| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gerechtsdeurwaarder legt beslag op auto van financ.
Gerechtsdeurwaarder legt beslag op auto van financ.
Wie kan er mij advies geven?
Het zit zo, ik heb door omstandigheden vorig jaar een aantal maanden post die voor mij bestemd is niet ontvangen.
Hieronder zaten dus ook 2 boete's van CJIB voor een snelheidsovertreding, á 31 euro en 36 euro.
In januari heb ik een ander adres gekregen, waar ik mijn post ontvang.
Een week later had ik al bericht van deze deurwaarder, en daarop heb ik dan ook een betalingsregeling met hen getroffen.
Echter is in maart mijn WW-uitkering afgelopen, en daardoor heb ik een bijstandsuitkering moeten aanvragen wat een aantal weken op zich heeft laten wachten.
Hierop heb ik opnieuw een betalingsregeling willen treffen met de deurwaarder, echter wilde zij daar niet mee akkoord gaan.
Tenminste in eerste instantie wel, en daarna niet meer (heb ik ook bewijs van in de mail).
Nu hebben ze dus beslag gelegd op "mijn" auto.
De auto is namelijk van een financieringsmaatschappij, waarin mijn contract vermeld staat dat deze in eigendom blijft van de maatschappij, tot ik hetgeen heb afgelost.
De financieringsmaatschappij heeft ook bezwaar aangetekend bij de deurwaarder, dat zij het pandrecht op de auto hebben.
Echter zegd de deurwaarder tegen mij dat ze daar niets mee te maken hebben en alsnog de auto zullen verkopen, en dan moet ik de restantschuld aan de maatschappij betalen.
De maatschappij zegd weer tegen mij dat de schuld dan bij de deurwaarder verhaald gaat worden.
Vanochtend heb ik op advies van het juridisch loket het CJIB gebeld en zij vertelde mij dat ze het begrepen maar dat ze de deurwaarder daarop niet kunnen aanspreken.
De deurwaarder daarin tegen is erg onbeschoft tegen mij en hebben lettterlijk gezegd: U moet uw energie niet steken in een regeling maar ons gewoon betalen!
En dan op een toon alsof ik een crimineel ben!
Ze hebben het inmiddels ook verhoogd naar ruim 800 euro! elke dag doen ze er kosten bovenop.
Ze hebben er in 3 dagen ruim 300 euro bovenop gedaan, terwijl ik nog contact had met het kantoor en hun moesten nagaan of er een regeling getroffen kon worden, waarop ik op antwoord zat te wachten.
Stond er al een collega aan de deur, die zegd de dag ervoor nog geen contact te hebben gehad met kantoor, maar ze neemt wel de auto in beslag.
Mijn vraag is dan ook of dit allemaal wel mag?
En wat ik kan doen om de verkoop tegen te houden?
Er werd mij verteld dat als ik de auto zelf verkoop ik een strafbaar feit pleeg, maar wat moet ik dan verwachten als ik dat zou doen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groet,
Het zit zo, ik heb door omstandigheden vorig jaar een aantal maanden post die voor mij bestemd is niet ontvangen.
Hieronder zaten dus ook 2 boete's van CJIB voor een snelheidsovertreding, á 31 euro en 36 euro.
In januari heb ik een ander adres gekregen, waar ik mijn post ontvang.
Een week later had ik al bericht van deze deurwaarder, en daarop heb ik dan ook een betalingsregeling met hen getroffen.
Echter is in maart mijn WW-uitkering afgelopen, en daardoor heb ik een bijstandsuitkering moeten aanvragen wat een aantal weken op zich heeft laten wachten.
Hierop heb ik opnieuw een betalingsregeling willen treffen met de deurwaarder, echter wilde zij daar niet mee akkoord gaan.
Tenminste in eerste instantie wel, en daarna niet meer (heb ik ook bewijs van in de mail).
Nu hebben ze dus beslag gelegd op "mijn" auto.
De auto is namelijk van een financieringsmaatschappij, waarin mijn contract vermeld staat dat deze in eigendom blijft van de maatschappij, tot ik hetgeen heb afgelost.
De financieringsmaatschappij heeft ook bezwaar aangetekend bij de deurwaarder, dat zij het pandrecht op de auto hebben.
