LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Theike30
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:09

Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Theike30 »

Vraagje,

Heb vandaag ruim 20000 euro op mijn rekening bij geschreven gekregen. Geld is niet voor mij bestemd, maar wat moet ik ermee doen?
Mijn goede ik zegt me om het geld terug te storten, maar het is toch een groot bedrag voor mij.
Heeft het zin om het op mijn spaarrekening te zetten en er rente over "vangen" tot dat de bank naar mij toekomt? Want dat gaat zeker gebeuren.
Kan ik er moeilijk over doen en wat zijn mijn mogelijkheden om er toch iets uit te halen?
Ben bereid om het ze zo moeilijk mogelijk te maken, maar wil natuurlijk hierdoor niet in de problemen raken.
Kan iemand mij een goed advies geven?
Alvast bedankt.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door seconds-out »

Theike30 schreef:Vraagje,

Heb vandaag ruim 20000 euro op mijn rekening bij geschreven gekregen. Geld is niet voor mij bestemd, maar wat moet ik ermee doen?
Mijn goede ik zegt me om het geld terug te storten, maar het is toch een groot bedrag voor mij.
Heeft het zin om het op mijn spaarrekening te zetten en er rente over "vangen" tot dat de bank naar mij toekomt? Want dat gaat zeker gebeuren.
Kan ik er moeilijk over doen en wat zijn mijn mogelijkheden om er toch iets uit te halen?
Ben bereid om het ze zo moeilijk mogelijk te maken, maar wil natuurlijk hierdoor niet in de problemen raken.
Kan iemand mij een goed advies geven?
Alvast bedankt.
Je kan het beste zo snel mogelijk contact op nemen met de bank hoe je het geld kan terugstorten.
Onzin om het de bank moeilijk te maken, het is een foutje wat iedereen kan overkomen.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door tsja.. »

Theike30 schreef:Vraagje,

Heb vandaag ruim 20000 euro op mijn rekening bij geschreven gekregen. Geld is niet voor mij bestemd, maar wat moet ik ermee doen?
Mijn goede ik zegt me om het geld terug te storten, maar het is toch een groot bedrag voor mij.
Heeft het zin om het op mijn spaarrekening te zetten en er rente over "vangen" tot dat de bank naar mij toekomt? Want dat gaat zeker gebeuren.
Kan ik er moeilijk over doen en wat zijn mijn mogelijkheden om er toch iets uit te halen?
Ben bereid om het ze zo moeilijk mogelijk te maken, maar wil natuurlijk hierdoor niet in de problemen raken.
Kan iemand mij een goed advies geven?
Alvast bedankt.
Zoals je zelf al aangeeft, het is niet van jou. Waarom zou je het ze zo moeilijk mogelijk maken? wellicht is het niet de fout van de bank, maar de fout van een particulier, die dit geld zelf hard nodig heeft? het is tenslotte ZIJN geld...

snel terugstorten dus, of in ieder geval contact met de bank opnemen!

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door henk51 »

Heb vandaag ruim 20000 euro op mijn rekening bij geschreven gekregen. Geld is niet voor mij bestemd, maar wat moet ik ermee doen?
Wat denk je zelf,je zegt het zelf al is niet voor mij bestemd dus terug storten,zodat het het alsnog naar de rechtmatige overgemaakt kan worden.
Stel dat er een bedrag bestemd voor jou naar een verkeerde was overgeboekt,dan wilde je het toch ook zo snel mogelijk gecorrigeerd hebben?
Nu vraag je of je tips kan krijgen om er zoveel mogelijk gewin uit te halen voor je zelf? Het moet niet gekker worden een ander zit op zijn geld te wachten en jij wilt het zolang mogelijk vertragen om er wat aan te verdienen.

gr Henk

R-Estau
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 mar 2010 15:58

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door R-Estau »

Beste Theike30,

Ik heb dat geld overgemaakt naar je, het laatste cijfer van het rekeningnummer moet zijn (5) ik heb het per ongeluk overgemaakt naar het eindcijfer (7). Wil je het vandaag nog terugstorten ! Je mag €400,00 vindersloon aftrekken.

Bij voorbaat dank.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door witte angora »

R-Estau schreef:Beste Theike30,

Ik heb dat geld overgemaakt naar je, het laatste cijfer van het rekeningnummer moet zijn (5) ik heb het per ongeluk overgemaakt naar het eindcijfer (7). Wil je het vandaag nog terugstorten ! Je mag €400,00 vindersloon aftrekken.

