LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waterschapsheffing 2007, 2008, 2009 en 2010
-
Waterschapsheffing 2007, 2008, 2009 en 2010
Een aantal weken geleden kreeg ik van HEF een nota voor de waterschapsheffing voor 2010. Nu bleek op deze nota een verkeerd, mij volledig onbekend, rekeningnummer voor de automatische incasso te staan. In mijn onwetendheid heb ik gebeld dat dit nummer niet klopt en dat ik een nieuwe nota verwacht zodat ik het bedrag over kan maken. Nog geen week later kreeg ik niet een maar drie nota's in mn brievenbus. Of ik voor 2007, 2008 en 2010 wou betalen. In de afgelopen jaren zou er niets voor mij betaald zijn. Inmiddels is na telefonisch contact 2009 ook nog toegevoegd. Al met al een behoorlijk bedrag dus. Nu is mijn vraag of ik hier nog wat aan kan doen. De fout ligt voor zover ik kan overzien niet aan mijn kant. Mag het HEF van de afgelopen drie jaren nog watschapsheffing "naheffen"?
Re: Waterschapsheffing 2007, 2008, 2009 en 2010
Floris Goet schreef:Een aantal weken geleden kreeg ik van HEF een nota voor de waterschapsheffing voor 2010. Nu bleek op deze nota een verkeerd, mij volledig onbekend, rekeningnummer voor de automatische incasso te staan. In mijn onwetendheid heb ik gebeld dat dit nummer niet klopt en dat ik een nieuwe nota verwacht zodat ik het bedrag over kan maken. Nog geen week later kreeg ik niet een maar drie nota's in mn brievenbus. Of ik voor 2007, 2008 en 2010 wou betalen. In de afgelopen jaren zou er niets voor mij betaald zijn. Inmiddels is na telefonisch contact 2009 ook nog toegevoegd. Al met al een behoorlijk bedrag dus. Nu is mijn vraag of ik hier nog wat aan kan doen. De fout ligt voor zover ik kan overzien niet aan mijn kant. Mag het HEF van de afgelopen drie jaren nog watschapsheffing "naheffen"?
Wat wil je nu horen ?
Heb je de afgelopen jaren waterschapsheffing betaald ja of neen ?
-
Ja en nee. Er zijn een aantal wettelijke regels. Wat ik uit regelgeving op kan maken, mag een waterschap tot vijf jaar terug gaan.
http://www.hdsr.nl/informatie/regelgevi ... elastingen Zie artikel 1, 3c. Let wel: dit is de regelgeving van de Stichtse Rijnlanden.
Als je echter een verzoek om kwijtschelding indient, dan moet het waterschap uitgaan van het inkomen van de komende 12 maanden. Als dan het totaal van de aanslagen hoger is dan je kunt betalen, kun je (gedeeltelijke) kwijtschelding krijgen.
Een volgende mogelijkheid is om in administratief beroep te gaan, als je hier een afwijzing voor krijgt voor de (gedeeltelijke) kwijtschelding, en vraagt of het waterschap je verder niet wil bemoeilijken. Formeel zou je dan nog steeds moeten betalen, maar er wordt dan afgezien van de incasso.
In mijn geval wilde de gemeente in een tijdvak van 12 maanden de gemeentelijke lasten van 2008, 2009 en 2010 incasseren. Dit, omdat er veel te lang is gedaan om een beslissing te nemen over de verzoeken om kwijtschelding van 2008 en 2009. Voor 2008 en 2009 kreeg ik geen kwijtschelding, voor 2010 gedeeltelijk.
Daarna ben ik betreffende 2008 en 2010 in administratief beroep gegaan. Dat, tezamen met de hoogte van de aanslag van 2009 en mijn inkomen, was voor de gemeente hier aanleiding om mij voor 2008 verder niet te bemoeilijken.
Dus voor 2008 hoefde ik niet te betalen, 2009 wel, voor 2010 heb ik inmiddels gedeeltelijke kwijtschelding, en voor het restant loopt er een administratief beroep met het verzoek me verder niet te bemoeilijken.
Een beetje ingewikkeld, maar het is niet anders. Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord.
http://www.hdsr.nl/informatie/regelgevi ... elastingen Zie artikel 1, 3c. Let wel: dit is de regelgeving van de Stichtse Rijnlanden.
Als je echter een verzoek om kwijtschelding indient, dan moet het waterschap uitgaan van het inkomen van de komende 12 maanden. Als dan het totaal van de aanslagen hoger is dan je kunt betalen, kun je (gedeeltelijke) kwijtschelding krijgen.
Een volgende mogelijkheid is om in administratief beroep te gaan, als je hier een afwijzing voor krijgt voor de (gedeeltelijke) kwijtschelding, en vraagt of het waterschap je verder niet wil bemoeilijken. Formeel zou je dan nog steeds moeten betalen, maar er wordt dan afgezien van de incasso.
In mijn geval wilde de gemeente in een tijdvak van 12 maanden de gemeentelijke lasten van 2008, 2009 en 2010 incasseren. Dit, omdat er veel te lang is gedaan om een beslissing te nemen over de verzoeken om kwijtschelding van 2008 en 2009. Voor 2008 en 2009 kreeg ik geen kwijtschelding, voor 2010 gedeeltelijk.
