LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief Rabo opmaat

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

Limbo1 schreef:Jonis,

Begrijp ik....... Maar hoe maak je dit "aannemelijk" zonder dat je een brief of mail hebt gestuurd destijds?
Mijn hypotheek is niet overgesloten i.v.m. een verhuizing dus dat is niet het probleem.
Probleem is dat ze als voorwaarde stellen dat je destijds een brief/mail zou moeten hebben gestuurd waarin je je onvrede kenbaar maakt. Maar zoals in m'n vorige post al gezegd; Wie doet dit??
(vrijwel) Iedereen stapt toch gewoon over zonder hierover een brief/mail te sturen?

Gr.

Als jij indertijd kosten hebt gemaakt om over te stappen met geen of weinig rentevoordeel in je nieuwe hypotheek kun je sowieso al aangeven dat de reden om over te stappen je ontevredenheid was m.b.t. het premiedeel en het voordeel erop in de nieuwe hypotheek en bijbehorende premie ....een andere reden is er dan namelijk niet (buiten misschien wat afwijkende algemene voorwaarden)
Ook al heb je misschien dan wel een wat lagere rente, dan nog kun je aangeven dat die lagere rente eventueel ook bij de Rabo had gekund met een iets kortere looptijd; dus dat de wat lagere rente alleen maar een gunstige bijkomstigheid is.

Het ligt er dus ook aan wat je nieuwe hypotheek was of dit nu nog makkelijk aan te tonen is.
Doordat indertijd ook vaak met hoge rendementen in de opmaat was gerekend (en dus een lage premie) zal het overstappen ook vaak een hogere premie hebben betekend met bijv. zelfs bij een lagere rente bij de nieuwe verstrekker nauwelijks netto voordeel, maar bijv wel een gegarandeerd eindkapitaal en geen dure ORV meer.

Limbo1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2010 21:18

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Limbo1 »

Bedankt voor je reactie,

Probleem is dat ik geen gegevens meer heb van mijn "rabo-periode" (rentepercentages e.d.).
Van daarna wel!!
Zou ik mijn gegevens van destijds kunnen opvragen bij de rabobank?

Ik ga het er in ieder geval niet bij laten zitten want ík vind dat ik ook recht heb op vergoeding van notaris- en taxatiekosten ondanks dat ik al eerder ben overgestapt dan 1 augustus 2005!

Als er nog meer mensen zijn die met hetzelfde probleem zitten en actie (willen) ondernemen dan hoor ik hier graag meer over.

Gr.

Trulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:38

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Trulli »

Lijkt er wel op of de meeste mensen met een Rabo Opmaat Hypotheek wel een goede oplossing aangedragen hebben gekregen. Het is namelijk een stuk stiller rondom de opmaat hypotheek. Ik zit er nog steeds enorm mee in mijn maag, met mijn 17,- euro compensatie. Kan er nog steeds kwaad om worden.

willyadvocaat
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2010 15:31

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door willyadvocaat »

Wij hebben ook een brief ontvangen en we konden 49euro rente krijgen. Ik ga een afspraak maken en wil het uit gelegt hebben.
Ben vanmiddag naar de bank geweest en ze zeiden als je een brief hebt ontvangen krijg je een telefoontje en nodigen ze je uit.
Maar heb zelf een telefoon nummer gekregen en dan bel ik zelf wel.
dus als ik wat meer hoor vertel ik het wel Groetjes Willy

Limbo1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2010 21:18

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Limbo1 »

Trulli schreef:Lijkt er wel op of de meeste mensen met een Rabo Opmaat Hypotheek wel een goede oplossing aangedragen hebben gekregen. Het is namelijk een stuk stiller rondom de opmaat hypotheek. Ik zit er nog steeds enorm mee in mijn maag, met mijn 17,- euro compensatie. Kan er nog steeds kwaad om worden.
Je krijgt natuurlijk wel €100,- i.p.v €17,-.......
Dit is nl. het minimumbedrag dat ze uitkeren aan gedupeerden.

