatieve geest die hem bedacht heeft...

ellbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2010 15:10

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door ellbel »

Ook ik heb zo'n ervaring met Juris-prudentie, mijn zoontje van 11 heeft bij de bieb zijn boeken te laat in geleverd, daar kregen wij van de bieb een rekening van € 12,20. Deze is helaas te laat betaald.
Daarop ontvingen wij van Juris-prudentie een vordering van € 42,91. Hierop hebben wij de bieb de € 12,20 betaald en Juris-prudentie de rest.
Nu is er iemand van Juris-prudentie aan de deur geweest (op 22-04-2010), helaas waren wij niet thuis, wel vonden we een kaartje met daarop LAATSTE WAARSCHUWING en het bedrag: €154,41 aan kosten!!! voor een rekening van € 12,20!! Ik heb ze gebeld maar was nogal boos dus dat helpt ook niet. Ook heb ik de bieb het verhaal gestuurd, maar nog niets van gehoord. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Een ding weet ik wel: ik betaal ze niet

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door karnie »

ellbel schreef:Ook ik heb zo'n ervaring met Juris-prudentie, mijn zoontje van 11 heeft bij de bieb zijn boeken te laat in geleverd, daar kregen wij van de bieb een rekening van € 12,20. Deze is helaas te laat betaald.
Daarop ontvingen wij van Juris-prudentie een vordering van € 42,91. Hierop hebben wij de bieb de € 12,20 betaald en Juris-prudentie de rest.
Nu is er iemand van Juris-prudentie aan de deur geweest (op 22-04-2010), helaas waren wij niet thuis, wel vonden we een kaartje met daarop LAATSTE WAARSCHUWING en het bedrag: €154,41 aan kosten!!! voor een rekening van € 12,20!! Ik heb ze gebeld maar was nogal boos dus dat helpt ook niet. Ook heb ik de bieb het verhaal gestuurd, maar nog niets van gehoord. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Een ding weet ik wel: ik betaal ze niet
Kreeg je ook een specificatie hoe die 154,41 was opgebouwd?
Ik heb zojuist per aangetekende post een brief gestuurd aan J-P om mijn betaling te verantwoorden.

Succes ellbel, ik verwacht ook nog wel gedoe van J-P's kant....

ellbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2010 15:10

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door ellbel »

Die 154,41 was op het kaartje met de hand ingevuld, geen specificatie of niets. Ik heb ze wel per mail mijn betaling gespecificeerd, zal dat ook nog per aangetekende brief doen. Lijkt mij gezien de berichten op dit forum wel net zo slim.

Het vervelende van dit alles is dat die achterstanden zijn ontstaan doordat het bedrijf waar ik werkt failliet is gegaan en daardoor de loon doorbetalingen nogal vertraagd zijn. Hopelijk is dit begin mei allemaal afgerond, maar je zit zo wel met een hoop toestanden waar ik nu helemaal niet op zit te wachten.

Jij ook succes Karnie

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Guusje61 »

laat je niet intimideren door zo'n kaartje in de bus.
als je de vordering van de bieb heb betaald en de kosten aan J-P voordat het kaartje in de bus was gedropt dan kunnen ze vorderen wat ze willen.

heeft een andere bieb en ander incassobureau ook bij mijn zoon geprobeerd.
ik heb ze namens mijn zoon (zonder mijn titel te noemen!) per fax gevraagd of ze willen stoppen of per direct mijn zoon willen dagvaarden. hij kreeg toen een brief terug dat het dossier gesloten werd.

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door karnie »

Even een flinke update :)

Handig om even vooraf te vertellen; Toen de eerste vordering van J-P op onze deurmat lag, heb ik telefonisch contact gehad en allereerst een verzoek tot gespreide betaling gedaan. Hiermee gingen ze akkoord en ze zouden me een machtigingsformulier toesturen. Deze is door mij niet ontvangen maar toch werd er vorige week 120 euro afgeschreven van de bankrekening (telefonisch wel rekeningnummer doorgegeven, maar nooit groen kaartje ondertekend) Dit heb ik meteen laten storneren.

Afgelopen donderdag ontvingen we bericht van de postbode dat J-P een aangetekende brief had gestuurd. I.v.m. koninginnedag etc. kon ik deze vandaag pas ophalen.
In deze brief stond vermeld dat ik J-P had gemachtigd het openstaande bedrag in termijnen van m'n bankrekening af te schrijven en dat deze echter als oninbaar retour is gezonden.

Ik moest nu de restandschuld a 193,62 euro voor 1-5-2010 hebben overgemaakt, anders zou het geheel voor de rechter komen.

Zojuist heb ik direct gebeld met J-P. Ze gaven aan geen ondertekende groene machtigingskaart van me te hebben en ook mijn aangetekende brief niet te hebben ontvangen. In het gesprek heb ik gemeld dat ik hun kosten buitensporig vond en de 44,03 euro (ook niet door hen ontvangen....zeggen ze) een prima vergoeding vond.

Enigszins beteuterd melde de jongedame dat ze er notitie van maakt en dat ik nog wel van ze zou horen.

Daarna contact gehad met TNT, over de aangetekende post die ik naar hen had verstuurd. Zij gaven aan dat deze brief doorgestuurd was van ene postbusnummer in Zwolle naar een adres in Zuidwolde. Deze brief is op 1 mei afgeleverd.