Echter zegd de deurwaarder tegen mij dat ze daar niets mee te maken hebben en alsnog de auto zullen verkopen, en dan moet ik de restantschuld aan de maatschappij betalen.
De maatschappij zegd weer tegen mij dat de schuld dan bij de deurwaarder verhaald gaat worden.
Vanochtend heb ik op advies van het juridisch loket het CJIB gebeld en zij vertelde mij dat ze het begrepen maar dat ze de deurwaarder daarop niet kunnen aanspreken.
De deurwaarder daarin tegen is erg onbeschoft tegen mij en hebben lettterlijk gezegd: U moet uw energie niet steken in een regeling maar ons gewoon betalen!
En dan op een toon alsof ik een crimineel ben!
Ze hebben het inmiddels ook verhoogd naar ruim 800 euro! elke dag doen ze er kosten bovenop.
Ze hebben er in 3 dagen ruim 300 euro bovenop gedaan, terwijl ik nog contact had met het kantoor en hun moesten nagaan of er een regeling getroffen kon worden, waarop ik op antwoord zat te wachten.
Stond er al een collega aan de deur, die zegd de dag ervoor nog geen contact te hebben gehad met kantoor, maar ze neemt wel de auto in beslag.
Mijn vraag is dan ook of dit allemaal wel mag?
En wat ik kan doen om de verkoop tegen te houden?
Er werd mij verteld dat als ik de auto zelf verkoop ik een strafbaar feit pleeg, maar wat moet ik dan verwachten als ik dat zou doen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groet,
Re: Gerechtsdeurwaarder legt beslag op auto van financ.
Gezien het feit dat de auto niet van jou is (wettelijk dan) is het mogelijk dat je een proces aan je broek krijgt wegens verduistering.majotjuh schreef: Er werd mij verteld dat als ik de auto zelf verkoop ik een strafbaar feit pleeg, maar wat moet ik dan verwachten als ik dat zou doen?
Met vriendelijke groet,
De enige oplossing is misschien de auto terug naar de financieringsmaatschappij en alsnog een regeling met de deurwaarder.majotjuh schreef...
De auto is namelijk van een financieringsmaatschappij, waarin mijn contract vermeld staat dat deze in eigendom blijft van de maatschappij, tot ik hetgeen heb afgelost.]
-
Waterlelie
hier een soortgelijk geval http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 36&t=67413
Waar is deel 3 van het kenteken???Als dit bij de financieringsmaatschappij is dan kan beslag helemaal niet want die is eigenaar zolang er niet volledig is betaald.Heb je zelf deel drie moet je dit niet uit handen geven ook dan is de on auto verkoopbaar.Is er ook al een uitspraak van de kantonrechter geweest? Is er toestemming verleend voor beslaglegging?
Volgens mij,zeker weten doe ik het niet,maar CJIB hoeft geen vonnis te hebben.
Die kunnen het rechtstreeks overdragen aan een deurwaarder.
Die kunnen het rechtstreeks overdragen aan een deurwaarder.
Is er vonnis van de rechter geweest dat zij beslag op de auto mogen leggen??
maar toch,zonder deel 3 is de auto niet verkoopbaar en als deel 3 bij de financieringsmaatschappij ligt is die eigenaar en elmo is alleen maar gebruiker.Er kan toch geen beslag gelegd worden op spullen die niet van jou zijn??
sorry ik schreef elmo maar moet natuurlijk majotjuk zijn.
-
Waterlelie
Als je iets op je naam heb staan, bijv. voertuig, woning dan wordt er geacht dat jij de eigenaar bent dus is het jouw vermogen. Ik denk dat TS de auto op zijn naam heeft staan, dus is het zijn vermogen al staat iets anders in het contract tussen hem en de financieringsmaatschappij, zie geplaatste link (ook een soortgelijke situatie).
Verder is het CJIB bevoegd om zonder tussenkomst van de rechter beslag te laten leggen op goederen, inkomsten en vermogen (= bij wet geregeld http://wetten.overheid.nl/BWBR0004581/H ... 10-05-2010). Dit kan gebeuren wanneer de zaak uit handen is gegeven aan een gerechtsdeurwaarder en dit brengt natuurlijk kosten met zich mee. Als je hier niet mee eens bent kan je in verzet gaan bij de kantonrechter in je woonplaats. Je moet wel griffierecht betalen.