Daarna ben ik betreffende 2008 en 2010 in administratief beroep gegaan. Dat, tezamen met de hoogte van de aanslag van 2009 en mijn inkomen, was voor de gemeente hier aanleiding om mij voor 2008 verder niet te bemoeilijken.
Dus voor 2008 hoefde ik niet te betalen, 2009 wel, voor 2010 heb ik inmiddels gedeeltelijke kwijtschelding, en voor het restant loopt er een administratief beroep met het verzoek me verder niet te bemoeilijken.
Een beetje ingewikkeld, maar het is niet anders. Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord.
Witte angora: kwijtschelding is aan de orde wanneer je de aanslag niet kunt betalen. De vraag is of je na zoveel jaar nog wel een aanslag kunt krijgen.
Floris: de overheid heeft drie jaar de tijd om een aanslag op te leggen en onder bepaalde voorwaarden zelfs nog langer. Dus in 2010 mag er zonder nadere voorwaarden een aanslag over 2007 worden opgelegd. Dus als de over 2007 en latere jaren geen aanslag hebt ontvangen en dat had wel gemoeten, dan kan dat nu dus nog.
Floris: de overheid heeft drie jaar de tijd om een aanslag op te leggen en onder bepaalde voorwaarden zelfs nog langer. Dus in 2010 mag er zonder nadere voorwaarden een aanslag over 2007 worden opgelegd. Dus als de over 2007 en latere jaren geen aanslag hebt ontvangen en dat had wel gemoeten, dan kan dat nu dus nog.
priewjet schreef:Witte angora: kwijtschelding is aan de orde wanneer je de aanslag niet kunt betalen. De vraag is of je na zoveel jaar nog wel een aanslag kunt krijgen.
TS je hebt mijn vraag nog niet beantwoordt ?tennis schreef: Heb je de afgelopen jaren waterschapsheffing betaald ja of neen ?
-
Het antwoord is ja, dat mag tot 5 jaar terug, maar dat had ik al eerder geschreven.De vraag is of je na zoveel jaar nog wel een aanslag kunt krijgen.
Dat is niet juist. Een aanslag kan worden opgelegd binnen drie jaar nadat de belastingschuld is ontstaan. Dat is geregeld in artikel 11, derde lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, die ook voor de waterschapsbelastingen en de gemeentelijke belastingen geldt.Het antwoord is ja, dat mag tot 5 jaar terug, maar dat had ik al eerder geschreven.
Een termijn van vijf jaar geldt voor een navorderingsaanslag en dat kan, zoals ik al opmerkte, alleen onder bepaalde voorwaarden. En dan kan in het uiterste geval de termijn zelfs twaalf jaar zijn.
-
Het is mij niet geheel duidelijk of de aanslagen over de eerdere jaren niet zijn opgelegd, of dat ze wel zijn opgelegd maar van een verkeerde bankrekening zijn afgeschreven. In het eerste geval zal 2007 verjaard zijn. In het tweede geval kan de openstaande vordering nog worden geincasseerd.
Maar deze vraag is nog steeds niet beantwoord.Wat wil je nu horen ?
Of misschien wil TS deze vraag wel niet beantwoorden
-
- Contacteer:
Uit zijn profiel: Laatst bezocht: 23 apr 2010 12:35Dirkie schreef:Maar deze vraag is nog steeds niet beantwoord.Wat wil je nu horen ?
Ik vermoed dat TS geen antwoord wil geven.
-
Beste belanghebbende(n).
Het waterschap kan tot vijf jaren terug nog invorderen maar heeft haar taak verzuimd daar wanbetalers binnen een in de wet geregelde termijn een rekening moet hebben ontvangen. Uit het bovenstaande verhaal merk ik daarvan niets. Dan is slechts het lopende jaar invorderbaar, het voorgaande dubieus te noemen dus daarover zou ik een balletje opgooien.
Waar ik zou wel willen weten hoe vraagsteller gehuisvest is omdat het vreemd is dat deze een nota ontvangt waarop nu pas blijkt een verkeerd rekeningnummmer te staan. Hebt u voorheen nimmer een nota ontvangen?
Het waterschap kan tot vijf jaren terug nog invorderen maar heeft haar taak verzuimd daar wanbetalers binnen een in de wet geregelde termijn een rekening moet hebben ontvangen. Uit het bovenstaande verhaal merk ik daarvan niets. Dan is slechts het lopende jaar invorderbaar, het voorgaande dubieus te noemen dus daarover zou ik een balletje opgooien.
Waar ik zou wel willen weten hoe vraagsteller gehuisvest is omdat het vreemd is dat deze een nota ontvangt waarop nu pas blijkt een verkeerd rekeningnummmer te staan. Hebt u voorheen nimmer een nota ontvangen?
@troubleshootertroubleshooter schreef: Waar ik zou wel willen weten hoe vraagsteller gehuisvest is omdat het vreemd is dat deze een nota ontvangt waarop nu pas blijkt een verkeerd rekeningnummmer te staan. Hebt u voorheen nimmer een nota ontvangen?
Werk je nu werkelijk alle topic`s af, zonder te kijken/lezen, of er nog interesse is.
Hoe wil je nu TS vragen, als hij sinds april niet meer op het forum is/was?
Guardian72 schreef:Uit zijn profiel: Laatst bezocht: 23 apr 2010 12:35Dirkie schreef:Maar deze vraag is nog steeds niet beantwoord.Wat wil je nu horen ?
Ik vermoed dat TS geen antwoord wil geven.