Pagina 1 van 1

MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 25 apr 2010 00:55
door roydawn
Het moederbord van mijn 21 maanden jonge HP dv9850 (nieuwwaarde 799,-) bleek onlangs stuk. De medewerker van MyCom melde dat reparatie bij HP tussen 400,- en 600,- zou gaan bedragen.

Ik heb toen een brief naar MyCom geschreven, gebaseerd op de voorbeeldbrief die op de site van Tros Radar staat. Ik heb gemeld dat product niet voldoet aan conformiteitseis en defect is opgetreden binnen economische levensduur. En ik eisde een deal met MyCom (dus geen doorverwijzing naar HP): gratis repareren, vervangen of mijn geld terug.

Na 3 dagen werd ik gebeld. MyCom melde dat economische levensduur van de laptop 36 maanden bedraagt en dat ik officieel 21/36 van de reparatie zou moeten betalen, en MyCom de resterende 15/36. Maar MyCom melde daarachteraan dat ze hem gratis voor me zouden repareren....!!

De winkelmedewerker 'verklapte' wel dat de reparatie niet bij HP plaatsvindt, maar bij een reparateur die voor MyCom werkt. Maar goed, garantietermijnen zeggen dus helemaal niets...

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 08:04
door Dekseldopje
Dit is meer een regeling treffen om een klant tevreden te stellen. Ik heb voor Mycom gewerkt en deze regeling kan niet altijd worden gemaakt. Maar als het kan, wordt het wel gedaan. Dit ook omdat soms de fabrikanten lang op zich laten wachten. Wat weer resulteert in klachten dat MyCom zijn werk niet goed goed.

En zal dit ook niet deels te maken hebben dat je 3 jaar garantie hebt bij Mycom zelf? En dat na die 3 jaar rechtstreeks met de fabrikant, en alleen met de fabrikant wordt gecommuniceerd als er een reparatie en/of vervanging plaats moet vinden.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 10:43
door EdoK
21 maanden is volgens mij minder dan 2 jaar :wink:

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 14:33
door BBCS
Ik heb gemeld dat product niet voldoet aan conformiteitseis en defect is opgetreden binnen economische levensduur.
In de wetboek staat dat een product alleen conform de koopovereenkomst is, als het product geleverd is volgens afspraak en volgens de koopovereenkomst.

Dat men aangeeft dat een product probleemloos gedurende de economische levensduur mee moet gaan is totaal niet van belang en ook is dit niet opgenomen in de wetboek, dus niet van toepassing.

In de wetboek komt de economische en gemiddelde levensduur NIET voor, dus zijn "regels" die gaan over de economische en gemiddelde levensduur niet van toepassing.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 14:36
door BBCS
Het moederbord van mijn 21 maanden jonge HP dv9850 (nieuwwaarde 799,-) bleek onlangs stuk. De medewerker van MyCom melde dat reparatie bij HP tussen 400,- en 600,- zou gaan bedragen.
HP garandeert de goede werking alleen gedurende de garantieperiode.
Als bij die laptop de garantieperiode 1 jaar is, dan is het zo dat HP de goede werking na dat jaar niet meer kan garanderen.

En als de fabrikant dat niet kan, kan de winkelier het zeker niet.

Wat ik hiermee wil aangeven, is dat de winkelier volgens de wetboek niet garant hoeft te staan voor de goede werking gedurende de gemiddelde levensduur of economische levensduur.

Dus hoe kan Radar en de consumentenautoriteit hier dan wel rechten aan gaan ontlenen?

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 14:50
door jor
BBCS schreef:
Dus hoe kan Radar en de consumentenautoriteit hier dan wel rechten aan gaan ontlenen?
Als een kapotte grammofoonplaat :x . Dan zie ik liever een nieuwe bezoeker met de nickname "Dekseldopje" die een frisse wind door dit (voornamelijk door jou jarenlange garantie-gezeur) verziekte forumdeel laat waaien..

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... per_gelijk
Nee. U mag verwachten dat een computer langer dan twee jaar meegaat. Gaat de computer binnen twee jaar kapot? Dan kan het zijn dat de kwaliteit niet goed is. De verkoper is hiervoor verantwoordelijk.

Bij een computer is het soms lastig te bepalen waarom hij kapot is gegaan. Misschien hebt u iets geïnstalleerd, waardoor de computer het niet meer doet. Bent u het hierover niet eens met de verkoper? Dan kunt u voorstellen om aan een deskundige advies te vragen. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat degene die geen gelijk krijgt, de kosten voor de deskundige betaalt.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 17:19
door EdoK
BBCS schreef:
Het moederbord van mijn 21 maanden jonge HP dv9850 (nieuwwaarde 799,-) bleek onlangs stuk. De medewerker van MyCom melde dat reparatie bij HP tussen 400,- en 600,- zou gaan bedragen.
HP garandeert de goede werking alleen gedurende de garantieperiode.
Als bij die laptop de garantieperiode 1 jaar is, dan is het zo dat HP de goede werking na dat jaar niet meer kan garanderen.

En als de fabrikant dat niet kan, kan de winkelier het zeker niet.

Wat ik hiermee wil aangeven, is dat de winkelier volgens de wetboek niet garant hoeft te staan voor de goede werking gedurende de gemiddelde levensduur of economische levensduur.

