Pagina 1 van 1

Constructiefout: breken distributieriem Renault Scenic dTi 1

Geplaatst: 07 okt 2002 22:26
door Beljaars
Half juli 2002 begaf de distributieriem van onze in 1999 aangeschafte Scenic 1.9 dTi. Kilometerstand was 56.00km, ruim beneden de 75.000 km wanneer volgens Renault onderhoudsinstructies de riem moet worden vervangen. Ik heb direct Renault schriftelijk aansprakelijk gesteld daar ik een constructiefout vermoedde of slechte riem. Zonder enige discussie meldt Renault spontaan maar mondeling dat men het niet eens is met mijn visie, maar stelt voor 40% "commerciele korting" van de kosten voor haar rekening te nemen. Ik ga mondeling akkoord, mij resteert nog de door mij te betalen de som van 1.800 EUR. Wagen gerepareerd en op vakantie. Op vakantieadres opgebeld door zwager in Frankrijk die me meldde dat Renault in augustus in Frankrijk in opspraak was gekomen in de media, radio/TV. Aanleiding is een niet door hen erkende constructiefout die het breken van de constructieriem tot gevolg heeft, met als direct gevolg grote schade aan de motor, e.e.a. bij tientallen eigenaren die zich inmiddels hadden georganiseerd: de sites http://www.scenic-renault.com, gemaakt door het onlangs in Franrkijk opgericht collectief van anderen die hetzelfde overkwam geeft een goed beeld van de massaliteit van de ophef, alsmede de nieuwsberichten op TV http://www.ibelgique.com/scenic-renault/index.htm. Als gevolg van de ophef besloot Renault in augustus 2002 om 500.000 auto's in Europa terug te roepen (recall) voor gratis vervangen van een poeli, welk onderdeel de boosdoender was. In september ontving ik de rekening met de afgesproken 40% korting. Gezien de nieuwe informatie die mij uit Franrijk had bereikt direct een aangetekende brief verzonden aan Renault met verwijzing naar de berichten uit Frankrijk. Ik ontving twee weken later een kort briefje dat niet inhoudelijk ingaat op mijn brief, maar meldde dat ik de 60% welke eerder was afgesproken gewoon moet betalen. Men ging in de brief ook niet in op mijn melding dat, blijkende uit de factuur, naast andere zaken ook de poeli was vervangen. Uit de info uit Frankrijk wist ik namelijk dat Renault garages al in juli had geinstrueerd deze poeli's bij onderhoudsbeurten te vervangen, echter zonder de auto's pecial daarvoor terug te halen. Gezien het serienummer van mijn motor, de omstandigheden waarbij de schade optrad, de schade zelf, het feit dat men zonder discussie 40% korting gaf en men de poeli - een onderdeel dat na 56.000km onmogelijk versleten kan zijn - heeft vervangen, bevestigt mijn vaste overtuiging dat mijn probleem identiek is aan de constructiefouten welke het eigenaarscollectief in Frankrijk heeft bekendgemaakt. Renault in Frankrijk heeft met het collectief afgesproken dat eerder geleden schade aan auto´s die terug te voeren is op falen (trillen) van het type poeli dat de constructiefout bevat, 100% te zullen vergoeden. Verbazingwekkend dat Renault in Nederland denkt een andere verantwoordelijkheid te hebben dan het moederbedrijf in Frankrijk, en zelfs geen inhoudelijke discussie aangaat.
In Frankrijk, en elders, zijn er vele eigenaars getroffenen. Buiten mij moeten er ongetwijfeld ook in Nederland andere eigenaars die met dit probleem zijn geconfronteerd. Graag contact.

Re: Constructiefout: breken distributieriem Renault Scenic dTi 1

Geplaatst: 08 okt 2002 01:52
door richard
Leg de kwestie eens voor aan de Bovag, als uw garage hier lid van is.
En anders aan Radar.....

Re: Constructiefout: breken distributieriem Renault Scenic dTi 1

Geplaatst: 03 sep 2003 14:25
door Ehrlich
Wij hebben dit gehad in mei 2003 met onze bijna 4 jaar oude Megane 1,4 16V (geen Scenic)

Resultaat: nieuwe dynamo kosten 450 euro

Geen coulance