Limbo1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2010 21:18

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Limbo1 »

willyadvocaat schreef:Wij hebben ook een brief ontvangen en we konden 49euro rente krijgen. Ik ga een afspraak maken en wil het uit gelegt hebben.
Ben vanmiddag naar de bank geweest en ze zeiden als je een brief hebt ontvangen krijg je een telefoontje en nodigen ze je uit.
Maar heb zelf een telefoon nummer gekregen en dan bel ik zelf wel.
dus als ik wat meer hoor vertel ik het wel Groetjes Willy

Ben benieuwd; ik wacht in spanning af.

Ik hoop dat niet iedereen klakkeloos akkoord gaat want ze komen er op deze manier wel erg gemakkelijk vanaf.....

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

In hoeverre komen ze er dan gemakkelijk vanaf; Radar en WPC hebben het nooit gehad over "hoge kosten en compensatie voor een dure ORV" , maar over gegarandeerd spaardeel (wel of niet aangetast door beleggingen) en gevolgen van onttrekkingen uit het spaardeel en het mislopen van rente ervan....en nu wordt over alle onttrekkingen uit het spaardeeltegoed de rente vergoed.
Hoofdpunten van de regeling

In het akkoord is afgesproken dat klanten die daarvoor in aanmerking komen, compensatie krijgen van in het verleden geleden renteverliezen. Ook krijgen zij de mogelijkheid hun hypotheekconstructie kosteloos te verbeteren en hebben zij recht op teruggave van oversluitkosten. Daarnaast kent deze schikking een aanvullende regeling voor mensen die door onvrijwillige werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of echtscheiding niet meer aan hun hypotheekverplichtingen kunnen voldoen en hierdoor in een schrijnende situatie terecht komen. Een speciale commissie zal oordelen over de maatregelen die nodig zijn om deze mensen uit de problemen te helpen.

De regeling is er op gericht om te zorgen dat het eindkapitaal van de polishouder merkbaar beter wordt. Centraal daarin staat een overstap naar een nieuw en veel goedkoper product. Diverse berekeningen wijzen uit dat de klant hiermee vaak veel gunstiger af is. Een dergelijke overstap kost normaal gesproken geld, maar is voor OpMaat klanten die gebruik maken van de regeling geheel kosteloos

Dat dit gewoon financieel in principe niets voorstelt had ik in het verleden al aangeven, maar dat zal velen nu wel duidelijk worden/zijn.

Lianne@home
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2010 21:24

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Lianne@home »

Hallo :D

Ik kom er niet uit met de rabobank en opmaat en ben het onderhand zat.
Ik heb een optiie om de hypotheek om te laten zetten tot een andere hypotheek. woww :lol:
Ik wil mijn spaardeel uit de opmaat hebben en kan dat blijkbaar niet meer :shock: echt te gek voor woorden.
Wie geeft hun het recht dat hun bepalen dat ik mijn spaardeel ook over moet laten zetten.
Vervolgens proberen ze je weer een hypotheek voor 30 jaar te laten afsluiten en moet ik daar constant op wijzen dat ik dat niet wil. ( blijkbaar zijn ze daar niet up to date wat systemen betreft want ik krijg de mededeling dat het systeem dit niet anders kan uitrekenen dan 30 jaar.)

De wao/ww verzekering van cardiff heb ik afgekocht met verlies en ook hier valt niet over te praten.