Verder is het CJIB bevoegd om zonder tussenkomst van de rechter beslag te laten leggen op goederen, inkomsten en vermogen (= bij wet geregeld http://wetten.overheid.nl/BWBR0004581/H ... 10-05-2010). Dit kan gebeuren wanneer de zaak uit handen is gegeven aan een gerechtsdeurwaarder en dit brengt natuurlijk kosten met zich mee. Als je hier niet mee eens bent kan je in verzet gaan bij de kantonrechter in je woonplaats. Je moet wel griffierecht betalen.
Bij financiering van een auto staat hij wel op de naam van de gebruiker( die betaald belasting,bekeuringen,verzekeringen enz) maar de wettelijke eigenaar is de financieringsmaatschappij want de auto is als onderpand overgedragen aan hem.Daarom zal deze ook kenteken deel 3 in bezit hebben om evt verkoop (verduistering) te voorkomen.
-
Waterlelie
@ gtp
Als je op de link klikt wat ik in mijn eerste reactie heb geplaatst kan je lezen dat het om precies hetzelfde gaat. Er is toen contact geweest met het juridisch loket en wat er toen en nu gebeurd, dus beslag op auto, mag om betaling af te dwingen.
Als je op de link klikt wat ik in mijn eerste reactie heb geplaatst kan je lezen dat het om precies hetzelfde gaat. Er is toen contact geweest met het juridisch loket en wat er toen en nu gebeurd, dus beslag op auto, mag om betaling af te dwingen.
Dank jullie wel voor jullie reacties!
Het volgende is nu de kwestie.
Ik blijf natuurlijk niet stil zitten omdat ik het graag wil oplossen.
De auto kunnen ze inmiddels niet meer verkopen, dat hebben de juristen van de financieringsmaatschappij voor elkaar gekregen.
Nu heb ik deze ochtend wederom contact opgenomen met de deurwaarder, op advies van de financieringsmaatschappij om alsnog een regeling te treffen.
Echter wilde de deurwaarder alsnog niet meewerken aan een regeling, en zegt aanstaande maandag verdere stappen te ondernemen als het volledige bedrag wat nu weer verhoogd is naar 850 euro volledig is voldaan.
Ik heb ze gevraagd wat dan de volgende stap is die ze zullen ondernemen maar hierop wilde ze mij geen antwoord geven.
Het CJIB heb ik ook gebeld en die zeggen niets te kunnen doen aan de werkwijze van de deurwaarder.
Hoe kan ik nu verder handelen?
Wat gaat er gebeuren?
Alvast bedankt voor de reacties
Het volgende is nu de kwestie.
Ik blijf natuurlijk niet stil zitten omdat ik het graag wil oplossen.
De auto kunnen ze inmiddels niet meer verkopen, dat hebben de juristen van de financieringsmaatschappij voor elkaar gekregen.
Nu heb ik deze ochtend wederom contact opgenomen met de deurwaarder, op advies van de financieringsmaatschappij om alsnog een regeling te treffen.
Echter wilde de deurwaarder alsnog niet meewerken aan een regeling, en zegt aanstaande maandag verdere stappen te ondernemen als het volledige bedrag wat nu weer verhoogd is naar 850 euro volledig is voldaan.
Ik heb ze gevraagd wat dan de volgende stap is die ze zullen ondernemen maar hierop wilde ze mij geen antwoord geven.
Het CJIB heb ik ook gebeld en die zeggen niets te kunnen doen aan de werkwijze van de deurwaarder.
Hoe kan ik nu verder handelen?
Wat gaat er gebeuren?
Alvast bedankt voor de reacties
Zij mogen gerust beslag leggen maar verkopen mogen zij niets.Dit zijn 2 verschillende dingen tevens beslag leggen kost geld en zal uiteindelijk betaald moeten worden zowel links als rechtsom.Trouwens het ging om totaal 31+36 euro = € 67 ????