Dus hoe kan Radar en de consumentenautoriteit hier dan wel rechten aan gaan ontlenen?

Dan is het aan de verkoper om te bepalen of hij HP producten durft te verkopen met een fabrieksgarantie van 1 jaar.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 17:33
door BBCS
wetboek 7:
artikel 17:

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Artikel 6a

1 Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.

2 In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.

3 De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.

4 De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.

5 In dit artikel wordt verstaan onder:
agarantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1;
bproducent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
Artikel 18

1 Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.

2 Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

3 Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt.

Waar in de bovenstaande wetsartikelen die hierover gaan staat dat de winkelier VERPLICHT is om garantie te geven die gelijk is aan de gemiddelde levensduur?

Waar in de bovenstaande wetsartikelen die hierover gaan staat dat de consument het recht heeft om kosteloze reparatie of vervanging te eisen gedurende de gemiddelde levensduur?

Waar in de bovenstaande wetsartikelen die hierover gaan staat dat de winkelier VERPLICHT is om alle reparaties kosteloos uit te voeren gedurende de economische levensduur?

Vertel het mij maar.

Waar kan ik de uitspraken van Kassa en de consumentenautoriteit in de bovenstaande wetsartikelen vinden?

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 18:08
door EdoK
Je moet even zoeken in het Europese consumentenrecht.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 18:39
door BBCS
EdoK schreef:Je moet even zoeken in het Europese consumentenrecht.
Daar staat het ook niet in. :wink:

In de Europese richtlijn komt wel een regel voor waarin aangegeven wordt dat de consument 2 jaar garantie heeft.
Aangezien de Nederlandse wetgever deze regel niet heeft overgenomen in de wetgeving, is deze regel in Nederland niet van toepassing.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 19:58
door alfatrion
roydawn schreef:Het moederbord van mijn 21 maanden jonge HP dv9850 (nieuwwaarde 799,-) bleek onlangs stuk. De medewerker van MyCom melde dat reparatie bij HP tussen 400,- en 600,- zou gaan bedragen.
Had je garantie van de winkel of fabriek? En hoelang was deze?
roydawn schreef:Na 3 dagen werd ik gebeld. MyCom melde dat economische levensduur van de laptop 36 maanden bedraagt en dat ik officieel 21/36 van de reparatie zou moeten betalen, en MyCom de resterende 15/36. Maar MyCom melde daarachteraan dat ze hem gratis voor me zouden repareren....!!
Deze informatie is onjuist. Je het recht op kosteloos herstel of vervanging of je hebt het niet, maar niet een beetje recht. Overgens gaat een computer wel langer mee dan drie jaar, dus de termijn is ook nog eens langer.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 22:23
door EdoK
BBCS schreef:
EdoK schreef:Je moet even zoeken in het Europese consumentenrecht.
Daar staat het ook niet in. :wink:

In de Europese richtlijn komt wel een regel voor waarin aangegeven wordt dat de consument 2 jaar garantie heeft.
Aangezien de Nederlandse wetgever deze regel niet heeft overgenomen in de wetgeving, is deze regel in Nederland niet van toepassing.
GElukkig gaat Europees recht boven Nederlands recht in deze. Nederland heeft inderdaad de vaste termijn van 2 jaar niet overgenomen maar een meer flexibele variant van een termijn die je bij een product mag verwachten. Bij een laptop is dat 2 tot 3 jaar.

Re: MyCom / HP / 'Rechten' bij defect na garantie

Geplaatst: 06 mei 2010 22:31
door BBCS
EdoK schreef:
BBCS schreef:
EdoK schreef:Je moet even zoeken in het Europese consumentenrecht.
Daar staat het ook niet in. :wink:

In de Europese richtlijn komt wel een regel voor waarin aangegeven wordt dat de consument 2 jaar garantie heeft.
Aangezien de Nederlandse wetgever deze regel niet heeft overgenomen in de wetgeving, is deze regel in Nederland niet van toepassing.
GElukkig gaat Europees recht boven Nederlands recht in deze. Nederland heeft inderdaad de vaste termijn van 2 jaar niet overgenomen maar een meer flexibele variant van een termijn die je bij een product mag verwachten. Bij een laptop is dat 2 tot 3 jaar.
Dat is wel heel gemakkelijk gezegd.
Echter, de Europese richtlijn is geen recht, maar een lijst met afspraken welke de verschillende landen in hun wetgeving dienen te impleteren (of hoe je dat ook noemt :wink: ).
Zolang dat een land een bepaalde regel niet in de wetgeving heeft opgenomen, kan de consument daar geen rechten aan ontlenen.

Ook een opmerking:
Noch de Nederlandse wetgeving noch de Europese richtlijn omschrijven dat een product minimaal een bepaalde periode zonder problemen mee moet gaan.

De Nederlandse wetgeving en de Europese richtlijn spreken over de koopovereenkomst, terwijl TrosRadar, consumentenautoriteit en nog wat organisaties spreken over de verwachting van de consument (de zakelijke koper is hierbij uitgesloten.)

En al die discussies is te vereenvoudigen naar:
- conform de koopovereenkomst
- conform de verwachting van de consument

De wetboeken en de Europese richtlijn spreken over de conform de koopovereenkomst.
Terwijl TrosRadar, Vara's Kassa, diverse internet juristen, consumentenautoriteit spreken over de conform de verwachting van de consument.