Eerst zeggen ze jaren dat er niets mis is met de opmaathypotheek en vervolgens geven ze toe en dan nog...... :evil:

Mag ik een teiltje.. ik ben ook al het vertrouwen in deze bank kwijt,

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

Ik wil mijn spaardeel uit de opmaat hebben en kan dat blijkbaar niet meer echt te gek voor woorden.
Wie geeft hun het recht dat hun bepalen dat ik mijn spaardeel ook over moet laten zetten.
In hoeverre wil jij het spaardeel "hebben"?
De opmaataanbeveling geeft aan dat je vanalles kosteloos mag omzetten, maar niet à contant naar je betaalrekening, daarvoor gelden nog altijd de voorwaarden van de overeenkomst. Dan kun je je hypotheek wel bijv. omzetten naar een 100% aflossingsvrije hypotheek, maar dan is het nog de vraag in hoeverre je kunt voldoen aan de eisen van de verstrekker voor zover ze deze zouden verstrekken.

M.b.t. de looptijd kun je gewoon vasthouden aan wat je nu bent aangegaan, niemand kan je nu opnieuw 30 jaar verplichten (rente is dan ook niet meer volledig aftrekbaar voor de volle 30 jaar)

Lianne@home
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2010 21:24

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Lianne@home »

jonis schreef:
Ik wil mijn spaardeel uit de opmaat hebben en kan dat blijkbaar niet meer echt te gek voor woorden.
Wie geeft hun het recht dat hun bepalen dat ik mijn spaardeel ook over moet laten zetten.
In hoeverre wil jij het spaardeel "hebben"?

"hebben" is recht op! Gezien het mijn eigen spaargeld is wat ik heb ingebracht en blijkbaar staat het niet veilig bij de bank omdat het spaargeld nu minder is dan wat ik des tijds heb ingebracht Ze hebben me niet verteld dat ze daar vanaf gingen snoepen. :cry:
Ooit geleerd dat als ik spaargeld wegzet in wat voor vorm ook bij de bank dat het dan veilig zou zijn. Dit is mij trouwens ook meegedeeld bij het afsluiten van de opmaathypotheek. Het is safe wat u doet. :lol:

( hetzelfde geldt voor renteverlaging op een spaarrekening dat de bank niet even de moeite neemt om dat te melden :cry: )

willyadvocaat
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2010 15:31

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door willyadvocaat »

Nog niets van de Rabobank gehoord ga volgende week weer bellen.

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

Lianne; vergeet niet dat je een overeenkomst bent aangegaan onder bepaalde voorwaarden, die wordt niet zonder meer beëindigd en zeker niet met deze schikking.

http://www.rabobank.nl/images/aanbeveli ... 198918.pdf

Dit is de aanbeveling en hierin staat waar je recht op hebt.

Of je ermee akkoord gaat is ander punt, maar dan heb je andere wegen te bewandelen.
Dus je mag vanalles kosteloos omzetten naar een ander hypotheekprodukt, of de ORV eruit halen o.i. d., maar dan heb je nog altijd een overeenkomst.

willyadvocaat
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2010 15:31

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door willyadvocaat »

Wij zijn gisteren op gesprek geweest en we hebben nu een spaarpolis.
En we hebben geen 49 euro maar 100 euro gekregen . Nou Dank je wel Rabobank
EN HOOP JULLIE ZO GEINFORMEERT TE HEBBEN.
gROETJES Willy

Lianne@home
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2010 21:24

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Lianne@home »

willyadvocaat schreef:Wij zijn gisteren op gesprek geweest en we hebben nu een spaarpolis.
En we hebben geen 49 euro maar 100 euro gekregen . Nou Dank je wel Rabobank
EN HOOP JULLIE ZO GEINFORMEERT TE HEBBEN.
gROETJES Willy
Wouww wat een goed nieuws zeg! Daar kun je nu wel een gebakje gaan kopen voor dat geld :roll:
Rabobank komt er goed vanaf! Ze zullen ook wel een gebakje gaan kopen. Of is het geld nu op! :lol:
Wat zullen ze bij de rabobank blij zijn met klanten die schijnbaar braaf en tevreden de hypotheek omzetten
en hierbij hoogstwaarschijnlijk verlies braaf op de koop toe nemen. :|

Gesloten