Wordt vervolgd dus....

Joke32
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2010 09:29

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Joke32 »

Door de erg hectische verhuizing waren wij vergeten spullen terug te brengen naar de bibliotheek in onze oude woonplaats. dit inmiddels gedaan en met j-p een betalingsregeling van €40,- afgesproken. Ik heb hiervoor een machtiging ondertekend. Nu hebben ze dus ineens een bedrag geincasseerd van €525,-!! Dit klopt niet want zelfs met hoofdsommen en buitengerechtelijke kosten komt dit op €327,-. Dit is voor inlevering materialen.
J-P gebeld en die erkennen zelfs dat een groot deel van die hoofdsom niet eens meer bestaat omdat er gewoon is ingeleverd maar beweren dat dit bedrag wat ze hebben geincasserd klopt en dat, omdat ik mijn regeling niet zou zijn nagekomen ze het volste recht hebben om , zoals zij dat noemen, beslag te leggen op mijn rekening. Ik heb meteen contact opgenomen met mijn bank en er ligt nu een blokkade op het rekeningnummer van j-p. Ook stuur ik aangetekend een brief en een beeindiging automatische incasso.

Dit zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Guardian72 »

wacht eens.. als jij een regeling hebt, en een machtiging tot incasso geeft (zowiezo al eng, maar ja).. hoe kan je de regeling dan niet nagekomen zijn?

Dan hebben zij toch verzuimd dat te doen waar jij ze voor gemachtigd hebt?

En zowiezo.. dit bedrag zou ik toch maar terugvorderen - er was een overeenkomst voor 40 euro/maand. Niet voor andere bedragen.

Joke32
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2010 09:29

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Joke32 »

En hoe vorder ik dit bedrag terug? Mijn bank kan het niet terugstorten! Er zit geen termijn op kreeg ik te horen terwijl er normaal een termijn van 56 dagen is om een boeking terug te storten.
Ik heb de hele discussie ook met J-P gehad vanochtend dat het belachelijk is dat ik een machtiging teken voor €40,- per maand en er ineens zo'n bedrag wordt afgeschreven. Maar volgens hen hebben ze dit recht. Ik heb ze er meteen van op de hoogte gesteld dat ik bij mijn bank per direct de machtiging heb geblokkeerd en stuur ze alsnog een rood kaartje aangetekend per post.
Ook heb ik contact opgenomen met de bieb en hoor vandaag als het goed is nog van hen terug.
Ook heb ik hiervan geleerd en zal in de toekomst niet meer zo gemakkelijk een machtiging afgeven.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beste allemaal,
Ik zou in een dergelijk geval een variant van onderstaande brief sturen. Je kan hem naar behoefte aanpassen, maar dergelijke bureautjes deinzen vaak terug voor juridische taal en voor crediteuren die zelfs vragen om gedagvaard te worden en de rechtzaal niet uit te weg gaan. Oude omaatjes die zich laten intimideren, dat zijn de favoriete prooien van deze bureautjes, zeer misselijke praktijken!
Geachte heer, mevrouw,

Onlangs heb ik de hoofdsom plus incassokosten overgemaakt. Deze kosten zijn in het zogenaamde “rapport-Voorwerk-II” gemaximaliseerd. Dit rapport is weliswaar geen wet in formele zin, maar wordt wel als leidraad genomen door (kanton)rechters in de zin van wat redelijke kosten zijn.

Uw kostenstaffel is derhalve te hoog, en vermeldt bovendien onder verschillende noemers allerlei kosten die dan wel al in de incassokosten inbegrepen zijn dan wel m.i. niet van toepassing zijn. Het berekenen van kosten voor het ‘aanvragen van een dagvaarding’ zonder dat überhaupt een dagvaarding is uitgebracht is niet mogelijk, en als het gaat om het typen van een concept-dagvaarding zijn deze kosten in de incassokosten inbegrepen.

Ik betwist en ontken dan ook iedere verdure aansprakelijkheid en zal een eventuele restvordering niet voldoen. Mocht u het hier niet mee eens zijn, dan nodig ik u uit mij direct te dagvaarden, waarbij ik u bij voorbaat aankondig mij te zullen verweren met alle juridische middelen die mij ter beschikking staan, en eventuele kosten op u en uw klant zal verhalen.
Joke32,

EUR 327 voor een stel boeken is ntuurlijk belachelijk. Om dan ook nog eens EUR 540 in plaats van EUR 40 per maand af te schrijven kan al helemaal niet. Ik zou als ik jou was een officiele brief schijven aan JP en de brief:

• Waarin je de situatie uitlegt
• Waarin je stelt dat een bedrag van 213 euro teveel is betaald
• Waarin je bovendien stelt da took het bedrag van 327 euro te hoog is (kom op, een paar oude boeken plus incassokosten… hooguit 100 a 150 piek).
• Waarin je het betwiste bedrag terugvordert op grond van onverschuldigde betaling
• Waarin je ook melding maakt van de onwil bij JP en de bieb om aan een oplossing meet e werken.
• Waarin je ze nog een redelijke termijn (bijv. 2 weken) geeft om te reageren. Bij uitblijven van een reactive schakel je een advocaat in en verhaal je de kosten op JP en de bieb.

Bibliotheken en videotheken,

Waarom nemen jullie iedere keer van die slonzige incassobureautjes in de arm? Dat kan toch wel anders?

Gesloten