Bij voorbaat dank.
:lol: :lol: :lol:

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door witte angora »

Heeft het zin om het op mijn spaarrekening te zetten en er rente over "vangen" tot dat de bank naar mij toekomt? Want dat gaat zeker gebeuren.
Als het een fout van de bank is, zal die rente je ook weer afgepakt worden. Wat anderen ook al zeiden: even contact met de bank opnemen om het recht te laten breien.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Amyl »

Niet zomaar terugstorten eerst contact opnemen met de bank.
Moet namelijk goed rechtgezet worden, anders heb je zelf mogelijk ook een hogere aanslag van de belasting straks per abuis. Tenminste; ik heb wel eens van anderen gehoord dat dit soort fouten daartoe kunnen leiden.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door __oi__ »

Theike30 schreef:Vraagje,

Heb vandaag ruim 20000 euro op mijn rekening bij geschreven gekregen. Geld is niet voor mij bestemd, maar wat moet ik ermee doen?
Mijn goede ik zegt me om het geld terug te storten, maar het is toch een groot bedrag voor mij.
Heeft het zin om het op mijn spaarrekening te zetten en er rente over "vangen" tot dat de bank naar mij toekomt? Want dat gaat zeker gebeuren.
Kan ik er moeilijk over doen en wat zijn mijn mogelijkheden om er toch iets uit te halen?
Ben bereid om het ze zo moeilijk mogelijk te maken, maar wil natuurlijk hierdoor niet in de problemen raken.
Kan iemand mij een goed advies geven?
Alvast bedankt.
Dit doet me denkenaan die tv-programma's waar met men met de verborgen camera filmt hoe mensen reageren wanneer een blinde of invalide, zogenaamd per ongeluk, € 50,- euro uit zijn zak laat vallen. De meeste geven het uiteraard meteen terug aan de rechtmatige eigenaar. Een enkeling steekt het in zijn eigen zak en loopt snel de andere kant op.
Walgelijk

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door JtC »

Meteen naar het winkelcentrum toe! :wink:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door CB »

@Theike30,

Gewoon je gezonde verstand gebruiken. :wink:

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door WilWil »

Overboeken naar spaarrekening heeft niet zoveel zin. De bank gaat het met dezelfde rentedatum terugboeken als de datum gestort op je rekening. Dus feitelijk heb je dan geen geld, en dus niets om op de spaarrekening te zetten.

Neem contact op met de bank.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door tennis »

Theike30 schreef:Vraagje,

Heb vandaag ruim 20000 euro op mijn rekening bij geschreven gekregen. Geld is niet voor mij bestemd, maar wat moet ik ermee doen?
Mijn goede ik zegt me om het geld terug te storten, maar het is toch een groot bedrag voor mij.
Heeft het zin om het op mijn spaarrekening te zetten en er rente over "vangen" tot dat de bank naar mij toekomt? Want dat gaat zeker gebeuren.Kan ik er moeilijk over doen en wat zijn mijn mogelijkheden om er toch iets uit te halen?
Ben bereid om het ze zo moeilijk mogelijk te maken, maar wil natuurlijk hierdoor niet in de problemen raken.
Kan iemand mij een goed advies geven?
Alvast bedankt.

Zoiets zet je op een consumentenforum en vraagt mensen om jou een goedkeuring voor verduistering te geven !
Alleen al de vraag met de spaarrekening vind ik buitengewoon onbeschoft.
Als volwassene persoon, ik neem aan dat je dat bent, hoef je niet te vragen, wat je met deze situatie moet.
Hopend, dat het jou niet eens overkomt, om per ongeluk een bedrag naar de verkeerde persoon over te maken, want dan zien wij jou hier weer terug op het forum, maar dan met een andere vraag.

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door kees.bugter »

Vorig jaar las ik van iemand, die 43000 Euro ipv naar zijn zoon naar een verkeerd rekeningsnummer toe stuurde. Die oneerlijke vrouw heeft het overgrote deel al opgemaakt. Volgens het zelfde bericht duurt het een jaar om de schade te kunnen terugvorderen.

Je hoeft maar één cijfer verkeerd te lezen of te typen en weg is jouw geld.
Vaak staat het bankrekeningsnummer heel klein op een factuur. Met het risico dat je het verkeerd overneemt.
Ook blijken criminelen de laatste tijd facturen te stelen uit brievenbussen. Daarna plakken zij een sticker erop met hun eigen bankrekeningsnummer. Kortom in zo'n geval altijd checken.
Waarom in hemelsnaam is er in dit computertijdperk geen betere beveilging mogelijk?

