Toyota navigatiesysteem
Geplaatst: 13 nov 2001 16:48
Nu er van die innige contacten tussen Radar en Louwman & Parqui aan het ontstaan zijn is het wellicht ook het juiste moment om mijn ervaringen met het navigatiesysteem van Toyota te etaleren.
Bij de aanschaf in juni 2000 van een nieuwe auto, een Yaris Verso, was deze reeds gedeeltelijk voorbereid op een navigatiesysteem en voor een betrekkelijk lage prijs kon dat dus - als accessoire - worden ingebouwd. Ik heb van die aanschaf inmiddels veel plezier gehad, maar er zaten ook wel wat foutjes in. Zo werd ik bij Gieten het talud van de provinciale weg afgestuurd (het kruispunt bleek toch niet gelijkvloers te zijn) en moest ik af en toe een rondje maken waarvan de logica mij eveneens ontging. Ook de route door Raamsdonkveer werd niet correct aangegeven, maar dat had de importeur kennelijk nog niet geprobeerd. Maar dat er foutjes in zitten hoeft geen verbazing te wekken en zelfs geen ergernis, want het is een complexe materie. Je wilt als klant echter wel weten hoe dat nu opgelost gaat worden. En dan kom je in een gebied van After Sales Service waar zelfs geen Toyota navigatiesysteem je meer kan helpen.
De dealer heeft geen verstand van de materie, maar wil graag helpen, want men heeft daar een zekere voorliefde voor tevreden klanten.
Nadat er een uitgebreid overzicht van problemen, fouten en suggesties is gestuurd naar de importeur blijkt men er ook daar geen kaas van gegeten te hebben en stuurt men het spul door naar Toyota Europe.
En daarna wordt het doodstil.
Al met al heeft Toyota nog steeds de vraag niet beantwoord hoe het zit met updates op de data (niet het programma) van het navigatiesysteem. Het lijkt er op, dat men van mening is dat de klant gewoon iedere keer een nieuwe CD-ROM zou moeten aanschaffen (ongeveer NLG 300,--). Een werkelijk volkomen krankzinnige manier van denken. Maar, eerlijk is eerlijk, men zegt het niet, want het is doodstil. en dat zal het ook wel blijven?!?
Bij de aanschaf in juni 2000 van een nieuwe auto, een Yaris Verso, was deze reeds gedeeltelijk voorbereid op een navigatiesysteem en voor een betrekkelijk lage prijs kon dat dus - als accessoire - worden ingebouwd. Ik heb van die aanschaf inmiddels veel plezier gehad, maar er zaten ook wel wat foutjes in. Zo werd ik bij Gieten het talud van de provinciale weg afgestuurd (het kruispunt bleek toch niet gelijkvloers te zijn) en moest ik af en toe een rondje maken waarvan de logica mij eveneens ontging. Ook de route door Raamsdonkveer werd niet correct aangegeven, maar dat had de importeur kennelijk nog niet geprobeerd. Maar dat er foutjes in zitten hoeft geen verbazing te wekken en zelfs geen ergernis, want het is een complexe materie. Je wilt als klant echter wel weten hoe dat nu opgelost gaat worden. En dan kom je in een gebied van After Sales Service waar zelfs geen Toyota navigatiesysteem je meer kan helpen.
De dealer heeft geen verstand van de materie, maar wil graag helpen, want men heeft daar een zekere voorliefde voor tevreden klanten.
Nadat er een uitgebreid overzicht van problemen, fouten en suggesties is gestuurd naar de importeur blijkt men er ook daar geen kaas van gegeten te hebben en stuurt men het spul door naar Toyota Europe.
En daarna wordt het doodstil.
Al met al heeft Toyota nog steeds de vraag niet beantwoord hoe het zit met updates op de data (niet het programma) van het navigatiesysteem. Het lijkt er op, dat men van mening is dat de klant gewoon iedere keer een nieuwe CD-ROM zou moeten aanschaffen (ongeveer NLG 300,--). Een werkelijk volkomen krankzinnige manier van denken. Maar, eerlijk is eerlijk, men zegt het niet, want het is doodstil. en dat zal het ook wel blijven?!?