-
Waterlelie
Hebben ze toen er beslag werd gelegd de auto meegenomen?? Als dit het geval is komt er naast explootkosten ook kosten voor beslaglegging en de auto moeten ze ook ergens bewaren, wat weer geld kost. Als dit niet het geval is kan je een klacht indienen over de werkwijze van de deurwaarder bij de KBVG.
Je heb meerdere malen een verzoek gedaan voor een betalingsregeling maar begin ook alvast met aflossen. Omdat ze de auto niet kunnen verkopen kan er beslag gelegd worden op je loon of je inboedel. Dit kost ook weer extra geld. Het CJIB kan in dit geval hier niks aan doen, de zaak is uit handen gegeven aan de deurwaarder.
Je heb meerdere malen een verzoek gedaan voor een betalingsregeling maar begin ook alvast met aflossen. Omdat ze de auto niet kunnen verkopen kan er beslag gelegd worden op je loon of je inboedel. Dit kost ook weer extra geld. Het CJIB kan in dit geval hier niks aan doen, de zaak is uit handen gegeven aan de deurwaarder.
Ik denk dat je je krediet al hebt verspeeld bij die deurwaarder. Die heeft nu een behoorlijk pressiemiddel. Waarom zou hij dat uit handen geven? Aangezien de vordering van CJIB is, zullen de kosten wel kloppen.
Wellicht kun je je inkomenspositie verbeteren om zo meer te kunnen aflossen.
Wellicht kun je je inkomenspositie verbeteren om zo meer te kunnen aflossen.
Ik heb dus zojuist een bericht ontvangen dat ze maandag verdere executiemaatregelen gaan treffen.
Van de auto is nu geen sprake meer, ik woon in een studio dus ook hier is niets te halen.
Maar ik verwacht dat ze maandag wel aan de deur zullen staan om binnen te komen.
Weet er iemand wat ik daartegen kan doen?
Ik woon samen maar staat op mijn vriend zijn naam.
Ze willen nog steeds niet akkoord gaan ik ben al vanaf januari bezig om het te regelen.
Van de auto is nu geen sprake meer, ik woon in een studio dus ook hier is niets te halen.
Maar ik verwacht dat ze maandag wel aan de deur zullen staan om binnen te komen.
Ze willen nog steeds niet akkoord gaan ik ben al vanaf januari bezig om het te regelen.
-
Waterlelie
Wanneer de deurwaarder aan de deur komt om beslag te leggen kan je daartegen niks doen. Bij weigering van toegang wordt de hulpofficier ingeschakeld om zo naar binnen te gaan. Als je niet thuis bent dan schakelen ze ook een slotenmaker in.majotjuh schreef:Ik heb dus zojuist een bericht ontvangen dat ze maandag verdere executiemaatregelen gaan treffen.
Ze mogen beslag leggen op de inboedel en als deze van je vriend is moet hij het aantonen zodat het weer opgeheven wordt.
majotjuh geef toch eens antwoord gaat het alleen om € 67,00????
-
Waterlelie
Bij het CJIB heb je bij het uitblijven van betaling te maken met de eerste aanmaning (sanctiebedrag + 25% hiervan) en betaal je dan nog steeds niet dan een tweede aanmaning (sanctiebedrag + bedrag van eerste aanmaning + 50% hiervan), allemaal wettelijk vastgelegd. Even het een en ander uitgerekend; 31,00 nu 58,12 en 36,00 nu 67,50, dus in totaal bijna het dubbele. En dat exclusief deurwaarderskosten.gtp schreef:majotjuh geef toch eens antwoord gaat het alleen om € 67,00????
Waterlelie: het gaat inderdaad zoals jij het zegd.
Gtp: Het gaat daarom inderdaad
Maar ik weet dus niet of het alleen dreigen is of ze ook echt gaan komen?
Moeten ze dat dan van te voren niet aankondigen zodat je kan zorgen dat je thuis bent?
Moet er namelijk niet aan denken dat ze mijn kat laten weglopen of aan mijn persoonlijke spullen zitten.
Gtp: Het gaat daarom inderdaad
Maar ik weet dus niet of het alleen dreigen is of ze ook echt gaan komen?
Moeten ze dat dan van te voren niet aankondigen zodat je kan zorgen dat je thuis bent?
Moet er namelijk niet aan denken dat ze mijn kat laten weglopen of aan mijn persoonlijke spullen zitten.