LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WML stijgt, loon niet

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Nightshadow

WML stijgt, loon niet

Ongelezen bericht door Nightshadow »

Hallo,

Ik had een klein vraagje, waar ik al een tijdje 'last' van heb.

Het wettelijk minimum jeugdloon stijgt regelmatig. Maar in de helft van de gevallen stijgt mijn loon niet mee (blijft nog wel boven het WMJL). Mag mijn werkgever dit zomaar beslissen zonder ook maar iets mede te delen? Ik begon (fictief getal) met 1 euro boven het minimum loon en zit drie jaar later nog maar op ruim 50 cent boven het minimum loon.

Ik werk in de Horeca CAO onder de wachtperiodieken. (slechter kan je het bijna niet hebben :roll: )

Alvast bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet,
Nightshadow

brieziet

Re: WML stijgt, loon niet

Ongelezen bericht door brieziet »

wat staat hierover in je arbeidsovereenkomst? Staat er iets in over loonsverhogingen, of over die 'euro' die je boven het minimum verdiend?

Heb je wel prijscompensatie ontvangen steeds?

Nightshadow

In mijn contract staat: "Werknemer ontvangt een bruto loon van x euro per uur, exclusief eventuele toeslagen."

Bij mijn weten ontvang ik geen prijscompensatie. Maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dit zie.

Mijn uurloon was dus in februari 2010 even hoog als in oktober 2009. Terwijl de minimumlonen per 1 januari 2010 gestegen zijn. In maart was ik jarig, kreeg ik natuurlijk wel loonsverhoging. Maar het gedeelte wat boven het WML zit, daalde met bijna 50%.

brieziet

Waarschijnlijk wil je werkgever jonge mensen extra motiveren om bij hem te komen werken en geeft hij afhankelijk van de leeftijd een toeslag boven op het wml. Dus, bij een 16-jarige bijvoorbeeld wmjl+1,=, bij een 17-jarige wmjl + 0,75 etc...
Heb je het bij je werkgever nagevraagd, wat is zijn verklaring?

Ik denk dat dit wettelijk gezien wel mag, zolang je uiteraard maar niet ónder het wmjl komt.

brieziet

oh ja, die prijscompensatie gaat pas in als je vakvolwassen bent, nu zou je eigenlijk nog onder het wmjl vallen, maar je baas betaald wat extra's.

Nightshadow

Toevoeging op "Werknemer ontvangt een bruto loon van x euro per uur, exclusief eventuele toeslagen."
In mijn verlening staat: "Het loon van de werknemer kan wijzigen naar aanleiding van bijvoorbeeld leeftijd, prijscompensatie of CAO-verhogingen."

Ik denk dat ik inderdaad gewoon pech heb. Ik ga toch eens vragen wat de reden hiervan is, ik kreeg een maand geleden nog uitgebreide informatie dat het juist weer veel beter gaat met het bedrijf de laatste twee jaar.

Ik heb een grafiek gemaakt, wederom bestaande uit fictieve getallen met toelichtingen erbij. X-as: Aantal maanden, Y-as: Verschil tussen minimumloon en netto-loon.

Afbeelding

1. Jan 2007: WML-verhoging
2. Mrt 2007: Leeftijdsverhoging
3. Jul 2007: WML-verhoging
4. Jan 2008: WML-verhoging
5. Mrt 2008: Leeftijdsverhoging
6. Jul 2008: WML-verhoging
7. Jan 2009: WML-verhoging
8. Mrt 2009: Leeftijdsverhoging
9. Jul 2009: WML-verhoging
10. Jan 2010: WML-verhoging
11. Mrt 2010: Leeftijdsverhoging

brieziet

nou ja, écht pech heb je niet, want je had ook gewoon het wmjl kunnen verdienen, wat veel horecawerkgevers doen. :wink:

Uit je grafiel begrijp ik dat je af en toe bij een wml-verhoging ook een uurloon verhoging hebt gekregen ?
Ik zou het gewoon vragen, wie weet is er een logische verklaring? Verdienen je collega's die net zo oud zijn hetzelfde?

Nightshadow

Daar heb je gelijk in :wink:

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga het gewoon even navragen, wat het beleid is, consequent is het in ieder geval niet.

Gesloten