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Amyl »

zo werken die nummers niet... volgens mij heb je als je één cijfer veranderd een niet bestaand rekening nr. Hoe 't exact zit weet ik niet, maar er zit wel een soort logica achter dat je meerdere nrs fout moet intikken wil je het naar een verkeerde sturen volgens mij/

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door crazyme »

Dat heet een elf-proef. Een rekenkundige controle of een bankrekeningnummer klopt.

Bij de postbank kennen ze dat niet....

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door verkeersleider »

klopt

Bij de elfproef worden de afzonderlijke cijfers "gewogen" bij elkaar opgeteld, dat wil zeggen afhankelijk van de positie van het cijfer wordt het met een afgesproken getal (gewicht) vermenigvuldigd. Voor geldige rekeningnummers moet de som van de resultaten een veelvoud van 11 zijn.
Voor rekeningnummers zijn de gewichten de getallen 1, 2, 3, ... Het laatste cijfer van het rekeningnummer wordt met 1 vermenigvuldigd, het voorlaatste met 2, het voorvoorlaatste met 3, enzovoorts. De producten worden bij elkaar opgeteld en vervolgens wordt de som gedeeld door 11. Het resultaat van deze deling moet voor een geldig rekeningnummer een geheel getal groter dan nul zijn. Door te eisen dat het resultaat groter dan 0 moet zijn, wordt voorkomen dat een nummer dat uit alleen nullen bestaat, als geldig beschouwd wordt.
[bewerken]Voorbeeld
Rekeningnummer 73.61.60.221
9×7 + 8×3 + 7×6 + 6×1 + 5×6 + 4×0 + 3×2 + 2×2 + 1×1 = 176.
De som 176 is deelbaar door 11: delen door 11 geeft 16. Het rekeningnummer is dus geldig.
Als het rekeningnummer een vaste lengte van 10 cijfers krijgt door het aan de voorkant aan te vullen met nullen, werkt de elfproef ook omgekeerd (dus van links naar rechts).
Met hetzelfde rekeningnummer 073.61.60.221:
1×0 + 2×7 + 3×3 + 4×6 + 5×1 + 6×6 + 7×0 + 8×2 + 9×2 + 10×1 = 132.
De som 132 is weer deelbaar door 11: delen door 11 geeft 12.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door tennis »

verkeersleider schreef:klopt

Bij de elfproef worden de afzonderlijke cijfers "gewogen" bij elkaar opgeteld, dat wil zeggen afhankelijk van de positie van het cijfer wordt het met een afgesproken getal (gewicht) vermenigvuldigd. Voor geldige rekeningnummers moet de som van de resultaten een veelvoud van 11 zijn.
Voor rekeningnummers zijn de gewichten de getallen 1, 2, 3, ... Het laatste cijfer van het rekeningnummer wordt met 1 vermenigvuldigd, het voorlaatste met 2, het voorvoorlaatste met 3, enzovoorts. De producten worden bij elkaar opgeteld en vervolgens wordt de som gedeeld door 11. Het resultaat van deze deling moet voor een geldig rekeningnummer een geheel getal groter dan nul zijn. Door te eisen dat het resultaat groter dan 0 moet zijn, wordt voorkomen dat een nummer dat uit alleen nullen bestaat, als geldig beschouwd wordt.
[bewerken]Voorbeeld
Rekeningnummer 73.61.60.221
9×7 + 8×3 + 7×6 + 6×1 + 5×6 + 4×0 + 3×2 + 2×2 + 1×1 = 176.
De som 176 is deelbaar door 11: delen door 11 geeft 16. Het rekeningnummer is dus geldig.
Als het rekeningnummer een vaste lengte van 10 cijfers krijgt door het aan de voorkant aan te vullen met nullen, werkt de elfproef ook omgekeerd (dus van links naar rechts).
Met hetzelfde rekeningnummer 073.61.60.221:
1×0 + 2×7 + 3×3 + 4×6 + 5×1 + 6×6 + 7×0 + 8×2 + 9×2 + 10×1 = 132.
De som 132 is weer deelbaar door 11: delen door 11 geeft 12.
Ik wist wel, dat er een of andere controle is, maar niet hoe.
Bedankt voor de uitleg !

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door vakkiel »

Volgens mij houdt theike30 iedereen voor de gek...na de startpost niks meer van theike gehoord.....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vakkiel schreef:Volgens mij houdt theike30 iedereen voor de gek...na de startpost niks meer van theike gehoord.....
Die is nu met vakantie. :wink:

Gesloten