LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beëindiging 0-urencontract?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
iderksen

beëindiging 0-urencontract?

Ongelezen bericht door iderksen »

Onze dochter werkt reeds ongeveer 5 jaar in de supermarkt.
Eerst via P-flex, op uitzendbasis. Toen ging zij nog naar school en had het werk in de supermarkt als bijbaantje.
Bijna twee jaar geleden kreeg zij een nul-urencontract voor onbepaalde tijd.
Vanaf die tijd werkt ze gemiddeld tussen de 22 en 36 uur per week.
Nu kreeg ze van de werkgever te horen dat ze aan het eind van het jaar eruit moet.
Vorig jaar is onze dochter naar een interne opleiding voor leidinggevende in het winkelbedrijf geweest, maar is tot de conclusie gekomen dat dit niets is voor haar.
Dit zou nu de reden zijn waarom ze aan het eind van het jaar er uit moet, dus omdat ze de opleiding niet afgemaakt heeft moet ze eruit.
Kan dit? of heeft zij nog bepaalde rechten?
Graag advies.

Ad Verkaad

Re: beëindiging 0-urencontract?

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Om het maar even "stom" te zeggen: het is een nul-uren-contract, dus wat verwacht je zelf? Zelfs al zou het contract nog 100 jaar voortduren, dan nog kan de werkgever er voor kiezen om je dochter nooit meer in te roosteren. Daarmee wordt feitelijk hetzelfde bereikt als door beëindiging van het contract per eind 2010. Ik vind het eerlijk gezegd zelfs nog netjes dat de supermarkt nu al aangeeft dat ze er per het eind van het jaar mee willen stoppen.

Als je daarentegen kunt aantonen dat er altijd een bepaald aantal minimum-uren was, zullen ze de officiële weg via de kantonrechter moeten gaan volgen. Misschien moet je eens contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering, of met een advocaat arbeidsrecht bij jou in de buurt.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Zelfs al zou het contract nog 100 jaar voortduren, dan nog kan de werkgever er voor kiezen om je dochter nooit meer in te roosteren
Maar wel ieder jaar een kerstpakket!

brieziet

Ongelezen bericht door brieziet »

Uit de CAO supermarkten:

Arbeidsduur

11. In geval er sprake is van een structurele situatie dat een werknemer meer uren werkt dan is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst, zal de werkgever deze arbeidsovereenkomst aanpassen aan de feitelijke situatie. Aanpassing kan maximaal plaatsvinden tot de normale arbeidsduur.

a. In het geval er sprake is van een structurele wijziging van het aantal te werken uren, wordt de arbeidsovereenkomst direct aangepast.

b. Indien een werknemer gedurende drie achtereenvolgende loonperioden van vier weken / één maand, inclusief eventuele roostervrije uren, meer uren heeft gewerkt dan in de arbeidsovereenkomst is bepaald zal de werkgever de arbeidsovereenkomst aanpassen aan het gemiddeld aantal uren dat de werknemer in voornoemde periode heeft gewerkt, tenzij er sprake is van tijdelijke incidentele situaties, zoals:

– vervanging wegens arbeidsongeschiktheid;
– vervanging wegens zwangerschap;
– vervanging tijdens verlof;
– extra uren in vakantieperiode (juli/augustus) en in verband met feestdagen.

Bij kortdurende incidentele situaties wordt de meetperiode verlengd met de duur daarvan.
Aanpassing van de arbeidsovereenkomst vindt niet plaats indien de werknemer dit niet wenst.

Indien uw dochter dus structureel meer uren gewerkt heeft, dan heeft zij inmiddels feitelijk geen '0' uren contract.

verder uit de CAO:

1. De arbeidsovereenkomst eindigt:

a. door opzegging met een daarvoor in acht te nemen opzegtermijn.

Indien werknemer met de opzegging en/of opzegtermijn niet akkoord gaat, is vooraf toestemming van het CWI nodig.

Hoewel ze ruim op tijd opzeggen, zou ik als ik uw dochter was advies inwinnen (vakbond, wetswinkel), wacht niet te lang hiermee. Heeft zij de opzegging ook schriftelijk gekregen? Ze kan in ieder geval al wel formeel, schriftelijk aangeven niet akkoord te gaan.

(Intussen zou ik als ik haar was flink gaan solliciteren, want de waarschijnlijk zal de werksfeer er niet prettiger op worden, en ook al staat ze in haar recht, leuker zal het niet worden denk ik.)

Gesloten